PDA

View Full Version : panorama pot ipv selector switch



FretdelaTourette
28 januari 2010, 20:36
hallo bouwers,

Hier even een vraagje van een eindgebruiker (maar ik wil 'm graag aan jullie stellen omdat ik het 'outside-the-box-thinking' van sommige van jullie erg kan waarderen...):

Ik laat momenteel een gitaar bouwen volledig naar mijn eigen wensen:

10-snarig
multi-scale
neck-through-body
headless
fretless

De body is van Swamp-Ash en de toets van Snakewood (letterhout). Q-Tuner pickups, Steinberger Gearless Tuners en de overige hardware (brug en snaarophanging) wordt op maat gemaakt. Zo'n beetje alle keuzes zijn gemaakt, behalve... de selector switch!

Ik heb het (blijkbaar) niet zo op de standaard blade-/toggle switches, vandaar dat ik een alternatief zoek. Zelf denk ik aan een panorama pot, maar ik kan er weinig informatie/gebruikerservaringen er over vinden. Is dit een aanrader, of juist niet? Heeft iemand van jullie een goed idee?

alvast bedankt,

aaronstonebeat
29 januari 2010, 14:07
Ik heb er geen ervaring mee. Ik ken wel het principe en online zijn bedradingschema's (http://www.stewmac.com/freeinfo/Electronics/Pots/i-4137.html) te vinden.

FretdelaTourette
29 januari 2010, 15:58
dank je, Aaron, ik zal het vanavond eens rustig gaan bekijken!

Orgasmocaster
29 januari 2010, 16:28
Ik heb er geen ervaring mee. Ik ken wel het principe en online zijn bedradingschema's (http://www.stewmac.com/freeinfo/Electronics/Pots/i-4137.html) te vinden.

Deze heb ik gebruikt voor een strat:
2 x HB, 1 vol, 1 blend!
Werkt perfect! :)

Midwolda
29 januari 2010, 22:49
M'n Gibson Marauder heeft ook zo'n blend knop.
Je kunt er veel meer kleur mee in je geluid brengen dan met een 3-way switch.
Ik heb nooit begrepen waarom niet veel meer gitaren dit hebben,
't is echt een heel goed bruikbare aanpassing.

FretdelaTourette
31 januari 2010, 09:59
bedankt, mannen, voor jullie reacties.

van iemand op het unfretted.com/forums kreeg ik dit toffe idee:

do two pan and volume setups with the toggle setup to toggle between the two of them... you get the infinite variation of the pan setup with the fast change capability of a toggle.

en bij mijn opmerking dat er bij het ontwerp van het instrument geen ruimte is gelaten voor 4 knoppen:

If space is such a premium, then maybe a dual concentric pot would be the thing? Like the volume in the centre and the blend control on the outer ring?


leuk om weer verder over na te denken. binnenkort maar weer es bij de bouwer langsgaan en deze laatste knoop doorhakken.

niekb
31 januari 2010, 14:27
Dat laatste klinkt intressant zeg. Vele mogelijkheden lijkt mij zo.

Ik las op unfretted.com dat je intresse had in de Wilkes setup?
Dat is wel een intressant gebeuren, alleen jammer dat het zo lomp is en er veel hout opgeofferd moet worden.

FretdelaTourette
31 januari 2010, 16:59
hoi Niek,

nee, geen concrete interesse (meer) in zo'n systeem.

ik kende Wilkes' the Answer niet maar had wel ideeen over een pickup op een rails ofzo maar daar is het dus niet van gekomen. nu zoek ik dus naar een passende oplossing om 2 humbuckers te schakelen/blenden.

Mattia
1 februari 2010, 00:43
Ik heb op een gitaar een master volume en een blend geisntalleerd, en zal het nooit meer doen. Werkt redelijk, maar eigenlijk niet zoals ik had gehoopt. Met een actief systeem werkt het misschien beter. Liever twee non-master volumes, die ieder onafhankelijk het volumeniveau van een pickup controlleren. Geeft veel meer mogelijkheden qua nuance, alleen wat minder qua snel volume omlaagzetten.