PDA

View Full Version : Improvisatie verbeteren



driesp
29 januari 2010, 17:07
Hallo iedereen,

Ik voel van mezelf aan dat improviseren over een backing track ( en dan bedoel ik hiermee trage en matige snelheid blues backing tracks ). Dus gewoon soleren over de 12 bars, in de stijl van SRV.

Soleren in Am enzo lukt wel, maar wat ik zou willen is dat m'n solo meegaat over de akoorden die veranderen. Dus wanneer bv. in A de 2 bars D gespeeld worden, dat ik land op de F# en bij de bar E op de G#, dan klinkt het al meteen melodieuzer. Maar het lukt niet echt om dit te verwerken in een vloeiend geheel.

Heb al vele boeken, artikels en tablatuur laten afspelen over zulke dingen, maar dingen vanbuiten leren doe ik ook niet echt.

Hebben jullie nog tips over hoe je improvisatie verbetert?

alvast bedankt!

Michael AE
29 januari 2010, 17:28
Leer zingen!

De mens heeft van nature best een mooi gevoel voor melodie, maar zodra je ze een instrument geeft benaderen ze het improviseren heel anders. Bijna systematisch.

Zing of neurie eens een melodie en speel die op gitaar na. Je timing wordt beter en je frasering ook.

Werkt niet voor iedereen, maar mijn solo's werden een heel stuk beter toen ik dit ontdekt had.

Succes!

driesp
29 januari 2010, 17:38
Leer zingen!

De mens heeft van nature best een mooi gevoel voor melodie, maar zodra je ze een instrument geeft benaderen ze het improviseren heel anders. Bijna systematisch.

Zing of neurie eens een melodie en speel die op gitaar na. Je timing wordt beter en je frasering ook.

Werkt niet voor iedereen, maar mijn solo's werden een heel stuk beter toen ik dit ontdekt had.

Succes!

hm, daar heb je wel een sterk punt !
maar heb altijd nogal moeite om een bepaalde melodie om te zetten op de gitaar, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van ervaring en gehoortraining.

Michael AE
29 januari 2010, 17:56
Precies. Gewoon zo veel mogelijk oefenen op het omzetten van de dingen die je hoort naar je gitaar.

Een goede oefening op dat gebied is gewoon bekende melodietjes die je wel kent maar nog nooit hebt gespeeld FOUTLOOS in 1 keer spelen. Begin op 1 snaar en ga dan pas in de (kerk)toonladders aan de slag.

Daarna gewoon een backingtrack opzetten en opnemen zonder en met deze techniek en dan het verschil beluisteren. Ik garandeer je dat je verschil in je spel hoort. Of het een goed of slecht verschil is, is aan jou om te beoordelen.

Jimi Hendrix
29 januari 2010, 19:37
Soleren in Am enzo lukt wel, maar wat ik zou willen is dat m'n solo meegaat over de akoorden die veranderen. Dus wanneer bv. in A de 2 bars D gespeeld worden, dat ik land op de F# en bij de bar E op de G#, dan klinkt het al meteen melodieuzer. Maar het lukt niet echt om dit te verwerken in een vloeiend geheel.

Als je het wel weet, en die indruk wek je!, maar je vingers doen het nog niet goed / het gaat nog niet vanzelf is er maar een remedie: oefenen oefenen oefenen.

En maak het jezelf dan gemakkelijk.
Dus bijv. Am-D herhalen en die akkoorden dan uitspelen. Vervolgens (bijv.) Am - D - Am - E7 etc etc.

oefenen!

Dat van het zingen ben ik het wel mee eens, ikzelf doe daar niet zoveel mee behalve bij het uitzoeken van nummers.

-=JEROEN=-
29 januari 2010, 20:39
Nog een derde tip: durven!!!

Veel mensen durven niet buiten dat wat ze kunnen te spelen en verzanden dus al snel in geijkte of ingestudeerde stukjes. Durf ook eens een valse noot te spelen en ontdek dat die op sommige plekken lang niet zo slecht klinkt als dat je verwachtte.

En een 4e tip:
Timing is essentieel en vooral frasering. Speel eens een vette solo met slechts een paar noten!!!

