PDA

View Full Version : Zelf Pickups maken



SiNiSTRaL
15 april 2003, 21:49
hallo,

ik ben op zoek naar info hierover, ik kan op i-net alleen dingen vinden over wiring machines en 'hoe werkt een pickup'
ik wil de technische zooi weten en voor de grap zelf ens proberen....
kan iem een goede 'handleiding' vinden?

Negative K3 fan
15 april 2003, 22:13
EvH deed het ook :smile:

maar het lijkt me eigelijk best wel geinig. ik weet alleen absoluut neit hoe het moet, ik dacht dat EVH altijd bestaande pickups nam, daar alle windingen vanaf haalde en zelf helemaal opnieuw windde met ander draad of andere magneten, meer een soort pickup modden ipv pickup bouwen.

PeArLjAm
15 april 2003, 22:20
EVH bouwde ze niet zelf maar hij modificeerde oude pickups naar zijn wensen. Meer windingen voor meer output. De eerste 'rewind' die ie deed was een paf humbucker van een oude gibson es-335

Phizer
15 april 2003, 22:26
ik denk dat dit niet iets om 'voor de grap' eens even te proberen... zal veel geld&tijd kosten om pickups van top-niveau te ontwikkelen

SiNiSTRaL
15 april 2003, 22:28
ik ben inmiddels voorzien van info
lijkt me niet zo heel kostbaar
hooguit 10 euro aan spulletjes, windmachine heb ik in principe al..

aadplagiaat
15 april 2003, 22:31
Wil je de link van je info posten? Kunnen we meekijken :smile:.

Wie weet wordt het wat.

Kjiratsiekoedel
16 april 2003, 16:49
Nu staat hij weer bovenaan, dan kan sinistral zijn link plaatsen....

SiNiSTRaL
16 april 2003, 19:02
o, ja tis niet echt hoe je um maakt, maar meer hoe het helemaal in elkaar zit en wat met wat aangesloten wordt, verder voor dfe specs van bepaalde elementen kan je op I-net vinden enz.

MADdie86
17 april 2003, 17:01
Ik zou je aanraden om formules te zoeken over Spoelen en Formules over microfoons, aangezien je een spoel vrom gebruikt en hij heeft de werking van een microfoon maar hij mist zijn metalen plaatje.
Ik zou wel willen zeggen dat ik hier nog voor je zou willen zoeken, maar dat zou ik nu met mijn stage e.d. alleen maar vergeten.

Ik zeg je wel ik heb een keer een single coil element gemaakt van een lijkje. Ik weet wat voor klere werk het is en vaak even wat precieser dan smoor spoeltjes e.d.
Tip van me controleer om de 10 a 15 windingen het hele zaakje door er iets van 3 v AC op te zetten en dan weerstand en amperage te meten e.d. Zo kan je weten of hij ergens is gebroken of dat je er net naast zat met en formule ect.
Tijdens het wikkelen zal de uitkomst linieaar verlopen met eventueel 5% ernaast zitten, is dat meer dan 10 % dan zal je toch even enkele formules nakijken.

Succes.!!

SiNiSTRaL
17 april 2003, 19:02
Op 2003-04-17 17:01, schreef MADdie86:
Ik zou je aanraden om formules te zoeken over Spoelen en Formules over microfoons, aangezien je een spoel vrom gebruikt en hij heeft de werking van een microfoon maar hij mist zijn metalen plaatje.
Ik zou wel willen zeggen dat ik hier nog voor je zou willen zoeken, maar dat zou ik nu met mijn stage e.d. alleen maar vergeten.

Ik zeg je wel ik heb een keer een single coil element gemaakt van een lijkje. Ik weet wat voor klere werk het is en vaak even wat precieser dan smoor spoeltjes e.d.
Tip van me controleer om de 10 a 15 windingen het hele zaakje door er iets van 3 v AC op te zetten en dan weerstand en amperage te meten e.d. Zo kan je weten of hij ergens is gebroken of dat je er net naast zat met en formule ect.
Tijdens het wikkelen zal de uitkomst linieaar verlopen met eventueel 5% ernaast zitten, is dat meer dan 10 % dan zal je toch even enkele formules nakijken.

