PDA

View Full Version : 8 snaar gitaar



Pagina's : [1] 2

niekb
28 januari 2010, 18:26
Een nieuw jaar dus hoog tijd voor een nieuw project.
Door de topics van Wizzie1982 en Stijn werd mijn enthousiasme voor een 7 snarig project geboren. Geinspireerd ben ik druk aan het tekenen geslagen...maar in mijn enthousiasme is het een 8 snaar geworden.
De stemming wordt dan F#BEADGBE.
Ik wilde geen puntige metalbak maar een wat rondere gitaar. Ik denk dat ik het fretboard vlak houdt, net als bij spaanse gitaren.

Specs:
Neck: mahogany/maple
Body: peer
Fretboard: peer
Bridge: Hipshot 8 string
Pickup: ?

De basis kan ik bouwen, daarna moet ik eerst sparen voor de hardware ed.

Het ontwerp:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto397.jpg

De halsverbinding is gebaseerd op de verbinding die je vaak bij single cut bassen ziet. Deze wordt verlijmd.

Een aantal maanden geleden heb ik de basis voor de hals al gemaakt. Destijds was ik niet van plan om er een 8 snaar van te maken.
Vandaag heb ik de hals breed genoeg gemaakt voor 8 snaren.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto398.jpg

oigun
28 januari 2010, 18:39
Ziet er goed uit! Wat wordt de mensuur? Mijn bariton is 27 inch en in beadf#b gestemd en heeft al pittige snaren.014>.068. Hou je hiet rekening mee mbt tot de hals en tuners? Die .068 snaar past net door een standaard tuner.

Ik ben benieuwd!

niekb
28 januari 2010, 18:43
De scale wordt 26,5 inch. Dat was ik vergeten te vermelden. Ik moest mijn verhaaltje opnieuw typen aangezien de eerste keer mis ging omdat gitaarnet niet kon laden :mad:

Ik moet nog bedenken welke tuners ik wil gebruiken. Ook ben ik nog niet uit welke snaren ik ga gebruiken. Maar daar kan ik ook nog even over denken.
Ik zag 8 snaar gitaren met 2 trussrods maar dat lijkt me een beetje te veel van het goede. Wel wil ik carbon strips in de hals verwerken.

barno
28 januari 2010, 18:45
mooi ontwerp, body èn headstock, voorste hoorn lijkt me ver genoeg om de balans te houden ad strap al weet je dat pas echt als ie af is, i guess
succes niek

Menneskedyr
28 januari 2010, 19:16
Misschien een tip: Bij Rondo verkopen ze Agile gitaren, maar ook hardware voor 8 snarige gitaren. Dus elementen en bruggen, maar dan goedkoper dan die van Hipshot enzo.

stijnkenens
28 januari 2010, 20:06
Hoppa, de speciallekes dit jaar zien er al goed uit ...

Carbon zou ik zeker doen (neem de smalle hoge van stewmac) Je kunt er je gitaar super fijn mee afstellen, en de spanning voor 8 snaren is niet te onderschatten.

Hoe dik maak je de nek? Ik had de parker van een maat opgemeten en er 2 mm bij geteld, om toch wat meer massa te hebben.

Deze wordt leuk, mooie nekverbinding, heb ik ook zo gedaan bij de Viebass, ben benieuwd hoe jij het gaat aanpakken.


s.

niekb
28 januari 2010, 23:29
Ik ben net terug van een conclaaf met een bevriende bouwer en techneut en ben een beetje :crazyhappy:

Allemaal leuke ideetjes.

Qua balans denk ik dat het wel goed zit, hangend. Zittend wordt nog lastig denk ik. Peer is redelijk zwaar dus dat maakt het wel beter. We zullen zien.

De dikte van de hals moet ik nog nader bekijken (de dikte van de body overigens ook) Ik zaag het fretboard uit een dik stuk dus ik kan zelf bepalen hoe dik deze word.
Ik vind het ook moeilijk te bepalen aangezien ik nog nooit zo'n brede hals in mijn handen heb gehad. Ik denk dat het gaande weg bepaald wordt. Ik wil wel een beetje body voor de hals. Misschien kan er wel een mooi ergonomisch vormpje in gemaakt worden.

Qua vormgeving ga ik nog even kijken naar de onderste hoorn. Daar ga ik wellicht nog een kleine aanpassing in doen.
Verder kan het elementje weg uit de tekening want daar ga ik wat anders voor verzinnen. Dit wordt een custom pup. Ik ga ook nog een experimentje doen met een piezo achtig dingetje. Daarover later meer.

Ik moet zeggen dat dit wel het meest intressante project tot nu toe is (van mezelf dan he)

Die Rondo site ken ik maar ik heb nog geen 8 string onderdelen kunnen vinden daar.

Jeroenofzo
29 januari 2010, 00:33
Ik zal toch even een betere blik werpen op de headstock. Het kan best overkomen als gezanik, maar probeer voor een iets rechtere string pull te gaan, voor een stabielere F#, schijnen nogal vaal problemen op voor te komen qua intonatie en stemvastheid.

Verder mooi ontwerp!

niekb
29 januari 2010, 01:28
Het beeld is een beetje vertekend. In de tekening zijn het ook gewoon dunne lijnen. De snaar is veel dikker. Ik denk dat de F# snaar bijna recht zal lopen.
Maar ik denk ook dat daar nog wel wat aanpassingen moeten komen. Afhankelijk van de tuners die ik ga gebruiken. De stemmechanieken kunnen ook nog wel een klein beetje verder naar binnen als het moet. Eerst bepalen welke mechanieken ik ga gebruiken.

aaronstonebeat
29 januari 2010, 01:59
Geweldig plan. Ook erg leuk dat het nog in ontwikkeling is.

Ergens bijna geen gitaar meer; voor mij dan, maar met een 5de snaar ben ik op een bas ook al steeds de weg kwijt :noob:
Laat staan 8 snaren op een gitaar. Maar wat dan nog? Veel succes !!!

Misschien is een halsprofiel als op klassieke gitaren een idee? Die zijn ook al wat breder en hebben een vlakke toets. Ik meet op eentje die hier staat 52 mm bij de topkam.

Hiro
29 januari 2010, 08:09
cool ik ben benieuwd, mar ik vind het wel heel erg proppen op de headstock, en t lijk dat de buitenste snaren in die curve nbijna buiten de headstock uitkomen.

maar ik vind t wel erg gaaf dat dit uitgeprobeerd word :)

Kakihara
29 januari 2010, 08:33
Jeuj ! Nog een peren gitaar ! :D
Leuk hout om mee te werken, alleen verrassend (vind ik) aan de zware kant en behoorlijk hard (mijn goedkope decoupeerzaag heeft het eronder begeven, klinkt nu als een versleten naaimachine en zaagblad wil niet meer op en neer bewegen). Volgens mij zelfs een beetje harder dan esdoorn. Zelf ga ik het niet meer gebruiken voor de body van een gitaar, wellicht wel voor de hals of een fretboard.
In ieder geval, weer een interessant topic om volgen !

niekb
29 januari 2010, 11:00
@Aaron:ik zat ook al te denken in hoeverre het nog een gitaar is. Qua spel zal het erg wennen zijn denk ik.

Ik heb de topkam nu op 6 cm.. Dat is dus nog breder dan een spaanse. Qua halsprofiel is dat wel het uitzoeken waard.

Ik heb gister met die vriend van me nog eens gehad over een vlak board.
Ik heb vaak het idee dat het fretboard van een spaanse hol loopt ipv recht is. Het kan goed zijn dat dat alleen maar zo lijkt. Wellicht schuur ik een hele lichte radius in de toets om dat te voorkomen.

@Hiro: Proppen was het zeker. Normaal is het ontwerpen van een kop al lastig maar dit is extra lastig aangezien het al snel erg lomp aandoet.
Die ronding waar de snaar vlak langs loopt heb ik bewust zo getekend om de overgang van de hals naar de kop niet te lomp te krijgen. Als de tuners nog iets verder naar binnen komen heb ik daar ook meer ruimte over.

@Kakihara: Peer is idd leuk om te bewerken. Wat ook fijn is is de dichte structuur. Porienvuller is niet nodig.
Ik zal vandaag of anders volgende week de plank eens even onder handen nemen.

wizzie1982
29 januari 2010, 13:51
Door de topics van Wizzie1982 en Stijn werd mijn enthousiasme voor een 7 snarig project geboren.

haha tof dat ik je heb kunnen inspireren! je ligt alweer een stap op me voor, ik had ook ideeen over een 8string gitaar :)

ziet er nice uit, succes! ik ga deze ff volgen ;)
is die 8string hardware een beetje te krijgen of is daar lastig aan te komen? die 7string shit is tegenwoordig redelijk common, maar 8string nog niet echt naar mijn idee, of sla ik hier de plank mis? :p

Hedge
29 januari 2010, 15:29
Spelen op een acht snaar lijkt mij ook erg lastig. Wat betreft die vlakke toets zou ik nog een paar keer nadenken. Een lichte radius lijkt me over een fretboard van minimaal 6cm breed toch wel lekker.

Ik heb trouwens ook een paar keer de winkelhaak op een toets gezet omdat ik dacht dat deze hol was. Slechts 1 keer was dit echt het geval, maar aan die gitaar was wel meer mis.

Mooi project. Ben benieuwd naar foto's van het hout.

niekb
29 januari 2010, 18:06
De hardware is er wel maar weinig keuze. Hipshot heeft een 8 snarige brug. Dat is ook het enige dat ik tot nu toe gezien heb.
ETS kan altijd, zij maken het voor je.. kost wel een klein vermogen maar dan heb je ook wel wat.

Volgens mij zag ik ergens ook een 8 snaar floyd in de verkoop.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto404.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto402.jpg

De hals uit de klemmen. De binnenste drie stroken zijn met een scarf joint in een hoek gezet. De buitenste zijn uit 1 stuk. Er zit een lichte flam in het esdoorn. Hopelijk komt die een beetje naar voren als de lak er op gaat.

Een plank peer:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto403.jpg

Menneskedyr
29 januari 2010, 18:45
Een 8 snarige floyd? Bedoel je die gevallen die op de Ibanez RG2228 en RGA8 zitten? Dat zijn vaste bruggen, maar dan in een floyd uitvoering.
Kahler maakt ook bruggen voor 8 snarige gitaren, maar die kosten ook wel veel geld.

Ik had nog eens gekeken op de site van Rondo, waar ze destijds 8 snarige bruggen en pickups voor weinig verkochten, maar ik kan ze ook niet meer vinden.

Eventueel kun je 8 losse brugjes van ABM o.i.d. gebruiken, net als de 7 snaar die Stijn gebouwd heeft. Of je fabriceert een brug uit 8 Wilkinson zadeltjes op een stuk metaal/hout, à la Blackmachine.

niekb
29 januari 2010, 18:46
Vandaag ben ik druk bezig geweest met het tekenen van een brug. Als ik het voor elkaar kan krijgen wil ik deze fabriceren van messing. De ronding volgt de ronding van de kont van de gitaar. Ook wil ik mijn logo er op hebben. Het is nog even bekijken of dit kan anders toch maar een Hipshot. Ik heb de Hipshot maten gebruikt.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto408.jpghttp://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto407.jpg

aaronstonebeat
29 januari 2010, 18:50
Ja, ik ben er helemaal voor !!! Doet 't zelvert :cheerup:
Moet goed te doen zijn.

niekb
29 januari 2010, 19:03
Hahah ja I hope so. Als ik jou zo bezig zie dan wil ik me ook bezig gaan.
Dit project vraagt ook wel om iets eigens qua hardware.

stijnkenens
29 januari 2010, 19:27
Als je iemand vindt die een metaalfrees met kruistafel in huis hebt, denk ik wel dat het moet lukken.
Het ziet er niet al te moeilijk uit. En dan standaard brugjes erin gooien.
Logo kan je etsen.


s.

Snijdie
29 januari 2010, 19:46
Leuk project! Veel succes, en inspiratie met de 8-snaar.

niekb
29 januari 2010, 20:41
Volgens mij weet ik wel iemand met zo'n kruistafel. Ik zal volgende week eens kijken of ik die persoon kan bereiken.

Ik wil dan ook zadels van messing.
http://www.guitarpartscentral.com/catalog/images/PS105G.JPG

Ik wil trouwens eerst het ontwerp definitief hebben want dit brug ontwerp bijt zich een beetje met de andere ideeen die ik nog heb. Op zich kan ik m ook gewoon recht maken. Ik wil de brug sowieso wat groter hebben dan die van Hipshot. Dan kan ik m alsnog met logo maken denk ik.

Ik ga nog weer even terug naar de tekentafel.

niekb
29 januari 2010, 22:15
Ok, mijn eerste idee was een pickupcover in dezelfde vorm waar het fretboard in eindigd. Dat idee wil ik graag doorvoeren. De brug past daar imo niet zo heel goed bij. Een rechthoekige brug zou dan mooier zijn.

De bedoeling is dat onder de cover 2 losse pups komen die beide 4 snaren oppicken. De pup die de F#BEA snaren moet weergeven staat iets verder richting de brug dan de DGBE pup. Dit om de bassnaren wat helderder en strakker te laten klinken en de hogere snaren wat warmer.

Hier het ontwerp. Ik weet nog niet of het hout van de hals zichtbaar blijft of niet. Op zich zou het ook mooi zijn om alles in 1 houtsoort te houden.

Eerst met de brug van vanmiddag:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto410.jpg

Dan met een rechthoekige brug:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto409.jpg

Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste.


Zo en nu laten we het even rusten.

aaronstonebeat
29 januari 2010, 22:22
Ik vind die hipshot-brug anders heel goed bij de lijn van de offset kont passen; èn vorm toets/pu-cover.

Valoosj
29 januari 2010, 23:43
Deze ga ik weer volgen Niek! Die schuine brug zou mijn voorkeur wel krijgen, staat goed bij dat kontje van de gitaar.

niekb
30 januari 2010, 20:57
Is het niet een beetje too much met al die rondingen?
Daar ben ik een beetje bang voor. Met een rechte brug komt de nadruk te liggen bij de toets en de cover.

Valoosj
30 januari 2010, 21:01
Qua nadruk komt het dan misschien eerder op de brug te liggen, omdat die de vreemde eend in de bijt wordt. Met een rechte brug ziet het er daarom ook wat vreemd uit.

barno
31 januari 2010, 01:40
tomato tomàto
beide bruggen zijn mooi; zelf zou ik toch gaan voor de ronde

al is de vraag: wordt het een soort baby grand model, want dan klopt de logica van de "langere" bassnaar niet. of is het enkel cosmetisch, afgeronde plaat onder de brug?

niekb
31 januari 2010, 02:00
Geen baby grand. Het is enkel een cosmetisch iets om de vorm van de body te benadrukken.

Ik vind beide ook wel wat hebben. De rechthoekige stopt echt de lijn van het fretboard en de pupcover.

Die ronde pakt de body rand mooi mee.

niekb
31 januari 2010, 20:31
Vandaag heb ik me eens gebogen over de pups. Nu zat ik te denken of het mogelijk is om de hele vorm (van de cover) als pup te laten dienen. Dit door een spoel aan een metalen plaat te bevestigen. Je hebt dan een hele lange pup. De magneet zal dan niet al te krachtig moeten zijn ivm met pull.

Heeft iemand een idee of dat kan werken? Ik heb al wat gezocht met google maar vind alleen standaard pups.


In eerste instantie zat ik te denken aan 2 x 4 string pup of wellicht een standaard pup met nog een kleintje voor de 2 basssnaren.
Dit is wellicht handig:
http://tedcrocker.com/stonehenge.html

niekb
2 februari 2010, 19:05
Vandaag ben ik nog weer even bezig geweest. Ik ben begonnen met de mal. Deze is nu redelijk op orde maar nog niet helemaal strak.

Verder heb ik besloten dat er een esdoorn topje op komt. Geen dikke top maar een goede 10 mm. Deze wordt ook gecarved.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto413.jpg

De vlam is niet overal even zichtbaar op het moment maar er zit meer in dan nu op de foto te zien is. Ik ben van plan om te beginnen met stainen als ik geschuurd heb met korrel 180. Dan zijn de porien nog wat meer open en kan de stain dieper intrekken. Qua kleur weet ik het nog niet. Wellicht iets van cherry. De achterkant en de hals blijven naturel. Misschien dat ik ook nog binding doe of een naturel binding.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto411.jpg
Hier de mal en het hout.

Ik heb de cutaway en onderste hoorn wat aangepast. Ook heb ik de 24e fret in zijn geheel op de hals omdat dan ook 24 fretten geheel gebruikt kunnen worden.

De body wordt in totaal zo'n 4 cm dik. Over de exacte carve ed moet ik nog nadenken.

aaronstonebeat
2 februari 2010, 19:15
Nu zat ik te denken of het mogelijk is om de hele vorm (van de cover) als pup te laten dienen. Dit door een spoel aan een metalen plaat te bevestigen. Je hebt dan een hele lange pup. De magneet zal dan niet al te krachtig moeten zijn ivm met pull.

Heeft iemand een idee of dat kan werken?

Kun je dit eens iets nader toelichten? Het ontgaat me een beetje wat je bedoelt.

niekb
2 februari 2010, 20:04
Ik zal een poging doen. In het ontwerp (pagina 3) heb ik een pupcover getekend. Nu dacht ik, wat als ik nu die cover in zijn geheel als pickup zou kunnen maken dan heb je een breed opname gebied. Dus ipv alleen de pups bedekken de hele plaat als een grote spoel zeg maar, als pickup dus.

Ik kwam hierop aangezien ik de lijnen van het fretboard aan wil houden (de cover dus in verlengde van het fretboard) Als ik een spoel plaats onder de buitenste snaren dan kan ik die lijn niet behouden omdat er dan niet genoeg ruimte is. Als dat hele ding als pickup werkt heb ik dat probleem niet.

aaronstonebeat
2 februari 2010, 22:43
Ha OK, het begint te dagen. Ik kan me voorstellen dat je een spoel maakt die het grootste deel van het gebied van de cover omvat. Alleen het maken van een holle bocht in de windingen lijkt me iets dat voor vervelende technische complicaties zorgt; moet je niet willen lijkt me.
Ook zou je een magneetveld moeten hebben van voldoende omvang; windingen op een plaats met te weinig magnetische veldlijnen hebben geen zin.

Het lijkt me interessant. Kun je geen eenvoudig schetsje maken van je gedachten?

niekb
2 februari 2010, 23:24
Je zou het kunnen zien dat de plaat ipv de pooltjes is. Ik was al wat aan het tekenen. Dit is wel het basis idee.

Ik ben echt een noob op dit gebied dus weet niet of het uberhaupt kan en als het kan of het klinkt.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/idee2.jpg

Hier heb ik de plaat opgesplitst in 2 delen zodat er 2 spoelen zijn en een humbucking effect plaats vind.
De groene delen zijn de spoelen en de zwarte de magneten. Ik heb nu dus 2 humbuckers getekend..:soinnocent:

EDIT: wellicht de spoelen helemaal om de magneet. Maar dan is de spoel wellicht erg groot..

Ik ben benieuwd of je er kaas van kan eten.

aaronstonebeat
2 februari 2010, 23:52
Als ik het goed interpreteer, ga je op deze manier maar 4 van de 8 snaren horen. Er moet zowel spoel als magneetveld vlak in de buurt van elke snaar zijn. En het idee van pole pieces komt voort uit het inzicht dat een spoel met een kern van ferromagnetisch materiaal een veel hogere inductie heeft dan een spoel zonder. Ik meen dat zelf in de praktijk waargenomen te hebben; het is een dramatisch verschil.
Een pole piece moet door de kern van de spoel lopen. Je kunt ze eventueel wel verbinden met een metalen behuizing; dat gaat echter ook een behoorlijke invloed op het geluid hebben (minder output, minder hoog zou ik zo'n beetje verwachten). Maar dat heeft een metalen behuizing sowieso, ook als die niet direct met de magneet/pole pieces is verbonden.

niekb
3 februari 2010, 00:00
ja daar was ik al bang voor.. Ik vind het idee wel leuk want dat betekend meer vormgevingsvrijheden. En het oog wil ook wat mits het goed werkt en klinkt uiteraard. Ik denk dat ik m voor nu in de kast zet en wat anders bedenk. Ik wil toch ooit eens kijken of ik er wat voor kan verzinnen. Eerst dan maar eens goed verdiepen in de materie.. Nu eerst het ontwerpen en bouwen van deze gitaar.

Misschien moet ik alsnog de vorm iets aanpassen zodat ik er normale spoelen onder kan plaatsen. Dan gaat vormgeving toch na functie.

aaronstonebeat
3 februari 2010, 00:09
In jouw geval zou je misschien wel iets hebben aan dit idee:
Lace Alumitone (http://www.lacemusic.com/electric_pickups/alumitone/alumitone_specs.php).

De spoel heeft daar maar één winding, dat is het aluminium deel van de 'cover'. Ergens heeft elke winding een spoeltje met meer windingen dat werkt als een transformator (om aan voldoende uitgansvoltage te komen). Magneten zijn bovenin, vlak bij de snaren, verwerkt.

EDIT:
Voor zover ik eea daadwerkelijk heb begrepen ;)

niekb
3 februari 2010, 00:41
Daar had ik nog niet aan gedacht. Zoiets kan ook werken idd.

Dus als we het goed begrijpen.
Het aluminium dient als spoel. Deze wordt versterkt door een extra spoel die elders zit. Dit alles voor een goede output.

Als ik zoiets zou kunnen maken zou dat ook wel erg vet zijn. De plaat dan van aluminium met 2 magneten (1 per 4 snaren) en 2 extra spoelen er onder... klinkt te simpel, er zullen wel wat addertjes zijn.

Thanks ik ga eens wat researchen!

aaronstonebeat
3 februari 2010, 00:47
Addertjes, ja. Eén ervan is dat het spoeltje met wat meer wikkelingen (geen idee hoeveel, maar dat is wel wat uiteindelijk naar je versterker gaat) om het aluminium heen is gewikkeld. Tenminste als ik het goed begrijp: het aluminium vormt één massieve wikkeling en is tegelijk kern van een transformator.

EDIT:
De fijne kneepjes van het concept blijven me ontgaan. Als ik denk in termen van Lorentz-krachten zou het niet moeten werken op de manier zoals ik voorstel; maar wel met een spoel 'erbuiten'.

Misschien moet ik er een kopen en uit elkaar halen. Ik heb ook nog een EMG element. Ik vraag me altijden af wat ik ermee moet doen. Heeft iemand interesse in een 'exploded view'? :seriousf:

niekb
3 februari 2010, 01:04
Ja zie je. Handig zou zijn als je zo'n ding helemaal kan ontleden om te kijken hoe het exact zit.

aaronstonebeat
3 februari 2010, 01:07
Ja zie je. Handig zou zijn als je zo'n ding helemaal kan ontleden om te kijken hoe het exact zit.

Precies! Zie mijn 'edit'.

niekb
3 februari 2010, 01:18
Haha ja door de lintzaag met dat ding.

http://music-electronics-forum.com/t5447/

Dit is ws een heel handig forum. De link gaat ook over alumitone achtige techniek voor zover ik snel zie.

Engels lezen kost me wel moeite dus dat ga ik nu niet teveel doen maar ook een leuke link voor jou denk ik.

aaronstonebeat
3 februari 2010, 01:48
Haha ja door de lintzaag met dat ding.

http://music-electronics-forum.com/t5447/

Dit is ws een heel handig forum. De link gaat ook over alumitone achtige techniek voor zover ik snel zie.

Engels lezen kost me wel moeite dus dat ga ik nu niet teveel doen maar ook een leuke link voor jou denk ik.

Wow, daar zijn wel een paar nerds aan het woord :ok:
Ben geen lid daar, dus ik kan de plaatjes niet zien; maar ik popel onderhand wel.

niekb
3 februari 2010, 01:57
Ik was ook al druk aan het rondneuzen. Ik heb me ff aangemeld. Wellicht kan ik daar ook nog eens een balletje opgooien voor ideeen. Op zich vind ik dat alumitone wel intressant, buiten de vraag of de klank me aanstaat.

Voor nu ga ik slapen want morgen moet er ook weer gewerkt worden... Dat gitaarbouwen en vooral het denken neemt toch best veel tijd in beslag ;)

niekb
3 februari 2010, 23:20
Vandaag heb ik nog even wat hout kunnen zagen en door de vandikte gehaald.

Deze balk ga ik verzagen in fretboards. Hier een stukje met fretboard olie behandeld.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto414.jpg

Peer heeft soms verstopte scheuren. Dat is heel irritant. Op bovenstaande foto zijn dat de kleine zwarte puntjes.
Op de body zitten wat grotere scheuren maar die vallen gelukkig weg. Ik ben blij dat ik gekozen heb voor een topje want anders was het wel zichtbaar. De achterzijde is wel goed.

Een stapel hout
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto416.jpg

niekb
5 februari 2010, 20:52
Gisteren druk bezig geweest met het fabriceren van het fretboard. Mooi gezaagd, gevlakt en geschuurd. Toen was het tijd om de fretten te zagen...
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto417.jpg

Dit is een nieuw apparaat van een vriend van me. Het is een fretzaagding van LMI. Beide hebben we dit apparaat nog nooit gebruikt dus dat was ook meteen een vuurdoop.
Aangezien er geen mal was voor een 26,5 inch scale hebben we een mal uitgezocht waarbij ik verder op de hals kon beginnen met zagen waardoor de mensuur goed was. Ik ben uitgekomen op een scale van 26,69 inch.

