PDA

View Full Version : Telecaster



Paulio
29 januari 2010, 19:25
Hee,

Ik ben al een tijdje verliefd op de telecaster:)
Nu ben ik wat aan het sparen/spullen aan het verkopen. Nu ben ik nog op zoek naar de perfecte tele voor mij. Ik heb niet echt een vast budget, als het moet spaar ik nog even verder. Wat ik graag wil: Lekker simpel, 2 SC's, maple fretboard, als het kan voor niet al te veel geld (500-900E), tweedehands of nieuw maakt me niks uit. Qua klank moet ie gewoon klinken als een tele, recht voor zijn raap en goed. Ik neig meer naar 'vintage' dan 'modern'. Ik heb een vrij brede muzieksmaak, maar hier zal ik hem ongeveer voor gebruiken: rock, pop, funk, blues en soul.

Heb tot nu toe de Baja en de american standard getest. De Baja vond ik een erg lekkere klank hebben, leuke prijs, alleen ik kon niet echt wennen aan de vorm van de hals, ik denk ook niet dat ik er zou kunnen wennen..

De standard vond ik qua geluid gelijk aan de baja, alleen wel fijner bespeelbaar dan de baja, vooral door de andere halsvorm. Ik vind alleen de prijs voor een standard behoorlijk aan de maat, aangezien ik haar qua klank niet beter vond dan de baja.

Hopelijk heb ik hiermee genoeg informatie gegeven:)

Luke-wannabe
30 januari 2010, 00:08
1 woord voor jou mijn vriend. Road Worn! (2 worden dus..)
Geweldige tele's als je het mij vraagt :)

grayfink
30 januari 2010, 00:16
Road Worn is natuurlijk nogal smaakgebonden. Ik zelf houd niet van relic op een nieuwe gitaar.
Goedkopere alternatieven zijn natuurlijk de Highway (http://www.thomann.de/nl/fender_highway_one_tele_mn_tw.htm), Japanse (http://www.thomann.de/nl/fender_62_tele_custom_rw_bk.htm) of Mexicaanse (http://www.thomann.de/nl/fender_mex60classictele_rw_bk.htm) Reissue telecasters.

Bernd Veenema
30 januari 2010, 09:13
Ik heb zelf een Squier JV '52 Tele uit 1983 en die vind ik helemaal te gek. Ik heb die gitaar laatst met een paar collega's vergeleken met een Fender AVRI '52 uit 2009 en we waren het er wel over eens dat die van mij absoluut niet onder deed voor de AVRI. Je moet zo'n tele wel voor 800 euro kunnen vinden.

Als je een nieuwe tele wilt, zou ik voor een Road-worn gaan. Die zijn ook te gek!

Paulio
30 januari 2010, 10:54
Bedankt voor de reacties! De Road Worn lijkt me erg interessant, ben niet echt een relic-man, maar op de foto's vind ik het er niet verkeerd uitzien! Nieuw vind ik ze een beetje aan de dure kant, maar 2e hands lijkt me het een interessant ding. De Highways ga ik ook zeker eens testen.

De JV heb ik ook goede dingen gehoord, alleen iets lastiger om uit te proberen natuurlijk, omdat ze alleen 2ehands verkrijgbaar zijn, maar mocht ik er een keer eentje tegenkomen dan zal ik hem zeker 'ns proberen:)

Daan_B
30 januari 2010, 12:47
Dat zijn ze ook wel voor mexicaantjes, maar ze hebben wel even nitro lak en texmex elementen!:ok:

Paulio
30 januari 2010, 13:05
Mm klinkt goed! Ze zijn alleen wel moeilijk te vinden 2ehands denk ik, ze zijn vrij nieuw toch? Ik ga in ieder geval zo snel mogelijk er eentje uitproberen.

Paulio
30 januari 2010, 13:18
Die Blonde road worn tele ziet er ook wel heel erg vet uit trouwens! Wit slagplaatje vervangen door 'n zwarte en hij is qua uiterlijk ook helemaal wat ik zoek, zo snel mogelijk eentje proberen!

Sinner1980
31 januari 2010, 00:24
two words...highway one,zeker checken. Roadworns zijn ook lekker maar ik kan me voorstellen dat je geen relic liefhebber bent (ik ook niet nl,wil ik gvd zelf doen!). Highway ones worden ook nog eens in de VS gemaakt,toch een klein plusje

jutter
31 januari 2010, 00:29
Alstublieft, mooi of niet?