Succes.!!


bedankt, maar ik ben nu zelf bezig met een boormachine en een tourentellertje een windmachine in elkaar te knutselen (wat de kans op draadbreuk al vermindert) en wat sneller gaat :grin:

SiNiSTRaL
18 april 2003, 10:18
zo, ik wou daarnet aan de windmachine beginnen, door een tourentellertje uit een oude casettespeler van zolder te mollen, en dat op een boormachine aan te sluiten
maaaaaaar toen vond ik achter de schotten op zolder zo'n oude tapespeler (met 2 van die grote banden erop), zit al een tellertje in, met de teruspoelfunctie haal ik op het draaiding waar het tellertje op aangesloten is zo'n 300-400 rpm , dus is wel leuk...

dml
18 april 2003, 13:44
Neem eens contact op met het Zwols Wikkelbedrijf in, je raadt het al, Zwolle. Die reviseren electromotoren en hebben diverse wikkelmachines staan en ook diverse diktes en soorten koperdraad. Misschien kun je bij hun wat in elkaar zetten.
Btw, de toerentellers van tape- en cassettedecks e.d. zijn zeer onnauwkeurig (tenzij je een Revox hebt).

SiNiSTRaL
18 april 2003, 14:25
Op 2003-04-18 13:44, schreef dml:
Neem eens contact op met het Zwols Wikkelbedrijf in, je raadt het al, Zwolle. Die reviseren electromotoren en hebben diverse wikkelmachines staan en ook diverse diktes en soorten koperdraad. Misschien kun je bij hun wat in elkaar zetten.
Btw, de toerentellers van tape- en cassettedecks e.d. zijn zeer onnauwkeurig (tenzij je een Revox hebt).


uh een akai
ik heb net 40 keer gedraaid en toen stond er gewoon 40, zonder afwijking, ik weet natuurlijk niet wat de afwijking is op 100/1000'en

sash
18 april 2003, 15:28
Draai em dan gewoon 1000 keer :wink:

Dirk_Hendrik
18 april 2003, 15:43
Op 2003-04-18 13:44, schreef dml:
Neem eens contact op met het Zwols Wikkelbedrijf in, je raadt het al, Zwolle. Die reviseren electromotoren en hebben diverse wikkelmachines staan en ook diverse diktes en soorten koperdraad. Misschien kun je bij hun wat in elkaar zetten.
Btw, de toerentellers van tape- en cassettedecks e.d. zijn zeer onnauwkeurig (tenzij je een Revox hebt).


Kopt maar ik ga ervan uit dat het hier niet gaat om een toerenteller maar om een omwentelingenteller. Een mechanische omwentelingenteller gaat elke omwenteling 1 stapje verder en is dus betrouwbaar. Het zou wat anders zijn als je "een half uurtje" moet wikkelen. Neem dan een een oude revox :razz: en sloop er die toerenteller uit.

SiNiSTRaL
18 april 2003, 16:38
Op 2003-04-18 15:43, schreef Dirk_Hendrik

Kopt maar ik ga ervan uit dat het hier niet gaat om een toerenteller maar om een omwentelingenteller. Een mechanische omwentelingenteller gaat elke omwenteling 1 stapje verder en is dus betrouwbaar. Het zou wat anders zijn als je "een half uurtje" moet wikkelen. Neem dan een een oude revox :razz: en sloop er die toerenteller uit.


hm...een tour is toch een ander woord voor omwenteling?

en idd bij 1 omwenteling gaat ie 1 stapje verder

sash
18 april 2003, 17:13
Nee een tour is dat je met je band rondreist om optredens te geven. Een toer is een omwenteling :razz:

SiNiSTRaL
18 april 2003, 17:27
ik zei het in het frans...

sash
18 april 2003, 17:43
Dan is het een fietstocht :grin:

SiNiSTRaL
19 april 2003, 11:16
mais non, fils de pute
betekent 'de ronde' le tour de franzzzz de ronde van frankrijk ...net als int italiaan giro d'italia ofzo is, dus ook ronde van..