PDA

View Full Version : Boss pedalen



Ibanez666
28 januari 2010, 22:28
Heb net drie oude pedalen gekocht (staan nog guldenprijzen op, zijn ongeveer 15 jaar oud). De chorus ken ik. Heeft iemand ervaring met de andere twee? Zijn ze als stand alone te gebruiken of komen ze beter tot hun recht als booster?

http://fotos.marktplaats.com/kopen/3/c7//jOsQS+3kOpHsQcvJC8W7w==.jpg

RazorBlade
28 januari 2010, 22:42
buitenste 2 zijn als je er van houdt geweldig, hele mooie chorus en die ander flinke boost ala tubescreamer en beide zou ik nie meer wegdoen.. de middelste,, ach daar zijn betere van..

j-op
28 januari 2010, 22:56
Die SD1 is prima inderdaad. Heb er zo eentje een hele tijd gebruikt om mijn Rat te boosten, maar is overbodig geworden toen ik aan de 'echte' fuzzpedalen ging.

robert-gitarist
29 januari 2010, 00:09
De Chorus is inderdaad een prachtig pedaal! Heel erg dik en warm, absoluut een klassieker van Boss. De SD-1 is ook absoluut een klassieker van Boss, langstlopende Overdrive pedaal van Boss. Word erg veel gebruikt. Ik zag een poosje geleden een foto van het board van Richie Sambora, en die had er twee op staan! Zakk Wylde gebruikt(e) hem als boost voor zijn JCM800's.
Ik vind het zelf een erg prettig pedaal maar als stand alone minder. Wel op een clean kanaal om een randje drive te geven, dat kan de SD-1 prima.
OS-2 is inderdaad minder maar je moet hem even door hebben. Color knop niet verder doen dan 12 uur, tot daar loopt ong. het overdrive gedeelte. Distortion kant klint schel en absoluut niet dik. Ik stel hem altijd in met de Color knop op 10-11 uur, ton idem dito, flink wat volume en neit al te veel gain, dan klinkt hij leuk. Probeer ze eens te stacken, gebruik de SD-1 voor de OS-2 en stel de SD-1 in als boost. Op mijn amp (clean, oude buizentop van Maquis) klonk dat op hoger volume erg verrassend! :)

Veel plezier met de pedalen ;)

TimS
29 januari 2010, 00:29
SD-1 heb ik gehad en ik snap echt niet waarom mensen dat ding gebruiken, verkloot je geluid helemaal. Misschien wel te gebruiken als booster met wat meer gain, maar over een cleane amp met een gitaar met single coils klinkt dat ding echt heel goedkoop.

BeeJee
29 januari 2010, 00:53
SD-1 heb ik gehad en ik snap echt niet waarom mensen dat ding gebruiken, verkloot je geluid helemaal. Misschien wel te gebruiken als booster met wat meer gain, maar over een cleane amp met een gitaar met single coils klinkt dat ding echt heel goedkoop.
Hij werkt inderdaad uitstekend als booster (drive laag en level hoog) op een al overstuurde buizenamp. Daar gebruik ik hem ook voor.

Comfortably Daniel
29 januari 2010, 07:52
Zoals hierboven gezegd en mijn mening is de CE-2 één van de klassieke chorus sounds van Boss. Heerlijk pedaal...ik gebruik 'm zelf heel veel.
De OS-2 kan ik niks over zeggen, nooit gebruikt.
De SD-1 is inderdaad ook een klassieker. Een maat van me gebruikt 'm met een '52 reissue Tele en een Fender Blues Deluxe om de versterker over z'n nek te helpen. 't Is het enige pedaal wat hij gebruikt en het klinkt super!

Daan_B
29 januari 2010, 09:30
Heb zelf net een SuperOD1, gebruik hem om een randje te krijgen en dat doet ie prima!:ok:

Ibanez666
29 januari 2010, 10:42
Ok, nou ik heb een clean buizenampje, een buizenamp met mooi clean en niet al te heftige distortion channel en ik zal ze daarop testen en een review posten. Ik krijg ze alleen pas na 8 februari..

Fuhgawz
29 januari 2010, 10:53
De OS-2 is inderdaad niet het beste pedaal ooit. De Color knop naar rechts geeft inderdaad een vies schel metaalachtig distortion geluidje. Máár, met die knop rond 10-11 uur, tone redelijk dicht en drive redelijk hoog kun je er best een leuk Smashing Pumpkins achtig geluid uithalen, mocht je dat leuk vinden.

