PDA

View Full Version : Nieuwe testronde... met een winnaar



E-J
29 januari 2010, 19:42
Met een goede vriend vandaag een dagje Feedback gehad en een berg versterkers uitgeprobeerd... een Fender Blues Deluxe, Fender Blues Junior, Fender Twin Reverb, Fender Deluxe Reverb, Hook R20,Koch Studiotone, Koch Twintone II, Peavey Classic 30, Vox AC15, Vox AC30 als ik het juist heb.

Ik moet zeggen dat de Vox'en mij aardig tegenvielen. Toch duidelijk niet wat ik ervan gehoopt had. De beste versterkers waren ongetwijfeld de Fender Deluxe Reverb, de Koch Twintone, de Peavey Classic 30 en... de Hook R20. Het clean van de Deluxe Reverb is geweldig, maar de versterker als geheel is mij een beetje te dun en te scherp klinkend. De Koch Twintone viel mij niet echt tegen, een veelzijdige versterker, maar hij blinkt nergens echt in uit, ook is de oversturing niet helemaal mijn ding. Wel een erg degelijk ding. De Peavey Classic 30 is een gaaf versterkertje, goedkoop vergeleken met de rest en overall zeker mooi klinkend. Zeker mijn favoriet onder de 1000 euro. Hij klinkt me alleen soms wat dof, hij mist hier en daar wat definitie.

Dan de Hook ... godver wat is die versterker te gek! Een pracht clean, mooie reverb en ja een lekker droge en vette oversturing (Tweed Deluxe achtig?). Het geluid wat ik zoek! Genoeg gain voor mijn smaak en goed instelbaar. Ik heb de EQ niet hoeven te veranderen op de versterker, gewoon alles op 12 uur en het klinkt super. Wat mij opviel is de definitie, waar het gros van de versterkers of te schel of te dof gaan klinken met oversturing blijft deze Hook altijd zijn definitie houden. En hij klonk grootser dan elke versterker dan ook. Zeker de winnaar van de dag.

Maarja dat mag ook wel voor de prijs... er hing een kaartje aan waarop 2599 euro stond :eek: Da's tamelijk ver boven mijn budget (1700-1800 euro), al zag ik dat hij in Duitsland hier en daar (met Celestion Vintage 30 speaker) 2199 euro kost. Is mij nog te gortig (ben student en wil niet al mijn spaargeld in één keer kwijt zijn). Nu is hij nog maar kort op de markt, maar nou vraag ik me af, wat zou zo'n Hook tweedehands ongeveer moeten kosten?

En weet iemand nog een alternatief voor zo'n Hook R20? Ik dacht aan een Tone King Imperial, dat ding klinkt precies zoals ik wil maar helaas is 'ie enkel in de USA te krijgen (of in Italie voor 2600 euro). Klinkt een Bogner Duende aardig in de richting van de R20? Nog andere versterkers (met 6V6 buizen) ?

the sure thing
29 januari 2010, 21:22
...En weet iemand nog een alternatief voor zo'n Hook R20? Ik dacht aan een Tone King Imperial, dat ding klinkt precies zoals ik wil maar helaas is 'ie enkel in de USA te krijgen (of in Italie voor 2600 euro). Klinkt een Bogner Duende aardig in de richting van de R20? Nog andere versterkers (met 6V6 buizen) ? tsja... ga ervan uit dat de R20 een "stand alone" is qua geluid. Ik heb meerdere R20's uitgeprobeerd en heb nu de R40 (met 6L6 eindbuizen). Het geluid van de R20 wordt niet bepaald door de 6V6 buizen, maar door het hele disign als geheel. Alle Hooks hebben een bepaalde dezelfde "voicing" die als geen andere amp klinkt.

De R20 met een V30 speaker zou je voor EUR 2.200 moeten kunnen vinden. Je kan Erik v/d Haar (haarguitars) mailen en vragen of hij ook R20 tops verkoopt. Die zouden in theorie nog iets goedkoper kunnen zijn. Als je zelf dan een speakerkastje hebt staan, ben je misschien EUR 200 goedkoper uit.

Je bent nu officieel Hook'd :)

crapton
29 januari 2010, 23:16
Heb ff geYoutubed en dat klinkt eg wel heel erg lekker zeg... Zijn er nog andere amps die hierop lijken? Zit hier nou zo'n goede reverb op of is dit een delay (lijkt me)?

