PDA

View Full Version : stereo/mono ? chorus ??



skabouter
15 april 2003, 21:29
weer een amateur vraag :grin:...........sorry jongens. maar ik wil het ook allemaal goed snappen

hoe zit het met stereo/mono bij een versterker ? wanneer is een versterker stereo, en wanneer mono ?

ik heb een boss GT-6, en daar kan je ook kiezen bij input (het snoer dat NAAR DE AMP TOEGAAT) voor mono/stereo. waarom is dat ?

en wat heeft het effect "chorus" hiermee te maken ? ik had net een gesprek met een verkoper, en ik kreeg de indruk dat een versterker stereo is als ie chorus heeft ingebouwd. waarom ? hoe? wat ?waardoor ?

ikke niet snap :-s help mij, help mij :smile:

Diedo
15 april 2003, 21:37
een versterker is stereo als ie twee(of een veelvoud daarvan) speakers heeft...
als ie dan chorus heeft, kan ie een stereo chorus hebben, omdat ie dan van de ene naar de andere speaker kan gaan... het hoeft dus niet

je GT6 heeft een stereo uitgang, voor als je amp stereo is... je hebt dan wel een stereo kabel nodig, anders heb je er niks aan(is te herkennen aan de in drieen gedeelde plug

==|=|> zoiets dus...
====|> is dan dus mono

als je het tenminste begrijpt...

Diedo

skabouter
15 april 2003, 22:07
perfect kerel, zo begrijp ik het prima !! dankjewel :smile:

maar als je een GT-6 mono aansluit op een stereo amp, dan kan je dus niets van de stereo effecten (zoals chorus, delay) gebruiken. ik heb nu namelijk een amp met 1 speaker (als ik je goed begrijp is die dus per defenitie mono). maar daarmee kan ik dus niet de Gt-6 stereo aansluiten ?

Negative K3 fan
15 april 2003, 22:10
er zijn maar bar weinig stereo amps, voor echte goede stereo setups moet je 2 mono amps kopen en die dan stereo aansluiten, daarom hebben sommige stereo chorus pedalen een dubbele output, 1 voor in dee eene amp, een voor in de andedre.

skabouter
15 april 2003, 22:38
ohwww. aha. weet ik dat ook weer

nog een vraagje. ik ken 2 bassen (en er zijn ongetwijfeld ook gitaren van) die stereo kunnen. dat zijn de rickenbacker 4003 en de yamaha billy sheenan signature

wat is daar dan stereo aan ? heeft niets met effect te maken, dus wat dan ???

aadplagiaat
15 april 2003, 22:49
Op 2003-04-15 21:29, schreef skabouter:
weer een amateur vraag :grin:...........sorry jongens. maar ik wil het ook allemaal goed snappen

hoe zit het met stereo/mono bij een versterker ? wanneer is een versterker stereo, en wanneer mono ?


Een versterker is stereo als die in staat is twee verschillende signalen te verwerken. Een stereoversterker heeft dus altijd 2 speakers nodig en 2 inputs.



ik heb een boss GT-6, en daar kan je ook kiezen bij input (het snoer dat NAAR DE AMP TOEGAAT) voor mono/stereo. waarom is dat ?


Je begrijpt hier iets niet: wat jij input noemt is juist de output. Hier komt het signaal uit dat naar je versterker moet gaan. Dit is dus de uitgang naar :

1 mono versterker (heb je mono geluid).
of:
2 mono versterkers (kun je dus stereo mee hebben).
of:
1 stereo versterker (kun je dus ook stereo hebben.



en wat heeft het effect "chorus" hiermee te maken ? ik had net een gesprek met een verkoper, en ik kreeg de indruk dat een versterker stereo is als ie chorus heeft ingebouwd. waarom ? hoe? wat ?waardoor ?


Verkoperspraatje, zo iemand moet toch wat zeggen? :grin:.
Volgens mij is mijn definitie wel helder. Vanuit het gesprekje met die verkoper kan ik toevoegen dat het niet uitmaakt hoe een signaal stereo wordt (afgezien van de klank dan). Het omzetten naar stereo bestaat uit een ruimtelijk effect toevoegen. Dit kan echo zijn of reverb of wat dan ook. Als er maar een tijds/ruimtelijke verschuiving wordt gecreeerd zodat beide oren iets "anders" horen.


