PDA

View Full Version : Analoge delay en reverb pedaal



sjaak1990
30 januari 2010, 12:50
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik heb niet veel ervaring met pedalen maar weet wel wat ik wil.

Budget maximaal zo'n 200 euro en het liefst 2e hands. Als ik een pedaal goed 2e hands kan kopen en het veelbelovend lijkt dan vind ik het handig om te kopen om te proberen.

Het gaat als eerste om de delay, ik ben niet op zoek naar heel lange delays maar gewoon extra diepte in het geluid en een soort delay als Andy Timmons: http://www.youtube.com/watch?v=-CDklxuTS0E

Wat ik ook veel gebruik is feedbackende delay dus als het mogelijk is zou ik 2 delay opties die met de voet te bedienen handig vinden.
Feedback delay: http://www.youtube.com/watch?v=JQz_WjTn68U
Zoals bij de intro en verderop bijvoorbeeld bij 2:07

Wil geen al te heldere delay maar ook niet een al te doffe en geen tone suck. Ik zou het mooi vinden als er ook een reverb inzit, zoals bij een Hughe&Kettner repliflex alleen die schijnt nogal tone te kunnen zuigen. Een losse Reverb zou ook kunnen.

Mijn setup:
Carl Martin compressor/limiter -->Carl martin Hot'n Buff mk3 --> MI Crunch box --> Brunetti xl r-evo (loop)--> Carl Martin Trem o vibe --> Carl Martin Chorus --> (moet de delay komen) -->Brunetti 2x12 met v30's.
Gebruik soms Een London City DEA in stereo erbij, dus stereo chorus en stereo delay zou misschien een mogelijkheid zijn maar geen must.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik naar op zoek ben en hoop dat er mensen zijn met suggesties :)

Henri H
30 januari 2010, 14:45
Andy T. gebruikt twee EHX Memory Mans.
Zie ook dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Cz3h5jOb6dw (2:46)

Je wilt geen 19" unit?
Een Rocktron Intellifex (tweedehands rond de €200,-) heeft zeer mooie en goede reverbs, weet niet of die goed genoeg zijn voor jou.

sjaak1990
30 januari 2010, 20:36
Rocktron Intellifex kan ideaal zijn, hij past zelfs in mijn Brunetti. Ik vind het alleen jammer dat er zoveel inzit wat ik niet zou gebruiken. Het enige wat ik nog mis zijn delay en reverb en de rest heb ik al maar zal er wel naar kijken. Wil het t liefst simpel houden.

Had die memory mans idd al gezien, ze leken me alleen minder handig en vind het nogal onoverzichtelijk que RI en betere versies maar zal daar ook verder naar kijken :) De Carbon copy leek me ook leuk alleen lastig qua schakelen.

soup
30 januari 2010, 21:35
Andy T. gebruikt twee EHX Memory Mans.
Zie ook dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Cz3h5jOb6dw (2:46)

Je wilt geen 19" unit?
Een Rocktron Intellifex (tweedehands rond de €200,-) heeft zeer mooie en goede reverbs, weet niet of die goed genoeg zijn voor jou.
Hoe doet hij dat harmonisch (??) effect op 5:02/3 ???

Kan iemand mij dat uitleggen?

Comfortably Daniel
30 januari 2010, 22:19
Voor je delay...Deluxe Memory Man...no doubt about it. Ik denk dat je dat wel aan staat. Knoppen zijn met de voet te bedienen!! ;)

Reverb...hmm...altijd lastig. T-Rex Room Mate? EHx Holy Grail?

Nitefly7
30 januari 2010, 22:22
Delay: voor Timmons' dingen, gewoon EHX DMM, of kijken of die Memory Boy/Memory Toy 'n optie zijn..

Reverb zou ik niet veel verder kijken dan de Hardwire Reverb; Lexicon reverbs in 'n Digitech/True Bypass pedaal..!
..T-Rex room mate is ook tof, maar tikkie duurder...!

Henri H
30 januari 2010, 22:28
Hoe doet hij dat harmonisch (??) effect op 5:02/3 ???

Kan iemand mij dat uitleggen?Flageoletten/natuurtonen: vinger op de snaren ten hoogte v.d de 5e fret, niet op de frets dus, aanslaan en gelijk weer loslaten, daarna de volumeknop v.d. gitaar opendraaien.

Henri H
30 januari 2010, 22:39
Rocktron Intellifex kan ideaal zijn, hij past zelfs in mijn Brunetti. Ik vind het alleen jammer dat er zoveel inzit wat ik niet zou gebruiken. Het enige wat ik nog mis zijn delay en reverb en de rest heb ik al maar zal er wel naar kijken. Wil het t liefst simpel houden.