Na een uur druk instellen en puzzelen was het tijd om te beginnen met zagen. Helaas heb ik toch een fout gemaakt waardoor ik nu een toets heb met 20 frets waarvan de eerste te kort is. Dat was wel even balen.
Nu ben ik dus vandaag opnieuw begonnen.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto420.jpg

Nu ben ik dus verplicht om in de toekomst nog een project te beginnen met dit fretboard want hij is wel bruikbaar alleen niet voor dit project.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto421.jpg

Verder heb ik de vlakbank eens flink fijn ingesteld en de topzijden gevlakt en verlijmd. Het ene deel is nog wat hoger dan het andere dus daar kan ik me nog flink op stuk bijten. Ik durf het ook niet meer door de vandikte te drukken aangezien deze na de afgelopen dagen niet meer optimaal qua scherpte is.

niekb
6 februari 2010, 17:29
Het topje:

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto422.jpg

De vlam is al wat meer zichtbaar.
Ik heb op een reststukje bekeken hoeveel je nog naar voren kan halen waar een lichte vlam zit en dat is nog behoorlijk wat.

Weer een klein stapje verder.

Gothra
6 februari 2010, 17:44
Gaat een mooie top worden! wat voor kleur krijgt ie?

niekb
6 februari 2010, 18:03
Qua kleur weet ik het nog niet.. Ik ben nu een beetje aan het kijken. De achterkant en de hals blijven naturel. Daar moet het mooi bij passen.

Mogelijkheden zijn black cherry, tobacco/ oranje achtig.

In ieder geval een warme kleur.

Ik ben er nog niet uit of ik het kopfineer ook van flame maple maak. Wat ook kan is alleen een trusscover van maple en dan ook in de kloeur van de body.

niekb
6 februari 2010, 18:09
http://wildwestguitars.com/prs/513_ps_123919/full_ft_m.jpg (http://wildwestguitars.com/prs/513_ps_123919/full_ft.jpg)
http://wildwestguitars.com/prs/513_ps_123919/r_m.jpg (http://wildwestguitars.com/prs/513_ps_123919/r.jpg)

Zoiets vind ik wel mooi. Waarschijnlijk wordt de hardware van messing dus daar moet het ook mooi bij zijn.
Violin amber burst noemt PRS dit.

barno
6 februari 2010, 18:26
is wel mooi, die violinkleur, ikzelf zou overwegen de headstock in het zwart te doen omdat die acht tuners al een hoop info is op zo'n klein stuk, ik zou dat op die manier wat counteren, maar mss ben ik aan het zeveren :)

niekb
6 februari 2010, 18:32
Uh hmm ja daar had ik nog niet zo snel aan gedacht. Het is al redelijik druk op dat kleine stukje hout. Geen gezever dus ;) Dan wordt het ws peer met een wat donkere stain zodat het donkerder is dan de toets.

niekb
10 februari 2010, 17:41
Gisteren ben ik maar eens even naar de kringloop gegaan op zoek naar wat bruikbaar messing.
Ik vond een kaarsenhouder die door iemand in 1988 op school is gemaakt(er zat een plakkertje op de achterkant). Nou recyclen dan maar naar een mooi topkammetje.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto425.jpg

Lang leve de kringloop!

aaronstonebeat
10 februari 2010, 18:52
Dat zijn de bronnen voor grondstoffen :ok:

stijnkenens
11 februari 2010, 00:20
haha, zalig, nooit gedacht dat m'n kringloopkruisjes nog navolging zouden krijgen.

De zoektocht naar grondstoffen is soms leuker dan het maken zelf. (Dan kan je dat er nog eens bij vertellen...)


s.

niekb
11 februari 2010, 00:53
Kruisjes hadden ze niet, anders had ik dat een tof idee gevonden.
Dit werkstuk kwam ik tegen en er kunnen wel een aantal kammetjes uit gezaagd worden. Het is ook zonde om nieuw spul te kopen terwijl er nog genoeg bruikbaars in omloop is. Ik ben sowieso een groot voorstander van kringlopen en rommelmarkten. Heerlijk om daar rond te snufelen en soms vind je hele leuke dingen.

niekb
13 februari 2010, 00:23
Gisteravond ben ik bij onze mede forummer Cocobolo op visite geweest. Erg gezellig. Leuk om te zien wat daar allemaal plaats vind in zijn workshop. Ik heb een aantal stukken fineer meegenomen voor dit project.

Vandaag heb ik wat fineer op elkaar verlijmd en een plakje peer ruw gezaagd voor kopfineer. De bedoeling is dat het fineer op het plaatje peer wordt verlijmd. 2 lagen maple en 2 lagen noten. Dit vormt een subtiel lijntje om de headstock. Ik wil dit ook gaan toepassen in de neckpocket. Dus tussen de body en de hals.

Ik heb het fineer verlijmd en een beetje bevochtigd en ingeklemd tussen 2 platen aluminium. Als het goed is droogt het dan vlak op. Voor de stevigheid heb ik 1 laag maple haaks op de nerf geplaatst. Hopelijk is het dan steviger voor het verdere bewerken. Hoe maak ik mijn eigen multiplex..

Verder heb ik nog een test trussrod cover gemaakt van flamed maple. Ik wilde eigenlijk al naar huis maar toch nog even snel. Of ik m gebruik weet ik nog niet.

Ik heb een truss in bestelling en 2 carbon strips. Ik heb de ronde van Vox Humana genomen. Nu vraag ik me af wat beter zou zijn qua installatie van de carbon strips:
recht, parallel aan de truss of taps meelopend met de zijkanten van de hals. Parallel is makkelijker mbt het frezen van de kanaaltjes.

Ik zag dat Mattia ze parallel installeert en dat Stijn ze taps gemonteerd heeft. Hebben jullie hier nog mening over? Specifieke redenen voor jullie keuzes?

niekb
13 februari 2010, 01:08
Een tweede punt waar ik over nadenk is de balans van de gitaar. Over het staand spelen met strap maak ik me niet zo veel zorgen. Het gaat om het zittend spelen. De body is redelijk zwaar. Ik kan het nu nog niet wegen aan gezien ik het peer nog niet in de vorm heb. Ik wil Sperzel locking tuners gaan gebruiken. Deze zijn van aluminium dus lichter.

Om de body wat lichter te maken zit ik er aan te denken om in de uppercut een ruimte uit te hollen om wat gewicht te besparen op het geheel. Veel zal het niet zijn maar het scheelt toch wel wat. Ik zit nog steeds te denken aan een alumitone achtige pup. Dat zal ook wat gewicht schelen.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto397-1-1.jpg
Ik heb het deel hier ruim getekend. Aangezien dat deel van de body voorbij het balans punt zit zal het bijdragen aan gewicht voorwaarts (?)
Door hier wat minder gewicht te hebben is de balans wellicht beter (zittend) Klopt mijn gedachten gang. Het hefboom effect zal dus wellicht wat minder zijn.

Het gaat om een balans tussen gewicht en speelbaarheid. Als de kop naar beneden duikt als je zittend speelt dan is dat niet comfortabel. Het is moeilijk in te schaten vandaar mijn zorg.

aaronstonebeat
13 februari 2010, 01:27
Het is nu ruim 6 jaar geleden dat ik een epi g-400 kocht (bij Tonika notabene, toen vond ik dat nog wel een leuke zaak). In de winkel had ik er alleen zittend mee gespeeld en ik had helemaal niets gemerkt van het notoire sg-manko 'topzwaar' (ik wist toen sowieso heel weinig over bestaande modellen). Pas thuis met draagband kwam de sg-aap uit de mouw.
Een tijdje later had ik een 'echte' sg in handen en daarbij bleek het probleem nog erger.

Met LP modellen heb ik het omgekeerde; die ervaar ik als 'kontzwaar' en bovendien vind ik dat de uitsparing voor het been verkeerd zit. Het is voor mij aanleiding om zittend steeds te wisselen tussen twee verschillende houdingen om alles te kunnen doen wat ik wil. Staand heb ik met dat model weer geen probleem.
Ook dit merkte ik voor het eerst bij een kloon (door mijzelf gebouwd); laatst mocht ik eens een heuse LP Custom vasthouden en weer bleek het probleem bij het origineel nog erger :D

Onderhand is het wel een zaak waarvan ik eens een studie zou willen maken. Ik heb nog nooit gezocht naar het zwaartepunt van een gitaar; heb geen idee waar dat ergens ligt tussen de twee ophangpunten. Maar dat het soms mis kan gaan is duidelijk. Bij Gibson kennelijk de hele tijd, bij Fender en mijn eigen bouwsels kennelijk niet.

Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat het met jouw model wel goed zit.

barno
13 februari 2010, 02:03
Het is nu ruim 6 jaar geleden dat ik een epi g-400 kocht (bij Tonika notabene, toen vond ik dat nog wel een leuke zaak). In de winkel had ik er alleen zittend mee gespeeld en ik had helemaal niets gemerkt van het notoire sg-manko 'topzwaar' (ik wist toen sowieso heel weinig over bestaande modellen). Pas thuis met draagband kwam de sg-aap uit de mouw.
Een tijdje later had ik een 'echte' sg in handen en daarbij bleek het probleem nog erger.

