PDA

View Full Version : Gitaar speeld TE zwaar



TDZH
28 januari 2010, 21:26
Heey,

ik heb n semi-akoestische westerngitaar van *kugh* Stagg en het ding speeld enorm zwaar. (En dan bedoel ik neit het geluid)
Ik weet uiteraard wel dat western's zowieso zwaar spelen, maar deze speeld veel zwaarder dan de andere western's die ik bespeeld heb.

Kan iemand me misschien waar dit aan kan liggen en of er manieren zijn om het ding iets lichter te laten spelen?

De snaren zijn 0.11 (net als de andere westen gitaren die ik heb bespeeld) en die actie is redelijk aan de hoge kant. Is dit (de actie) waarschijnlijk het hele probleem of kan het ook nog iets anders zijn?
En als het de actie, hoe kan ik dit verlagen?

groetjess Tomas

hezz
28 januari 2010, 21:43
Als er een hals-pen in zit zou je de bolling van de hals kunnen veranderen en kijken of het effect heeft.

LaurentB
28 januari 2010, 21:55
Eerst moet je kijken of de hals niet te hol staat. Als je de lage E-snaar op de eerste en 14e fret indrukt, mag er een heel klein beetje ruimte zijn tussen de snaar en de 7e fret, maar echt maar nét.

Die hals kan afgesteld worden met de halspen, maar dat moet je voorzichtig doen, met niet meer dan 1/8 draai per keer, en als je erg veel kracht nodig hebt moet je oppassen. Als die halspen breekt kun je de gitaar weggooien.

Als dat goed is, moet je daarna eens de afstand tussen de onderkant van de snaar en de 12e fret meten voor de lage en hoge e-snaar. Bij de lage moet dat niet meer dan 3 mm zijn, bij de hoge niet meer dan 2.

als dit te hoog is kun je het brugzadel een beetje afvijlen (aand de onderkant: dan hoef je niet bang te zijn dat je de vorm verandert).

Als-ie daarna nog steeds te zwaar speelt zou de topkam nog te hoog kunnen zijn, maar meestal scheelt het al heel veel als de hals en het brugzadel bijgesteld zijn.

Harald
28 januari 2010, 21:58
Google eens op afstellen akoestische gitaar, of zoek hier op het forum, is al veel over gezegd.

Halspen is om de kromming van de hals af te stellen. Die moet (Heel) licht hol staan, al kun je als de frets echt goed afgewerkt zijn met een rechte hals ook wel spelen, als je echt een heel lage actie wilt. Je moet dan wel relatief zacht aanslaan.

De actie wordt dan bepaald door de halshoek (niet makkelijk te veranderen) en de hoogte van het zadel, en in mindere mate van de kam. Wees met die laatste voorzichtig. Die mag nl. echt niet te laag zijn.

Je kunt je gitaar natuurlijk ook gewoon laten afstellen door een gitaarbouwer/reparateur. Hoeft ook niet zo heel veel geld te kosten. Als de bespeelbaarheid daarna OK is is het dat dik waard.

TDZH
28 januari 2010, 22:06
Ik heb geen halspen ben ik bang. Maar de hals is sowieso niet zo krom dat het problemen zou veroorzaken. Hoe kan ik dan aan de onderkant van de zadel komen? Kan je die eraf halen dan?

Naar de gitaarman zit er nu eventjes niet in ben ik bang... Ik ben al keihard aan het sparen voor een nieuwe elektrische gitaar (m'n ouwe begint onder m'n vingers uit elkaar te vallen) en dat gaat met mn vakkenvul-loontje al lang genoeg duren ;-)

LaurentB
28 januari 2010, 22:12
Ik heb geen halspen ben ik bang. Maar de hals is sowieso niet zo krom dat het problemen zou veroorzaken. Hoe kan ik dan aan de onderkant van de zadel komen? Kan je die eraf halen dan?