Prachtig voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=7v7BZCwjK1w

driesp
30 januari 2010, 00:24
Nog een derde tip: durven!!!

Veel mensen durven niet buiten dat wat ze kunnen te spelen en verzanden dus al snel in geijkte of ingestudeerde stukjes. Durf ook eens een valse noot te spelen en ontdek dat die op sommige plekken lang niet zo slecht klinkt als dat je verwachtte.

En een 4e tip:
Timing is essentieel en vooral frasering. Speel eens een vette solo met slechts een paar noten!!!

Prachtig voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=7v7BZCwjK1w

inderdaad, naarmate je meer speelt ontdek je dat timing inderdaad heel belangrijk is. Met eenzelfde lick kan je een hele solo vullen, door ze gewoon anders te spelen, is wel een goed punt.

Michael AE
30 januari 2010, 03:31
Timing is alles! Het mooie is dat je gehoor van nature al een hele mooie timing heeft als het goed is. :D

EuroCinema
30 januari 2010, 10:21
Soleren in Am enzo lukt wel, maar wat ik zou willen is dat m'n solo meegaat over de akoorden die veranderen. Dus wanneer bv. in A de 2 bars D gespeeld worden, dat ik land op de F# en bij de bar E op de G#, dan klinkt het al meteen melodieuzer. Maar het lukt niet echt om dit te verwerken in een vloeiend geheel.

Heb al vele boeken, artikels en tablatuur laten afspelen over zulke dingen, maar dingen vanbuiten leren doe ik ook niet echt.

In je rijtje mis ik cd's/lp's! Je gaat zulke dingen pas beheersen als je hoort hoe ze worden toegepast, in wat voor frases etc. Ga eens voorbeelden zoeken van deze dingen in je eigen muziekcollectie, en ga vervolgens uitpluizen hoe die precies gespeeld, gefraseerd, getimed worden. Een paar lickjes uitvogelen en je snapt het. (Daarna natuurlijk de lick vergeten en je eigen ding ermee doen).

terrasbeest
30 januari 2010, 11:02
Goed topic dit.

Als je ' met de akkoorden' meegaat, is het de kunst idd om 'het' te laten samenvloeien.Daar zijn al hele boeken over geschreven.Maar je kunt het ook al leren door je licks mee te zingen, en al zingend de passing tone van het ene naar het andere akkoord te ontdekken. Je zal merken dat die passing tone meestal maar een halve toon hoger of lager ligt dan de noot waar je naartoe wil ( chromatisch).
Het is evenmin verboden om even te ' zwijgen',een maatje helemaal niks spelen, of gewoon een mooi akkoord dat de boel wat opfleurt.
Ook dat maakt je frasering.
Denk aan de luisteraar : die heeft niks aan dingen die hij niet meer kan volgen.Herhaal licks,zodat je ' melodie' blijft hangen.Je speelt muziek, je geeft geen demonstratie door je hele inventaris lickjes over je toehoorders te gaan spuien.Verzorg je turnarounds, dat zijn ankerpunten voor je toehoorders, herkenningspunten.

Zorg voor onvoorspelbaarheid : even aan die herkenning ' schudden' door er wat aan te wijzigen.Hiervoor moet je wel aan je toonladder vocabularium gaan werken.

EDIT : en kijk naar het filmpje dat Jeroen heeft gepost :Quod erat demonstrandum.

terrasbeest
30 januari 2010, 11:06
hm, daar heb je wel een sterk punt !
maar heb altijd nogal moeite om een bepaalde melodie om te zetten op de gitaar, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van ervaring en gehoortraining.

Begin dan om solo's unison mee te zingen.

http://www.youtube.com/watch?v=QnITpsh42Ks

-=JEROEN=-
30 januari 2010, 23:02
Dat is meer een voorbeeld van meezingen met je solo en niet andersom ;)

terrasbeest
31 januari 2010, 04:26
Dat is meer een voorbeeld van meezingen met je solo en niet andersom ;)

Dat is ook wat ik schreef.

