PDA

View Full Version : Output impedantie elementen vraag



benwave
29 januari 2010, 14:13
Jongens even een vraagje :

Een normaal Strat element heeft een outputimpedantie van 5.5 tot 6.2 Kohm zeg maar ongeveer.
Wanneer je nu èèn element van 4.3 Kohm hebt, en twee van 5.3 Kohm, wat gebeurd er dan precies ?

Hoor je verschil qua volume ?
Hoor je verschil qua vervorming ?
Of geeft het weinig verschil ?

Ik heb zelf altijd de indruk dat wanneer ik een humbukert gitaar aansluit hier,
ik geen groot volume verschil merk tov een single coil.
De humbucker heeft dan een output van rond de 10 Kohm

Wanneer je dus een strat op een middenstand zet met twee keer 5.3 Kohm gaat
het terug naar 2.7 Kohm terwijl het volume het zelfde blijft ongeveer

snaarplukker
29 januari 2010, 18:35
Er is wel een volumeverschil maar dat hoor je niet zo goed omdat je een andere klank krijgt. Pickups meer naar de hals worden bassiger en meer naar de brug toe trebbleïgger. Het volumeverschil met je humbuckergitaar t.o.v. je singlecoilgitaar is goed te horen als je ze beiden op dezelfde pickups (brug of neck) laat horen.

aaronstonebeat
29 januari 2010, 21:44
Je zult in ieder geval verschil in klank horen, niet per se in volume. Maar het is moeilijk te meten. Je zou dan verschillende pickups op dezelfde gitaar in dezelfde positie moeten vergelijken, bijvoorbeeld door op te nemen met exact dezelfde instellingen.

Een aantal dingen beïnvloedt de klank van een element, oa:
- aantal wikkelingen
- dikte van de draad
- vorm en kracht van het magneetveld
- soort en hoeveelheid materiaal van de pole pieces
- dimensies van de spoel (hoe hoog tov hoe breed)

In het algemeen: hoe hoger de impedantie (en dat is weer niet hetzelfde als de weerstand), hoe meer middentonen en hoe luider; hogere impedanties ontstaan oa door meer wikkelingen, sterkere magneten, meer ferromagnetisch materiaal in de pole pieces en relatief brede spoelen (P90 bijvoorbeeld).

Humbuckers zijn niet meer dan twee single coils, meestal in serie geschakeld.

benwave
29 januari 2010, 21:51
Ok.. dank u Duidelijk

pasqual
30 januari 2010, 00:16
Ben, ook kun je stellen dat hoe lager de impedantie, hoe transparanter de sound. dus als een duidelijkere tone wilt uit je stratje dan heb je meer aan alnico pups met een lagere impedantie ( vintage pups ) dan keramische pups met een hogere impedantie ( rond de 7 kohm ) die een vettere tone produceren. de volledige waarheid zal wel iets genuanceerder liggen als ik het hier stel.
ik heb in mijn zelfknutsel stratjes tonerider "pure vintage" zitten die erg goed bevallen. ik heb er zogenaamde "betere" fender pups voor laten liggen.

groeten Pasqual.