Met LP modellen heb ik het omgekeerde; die ervaar ik als 'kontzwaar' en bovendien vind ik dat de uitsparing voor het been verkeerd zit. Het is voor mij aanleiding om zittend steeds te wisselen tussen twee verschillende houdingen om alles te kunnen doen wat ik wil. Staand heb ik met dat model weer geen probleem.
Ook dit merkte ik voor het eerst bij een kloon (door mijzelf gebouwd); laatst mocht ik eens een heuse LP Custom vasthouden en weer bleek het probleem bij het origineel nog erger :D

Onderhand is het wel een zaak waarvan ik eens een studie zou willen maken. Ik heb nog nooit gezocht naar het zwaartepunt van een gitaar; heb geen idee waar dat ergens ligt tussen de twee ophangpunten. Maar dat het soms mis kan gaan is duidelijk. Bij Gibson kennelijk de hele tijd, bij Fender en mijn eigen bouwsels kennelijk niet.

Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat het met jouw model wel goed zit.

ah, een van mijn gevoelige snaren, het evenwicht aan de strap :)
een strat zit op de perfectie volgens mij, ik denk zelfs dat die balans een van de belangrijkste criteria was bij het onwerpen van de strat body (de tele nog verbeteren qua ergonomie: vandaar de iets langere upperhorn en de contours). gibson is op dat vlak idd geen kampioen, mijn 335 is bv kontzwaar.

Kakihara
13 februari 2010, 09:19
Volgens Hiscock zit je bij een doublecut goed qua balans als de bovenste cutaway naar de twaalfde fret wijst, of daar voorbij. Dat lijkt me hier toch wel het geval. Echter dat peer is behoorlijk zwaar, voor zover ik kan inschatten zwaarder dan esdoorn. Ik heb gisteren mijn peren body in vorm gebracht en dat is behoorlijk zwaar (om veiligheidsredenen is er geen weegschaal in huis :seriousf: ). In dit geval (peer + nog eens een esdoorntop) vrees ik ook eerder voor een kontzware gitaar en het lijkt me dat je plannen om de body wat lichter te maken spot-on zijn.

niekb
13 februari 2010, 17:32
Kakihara, hoe dik is jou body? Het perenhout bij mij is op dit moment nog iets van 3,5 dik. Ik bekijk de uiteindelijke dikte als ik de vorm er uit heb.

Het model is vrij klein. De body is niet veel groter dan een lp wat langer maar ook smaller aan de voorkant. Ik ga sowieso in de upper cut een holte fresen. Verder kijk ik het even aan als ik beter kan bepalen hoe het zal zijn met de balans. Het topje is 10 mm maar daar gaat ook nog weer een hoop van af. Ik wil de body ook niet te dik maken. Ik heb nog geen zijaanzicht getekend want dat bepaal ik wel als ik alles in vorm heb.

Het fineer avontuur is mislukt.
Er zaten er dus nog bobbels in en daarnaast heb ik niets tussen het hout en het aluminium gedaan waardoor alles zwart is uitgeslagen. Reactie vocht en alu waarschijnlijk.
Ik heb een plaatje peer gevlakt en daar een plaatje berk op verlijmd. Daarop wil ik dan een donker fineer. Zodat ik een natural binding kan maken en toch een mooie houttekening op de kop heb.
Eerst maar eens de archieven induiken om info te vergaren mbt fineren..

Ik heb het fretboard ook op maat gemaakt en een proef pickup opstelling uit de rest gemaakt. Op zich vind ik dat hout zo best mooi. Ik twijfel nog wel een beetje over dit ontwerp. Vooral waar het de constructie aangaat.

De brug is natuurlijk te klein maar even om een beeld te krijgen.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto439.jpg

barno
13 februari 2010, 17:43
hola, classy hoor. ik veronderstel dat je het donker stuk in het body hout inlegt. zien dat je genoeg hoogte hebt voor de snaren, is al es een probleem geweest bij andere basprojecten, geloof ik

niekb
13 februari 2010, 18:41
Dank u!
De bedoeling was om even een beeld te krijgen van als ik een pup maak in die vorm. Het is de bedoeling dat deze van messing oid wordt.. Ik vind dit ook erg mooi maar ik weet niet of het mogelijk is om een laagja hout over de pup te maken. Over het maken van de pup zal ik nog flink wat research moeten doen. Ik weet niet wat realistisch is in deze.

aaronstonebeat
13 februari 2010, 18:53
Tijdens mijn recente fineeravontuur werd ik gewezen op deze handleiding (http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/fineerles.pdf); zeer de moeite waard.
Het was een worsteling (vooral tegen bobbels inderdaad) maar het is me wel gelukt; was m'n eerste keer.

Ik blijf heel erg benieuwd naar je element-ideeën!

niekb
13 februari 2010, 19:03
Waar ik nu aan denk is een alumitone achtige pup als het kan met neodymium magneten met een houten cover erover.
Ik vraag me af of ik m niet wat meer moet afronden. Ik wil tussen de toets en de pup een stukje maple houden. Ik denk dat het erg lastig is om deze vorm strak uit het maple te krijgen waar de pup in kan. Misschien zijn daar ook nog wel andere mogelijkheden voor.

Wat zou kunnen is het hout infrezen en daar de pup onder. Het hout komt dan op de body te liggen en de pup is makkelijker in te frezen in de body.

Kakihara
13 februari 2010, 19:12
Hoi Niek,
Dat ziet er geweldig uit!
Mijn body is nu zo'n 41mm, daar gaat misschien nog wat vanaf, maar niet al te veel meer denk ik. Het is ongeveer even groot als, misschien een tikkeltje kleiner dan, mijn Koreaanse multiplex tele. Ook in gewicht ontlopen ze elkaar niet veel, zij het dat de tele wel 44mm dik is.

aaronstonebeat
13 februari 2010, 19:30
Bij die alumitone elementen zitten de magneten (2 voor elk 3 snaren) vlak onder de snaren. Neodymium lijkt me veel te sterk voor die positie.

http://buildingtheergonomicguitar.com/wp-content/uploads/Lace-Music/alumitone-humbucker.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=ZI8sMJVjHrY

niekb
13 februari 2010, 20:27
De afbeelding doet het niet.
Ik dacht aan die magneten aangezien er wel redelijk wat afstand tussen de snaren en het element zit. Daarover nog een houten cover. Ik denk dat er veel kracht verloren gaat. Daarom een sterkere magneet.

Ik zat nog eens wat te luisteren en ik vind ze ook naar aluminium klinken. Wellicht dat een ander soort metaal een wat warmere klank zou geven?

Misschien dat ik me voor dit project wat veel wensen heb gestelt qua zelf maken. Wellicht doet Lace ook custom dingen. Zal dan wel duur zijn.

Die lace elementen zijn afgerond aan de zijkanten. Dat is voor mij denk ik niet handig omdat er weinig ruimte tussen de zijkant van de cover en de snaar zit (van boven gezien, topview) Ik wil wel dat het element onder de snaren komt. De cover is dus heel dun. Het hout is daar hard genoeg voor dus dat moet wel kunnen. De pup moet erg strak in de cover vallen.

Het element moet dus vierkanter zijn maar dan kan je het metaal niet buigen en moet er gesoldeerd worden. Of dat gevolgen heeft is de vraag.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/alumitone-1.jpg

aaronstonebeat
13 februari 2010, 20:41
Vreemd, bij mij doet de afbeelding het gewoon. Ik had 'm hiervandaan (http://buildingtheergonomicguitar.com/2008/04/lace-alumitone-pickups.html).

Voor zover ik deze elementen begrijp, lijkt me dat ze ook plat zouden kunnen zijn. Ze zijn alleen maar gebogen om ze als een standaard element te kunnen bevestigen.

Andere metalen zullen vast ook werken. Maar ik vermoedt dat aluminium door z'n grote hoeveelheid vrije elektronen bij uitstek efficiënt is.

De meningen over het geluid lopen nogal uiteen, heb ik de indruk.

Deze (http://www.youtube.com/watch?v=VP9aLgMTiUI) vind ik persoonlijk best te doen. Overigens een behoorlijk waanzinnige gitaar:
http://www.youtube.com/watch?v=e1cg2CaigB8

Hoe dan ook, ze moeten een heel breed frequentiespectrum hebben en ik kan me voorstellen dat dat op een bas prima werkt.
Ik kan me ook voorstellen dat veel gitaristen liever de tonale 'beperking' van traditionele elementen verkiezen.

niekb
13 februari 2010, 21:30
Ja dat moet plat ook gewoon kunnen werken idd. Dan moet er wel een verbinding zijn met dat spoeltje daaronder.