Met die twee stereo bassen zijn grapjes uitgehaald door de elementen per snaar op te splitsen (denk ik) zodat ze beurtelings (meer) links of rechts klinken.

Ik hopen jij begrijpen :smile:. Help hete is toch besmettelijk :sad:

Baker
15 april 2003, 22:59
Als die verkoper het over de VS265 STEREO Chorus heeft:

*Hij is stereo Chorus. Dit is een voordeel. Het chorus effect zal stereo uit de 2 speakers komen. Echt stereo chorus klinkt mooier dan gesimuleerde pedaaltjes. Die zijn vaak mono. (niet altijd)

*Maarrrr let wel, for some reason is de effect loop van de VS265 is mono!! dit is een nadeel. Je kunt dus wel een
effect(encompressor) er op aansluiten, maar dat zal nooit echt stereo klinken. Dan heb je dus twee versterkers nodig. Aande andere kant is dat ook weer niet zo heel erg, want de meeste versterkers zijn mono. Het had alleen wel aardig geweest dat omdat de vs265 TOCH al stereo is vanwege de stereochorus, dat ie dan ook een stereo effectloop had. Maar dat is dus niet zo.

skabouter
15 april 2003, 23:09
[/quote]
Je begrijpt hier iets niet: wat jij input noemt is juist de output. Hier komt het signaal uit dat naar je versterker moet gaan. Dit is dus de uitgang naar :


dit begrijp ik wel. maar ik zei het even zo zodat jullie het snappen, welke ik bedoel dus. er stond ook nog iets dik gedrukt. ter verduidelijking

mbakker, die vs265 was 400 nieuw zei ik toch ? dat was fout, hij is 400 2e hands. en het is nog steeds een optie voor mij. ik vind hem erg mooi, klinkt goed, en voldoet aan mij eisen. vraagje:

je zei dat de fxloop mono is. das erg jammer, want dat heb ik nu ook, en ik hoopte juist mijn mooi gt-6 geluiden eens stereo te kunnen horen.

als ik hem niet in de fxloop maar in de gewone input zou doen (over het CLEANE kanaal dan) zouden de effecten dan wel stereo zijn ? aangezien het een stereo amp is

Timmer
15 april 2003, 23:22
Volgens mij is het enige wat er stereo is aan die vs265 de chorus, die is zo ingebouwd.

Alle inputs zijn wel mono (correct me if I'm wrong), dus je hebt geen mogelijkheid om externe stereo effecten te gebruiken. Je GT6 werkt verder wel gewoon, maar je hoort dus geen stereo effect bij ping-pong delay ofzo (neem aan dat dat er wel op zit)

skabouter
15 april 2003, 23:40
ja, zit erop. maar ok, alleen de chorus is dus stereo.....achja.......

ik weet denk ik genoeg ! bedankt allemaal :smile:

Bins
16 april 2003, 13:04
Hey man,
Als je op zoek bent naar een amp...
Ik stuur je wel ff een prive bericht, maar dan moet je hem dus wel lezen heh! :wink:

Harry
16 april 2003, 13:34
Op 2003-04-15 21:37, schreef Diedo:
een versterker is stereo als ie twee(of een veelvoud daarvan) speakers heeft...
als ie dan chorus heeft, kan ie een stereo chorus hebben, omdat ie dan van de ene naar de andere speaker kan gaan... het hoeft dus niet

je GT6 heeft een stereo uitgang, voor als je amp stereo is... je hebt dan wel een stereo kabel nodig, anders heb je er niks aan(is te herkennen aan de in drieen gedeelde plug

==|=|> zoiets dus...
====|> is dan dus mono

als je het tenminste begrijpt...

Diedo



volgens mij is het wel duidelijk geworden uit de rest van de reacties, maar een versterker met 2 speakers is niet per definitie stereo!!!

skabouter
16 april 2003, 20:27
neej, dat snap ik. die vs265 is wel 2 speakers, maar alleen Stereo Chorus.

maar andersom is het wel zo. stereo is altijd met minstens 2 speakers :grin: