PDA

View Full Version : Amerikaanse mesa 2:90 voltage anders en geluid



xmichielx
30 januari 2010, 12:04
Hi,

Ik kan misschien een mesa 2:90 met jmp-1 krijgen die amerikaans zijn me een extra trafo kastje zodat deze in Europa bespeeld kan worden.
Ik ben zelf erg weg van de combi van deze power en preamp, maar ben bang dat het geluid door het amerikaanse <=> europese stroom verschil anders zal zijn.
Weet iemand of ik veel ga inleveren op de tone of dat het wel veilig is qua verschil?
Ik ga er uiteraard een dikke metal scheur er uit proberen te halen.

Bedankt voor enig advies :)

Michiel

Chris Winsemius
30 januari 2010, 12:21
Verschil is niet mega-groot maar met een juiste europese voedingstrafo (incl. gecorrigeerde stack-grootte ivm. de lagere netfrequentie, 50 Hz. vs. 60 Hz.) zal het laag nog ietsje strakker zijn.

xmichielx
30 januari 2010, 12:25
Hoi Chris,

Dank je voor de reply!
Ik ben verliefd op het mesa 2:90 geluid gecombineerd met de marshall jmp-1..dan krijg je dat volle strakke (droge) hatesphere en metal geluid.
Ik kan de setup evt ruilen tegen mijn mesa dual rectifier..hoewel de retifier super vet is vind ik juist de 2;90 met jmp-1 vele malen strakker en punchier klinken (de andere gitarist in de band heeft deze setup en dat is het mooiste zuivere strakke scheur geluid wat ik ooit gehoord heb).
Het gaat om deze aanbieding (met name dan de case, 2:90, jmp-1 en het kastje wat er naast staat).
Lijkt jou dat voor mij dan een goeie keuze..is dat een goed kastje/trafo die er naast staat?
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/mesa-boogie-2-x-90-53253455.html

MIchiel

TimS
30 januari 2010, 13:25
Ik zou er niet aan beginnen, hij is niet eens goedkoper dan een Europese.

Hier is er 1 voor 800 euro:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=120378

xmichielx
30 januari 2010, 13:46
Naja ik krijg niet alleen de 2:90 maar ook de jmp-1 en flightcase en voeding box.
Die van 800 euro heb ik ook gemailed.
Maar het gaat mij mee of het geluid zo enorm anders is met zo een voedingskastje er bij en of je ook hem weer kan laten ombouwen met een europese voeding.

nico verduin
30 januari 2010, 17:47
Lijkt jou dat voor mij dan een goeie keuze..is dat een goed kastje/trafo die er naast staat?
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/mesa-boogie-2-x-90-53253455.html

MIchielIs een standaard verhuistrafo. 230V erin..... 110 of 115 V eruit. Aan/uit schakelaar en een zekering en dat was het. Chris heeft het over een vervangende trafo. Dan heb je dat kastje niet meer nodig en ben je waarschijnlijk nog een paar honderd euri lichter :seriousf:

xmichielx
30 januari 2010, 18:28
ACh dat heb ik er misschien wel voor over. Maar zoals ik het begrijp van veel mensen zal het verschil niet enorm zijn.
EN ik kan altijd nog de voeding vervangen, Chris, volgens mij doe jij ook dit soort werkzaamheden? Nico jij ook?
Op hoeveel zou zo een klus mijn te komen staan?

Mvg,

MIchiel

Renin
31 januari 2010, 08:52
zie drtube.nl staat een stukje over vervangen van mesa trafo's

minoin
31 januari 2010, 09:50
Mooie combi inderdaad! Maar let je op dat elke JPM-1 anders schijnt te zijn? Je hoort uit alle hoeken dat het verschil onderling soms groot is. Als het kan, probeer dan even de JPM uit. En als je gewenste geluid niet in de buurt komt, dan kun je altijd nog op zoek naar een andere, ze staan vaak te koop.
Ook leuk van de 2:90 zijn de Deep en Modern switches, zoals je waarschijnlijk wel weet. Dus ook effe een maniertje zoeken om 2 relays te schakelen. Succes!

xmichielx
31 januari 2010, 14:43
Hoezo zo veel verschil? Tis toch dezelfde amp? De preamp buizen kunnen anders zijn maar het is toch niet zo dat de ene jmp-1 klinkt als een mesa en de andere jmp-1 als een marshall?
De amp behoudt toch gewoon zijn karakter?

minoin
31 januari 2010, 18:29
Vraag Harmony Central reviews, Marc_o en Nocki maar, zij hebben de meeste ervaring. Leuke pre-amp, veel mogelijkheden, maar onderling verschillend, met een niet al te beste FX-loop. Dus geen verschil als MESA/Marshall nee.

xmichielx
31 januari 2010, 18:57
Harmony Central vind ik maar een raar forum..de meningen die daar soms worden gegeven raken kant noch wal.
De effectloop wil ik niet gebruiken van de jmp-1.
Puur: mesa 2:90 en jmp-1.
Evt een andere voeding in de 2:90 laten zetten zodat hij net iets strakker wordt.

xmichielx
1 februari 2010, 11:12
Heb de deal maar gecancelled..de 2:90 en jmp-1 zijn vet maar mijn 5150 met JJ eindbuizen en Tung Sol high gain en maxon od 820 zijn net een stukje vetter en punchier ;)