Dat filmpje zag ik al. Ik weet niet wat ik daar van moet vinden, ik zal m wat vaker bekijken.

Ik wil juist zoeken naar een geluid voor deze gitaar. Ik probeer dat te bereiken met een alumitone achtig element. Ik kijk wel waar dat naar toe gaat. Leuk experiment lijkt me. Ik ben wel benieuwd naar een ander metaal.

aaronstonebeat
13 februari 2010, 22:49
Ik vraag me al een hele tijd af hoe de 'overbrenging' van de primaire wikkeling (het aluminium) naar de secundaire zit. Ik heb een hele tijd gedacht dat de primaire wikkeling als een kern door de secundaire loopt, ondanks dat ik daar qua Lorentz-kracht niet uitkwam. In dat filmpje zie ik die man op een gegeven moment een beweging maken met zijn vinger die volgens mij de richting van wikkelen van de secundaire spoel aangeeft. Nu meen ik dat beide wikkelingen parallel lopen, ongetwijfeld rond een gezamenlijke kern (meer inductie); als een transformator.

Zoiets zou volgens mij redelijk makkelijk zelf te maken zijn, in een veelheid aan vormen en diktes.

niekb
14 februari 2010, 20:35
Dat het werkt als een transformator zou je wel een gelijk aan kunnen hebben. Ik meen daar ook iets over te hebben gelezen op dat electro forum. Ik zal eens op zoek gaan naar materiaal. Ik ben erg benieuwd of andere metalen invloed hebben op de klank. Het zou mooi zijn als ik wat verschillende materialen kan verzamelen voor een test.

Juist de vrijheid in ontwerp vind ik intressant.

niekb
15 februari 2010, 00:32
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Image2.gif
Al ik het goed begrepen heb is dit het basis idee waarop de alumitone is gebaseerd. De transensor pickup.

aaronstonebeat
15 februari 2010, 02:27
Ik heb daar ook maar een account gemaakt; te benieuwd wat het plaatje zou tonen.
Nu ben ik weer in staat van enige verwarring omdat ik niet precies begrijp/kan zien hoe de eerste wikkeling om de kern van de trafo loopt, als die dat ook doet.
Ik heb een hele tijd op dat forum zitten lezen. Zeer interessant!

Maar nog altijd wazig voor mij hoe de primaire spoel gekoppeld is aan de secundaire. Ik neem aan dat het 'hangende' gedeelte 44 van de hoofdwikkeling essentieel is. En hoe zijn die spoelen 30 en 32 precies aangesloten :dontgeti: ; aan de kern?

Kan ik niet tegen. Ik moet erachter komen hoe dat precies zit :blast:

niekb
15 februari 2010, 11:44
Waarschijnlijk kan je niet doorlinken. Ik heb het plaatje even op photobucket gezet.
Volgens mij is stukje 44 de verbinding met de secundaire spoel. Daar valt een stukje metaal in wat het stroompje doorgeeft.
Met mijn (electro)leken verstand zeg ik dat dat sukje ook de kern van de secundairespoel vormt?

aaronstonebeat
15 februari 2010, 11:55
Ik vond daar dit plaatje van een zelfbouw-exemplaar:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D6MPEWIA-D.jpg

Als je daar wat topics van bbsailor zoekt, vind je meer. Dit geval heeft 2 trafootjes (plus nog een derde verderop).
Maar de primaire winding loopt weldegelijk om de kern heen, al is het in feite maar 3/4 slag. De trafootjes op de foto hierboven hebben één dikke primaire winding en die zijn rechtstreeks verbonden met het dikke koperdraad dat (icm de magneet) de eigenlijk sensor is.

Andere metalen dan aluminium worden dus inderdaad gebruikt. Belangrijk is dat de weerstand van de primaire winding zo laag mogelijk is.

danielw
15 februari 2010, 19:26
hoi niek en aaron, ik lees hier idd dat er verschillende materialen gebruikt kunne worden met de alumitone pickups.

niek, het ziet er onwijs gaaf uit, ik hoop dat het met de mijne ook zo verloopt.

groeten daniel

KoenB
15 februari 2010, 23:21
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken! Koper is overigens ook wel het proberen waard, het heeft de laagste soortelijke weerstand van alle metalen, en als het zaak is om de primaire winding zo laagohmig mogelijk te houden..

niekb
16 februari 2010, 23:58
Vandaag kon ik eindelijk weer naar mijn werkplaatsje toe om driftig te boren, zagen en frezen in hout. Afgelopen weekend zat ik nog eens na te denken over de brug. Ik was erg benieuwd hoe een houten brug zou klinken op een electrische gitaar. Ik kon weinig vinden over electrische gitaren met houten bruggen dus dacht dan moet ik dat maar eens gaan uitzoeken.
Vandaag ben ik daar dus mee bezig geweest:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto443.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto447.jpg

Ik ben de oude meuk koffer ingedoken om zadels te verzamelen. Uiteindelijk 8 stuks gevonden.
Inmiddels heb ik het logo ook ingelegd maar dat moet nog netjes afgewerkt worden. Ook moet ik nog iets hout weghalen maar dat ga ik met de hand doen. Mijn bovenfrees is daar wat te groot voor.
De gaten aan de achterzijde (stelschroeven zadels) moet ik nog uitboren zodat de schroeven verzonken worden.
Voor de aardedraad heb ik wat ideeen maar nog niets concreets.

Even wat tuners in het kopfineer. Hier komt nog een fineer op. Hetzelfde als wat er naast ligt.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto450.jpg

Als afsluiter nog een mockup (daar houd ik wel van)
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto449.jpg

IK ben erg fan van deze knoppen. Eigenlijk waren ze al bedoeld voor een ander project..

barno
17 februari 2010, 00:03
man man, dat wordt een geweldig mooie gitaar. die brug met inlay is heel stijlvol!!
mss overwegen om de twee zijkanten van de brug toch wat af te ronden? (daar waar nu kopse kant zit?)

Valoosj
17 februari 2010, 00:14
Dit wordt weer een zeer fraaie NBG

niekb
17 februari 2010, 01:38
man man, dat wordt een geweldig mooie gitaar. die brug met inlay is heel stijlvol!!
mss overwegen om de twee zijkanten van de brug toch wat af te ronden? (daar waar nu kopse kant zit?)

Dank heren!
Daar wil ik idd nog wat gaan afronden. Dit is wel heel vierkant zo.
Ik moet dan wel eerst bedenken hoe ik dat weg laat lopen naar de achterkant toe. Als ik de gaten heb opgeboord zodat de schroeven erin vallen heb ik niet zoveel hout meer over boven en onder de gaten. De afgronding moet dus alleen aan de zijkanten en evt de voorkant.

Ik heb contact gehad met iemand die ook een alumitone heeft gemaakt van ander materiaal (brons) en hij zei dat de volumes van de snaren niet echt in balans zijn. Daar is alu veel evenwichtiger in. Eigenlijk was de tijd en energie een beetje teveel voor het resultaat.. Hij kon me helaas niet vertellen wat het verschil in materiaal deed voor het geluid. Geen mogelijkheid om in dezelfde gitaar een originele alumitone te plaatsen.

Nu was ik al aan het twijfelen over de pickup, met name of ik nu wel of niet die cover er op wil (dat is ook de grootste reden dat ik geintresseerd ben in die pup) Zonder dat deel doet het wel rustiger aan. Aan de andere kant heeft het ook wel weer wat :dontgeti: Genoeg keuzes te maken nog..

niekb
18 februari 2010, 23:20
Vandaag heb ik me bezig gehouden met stipjes.
Ik kan het niet laten. Telkens weer neem ik me voor om een gitaar te maken zonder halsinleg... Zo ook deze keer maar ik vond het toch overzichtelijker en dus:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto454.jpg

En ook aan de zijkant:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto457.jpg

Ik heb mijn carbon strips ook ontvangen. Vox heeft ze als 6mm in de catalogus staan maar ik kreeg 5mm. Niet handig maar geen man over boord. Morgen ga ik me eens bezig houden met het monteren van deze staven.