Naar de gitaarman zit er nu eventjes niet in ben ik bang... Ik ben al keihard aan het sparen voor een nieuwe elektrische gitaar (m'n ouwe begint onder m'n vingers uit elkaar te vallen) en dat gaat met mn vakkenvul-loontje al lang genoeg duren ;-)

Meestal hebben staalsnarige gitaren toch wel een halspen voor de sterkte hoor, weet je dat zeker? Die kan versteld worden door een moer die ofwel onder een afdekplaatje op de kop zit, ofwel bereikbaar is via het klankgat, aan de kant waar de hals aan de kast vastzit.

Als je de snaren losdraait, kun je dat witte plastic onderdeel op de brug (op de klankkast) uit de sleuf trekken, en aan de onderkant zonodig wat bijvijlen. Als je er daar 1 mm afvijlt, zal de afstand bij de 12e fret 0,5 mm minder worden. Doe dat wel stapsgewijs, want als-ie te laag wordt moet je een ander zadel kopen (kost maar een paar euro hoor, dus is geen ramp).

wietse
28 januari 2010, 22:13
ook staggs hebben een halspen, waarschijnlijk afstelbaar aan de bodykant.
brug kan je er uit wippen als je de snaren er af hebt, aan de onderkant er wat afvijlen, brug er in en proberen.
ik zet dan aptijd eerst alleen de lage e en de hoge e er weer effe op om te zien hoe het lijkt en hoever je nog kan/moet zakken.
ga je te ver geen ramp, klein stripje fineer/karton oid er onder en dan kan je hem weer hoger zetten.

TDZH
28 januari 2010, 22:14
Ik zal zo snel mogelijk mn zadeltje checken, bedankt voor de hulp!

RB-1
28 januari 2010, 22:39
Niet te vlug iets aan de truss rod doen.
Die is namelijk bedoeld om de z.g. neck relief af te stellen.
Dat is de doorbuiging van de hals die voorkomt, dat de snaren in het midden van hun gefrette lengte tegen de frets kletteren.
Maar daarvoor moet eerst de actie goed zijn.

De actie wordt door 3 dingen bepaald:

De hoogte van het zadel in de kam.
Een zekere minimum hoogte is noodzakelijk om de snaren richting bevestigingspunten omlaag te laten duiken.
Hierdoor geven de snaren druk op de kam, en worden de trillingen doorgegeven. Je kunt deze hoogte niet ongelimiteerd verlagen zonder de klank te verslechteren.

De hoek van de hals t.o.v. de body.
Dit is een vast gegeven en wordt alleen bij gitaren die het waard zijn, nog wel eens aangepast (een z.g. neck reset) als na jaren spelen de body zover is vervormd, dat de hals te ver omhoog is gekomen.

De hoogte van de onderkant van de inkepingen in de nut.
Je ziet vaak dat de nut (in nederland vaak met topzadel' aangeduid) niet goed is afgewerkt zodat de snaren daar al te hoog liggen.
Dan heb je een linkerhand als een bankschroef nodig om een beetje goed geluid te krijgen.
Dit is ook te corrigeren.

Pas als dit allemaal klopt, is het tijd om de neck relief te controleren en evt. te corrigeren. Hiervoor worden de snaren op de 1e en voorlaatste fret ingedrukt en de hoogte boven de fret hier middentussenin gemeten.
Als dat niet klopt, wordt dit met de truss rod (halspen) gecorrigeerd.

Al deze punten kunnen door iemand met het juiste gereedschap en kennis van zaken worden aangepast om de bespeelbaarheid van het instrument te verbeteren.

Als je een van twee of beide mist, is het verstandiger met het probleem naar een gitaarbouwer/reparateur te gaan.

LaurentB
28 januari 2010, 23:03
Niet te vlug iets aan de truss rod doen.

(...)

Pas als dit allemaal klopt, is het tijd om de neck relief te controleren en evt. te corrigeren. Hiervoor worden de snaren op de 1e en voorlaatste fret ingedrukt en de hoogte boven de fret hier middentussenin gemeten.
Als dat niet klopt, wordt dit met de truss rod (halspen) gecorrigeerd.

Die neck relief op de 7e fret tgv de bolling van de hals is onafhankelijk van de hoogte van de topkam, de halshoek of de hoogte van het zadel, je meet hem toch met de snaar op de 1e en 14e fret ingedrukt?
Omgekeerd beïnvloedt die bolling wel enigszins de actie, dus lijkt het mij juist beter om eerst dat af te stellen, dan pas de actie te controleren.

RB-1
28 januari 2010, 23:13
Die neck relief op de 7e fret tgv de bolling van de hals is onafhankelijk van de hoogte van de topkam, de halshoek of de hoogte van het zadel, je meet hem toch met de snaar op de 1e en 14e fret ingedrukt?
Omgekeerd beïnvloedt die bolling wel enigszins de actie, dus lijkt het mij juist beter om eerst dat af te stellen, dan pas de actie te controleren.Wat ik bedoelde is, dat als de actie (veel) te hoog is, de neck relief er ook niet veel meer toe doet.
Want neck relief doet zijn werk tussen 1 fret en de kam. Dat je voor de afstelling tussen twee frets meet, staat hier los van.

LaurentB
28 januari 2010, 23:19
Wat ik bedoelde is, dat als de actie (veel) te hoog is, de neck relief er ook niet veel meer toe doet.
Want neck relief doet zijn werk tussen 1 fret en de kam. Dat je voor de afstelling tussen twee frets meet, staat hier los van.

Ja, daar heb je gelijk in. De actie heeft in de eerste plaats met de kam en zadel te maken, maar de neck relief moet daarvoor wel goed staan.

--=HANS=--
29 januari 2010, 00:58
Hier nog een praktische tip om je kam op een goede manier te schuren. Plak of klem op een vlakke ondergrond een stuk schuurpapier en ga daar met de onderkant van je kam overheen. Zo weet je zeker dat de onderkant van de kam recht blijft en niet hol of bol wordt. Uit het losse handje is dat bijna niet te doen.

Mocht je toch iets te ver gegaan zijn dan kun je de sleuf idd vullen met een stripje (hard)houtfineer. Karton zou ik niet aanraden, dat is te zacht en zal het geluid wat dempen. Puristen vinden zelfs een stukje fineer al niet kunnen.

rijsberman
29 januari 2010, 09:40
Bij gebrek aan fineer kan een stripje van een credit of klanten kaart ook. Als het maar goed hard is.

ellisvertellis
29 januari 2010, 10:36
Een setje van 0.10 opleggen? Goedkoop en gemakkelijk...

Pickel
29 januari 2010, 16:50
Hoe speelt ie met een capo op de 1e fret?
Als ie dan goed speelt, dan is je topkam te hoog....

Luca P
29 januari 2010, 18:17
Als-ie daarna nog steeds te zwaar speelt zou de topkam nog te hoog kunnen zijn, maar meestal scheelt het al heel veel als de hals en het brugzadel bijgesteld zijn.

Volgens mij begint de ellende hiermee. Zodra de topkam goed is afgesteld scheelt het de helft.
Zelfs dure gitaren in de winkle hebben vaak slecht afgestelde topkammen.
En let op, ook zelfs in muziekzaken kunnen prutsers werken die je gitaar kunnen verkloten.
Ik heb eens afgezien van een aankoop van een Hofner jazz gitaar die ze voor mij min of meer verkeerd hebben afgesteld. Naar mijn idee moest er een nieuwe topkam in. Rammelende snaren in de lage posities...

petertaylor
31 januari 2010, 18:46
Ik gebruik Martin FX medium PB snaren op alle 3 mijn Taylors (GS5, 415 en GC4).
Geweldige sound en minder spanning (op gitaar en vingers).
En ze zijn in verhoudling zeer betaalbaar.