Ibanez666
31 januari 2010, 08:53
Timing is alles! Het mooie is dat je gehoor van nature al een hele mooie timing heeft als het goed is. :D

Scheelt ook wel een beetje waar je geboren bent.. ;)

Comfortably Daniel
31 januari 2010, 13:16
Ik vind het zelf ook moeilijk om "met de akkoorden mee te gaan" of ineens in een andere schaal te spelen. Stevie deed dat inderdaad ook vaak. Gary Moore doet het ook wel eens(klein voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=ncMvi5tCdjg bij ongeveer 3:30 doet ie het ook). Ik heb ook moeite om het in m'n spel te integreren...maar inderdaad. Oefening baart kunst denk ik dan maar.

Goed filmpje trouwens over phrasering. Dat is weer iets waar ik geen moeite mee heb. :)

-=JEROEN=-
31 januari 2010, 22:16
Ik heb me wel eens laten vertellen dat alles eigenlijk draait om key-center. Dus niet zo zeer wat voor toonaard je speelt, maar rond welke toon je speelt. Zo kan het keycenter een D zijn terwijl in de begeleiding niet eens een D akkoord zit. Je gaat dus luisteren wat de gemene deler is, of zo iets, lang geleden uitgelegd gekregen maar snapte er toen geen zak van. Ik speel voornamelijk op gehoor en heb een rijke fantasie, dus bij mij gaat het een beetje vanzelf. Ik ben me in de theorie gaan verdiepen om te begrijpen wat ik speel en niet andersom dus.

EuroCinema
1 februari 2010, 10:07
Mjah, dat is weer de andere kant op redeneren. In de jazz was het op een gegeven moment precies omgekeerd: daar dachten ze in schema's en akkoorden en daarbinnen bepaalde akkoordtonen, afhankelijk van de harmonische functie van het akkoord. Dat werd ook weer beperkend (zeker als de akkoorden op Giant Steps tempo voorbijkomen), en zoeken naar de "gemene deler" bood meer ruimte. Gemene deler denken zit er bij de meeste rockers wel ingeramd: 1 penta per toonaard!!! :punk:

Het helpt in elk geval om van elk nummer de akkoorden te weten te spelen in verschillende posities, of in elk geval in je favoriete posities. Als je een echte rocker bent die in Em graag pentatonisch speelt op de 12e positie, zorg dan dat je daar ook de andere akkoorden van het nummer allemaal "ziet" liggen. En denk in akkoorden van vier noten, zoek altijd de septiem erbij. De 3 en de 7 geven de kleur aan zulke licks. De 1 is een open deur, de 5 is vaak niet op gehoor herkenbaar als een kenmerkende akkoordtoon.

Rick trodat
1 februari 2010, 11:01
Wat je ook kan doen in een band is moduleren. Zeker met lange solo's.

Je speelt bijvoorbeeld blues in E. Na bijvoorbeeld 4 rondjes ga je met de gehele band over in D om vervolgens weer terug te komen in E. Moet je eens opletten wat dat doet met je creativiteit!

-=JEROEN=-
1 februari 2010, 13:30
@EuroC: Wat houdt keycenter volgens jou in?

EuroCinema
1 februari 2010, 14:29
Hoe ik het ken is als volgt. Je speelt een jazzstuk met relatief veel akkoordwisselingen. Je kunt dan over elk akkoord op zich improviseren, maar je kunt ook de key centers analyseren. Stel een stuk gaat Bm/E Am/D Gm/C, dan herken je die als II-V's en speel je erover denkend vanuit de bijbehorende I. In dit geval dus A, G, F. Geeft een ander effect dan als je de akkoorden helemaal aftekent. Een ander voorbeeld: stel je speelt Autumn Leaves. We nemen even de versie met een Gm6 als laatste akkoord van de progressie. Elk akkoord kun je op zich gaan aftekenen, maar je kunt ook vanuit Gm denken, waarbij je rekening houdt met de progressie door de 6 en de 7 aan te passen waar nodig, zoals Pat Martino dat zo mooi zegt: "from experience".

Burrel's Midnight Blue is een mooi voorbeeld. Luister hoe hij over de II-V's de belangrijke akkoordtonen meepakt terwijl de feel toch bluesy blijft verwijzen naar het key center Fm.

terrasbeest
1 februari 2010, 18:19
In een nummer of een gedeelte van een nummer komen vrijwel steeds niet diatonische noten voor, maar de tonica blijft als meest stabiel element de keycenter.Je zou gaan twijfelen als je bvb een Ab ziet in een C maj toonladder, maar je zal C ( tonica ) als meest stabiel ervaren.

