PDA

View Full Version : Meer headroom, buizen vervangen??



RS-Rik
28 januari 2010, 23:15
Besten,


Sinds kort ben ik in het bezit van een Blackstar HT5 combo.
Dit is een 5 Watt buizenversterker, die op lage volumes al flink overstuurd. Dit is ook wel te horen want oversturen doet ie. Hij is heel aanslag- en pickup gevoelig. In mn main axe zitten SD Hotrails (dit zijn ook wel lijpe elementen hoor) en alleen met de gain bijna he-le-maal terug klinkt ie bluesy. Dit is wel te doen maarja als gitarist ben je nooit tevreden.

Nu dus mijn vraag, is het mogelijk iets meer headroom te creëren met een andere voor-of eindbuis? ???




Er zitten een ECC83 en een 12BH7 in. Deze heten toch ook wel 12AX7 en 12AU7??


Volgens mij geeft de X iets meer gain dan de U, en zit de 12AY7 er tussenin, of is dat groteske bull? Misschien is het wat als ik ze omdraa

Dit zijn bijde pre-amp buizen maar w/s hebben ze dat gedaan om bij het lage wattage toch overdrive te krijgen in de eindtrap. Hij klinkt iig heel kek. Heel heel warm, een paar powerchordjes en een steigende zeespiegel is een feit.

bert k
28 januari 2010, 23:32
Het makkelijkste is om het input signaal te verminderen, en dat doe je gewoon met de volumeknop op je gitaar.

nico verduin
28 januari 2010, 23:41
Dit zijn bijde pre-amp buizen maar w/s hebben ze dat gedaan om bij het lage wattage toch overdrive te krijgen in de eindtrap.de 12BH7 is gewoon een dubbele triode die ze nu als PP eindtrap gebruiken. Nadeel is gelijk dat je heel weinig signaal nodig hebt om ze over hun nek te laten gaar. Dus als je meer headroom wil, dan kun je zoals bert al zei..... volume knop van je gitaar terugdraaien.....

RS-Rik
29 januari 2010, 00:05
Ja maarja dan heb je toch n beetje tonesuck hé ... Dat doe ik standaard al. Vol open gaat er toch meer door.


Op de site van tubeland (of zoiets) stond dat een 5751 een vervanging kan zijn voor een ax7. Bij Tonefactory verkopen ze die voor 25 euro (JAN). Misschien ga ik dat eens proberen en jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Frits van Mourik
29 januari 2010, 00:30
Je zou ook eens een 12AY7 kunnen proberen; zelfde specs als een 12AX7, maar 'n stuk minder gain. Heel rustig lampje ...
Kost je slechts +/- een tientje.

guitaraddict
29 januari 2010, 13:24
Ik zou gewoon gaan voor een 5751 , geeft je meer headroom maar je vervorming zet natuurlijk later in !

De verschillende merken maken nogal wat verschil dus gewoon proberen.
Die Jan Philips is een goede buis maar het kan beter als je bereid bent meer geld neer te tellen.