Luistert en huivert... (http://www.youtube.com/watch?v=F681dJHhu4E&feature=related)

vanalles
30 januari 2010, 07:44
Ik heb deze week bijna drie dagen getest bij vd Haar voor een nieuwe amp. Mijn budget lag rond de 2500 euro en kon dus flink proberen. Aanvankelijk viel ik voor de R20, nadat ik deze bij Feedback had geprobeerd. Ik zocht een amp die uitblinkt in het clean en recht toe recht aan is. Dus niet met 5 switches en 23 modes etc. De R20 blijft mooi, maar het drivekanaal vind ik zelf wat minder. Bovendien vind ik'm wat schel, wat wel weer lekker door de mix heen prikt. De R40 heeft hier minder "last" van.

Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan met de Brunetti Singleman. Nog niet zo lang op de markt. Komt in een 6V6 (18W) versie of een 6L6 (35W). Het is een eenkanaals amp met een mooie reverb. Je kunt het vermogen terug schakelen naar 10W en 2W, waarbij de amp dan een klasse A wordt. Erik kwam meteen met deze amp aan en ik heb de Brunetti telkens als referentie gebruikt. Daarnaast ook nog de Bogner Duende en de Shiva geprobeerd en twee tops/combo's van Brunetti. Die Duende is een mooie bak, maar gaat ook meteen richting de 2300 euro. Je hebt twee kanalen die je ook kunt combineren. Uiteindelijk heb ik deze niet genomen, omdat'ie "te snel" opbreekt op hoog volume. Ik wil een amp die heel lang clean blijft. De Singleman blijft dat absoluut. Op vol vermogen, tot plm 3/4 open.

Een op een naast de R20 vond ik de Singleman warmer en voller. Ook een V30 12" speaker. Voordeel vond ik ook het gewicht (18 kg). Ik heb er een 112 Brunetti cabje bijgekocht en was in totaal voor nog geen 1400 euro klaar. Ik heb wat mooie drivepedaaltjes en mis eigenlijk niet een tweede kanaal. Wat ook lekker werkt, is het vermogen terg naar die 2W en dan een goede TS ervoor.

Echt een aanrader!

alfred
30 januari 2010, 12:10
Ik heb vrijwel dezelfde ervaring als hier boven, mijn verslagje vind je hier:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131079&highlight=brunetti+singleman

guitarguru
30 januari 2010, 13:07
@vanalles: heb je de Duende 30 watter zeker niet geprobeerd. Die heeft plenty headroom hoor.
Ik vond de Duende een stukje beter dan de R20. Denk vanwege de grotere headroom. En beide kanalen samen was echt goddelijk bluesy. Het 2e kanaal als scheurkanaal vond ik niet echt lekker. Te korrelig. Tegenvaller.

E-J
30 januari 2010, 13:38
Hoi allemaal,

De Hook R20 die ik heb geprobeerd had een Alnico Gold speaker en beide kanalen klonken opvallend mooi vol en rond, zeker niet schel. Ik vond hem vergeleken met de aanwezige Fenders en Vox´en stukken beter gebalanceerd, niet zo verschrikkelijk helder, eigenlijk precies goed.

De Singleman lijkt me zeker wat, maar het feit dat het een éénkanaals versterker is staat me een beetje tegen. Wel wil ik hem zeker testen, binnenkort maar eens een afspraak maken met van de Haar dan!

@Guitarguru, had jij nou de 6V6 versie? Ik heb net wat soundclipjes van de Duende zitten luisteren en ben toch wel tamelijk onder de indruk. Er zit veel gain in zeg! Nieuwprijs is net zoals bij de Hook wat minder... maar misschien dat het tweedehands te doen valt binnen mijn budget. Dat wordt denk ik wel mijn streven mocht het een Bogner of Hook worden... een tweedehandsje.

guitarguru
30 januari 2010, 14:10
Hoi allemaal,

De Hook R20 die ik heb geprobeerd had een Alnico Gold speaker en beide kanalen klonken opvallend mooi vol en rond, zeker niet schel. Ik vond hem vergeleken met de aanwezige Fenders en Vox´en stukken beter gebalanceerd, niet zo verschrikkelijk helder, eigenlijk precies goed.

De Singleman lijkt me zeker wat, maar het feit dat het een éénkanaals versterker is staat me een beetje tegen. Wel wil ik hem zeker testen, binnenkort maar eens een afspraak maken met van de Haar dan!

@Guitarguru, had jij nou de 6V6 versie? Ik heb net wat soundclipjes van de Duende zitten luisteren en ben toch wel tamelijk onder de indruk. Er zit veel gain in zeg! Nieuwprijs is net zoals bij de Hook wat minder... maar misschien dat het tweedehands te doen valt binnen mijn budget. Dat wordt denk ik wel mijn streven mocht het een Bogner of Hook worden... een tweedehandsje.