Ik denk dat ik deze keer qua duidelijkheid Eurocinema heb overtroffen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Of toch niet?

gorgasm
1 februari 2010, 19:22
Hoe ik het ken is als volgt. Je speelt een jazzstuk met relatief veel akkoordwisselingen. Je kunt dan over elk akkoord op zich improviseren, maar je kunt ook de key centers analyseren. Stel een stuk gaat Bm/E Am/D Gm/C, dan herken je die als II-V's en speel je erover denkend vanuit de bijbehorende I. In dit geval dus A, G, F. Geeft een ander effect dan als je de akkoorden helemaal aftekent. Een ander voorbeeld: stel je speelt Autumn Leaves. We nemen even de versie met een Gm6 als laatste akkoord van de progressie. Elk akkoord kun je op zich gaan aftekenen, maar je kunt ook vanuit Gm denken, waarbij je rekening houdt met de progressie door de 6 en de 7 aan te passen waar nodig, zoals Pat Martino dat zo mooi zegt: "from experience".

Burrel's Midnight Blue is een mooi voorbeeld. Luister hoe hij over de II-V's de belangrijke akkoordtonen meepakt terwijl de feel toch bluesy blijft verwijzen naar het key center Fm.
je bent een lul, vent!

Ik zit elke dag in die kutakkoorden te spelen en meneer komt hier doodleuk aandraven dat je in de tonale keycenter kan gaan spelen
(ik heb dit vdg gedaan op cherokee@ 240bpm:)

terrasbeest
1 februari 2010, 20:00
Prima geheugentraining wel.....

EuroCinema
2 februari 2010, 19:46
je bent een lul, vent!

Ik zit elke dag in die kutakkoorden te spelen en meneer komt hier doodleuk aandraven dat je in de tonale keycenter kan gaan spelen
(ik heb dit vdg gedaan op cherokee@ 240bpm:)

:cheerup:Maar eeeeerlijk gezegd vind ik het vaak wel veel mooier om toch vanuit die akkoorden te denken. Zat net Autumn Leaves even zo te spelen over een backing track, en dat gaat inderdaad prima. Maar toen ging iTunes door naar de versie van Cannonball Adderley, en als zijn solo begint... heel mooi getimed die Cm7 aftekenen, omlaag naar de terts van de F7 en dan naar Bb... schitterend vind ik dat.

terrasbeest
2 februari 2010, 20:36
Dit gaat stilaan off topic, het gaat niet meer over een blues schema,we belanden bij ons aller ii-V-I.......OK.

Wat spelen we vandaag over Cm7-F7-Bbmaj7 , Bb is hier de key center ?:mmmm:

gorgasm
2 februari 2010, 21:12
jij n mail gehad v mij vdg beest?

en euro stop met je spam vent! ga bij itunes werken
wat denk jij over zo'n schema trouwens?
Hoe fleur je het op? na zo'n rondje of 3
trisubs denken? Andere schemas maken?

ben wel es benieuwd wat een vent als pat metheny denkt.
trouwens een leuke is op een min7 je akkoord spelen maar in tertsen
Mike stern doet ook zo'n rommel

En voor de topicstart; ik heb vaak enkel akkoordnoten gespeeld paar rondes, dan luisteren naar jos en jef(maw gitaristen die ik goed vind) en die proberen achter te spelen als dat wat lukte, dan die proberen een solo te maken en die dingen erin te steken, probeer ik nu bv een Parker-lick erin te krijgen.
Ook ben ik al jaar of 2 bezig met knoeien met een blues voor sologitaar

En +1 voor de akkoorden en es n maat niet spelen!

terrasbeest
2 februari 2010, 21:30
beest rooksignalen gezien !!!!

-=JEROEN=-
3 februari 2010, 01:11
Wat een heerlijk subforum is dit toch.

:grouphug:

terrasbeest
3 februari 2010, 09:38
Wat een heerlijk subforum is dit toch.