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/road%20worn/DSC00485.jpg

Luke-wannabe
31 januari 2010, 03:31
two words...highway one,zeker checken. Roadworns zijn ook lekker maar ik kan me voorstellen dat je geen relic liefhebber bent (ik ook niet nl,wil ik gvd zelf doen!). Highway ones worden ook nog eens in de VS gemaakt,toch een klein plusje
...Want...?

stikel
31 januari 2010, 04:08
Heb hier 8 stuks tele's gehad. Zal je de volgorde van mijn persoonlijke smaak (zeg maar geluid en bespeelbaarheid) opnoemen.

Gedeeld op nr 1 Framus renegade pro/ G&L asat thinline (blijvertjes)
nr 2 Fender tele Rood (mexico, standaard)
nr 3 Fender tele Koa (koreaan)
Gedeeld op nr 4 Fender tele Zwart (mexico, standaard)/Fender tele Sunburst (mexico, standaard)
nr 5 Fender tele esquire GT rood met zo'n racestreep en sd invader in de brug) (koreaan)
nr 6 Fender Highway USA


De gitaren op nr 1 heb ik nog en zijn blijvertjes. De rest verkocht vooral nr 6 met grote spoed. Mjah, tis voor iedereen weer anders, geen kwestie van de ene is beter dan de ander, maar van je eigen smaak.

Groet Jan

Paulio
31 januari 2010, 11:28
Jutter! Is die tele van jou, die is echt heel erg vet! USA of Mexico kan me vrij weinig schelen, heb ook een classic player strat en die vind ik toch zeker niet onderdoen voor de USA standard, verschil is dat ze bijna de helft kost:)

Sinner1980
31 januari 2010, 11:46
...Want...?

Want nar mijn beleving zijn US strats net ff knapper dan mexicaantjes. Meestal zijn dat wel de wat duurdere varianten,eerlijk is eerlijk.
Begrijp me niet verkeerd, mexicaantjes kunnen erg fijne planken zijn, zeker als je er het één en ander aan verandert qua potmeters en pickups.
Dus voel je niet meteen aangevallen,nergens voor nodig. :strat:

jutter
31 januari 2010, 12:02
Jutter! Is die tele van jou, die is echt heel erg vet! USA of Mexico kan me vrij weinig schelen, heb ook een classic player strat en die vind ik toch zeker niet onderdoen voor de USA standard, verschil is dat ze bijna de helft kost:)

Was van mij: ik heb hem moeten verkopen om mijn EC Signature te kunnen bekostigen. De Tele was een hele fijne gitaar en ik wil, als ik het geld er weer voor heb, er weer ééntje kopen. De klank is vet, heeft een heerlijke dikke hals en ziet er bovendien ook nog eens geweldig uit!

Fuhgawz
31 januari 2010, 12:24
Alstublieft, mooi of niet?

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/road%20worn/DSC00485.jpg

Zo, ook op pagina 2 dit plaatje, omdat hij zo mooi is. ;) Jammer dat hij weg moest. Helemaal jammer dat hij niet naar mij is gegaan.

:hippie:

silenus
3 februari 2010, 15:41
Mooi...heel mooi

Fenderfan
4 februari 2010, 17:04
Was van mij: ik heb hem moeten verkopen om mijn EC Signature te kunnen bekostigen. De Tele was een hele fijne gitaar en ik wil, als ik het geld er weer voor heb, er weer ééntje kopen. De klank is vet, heeft een heerlijke dikke hals en ziet er bovendien ook nog eens geweldig uit!

Je verkoopt m, en nu wil je er weer een ? Da vind ik raar...

jutter
4 februari 2010, 17:09
Je verkoopt m, en nu wil je er weer een ? Da vind ik raar...

Ik ben ook een 'rare' man. Maar, zoals ik al zei, moest ik hem verkopen om die EC te kunnen kopen. Een strat staat voor mij nog altijd op de eerste plaats. Mocht ik het geld er weer voor hebben dan komt er weer een RW!

VanMeekeren
4 februari 2010, 17:20
Zo'n TW Telecaster erbij is natuurlijk een fantastisch instrument. Mocht mijn geldboom eindelijk een beetje opschieten met bloeien: komt er zeker zo'n puppy!