Waarschijnlijk ga ik het kapje en het pickupidee niet toepassen. Ik vind het te lomp worden. Ik ga op zoek naar een andere pickup.
Ik vind het risico te groot om wat te maken en daar dus ook gaten voor in de gitaar maak. Als het niet werkt zoals ik wil heb ik een probleem. De originele alumitones vind ik niet mooi klinken. Wellicht probeer ik het een keer met een speciale setup daarvoor. Een hals en een brug op een plank.

barno
18 februari 2010, 23:52
proper werk niek,
front dots lijken me geen overbodige luxe op een achtsnaar. wat voor radius komt er op dat fretboard. zitten de dots diep genoeg hoop ik?

niekb
19 februari 2010, 00:13
Het fretboard blijft vlak :)

aaronstonebeat
19 februari 2010, 12:31
Mooie brug :ok:

oigun
19 februari 2010, 12:50
Ziet er strak uit Niek! Je zou ook een pup kunnen wikkelen waarvan de polepieces door de houten cover steken oid. mocht het alumatone idee niks worden.

niekb
19 februari 2010, 18:20
Ik heb vandaag het kapje er nog eens op gelegd maar ik vind het te druk. Ik ga dus voor een andere pup. Het is natuurlijk mogelijk deze zelf te maken. Ik heb gister op jijbuis de pups van ASB nog eens even beluisterd en dat klinkt toch echt niet verkeerd.

Vandaag heb ik de carbonstrips op maat gemaakt en een kanaal gefreesd. De truss zit er ook in.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto464.jpg

Verder heb ik de body ook uitgezaagd en gefreesd.
Het perendeel is 30 mm en het esdoorn deel is 10 mm dik. Ik heb alles uitgetekend en kan nu de ruimte voor de hals uitfresen. Ook moet ik gaan bepalen hoe ik de carve ga beginnen en vorm ga geven.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto458.jpg

Ik heb de body voorzien van enkele weight relief holes. Dat scheelt toch al weer een beetje. Ik denk dat de balans wel goed gaat uitpakken. Hier zijn de onvolkomenheden in het hout goed te zien. Dit zat dus verstopt.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto462.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto459.jpg

aaronstonebeat
19 februari 2010, 21:34
Tof dat je die pickups waardeert Niek :cheerup: Die laatste vier zijn vanwege het dikkere draad ook nog eens makkelijker te maken.

Erg mooi hoe de toets afloopt naar de body! En de hele rest ook.
Die foutjes zijn ook interessant. Toen ik de foto zag moest ik meteen aan 'onze' Joh Lang denken die de Nieuw-zeeuwse (:dontgeti:) moerassen afstruint naar prehistorische boomstronken met maar zoveel mogelijk holtes die hij met epoxy kan opvullen ;)

Je zou ook een pup cover kunnen maken in hetzelfde hout als de top (zoals op Stijns Vie Bass toch?); dan valt die veel minder op en kun je er nog altijd onder stoppen wat je maar wil.

Misschien ook piëzo-zadeltjes? Met elk een eigen uitgang :D

niekb
19 februari 2010, 22:05
Grappig, ik heb liever hout zonder epoxy.

Qua pup kan ik natuurlijk een wat meer standaard afmeting (voor 8 snaar dan he) pickup maken met een houten cover. Ik laat iig los dat ik het kapje dat ik had wil gebruiken.

Ik denk dat ik ook wel eens dat wikkelen wil proberen. Ik zag wel een grappig plaatje op het net. Daar werd een platenspelen gebruikt waarop de pup zat en een rol met draad ernaast. Wel grappig.

aaronstonebeat
19 februari 2010, 22:13
Die van die platenspeler ken ik :ok:

Wat denk je van twee pickups en dan allebei schuin en verspringend, zodat die voor de hogere snaren een sprongetje dichter bij de toets zit (maar gemiddeld meer richting de brug zit)?

oigun
19 februari 2010, 22:27
Misschien ook piëzo-zadeltjes? Met elk een eigen uitgang :D

En dan acht versterkers om je heen zetten.WOW

aaronstonebeat
19 februari 2010, 22:30
En dan acht versterkers om je heen zetten.WOW

Ja!
Zodat je een beetje de panoramische geluidsverdeling van een groot kerkorgel krijgt :blast:

niekb
20 februari 2010, 23:53
Die van die platenspeler ken ik :ok:

Wat denk je van twee pickups en dan allebei schuin en verspringend, zodat die voor de hogere snaren een sprongetje dichter bij de toets zit (maar gemiddeld meer richting de brug zit)?

Hoe bedoel je dat prescies? 2 x 4 snaren?

\
\

Zoiets? Ongeveer zoals de pups van een p bass?

8 x 100 w buizen met 4 x12 kasten ;) Dat zal me een feest worden.
Ik zit nog wel aan een piezo te denken maar niet in de zadels.

aaronstonebeat
21 februari 2010, 00:05
Ik dacht dit:

/
/

vooral om het in de lijnen van het instrument te houden.

niekb
21 februari 2010, 00:13
Ja dan houd je idd de lijn. Andersom heb je wellicht wat betere (strakker) laag. Waar ik ook nog aan zat te denken is 2 om 6. Wellicht ook gewoon 1 pup. Beetje standaard configuratie. Ik zag 8 snarige Bareknuckle pups.

http://www.axepalace.com/bkp/cs8_bk_01.jpg

Dan gewoon open in de body gefreesd. Ik vind die actieve pups niet wat. Dit is ook wel classic qua look. Dat past misschien ook wel bij de vormen.

Hiro
21 februari 2010, 12:10
als ik nie beter wist zou ik zeggen dt er iemand met photoshop bezig is geweest haha

niekb
24 februari 2010, 19:13
Vandaag heb ik weer het een en ander kunnen doen. Eerder deze week heb ik elementen gesloopt om magneten en schroeven te verzamelen. Ik wil zelf een humbucker maken met 16 verstelbare polen. Na een paar ideeen ga ik voor een schuine HB. Ik wilde eerst 4 om 4 doen maar heb vandaag besloten dat het uit 1 stuk wordt.

Ik heb een begin gemaakt met de neckpocket:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto477.jpg

Ik kon het niet laten om alvast een klein stukje met de carve te beginnen. Ik heb er nu al zin in. Ik moet echt eens nieuwe freesjes hebben en andere laten scherpen.

De hals is in vorm gebracht en ook de kop incl gaten voor de tuners.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto479.jpg

De hals wordt gedeeltelijk gesandwiched tussen de body en de top. Het fretboard komt boven de top uit. Deze is 8 mm dik dus ik heb genoeg ruimte over tussen de snaren en de body.

Het ontwerp voor de humbucker is ook te zien. Ik ga voor een open coil hb. Schuin geplaatst zodat de F# en de B dichter bij de brug zitten en de hogere snaren verder naar de hals. Deze pup moet 4 aderig worden zodat ik m kan splitten naar enkelspoels.

Zo is het net of ik 2 gitaren heb liggen:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto475.jpg


Morgen wil ik de pocket op maat fresen en de ruimte in de body fresen zodat de neck er in kan.

aaronstonebeat
24 februari 2010, 22:59
Mooie 'exploded view' zo met het achterste en het voorste deel naast elkaar.

En goed dat je een besluit over je pickup hebt genomen. Dan kun je verder.
Tof plan :ok:

niekb
24 februari 2010, 23:42
Ik zat nog in twijfel wat betreft die 4 om 4. Hoe deze geplaatst zou worden dan zouden de E en A nog dichter bij de brug staan dan de laagste snaren. Zo is het allemaal wat beter. Die andere is voor later. Alles op zijn tijd en maar 'makkelijk' beginnen. Ik ben benieuwd hoe het geheel gaat klinken.

niekb
25 februari 2010, 18:33
Voor nu plaatjes van mijn werkzaamheden van vandaag:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto480.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto481.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto483.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto484.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto486.jpg

De top past nog niet helemaal. Nog een klein beetje bijwerken.

barno
25 februari 2010, 18:44
Hola, dit ziet er toch wel indrukwekkend uit qua afwerking... respect man

niekb
25 februari 2010, 19:20
Dank u.

Toen ik de freesopstelling klaar had gezet ben ik eerst rustig gaan zitten met een bak koffie en een sigaretje. Ik had alles goed opgemeten maar het blijft spannend. Toen dit klaar was ben ik ook gestopt want ik was behoorlijk hyper want ik zag er wel een beetje tegenop. Morgen ga ik weer aan de slag.

danielw
25 februari 2010, 20:26
he niek,

ziet er erg goed uit.
de verbinding met de hal ben ik ook van plan om te doen.
de mijne gaat doorlopen tot de brug.

Cocobolo
25 februari 2010, 20:29
heel strak ziet dat er uit! Mooi gezicht is dat, die halsaansluiting zo :ok:

stijnkenens
25 februari 2010, 21:15
semi neck through, ziet er goed uit.

Ik had bij de viebass de hals een halve cm uitgefreesd, zodat de top niet enkel op de body gelijmd werd, maar ook nog rondomrond de hals, en daarop de toets, zodat de body ahw verankerd zat met een soort veer in de hals.
Ik had geen zin in openstaande lijmnaden ...