Had die memory mans idd al gezien, ze leken me alleen minder handig en vind het nogal onoverzichtelijk que RI en betere versies maar zal daar ook verder naar kijken :) De Carbon copy leek me ook leuk alleen lastig qua schakelen.De Intellifex heeft alleen Reverb, Delay, Chorus en Pitch Shift zo uit m'n hoofd.
De chorus is ook erg goed, zou ideaal zijn in je Brunetti.
Je zou ook nog een TC G-Sharp of een Lexicon apparaat kunnen overwegen, zijn ook zeer goede reverb en delay apparaten, en je kunt al een wat oudere Lexicon voor nog geen €100,- op de kop tikken.
B.v. deze: http://link.marktplaats.nl/316150799

Ik heb een Intellifex en een Replifex, je bent welkom om 's een keertje te komen testen in de Koekstad. :ok:
Kan ik gelijk die Brunetti 's aan de tand voelen. :)

sjaak1990
31 januari 2010, 17:57
Voor je delay...Deluxe Memory Man...no doubt about it. Ik denk dat je dat wel aan staat. Knoppen zijn met de voet te bedienen!! ;)

Reverb...hmm...altijd lastig. T-Rex Room Mate? EHx Holy Grail?

Duidelijk, als ik kijk naar de artiesten die hem gebruiken en wat ik van hun sound vind dan moet dat hem ook zijn :)

Voor Reverb dacht ik al aan De Holy Grail, zou verder kijken naar de Room Mate.


Delay: voor Timmons' dingen, gewoon EHX DMM, of kijken of die Memory Boy/Memory Toy 'n optie zijn..

Reverb zou ik niet veel verder kijken dan de Hardwire Reverb; Lexicon reverbs in 'n Digitech/True Bypass pedaal..!
..T-Rex room mate is ook tof, maar tikkie duurder...!

Duidelijke bevestiging :) zat ook al naar de Boy/Toy te kijken.
De room mate lijkt me mooi, ik kijk niet naar een paar cent meer of minder met mijn gear.


De Intellifex heeft alleen Reverb, Delay, Chorus en Pitch Shift zo uit m'n hoofd.
De chorus is ook erg goed, zou ideaal zijn in je Brunetti.
Je zou ook nog een TC G-Sharp of een Lexicon apparaat kunnen overwegen, zijn ook zeer goede reverb en delay apparaten, en je kunt al een wat oudere Lexicon voor nog geen €100,- op de kop tikken.
B.v. deze: http://link.marktplaats.nl/316150799

Ik heb een Intellifex en een Replifex, je bent welkom om 's een keertje te komen testen in de Koekstad. :ok:
Kan ik gelijk die Brunetti 's aan de tand voelen. :)

Ik wil sowieso een analoge delay hebben, maar verschillende delay sounds hebben is ook mooi, misschien nog een intelliflex erbij voor de Reverb en digitale delay. Chorus uit mijn Carl Martin chorus 7 is helemaal mijn sound, dus daarvoor heb ik niks anders nodig.
Die Lexicon ziet er ook leuk uit! Vooral goedkoop.

Misschien interessant een keer te komen testen! Sowieso bedankt voor het aanbod! Ben benieuwd wat je van de Brunetti zou vinden.

Wil dus denk ik sowieso een EHX MM en dan nog kijken voor de reverb, met een goed pedaal zit je al snel aan het geld van een Intelliflex/Repliflex.

Grappig hoe verslavend pedaaltjes werken zeg, en ook hoeveel het kost haha

Edit: de Seymour Duncan Deja Vu lijkt ook wel grappig, die lijkt veel te kunnen analoog en digitaal.

Henri H
31 januari 2010, 20:18
.....Budget maximaal zo'n 200 euro en het liefst 2e hands. .....

.... ik kijk niet naar een paar cent meer of minder met mijn gear......Ik was uitgegaan van je oorspronkelijke budget van €200,-, maar als het niet op een paar honderd Euro aankomt, en je vindt je delay/reverb-sound erg belangrijk, zou ik ook voor een paar mooie pedalen gaan.
Met een Lexicon o.i.d. haal je misschien 80% van die sound eruit.
Ik ben niet zo'n effect-gericht-type, gebruik 80% v.d. tijd geen effecten of alleen een tubescreamer, daarom vind ik het vooral belangrijk dat de apparaten die ik gebruik zo min mogelijk tonesuck hebben.

sjaak1990
1 februari 2010, 09:55
Ik was uitgegaan van je oorspronkelijke budget van €200,-, maar als het niet op een paar honderd Euro aankomt, en je vindt je delay/reverb-sound erg belangrijk, zou ik ook voor een paar mooie pedalen gaan.
Met een Lexicon o.i.d. haal je misschien 80% van die sound eruit.
Ik ben niet zo'n effect-gericht-type, gebruik 80% v.d. tijd geen effecten of alleen een tubescreamer, daarom vind ik het vooral belangrijk dat de apparaten die ik gebruik zo min mogelijk tonesuck hebben.

