PDA

View Full Version : Pickups doormeten, vreemd resultaat



humbucker
30 januari 2010, 10:09
Als ik de elementen van m'n tele doormeet kom ik voor de neckpickup 2.03 uit en voor de brugpickup 1.90. Dit zijn toch bizarre waarden aangezien dit normaal gezien ergens tussen de 6 en de 8 K zou moeten zijn, niet?

M'n multimeter staat gewoon op 20k. Wat doe ik verkeerd?

Midwolda
30 januari 2010, 10:14
Hou je de draadjes met je vingers tegen de meter-stokjes (hoe heten die dingen :???: ) aan?

humbucker
30 januari 2010, 10:19
Ja, maar dat maakt geen verschil.

Net geprobeerd.

Zou het kunnen dat de MM gaar is? Als ik hem gewoon op 20k zet, en de meetpunten niet tegen elkaar houd geeft ie een waarde van 3.18 aan, is dit normaal?

Midwolda
30 januari 2010, 10:28
Nee, dazniegoe. Dan moet-ie helemaal links een 1 geven oftewel oneindig.
Moet er een nieuwe batterij in misschien? Gaan ze altijd raar van doen.

comteccie
30 januari 2010, 10:50
Hou je de draadjes met je vingers tegen de meter-stokjes (hoe heten die dingen :???: ) aan?

Die stokjes heten de meetpennen. En de meter mag inderdaad geen andere waarde dan 1 of oneindig aangeven als de meetpennen niet tegen elkaar aan liggen. Het is trouwens raadzaam om tijdens het meten niet alletwee de draadjes met je vingers vast te pakken, je meet dan ook door je lichaam heen en dan krijg je geen goede meetwaardes.

Gearjunkie
30 januari 2010, 11:49
Meet je losse pickups, of zitten ze gewoon nog in je gitaar terwijl je volumepot niet open staat? (of de switch in middenpositie)

aaronstonebeat
30 januari 2010, 12:24
Zitten de snoertjes op de juiste plaats in de multimeter gestoken?

Overigens zijn die waarden niet zo bizar dat er geen geluid uit zou komen.

humbucker
30 januari 2010, 13:49
Nee, dazniegoe. Dan moet-ie helemaal links een 1 geven oftewel oneindig.
Moet er een nieuwe batterij in misschien? Gaan ze altijd raar van doen.

Ga'k sffs proberen. Bedankt!


Die stokjes heten de meetpennen. En de meter mag inderdaad geen andere waarde dan 1 of oneindig aangeven als de meetpennen niet tegen elkaar aan liggen. Het is trouwens raadzaam om tijdens het meten niet alletwee de draadjes met je vingers vast te pakken, je meet dan ook door je lichaam heen en dan krijg je geen goede meetwaardes.

Fijne duidelijke uitleg, bedankt!


Meet je losse pickups, of zitten ze gewoon nog in je gitaar terwijl je volumepot niet open staat? (of de switch in middenpositie)

Nee, het zijn losse pickups. Ze komen uit m'n tele, dus ze werken perfect, maar ik wou ze even doormeten om de output te weten.

Ik ga even proberen de batterij vervangen.

Bedankt jongens!

humbucker
30 januari 2010, 14:37
Hmm, m'n multimeter is gaar denk ik. Zelfs met een andere batterijen doet ie gek. Jammer maar helaas :)