EuroCinema
29 januari 2010, 10:58
Leuke pedaaltjes hoor. Ik heb de OS-2 ooit weleens getest en mij staat bij dat het op standje overdrive gewoon een prima overdrive is. De andere 2 zijn natuurlijk classics.

Ibanez666
29 januari 2010, 11:09
Maakt het nog wat uit of het oude of nieuwe modellen zijn?

MarkS
29 januari 2010, 11:24
Oude SD-1 was geschikt voor ACA adapter, latere versies (vanaf '97) de PSA.

CE-2: The circuit has gone through some minor changes but nothing significant. All MIJ CE-2s are designed around the MN3007 BBD using MN3101 clock driver.

Ibanez666
29 januari 2010, 11:29
Waarom brengen de oude MIJ over het algemeen meer op dan? Het "idee" dat ze beter zijn?

MarkS
29 januari 2010, 11:51
Yep, MIJ/Matsumoko/pre-lawsuit zijn toverwoorden geworden, ook al slaat het in een aantal gevallen nergens op.

En sommige pedalen verschillen wel wezenlijk, qua op-amps etc. DS-1 bijvoorbeeld.
Bij de nieuwere modellen zit de adapteraansluiting op de print, bij de oudere zit deze "los".

TimS
29 januari 2010, 12:04
Je hoort wel verschil tussen een MIJ en een MIT CE-2 hoor. Waarschijnlijk niet met een band los van elkaar, maar als je ze A/B't wel.

MarkS
29 januari 2010, 12:21
Je hoort wel verschil tussen een MIJ en een MIT CE-2 hoor. Waarschijnlijk niet met een band los van elkaar, maar als je ze A/B't wel.

Dat is toch knap als ze vrijwel identiek zijn volgens Bossarea. Ik heb ze nooit kunnen AB'en, dus ik kan er niets over zeggen.

TimS
29 januari 2010, 12:51
Dat is toch knap als ze vrijwel identiek zijn volgens Bossarea. Ik heb ze nooit kunnen AB'en, dus ik kan er niets over zeggen.

Het geluid is ook vrijwel identiek en ik zou ze los ook niet uit elkaar kunnen houden denk ik.

YannickH
29 januari 2010, 19:08
ik heb de super overdrive ook gehad maar ik vond hem wat dun klinken,en zeker vergeleken met men zakk wylde overdrive

cerpintaxt
29 januari 2010, 19:36
ik heb ooit een os-2
gehad, ik vond hem niet mooi klinken.
heb hem toen verruild voor en mxr gt-od
en die heb ik weer in geruild voor een fulltone ocd.
waar ik heel erg tevreden over ben.

bij die laatste bakjes is een buizen amp trouwens bijna wel een must.

Ibanez666
30 januari 2010, 15:37
Ok ze zijn binnen:

de CE-2 geweldig mooi zoals verwacht, lekker mild en organisch, ik heb alleen al 2 amps waar een chorus in is gebouwd, dus heb hem niet echt nodig. Dit is echt zon pedaal die heel erg goped klinkt en die je wilt houden, maar die ik in de praktijk gewoon te weinig gebruik. Mn pedalenboard is sowieso erg leeg de laatste tijd, kan er ook wat mee te maken hebben

de OS-2: klinkt niet verkeerd, maar dan vooral in de overdrive stand en als booster voor een crunch channel. Distorions van BOSS hebben me nooit zo gelegen, klinken te veel als buzzing bees.

de SD-1 is MIJ en klinkt erg prettig over mn cleane kanaal. Ik kan daar mn tele een lekker randje mee geven en dit is wat mij betreft eentje om te houden.

RazorBlade
31 januari 2010, 12:27
en die je wilt houden, maar die ik in de praktijk gewoon te weinig gebruik.

;) geldt dat niet voor al het gitaargear stuff wat je koopt.. :seriousf: bij mij iig wel :punk: G.A.S. rules..

Fuhgawz
31 januari 2010, 13:37
Yup, gewoon houden dat ding kerel. Als je een keertje geld nodig hebt en je gebruikt hem nog steeds niet dan kun je hem weer verkopen, want de tweedehandsprijzen van die CE-2 lijken over de afgelopen tien jaar te zijn vermenigvuldigd.

MarkS
1 februari 2010, 14:11
Ze staan al op MP...

Ibanez666
1 februari 2010, 14:39
Ze staan al op MP...

Behalve de SD-1 die ik hou :)

Hier een sample van de SD-1 http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132065 file R09_0004 laatste twee stukjes...