Van Meekeren

Luke-wannabe
5 februari 2010, 00:45
Want nar mijn beleving zijn US strats net ff knapper dan mexicaantjes. Meestal zijn dat wel de wat duurdere varianten,eerlijk is eerlijk.
Begrijp me niet verkeerd, mexicaantjes kunnen erg fijne planken zijn, zeker als je er het één en ander aan verandert qua potmeters en pickups.
Dus voel je niet meteen aangevallen,nergens voor nodig. :strat:
Zelf vind ik US standard echt niks aan. Absoluut niet beter dan de mex en jap reissue. USA reissue mag er wezen, en is wellicht beter dan Mex of Jap, dat zal ik onmiddelijk toegeven.
Maar ik voel me niet aangevallen hoor :)

guitarkid
5 februari 2010, 08:25
Ik ben ook een 'rare' man. Maar, zoals ik al zei, moest ik hem verkopen om die EC te kunnen kopen. Een strat staat voor mij nog altijd op de eerste plaats. Mocht ik het geld er weer voor hebben dan komt er weer een RW!

Ik heb wel gemerkt dat er erg veel verschil zit tussen de Road Worn gitaren onderling. Bij Tonika in Groningen op bijv. twee blonde Tele's gespeeld en de één was een aanmerkelijk zwaarder dan de ander en klonk (daardoor ??) beduidend beter. M.a.w; ook zoveel mogelijk verschillende RW's vergelijken.
Het lijkt me goed balen als je er één gekocht hebt en er hangt later een veel fijnere in de winkel. Kan natuurlijk altijd, maar toch.....
Op zich vind ik het wel goede gitaren, maar met een niet al te goede relic. M.n. de maple hals is erg lelijk gedaan.

Gr. C.

Riky
5 februari 2010, 11:17
Die roadworn telecasters zijn inderdaad te gek! Mag dan wel gerelict zijn (vind ik niet erg), maar je hebt dan ook een heerlijke ongelakte bijna ingespeelde hals. Als ik het geld ervoor heb wil er ik ook nog wel een. Erg veelzijdig, maar instant tele geluid.

Tokaifan
5 februari 2010, 11:52
Zelf vind ik US standard echt niks aan. Absoluut niet beter dan de mex en jap reissue. USA reissue mag er wezen, en is wellicht beter dan Mex of Jap, dat zal ik onmiddelijk toegeven.
Maar ik voel me niet aangevallen hoor :)

Ben het helemaal met je eens. Als je op de prijs-kwaliteitverhouding let zijn de Mexicanen veel beter. Geef je dan toch het geld uit voor Amerikaan kun je beter 200/300 meer uitgeven aan bijvoorbeeld een Haar. Dan heb je in die prijsklasse echt wel iets beters!

Luke-wannabe
5 februari 2010, 11:58
Ben het helemaal met je eens. Als je op de prijs-kwaliteitverhouding let zijn de Mexicanen veel beter. Geef je dan toch het geld uit voor Amerikaan kun je beter 200/300 meer uitgeven aan bijvoorbeeld een Haar. Dan heb je in die prijsklasse echt wel iets beters!
Mee eens :) Ik wil zelf ooit nog eens een mooie RebelRelic Tele laten bouwen.

Tokaifan
5 februari 2010, 12:10
Kijk, wij snappen het ;).

B-stone
30 juni 2010, 22:52
ik denk dat ik voor een baja ga.
over de road worns heb ik veel goede verhalen gehoord maar het ziet er zo nep uit; een vader van een vriend van mij heeft een vintage 1964 telecaster of ongeveer uit dat jaartal en die maple neck ziet er toch heel wat anders uit.

UnDefined
30 juni 2010, 23:04
ik denk dat ik voor een baja ga.
over de road worns heb ik veel goede verhalen gehoord maar het ziet er zo nep uit; een vader van een vriend van mij heeft een vintage 1964 telecaster of ongeveer uit dat jaartal en die maple neck ziet er toch heel wat anders uit.

Gewoon zelf zorgen voor road worn :hippie:

Chris Winsemius
30 juni 2010, 23:04
Road Worn lijkt mij ook 'n goede optie maar probeer zeker zo veel mogelijk Teles uit voordat je er 1 aanschaft en koop ajb. geen gitaar die je niet zelf hebt geprobeerd. Elke gitaar is anders. Soms kan het model dat qua specs juist zou zijn in de praktijk tegenvallen en 'n andere gitaar met verkeerde specs juist jouw gitaar worden.