Die 200 euro moet ook wel lukken voor een EHX MM lijkt me. Inclusief reverb komt het dan wel een stukje hoger uit inderdaad. Denk ook dat het losse pedalen gaan worden, dan komt de reverb wel wat later. Ik ben steeds meer van de effecten maar wil wel zo min mogelijk tonesuck hebben.

robert-gitarist
1 februari 2010, 19:09
Als jullie dan toch wat gaan afspreken H.Huisjes + Sjaak, laat het me even weten, misschien kan ik nog wat toevoegen? Ik heb nog een EHX Holy Grail reverb liggen, DD-2 van Boss (is een analoge) en een Boss DM-3 Delay (analoge) en evt. een digitale delay en reverb?

Dirk_Hendrik
1 februari 2010, 20:05
, DD-2 van Boss (is een analoge)

De DD2 is zo digitaal als het maar kan. Waar denk je dat DD voor staat? Nog los van het feit dat het er met koeieletters op staat. :seriousf:

robert-gitarist
1 februari 2010, 20:47
Dr was bij de DD-2 toch iets over een analoge routing oid?? :dontgeti::makeup:

Liquid_Metal
1 februari 2010, 22:02
Lijkt me ook verstandig om reverb en delay apart te hebben. Anders wordt het vaak een compromis. En als jij denkt voor de MM te gaan, zou het dat helemaal worden.
Ik gebruik zelf voor al mijn postgain effecten een G-Major2, dus alles digitaal. En ik gebruik veel verschillende delaytijden, dus ik blijf wel bij digitaal. Als je geen taptempo nodig hebt, en ook geen extreme settings, lijkt analoog me een goede optie.

sjaak1990
2 februari 2010, 00:29
@Robert, zou het laten weten als we zoiets zouden doen.


Lijkt me ook verstandig om reverb en delay apart te hebben. Anders wordt het vaak een compromis. En als jij denkt voor de MM te gaan, zou het dat helemaal worden.
Ik gebruik zelf voor al mijn postgain effecten een G-Major2, dus alles digitaal. En ik gebruik veel verschillende delaytijden, dus ik blijf wel bij digitaal. Als je geen taptempo nodig hebt, en ook geen extreme settings, lijkt analoog me een goede optie.

Mijn setup is voor mij compromisloos dus moet het zeker apart hebben :)
Ik gebruik ook veel verschillende delaytijden dus ik denk dat ik uiteindelijke voor een combinatie moet gaan van digitale delay en analoge, digitale delay zou mooi zijn voor sommige dingen die ik doe, gebruik daar een g-major voor op het moment.
Dus misschien toch een intelliflex/repliflex +MM maar dat zie ik in de toekomst wel, eerst maar eens wat verkopen om waarschijnlijk de EHX MM te kopen :) Zou in de toekomst ook nog wel wat aparts uit kunnen komen mij kennende want ik moet altijd alles anders hebben :D

Dirk_Hendrik
3 februari 2010, 12:35
Dr was bij de DD-2 toch iets over een analoge routing oid?? :dontgeti::makeup:


Op die manier.
je droge signaal blijft idd in het analoge domein.

Zoals bij bijna alle digitale delaypedalen trouwens.

sjaak1990
1 mei 2010, 18:34
Beetje laat maar beter laat dan nooit.

Heb een deluxe memory boy gekocht, heb hem al een tijdje en heb hem nu helemaal door (voor zover dat kan, nieuwe sounds zijn altijd te vinden).

Vind hem erg lekker klinken, heb hem niet naast een memory man gehoord maar het is wel mijn geluid en hij is een stuk goedkoper en vind de tap tempo functie geweldig, vooral in bandverband. Hij is niet erg dof maar wel een stuk minder dan een boss dd7 gelukkig, logisch natuurlijk maar ook precies waar ik naar opzoek was.
Hij klinkt lekker organisch en hij kan veel, ook blij met de gain knop want zo geen volumeverandering bij intrappen van de delay. Ben voorlopig tevreden! komt vast nog wel een digitale delay bij.

Ik werd heel erg beperkt zonder delay pff zeg, voel me nu completer!

Erg compleet en goed pedaal voor het geld naar mijn mening, vooral de tap temp is uniek (behalve een pedaal dat 3x zoveel kost natuurlijk)