:grouphug:

Yep.

http://www.youtube.com/user/MuppetsStudio#p/u/14/zSDj7bjAv2s

Guitarmania mis ik wel.

EuroCinema
3 februari 2010, 11:42
en euro stop met je spam vent! ga bij itunes werken

meh, ik vind dat al mijn wijsneuzerigheid hier best eens beloond mag worden met een hoge kwaliteit mp3-download voor slechts 99 cent. :seriousf: ik kan ook wel weer mijn gigs in mn sig zetten, maar komen jullie weleens kijken? Hm?

[/quote]



wat denk jij over zo'n schema trouwens?
Hoe fleur je het op? na zo'n rondje of 3
trisubs denken? Andere schemas maken?

Over een bluesschema? In elk geval heb ik de gewoonte om de overgang van I naar IV af te tekenen door naar de terts van de IV te spelen en soms met een gealtereerd/diminished dingetje over de I net voor de IV komt. Als de gewone bluesdingen me gaan vervelen, wijk ik graag uit naar denken vanaf de vijfde trap: over G7 dus Dm7, Dm melodisch etc. idem voor de andere akkoorden.

terrasbeest
3 februari 2010, 12:26
Ab maj bebop voor C7:sneaky:
( b9, #9, #5..... alteraties. Zoek uit welke akkoorden mooi naar de C7 oplossen )

Bb mel min.Hmmm.

-=JEROEN=-
3 februari 2010, 14:07
@ Dries: heb je al verandering/verbetering gemerkt in je spel?

gorgasm
4 februari 2010, 19:11
: ik kan ook wel weer mijn gigs in mn sig zetten, maar komen jullie weleens kijken? Hm?

Over een bluesschema? In elk geval heb ik de gewoonte om de overgang van I naar IV af te tekenen door naar de terts van de IV te spelen en soms met een gealtereerd/diminished dingetje over de I net voor de IV komt. Als de gewone bluesdingen me gaan vervelen, wijk ik graag uit naar denken vanaf de vijfde trap: over G7 dus Dm7, Dm melodisch etc. idem voor de andere akkoorden.

Ik had het eigenlijk over autumn maar goed:chicken:
gigs? Als ik een gig wil zien van je mag ik toch n uurtje rijden.
Moeten we es doen; met een paar van het kippehok hier 1 van je repetities kapen en es n klooi(namid)dag houden. Is weer wat anders dan een zuipavond...
Ik had trouwens ooit es gevraagd om es samen te klungelen over n paar nrs maar daar is geen reactie op gekomen:hippie:

driesp
4 februari 2010, 22:27
@ Dries: heb je al verandering/verbetering gemerkt in je spel?

Blijf voorlopig er nog even op oefenen.
Tips zijn nog altijd welkom, want als ik probeer te soleren kom ik nogal veel op hetzelfde uit. Nu probeer ik een beetje m'n licks-bibliotheek te vergroten.

cheers

EuroCinema
5 februari 2010, 10:08
Ik had het eigenlijk over autumn maar goed:chicken:
gigs? Als ik een gig wil zien van je mag ik toch n uurtje rijden.
Moeten we es doen; met een paar van het kippehok hier 1 van je repetities kapen en es n klooi(namid)dag houden. Is weer wat anders dan een zuipavond...
Ik had trouwens ooit es gevraagd om es samen te klungelen over n paar nrs maar daar is geen reactie op gekomen:hippie:

Oh! Oh! :stop: Daarop heb ik wel gereageerd! Alleen niet zo enthousiast misschien want zulke dingen lijken me wel leuk maar ik heb het zooooooooo druk met bandje, werk, volgende maand een baby erbij etc...

Anyway Autumn Leaves: ik denk het als een maj II-V gevolgd door een mineur II-V gevolgd door een Gm13 waarover je wat vrijer kan spelen. Over de maj II-V denk ik ook wel Gm, maar tegelijk let ik op de akkoordtonen. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een solo op dit stuk gespeeld die ik echt geslaagd vond. De beste resultaten heb ik nog als ik varieer op de melodie en er af en toe een II-V lickje a la Parker tussenplak. Voelt alleen niet echt eigen of zo, een beetje schilderen met Ravensburger.