Lekker vaag maar hopelijk hulpzaam ;)

vulvasonic
1 juli 2010, 00:46
Ach, ik heb zoveel telecasters geprobeerd en de meeste zijn gewoon meer dan de moeite waard. Zo'n ding gaat vanzelf naar je hand staan (bij wijze van spreken). Maar je kunt natuurlijk wel zo je voorkeuren hebben. De Road Worn die ik enkele maanden geleden uitgebreid heb getest, was absoluut de fijnste die ik in 20 jaar tijd heb bespeeld. Had ik nu het geld, ging ik 'm meteen kopen. Wat dat betreft ben ik best jaloers. :D
Ik heb echter ook een American Standard Tele en dat ding is perfect voor wat ik ermee doe. Het is niet het typische C&W-pickin' geval en ook die bekende twang is minder uitgesproken aanwezig dan op andere modellen, maar daar heb ik 'm ook niet voor gekocht. Maar met z'n Seymour Duncan Little '59 in de brug en het stock-elementje bij de hals, is het een geweldig veelzijdige krachtpatser, die niet alleen fantastisch klinkt, maar ook zeer betrouwbaar is en altijd goed op stemming blijft.

Waarmee ik feitelijk maar wil aangeven dat ook tussen goede telecasters onderling een hoop verschil kan zitten en dat het aan jou is en niemand anders om juist die eruit te pikken waar je het beste mee uit de voeten kan.

Succes ermee. Een goede Tele is een vriend(in) voor het leven. :)

B-stone
1 juli 2010, 14:12
Succes ermee. Een goede Tele is een vriend(in) voor het leven. :)
is een mex tele ook voor het leven? want ik denk dan later als ik "me"
baja helemaal heb versleten dat iedereen denk zovan; gave gitaar!!!!!!!!
o..... het is een mex; dan is er niets meer aan.
en over die roadworns; zou je die niet op nieuw kunnen lakken inc de neck met fretboard? dat ze er wat normaler uitzien????
ik ging btw als eerste voor een baja daarna voor een japanse 62 ri tele; omdat die namelijk ent wat mooier zijn (zwart/sun burst met binding) maar toen ik er achter kwam dat die uit de tokai fabriek kwamen ben ik er best wel op afgeknapt omdat ik vind als je een fender wil dat je dan geen tokai moet kopen. (en ze zeggen dat japanse minder zijn dan mexicanen/ en mexicanen zijn prijs kwaliteits verhoudend beter.) correct me if im wrong ;)

Hendriks
1 juli 2010, 14:32
is een mex tele ook voor het leven? want ik denk dan later als ik "me"
baja helemaal heb versleten dat iedereen denk zovan; gave gitaar!!!!!!!!
o..... het is een mex; dan is er niets meer aan.
en over die roadworns; zou je die niet op nieuw kunnen lakken inc de neck met fretboard? dat ze er wat normaler uitzien????
ik ging btw als eerste voor een baja daarna voor een japanse 62 ri tele; omdat die namelijk ent wat mooier zijn (zwart/sun burst met binding) maar toen ik er achter kwam dat die uit de tokai fabriek kwamen ben ik er best wel op afgeknapt omdat ik vind als je een fender wil dat je dan geen tokai moet kopen. (en ze zeggen dat japanse minder zijn dan mexicanen/ en mexicanen zijn prijs kwaliteits verhoudend beter.) correct me if im wrong ;)

You're wrong.

Luke-wannabe
1 juli 2010, 14:47
is een mex tele ook voor het leven? want ik denk dan later als ik "me"
baja helemaal heb versleten dat iedereen denk zovan; gave gitaar!!!!!!!!
o..... het is een mex; dan is er niets meer aan.
en over die roadworns; zou je die niet op nieuw kunnen lakken inc de neck met fretboard? dat ze er wat normaler uitzien????
ik ging btw als eerste voor een baja daarna voor een japanse 62 ri tele; omdat die namelijk ent wat mooier zijn (zwart/sun burst met binding) maar toen ik er achter kwam dat die uit de tokai fabriek kwamen ben ik er best wel op afgeknapt omdat ik vind als je een fender wil dat je dan geen tokai moet kopen. (en ze zeggen dat japanse minder zijn dan mexicanen/ en mexicanen zijn prijs kwaliteits verhoudend beter.) correct me if im wrong ;)
Zoals iemand al eens zei is er nooit een Japanse Fender fabriek geweest. Maar ik zou gewoon lekker een Mexje kopen als dat je niet bevalt.

B-stone
1 juli 2010, 20:20
You're wrong.

japanners beter???