Ik had de 6L6 versie met 30 knalharde watts. Erg mooie versterker voor clean en randje, al hou ik niet zo van de Vintage30 speaker. Vond het scheurkanaal niet zo lekker gevoiced. Wat te modern ofzo, stug, strak en gruizig. Niet van gecharmeerd.
Heb hem pas verkocht voor een prijsje waar jij misschien wel erg gelukkig van was geworden.........

vanalles
31 januari 2010, 09:25
Ik heb idd de 18W versie geprobeerd, de enige op voorraad. Het combineren van beide kanalen klinkt wel lekker, maar over het geheel was ik niet zo te spreken over het drivekanaal van deze amp. Idd wat korrelig en fizzy, maar dan wordt het weer erg subjectief hoor. Wat ook een leuke was, maar heel zwaar: de Bogner Shiva Mojade (?)combo. Dit zijn feitelijk (als ik het goed heb begrepen) twee fysieke versterkers in een met 3 speakers (twee aan de zijkant).

Hiernaast heb ik ook nog een tijd gespeeld op een Brunetti Mercury. Eerst de El34 top en later de combo. Daar heb ik echt nog lang tussen getwijfeld (SIngleman en die MErcury) Wat mij uiteindelijk toch over de streep heeft getrokken is de prijs. Die Singleman ligt rond de 1200 euro, die Mercury rond de 2300 en de Deunde dito dacht ik. Ik had wel het budget, maar als je iets moois hebt gevonden, hoeft het budget ook niet perse op. Nu heb ik nog "geld over" voor wat anders moois wanneer ik het tegenkom.

Nu ik'm een paar dagen heb (6L6 versie) en mee heb genomen naar de repetitie, is het toch wel een hele fijne amp. Voor de oversturing gebruik ik oa mijn Rodenberg Gas 828, mijn Gristle King en een Okko Diablo is onderweg om uit te proberen. Ik mis een tweede kanaal niet op de amp, omdat ik (I know, subjectief) niet vaak een amp tegen kom waar EN het clean mij helemal bevalt EN de tweede kanaal mij helemaal bevalt. Dan vind ik het zonde om dan "extra" te betalen voor een kanaal wat ik niet ga gebruiken.

the sure thing
31 januari 2010, 09:27
Ik heb idd de 18W versie geprobeerd, de enige op voorraad. Het combineren van beide kanalen klinkt wel lekker, maar over het geheel was ik niet zo te spreken over het drivekanaal van deze amp. Idd wat korrelig en fizzy, maar dan wordt het weer erg subjectief hoor. Wat ook een leuke was, maar heel zwaar: de Bogner Shiva Mojade (?)combo. Dit zijn feitelijk (als ik het goed heb begrepen) twee fysieke versterkers in een met 3 speakers (twee aan de zijkant).

Hiernaast heb ik ook nog een tijd gespeeld op een Brunetti Mercury. Eerst de El34 top en later de combo. Daar heb ik echt nog lang tussen getwijfeld (SIngleman en die MErcury) Wat mij uiteindelijk toch over de streep heeft getrokken is de prijs. Die Singleman ligt rond de 1200 euro, die Mercury rond de 2300 en de Deunde dito dacht ik. Ik had wel het budget, maar als je iets moois hebt gevonden, hoeft het budget ook niet perse op. Nu heb ik nog "geld over" voor wat anders moois wanneer ik het tegenkom.

Nu ik'm een paar dagen heb (6L6 versie) en mee heb genomen naar de repetitie, is het toch wel een hele fijne amp. Voor de oversturing gebruik ik oa mijn Rodenberg Gas 828, mijn Gristle King en een Okko Diablo is onderweg om uit te proberen. Ik mis een tweede kanaal niet op de amp, omdat ik (I know, subjectief) niet vaak een amp tegen kom waar EN het clean mij helemal bevalt EN de tweede kanaal mij helemaal bevalt. Dan vind ik het zonde om dan "extra" te betalen voor een kanaal wat ik niet ga gebruiken.Welke versie van de single man heb je? Met 6l6 of 6v6 buizen? en klopt het dat het alleen een combo is, geen head? En welke speaker zit er "stock" in?

vanalles
31 januari 2010, 10:47
Ik heb de 6L6 versie. Ook de 6V6 geprobeerd, maar ik wilde net iets meer headroom. Standaard zit er een Celestion Vintage 30 12" in.

E-J
1 februari 2010, 13:36
Ik merk dat ik toch wel tamelijk veel clean headroom wil hebben, wat erg moeilijk gaat als de versterker ook een goed oversturingspedaal moet hebben. Ik heb daarom besloten gewoon voor een versterker met enkel een goed clean te kiezen. Eventueel volgt later dan een versterker puur voor oversturing maar dat is echt iets voor later. Ik heb een mooi oversturingspedaal dus...

Anyway, ik heb een mooie Blackfaced Fender Vibrolux Reverb gevonden die ik deze week ga proberen :)