B-stone
1 juli 2010, 20:21
Zoals iemand al eens zei is er nooit een Japanse Fender fabriek geweest. Maar ik zou gewoon lekker een Mexje kopen als dat je niet bevalt.

daarom zeg ik ook; tokaifabriek;)

Hendriks
1 juli 2010, 20:45
daarom zeg ik ook; tokaifabriek;)

En daar maken ze zeer goede gitaren.

FruscianteFan
1 juli 2010, 20:46
is een mex tele ook voor het leven? want ik denk dan later als ik "me"
baja helemaal heb versleten dat iedereen denk zovan; gave gitaar!!!!!!!!
o..... het is een mex; dan is er niets meer aan.
en over die roadworns; zou je die niet op nieuw kunnen lakken inc de neck met fretboard? dat ze er wat normaler uitzien????
ik ging btw als eerste voor een baja daarna voor een japanse 62 ri tele; omdat die namelijk ent wat mooier zijn (zwart/sun burst met binding) maar toen ik er achter kwam dat die uit de tokai fabriek kwamen ben ik er best wel op afgeknapt omdat ik vind als je een fender wil dat je dan geen tokai moet kopen. (en ze zeggen dat japanse minder zijn dan mexicanen/ en mexicanen zijn prijs kwaliteits verhoudend beter.) correct me if im wrong ;)
Een gitaar kopen doe je met je gevoel, gehoor en verstand. Oordeel zelf of die gitaar goed is en laat je niet teveel leiden door het logo of de 'made in...' sticker.

B-stone
1 juli 2010, 20:54
Een gitaar kopen doe je met je gevoel, gehoor en verstand. Oordeel zelf of die gitaar goed is en laat je niet teveel leiden door het logo of de 'made in...' sticker.

ik weet het natuurlijk moet ik er nog op spelen maar dan nog.... ik heb aankomende week toetsweek en me vader en moeder willen pas in de vakantie naar koln rijden omdaar veel teles te proberen (ik ken namelijk neit echt veel andere winkels waar ze van elke soort gitaar meerdere gitaren hebben.) ik heb ook echt gas naar een tele. en vooral nu me les paul een beetje kapot is moet ik gewoon over een tele praten en hecht ik ook veel waarde aan jullie waarschijnlijk wat ervaren meningen. (dus kom maar op :crazyhappy:, grapje :P)

Wabbie
1 juli 2010, 21:07
Wat was een gitaar uitzoeken toch makkelijk in de dagen voor het internet. Je ging naar een gitaarzaak, pakte er een uit het schap en al die beviel betaalde je en ging je er mee naar huis. :makeup:

Echt, maak je wat minder druk om de lettertjes die op die gitaar staan of waar die gitaar gemaakt is. Klinkt, speelt en voel het goed, dan is het voor jou een goede gitaar. Zo simpel is het nu eenmaal, en zo kom je nog eens met iets thuis wat je niet verwacht had.

Hendriks
1 juli 2010, 21:13
ik weet het natuurlijk moet ik er nog op spelen maar dan nog.... ik heb aankomende week toetsweek en me vader en moeder willen pas in de vakantie naar koln rijden omdaar veel teles te proberen (ik ken namelijk neit echt veel andere winkels waar ze van elke soort gitaar meerdere gitaren hebben.) ik heb ook echt gas naar een tele. en vooral nu me les paul een beetje kapot is moet ik gewoon over een tele praten en hecht ik ook veel waarde aan jullie waarschijnlijk wat ervaren meningen. (dus kom maar op :crazyhappy:, grapje :P)

Ok dan.

Ik (met de nadruk op ik) prefereer een jap( de ri's hebben heerlijk halzen) boven een mex , maar er zijn mexicanen (bv Baja) die heel leuk mee doen. De standaard mexicanen vind ik helemaal niets(hardware, afwerking,elementen).

Nu zul je zien dat er hierna GN"ers zijn die hier volledig anders over denken.
Dus ga zelf proberen en zoals eerder gepost ga niet af op stickers "made in", etc .

B-stone
1 juli 2010, 21:41
Ok dan.

Ik (met de nadruk op ik) prefereer een jap( de ri's hebben heerlijk halzen) boven een mex , maar er zijn mexicanen (bv Baja) die heel leuk mee doen. De standaard mexicanen vind ik helemaal niets(hardware, afwerking,elementen).

Nu zul je zien dat er hierna GN"ers zijn die hier volledig anders over denken.
Dus ga zelf proberen en zoals eerder gepost ga niet af op stickers "made in", etc .

bedankt :D nu speelt de 62 ri dus weer mee :P