Btw: proficiat met de strakke frezingen.



s.

niekb
25 februari 2010, 23:45
he niek,

ziet er erg goed uit.
de verbinding met de hal ben ik ook van plan om te doen.
de mijne gaat doorlopen tot de brug.

Mooi! Dat heeft dan meer weg van een neckthrough. Goed meten is erg belangrijk. Zoals bij alles in gitarenbouw. Exact de maten overnemen voor de top. Ik heb een aantal keren nagemeten en toen de stap genomen.


semi neck through, ziet er goed uit.

Ik had bij de viebass de hals een halve cm uitgefreesd, zodat de top niet enkel op de body gelijmd werd, maar ook nog rondomrond de hals, en daarop de toets, zodat de body ahw verankerd zat met een soort veer in de hals.
Ik had geen zin in openstaande lijmnaden ...

Btw: proficiat met de strakke frezingen.



s.

Dit is nu een echte long neck tennon. Die van Gibson blijft nergens.

Ik ben ook erg blij met dit resultaat. Het had niet veel gescheeld of ik had mijn top en geleiders verknald.. Er lag een t-shirt onder de top. Ik dacht dat ik genoeg ruimte had om te fresen. Ws zat er een bobbel en toen vrat de frees zich in de stof. Gelukkig had ik de top vastgezet met klemmen. De frees schoot alle kanten op. Het stuk stof zat om de frees gewikkeld dus dat scheelde een hoop.
De volgende keer dus niet meer doen..:soinnocent:

Ik zat nog te denken om het fretboard deels over de body te laten lopen maar dat heb ik al een paar keer gedaan bij de lp's en de zebrano. Dit keer wat anders. Het is wel makkelijk naden weg werken idd.
Ik ben benieuwd hoe het zit met naden. Ws sluit het goed aan. Pas als de top goed aansluit weet ik het zeker.

Ik vind dit soort halsverbindingen erg mooi. Bij singlecut bassen zie je het veel. Ik vond het ook erg goed bij een dergelijke gitaar passen.

niekb
3 maart 2010, 18:10
Vandaag ben ik weer een stukje verder gekomen. Het zal vanaf nu denk ik wat langzamer gaan. Veel vorm en schuurwerk.

Ik heb de hiel van de hals voorzien van een fineer zodat er een subtiel streepje ontstaat.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto490.jpg

De hals is deels gevormd. Nadat het fretboard verlijmd is ga ik m afmaken.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto491-1.jpg

Vandaag ben ik ook nog even met een onvoortuinlijke Gibson Les Paul Studio bezig geweest.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto489.jpg

Fijn als je een mal hebt die perfect past :ok:

De kop was al eens verlijmd maar weer los gegaan. De eigenaar heeft er toen zelf lijm in gedaan in een moment van frustratie. Ik heb de kop helemaal door moeten breken om de lijmresten te verwijderen. Er missen wat stukjes dus het wordt een flinke operatie.

aaronstonebeat
3 maart 2010, 20:16
Mooi man!
Ziet er allemaal reuze strak en schoon uit :ok:

oigun
3 maart 2010, 20:50
Mooi man!
Ziet er allemaal reuze strak en schoon uit :ok:

Wat hij zegt:seriousf::seriousf::seriousf:


Waarmee ga je die headstock lijmen? Past hij nog strak genoeg voor titebond oid of wordt het epoxy?

aaronstonebeat
3 maart 2010, 20:52
Wat hij zegt:seriousf::seriousf::seriousf:

Die onderste ziet er inderdaad iets minder florissant uit :D

niekb
3 maart 2010, 23:37
Dank heren, ik heb wel geleerd om het oppervlak waarop ik werk schoon te houden. Dat scheelt een hoop werk.

Wbt de LP. Het is een lastige breuk. Ik krijg m er niet zo heel strak op. De breuk is niet zo mooi. Epoxy zou dus een optie zijn. Verder ga ik m verstevigen dmv nieuw hout te plaatsen her en der. Ook een nieuw fineer. Zo moet de stevigheid weer terug komen.

Ik wil ook proberen om m netjes te lakken. Er zit een wat groenige gloed over de gitaar. Wellicht vergeelde blanke lak op de zwarte ondergrond?

Hiro
4 maart 2010, 08:45
dat komt inderdaad door de lak en de verkleuring door de zon en ouderdom, die gaat een gloed weergeven op je gitaar, vind ik altijd wel wat hebben.

niekb
10 maart 2010, 17:19
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto006.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto005.jpg

Weer een klein stapje verder. Ik heb de hiel iets breder gemaakt en ben begonnen met een bierbuik uitsparing.

niekb
18 maart 2010, 16:21
Het gaat met kleine stapjes verder.. Vandaag een wat grotere stap.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto009.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto011.jpg
Klemmenparade

barno
18 maart 2010, 16:42
nice niek,
de pocket ziet er niet echt diep uit. ik veronderstel dat hij net zo diep is als de hals dik is bij de joint?

niekb
18 maart 2010, 17:53
De top komt er nog overheen. Dan ligt de bovenkant van de hals gelijk aan de top.
Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp. Als de top er op zit is de pocket dus veel dieper.

barno
18 maart 2010, 18:05
De top komt er nog overheen. Dan ligt de bovenkant van de hals gelijk aan de top.
Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp. Als de top er op zit is de pocket dus veel dieper.

shit ja, very dom van mij van daar niet aan te denken

Jochem92
18 maart 2010, 23:55
Ziet er vet uit Niek!

Kan niet wachten om het eindresultaat te zien!

KoenB
19 maart 2010, 10:30
Dan ligt de bovenkant van de hals gelijk aan de top.


Is dat niet link ivm fretbuzz? En je moet dan ook de brug verzinken neem ik aan?

barno
19 maart 2010, 10:32
Is dat niet link ivm fretbuzz? En je moet dan ook de brug verzinken neem ik aan?

niek zal dat wel niet letterlijk bedoelen denk ik, anders heb je ook geen plaats meer om met je vingers onder de snaren te komen

niekb
19 maart 2010, 11:08
Ik bedoel dat het halshout gelijk ligt. Daarop komt dan weer de toets. Die steekt natuurlijk wel boven de top uit.

Straks zal ik de boel eens uit de klemmen gaan halen. De top gaat er hopelijk vandaag nog op.Ik heb zin om binnenkort te beginnen met het carven van de top!

niekb
30 maart 2010, 23:08
Zodat ik Thijser zijn topic niet hoef te bevuilen hier even verder.
Ik heb dus een probleem met het ophangen van deze gitaar.. nl dat ie niet past in een normale muurhaak..

Ik ga maar een mooi bijpassende haak maken voor deze gitaar. Zo kan ie wel mooi aan een muur hangen. :)

aaronstonebeat
30 maart 2010, 23:17
Ik heb dat ook met tele koppen. Niet vanwege de breedte maar vanwege de smalte. Die zet ik dan maar in een standaard.
Zijn daar ook geschikte haken voor? Kan het me nauwelijks voorstellen.

Jij hebt een mooie symmetrische, dat is makkelijk op te lossen.
Zijn er nog spoedige stapjes te verwachten? Ben zelf een beetje in een denk-modus verzand de laatste tijd; moet weer eens tot actie komen.

niekb
30 maart 2010, 23:27
Ja de teles hangen ook niet echt lekker. Eigenlijk zouden er haken moeten komen die verstelbaar zijn in breedte zodat echt alles er in kan hangen.

Ik wil morgen en overmorgen wel weer wat doen aan deze gitaar. Ik ben veel aan het ontwerpen de laatste tijd. Ik ben op het moment wat vermoeid en dan kom ik niet echt lekker aan de slag in mijn werkplaats.

Ik kwam er achter dat de top niet helemaal vlak is. Ik ben al druk bezig geweest om m vlak te krijgen maar ik ben nog niet tevreden. Dat moet gebeuren en dan kan ik m verlijmen. Ook kan ik het fretboard verlijmen en daarna fretten. Genoeg te doen nog.

Ik heb ook al wat materiaal voor een pup :)

barno
30 maart 2010, 23:59
Ja de teles hangen ook niet echt lekker. Eigenlijk zouden er haken moeten komen die verstelbaar zijn in breedte zodat echt alles er in kan hangen.



bestaan toch?
zoiets past zich aan aan de breedte:

http://images.miretail.com/products/optionRegular/KM/503440.jpg

aaronstonebeat
31 maart 2010, 00:03
bestaan toch?
zoiets past zich aan aan de breedte:

http://images.miretail.com/products/optionRegular/KM/503440.jpg

Verdomd ja.
Maar zou dat dan weer niet schadelijk kunnen zijn in combinatie met sommige laksoorten?
Ik heb al ontdekt dat sommige haken, als de randen niet goed zijn afgerond en de gitaar zwaar genoeg is, een spoor, een impressie nalaten.

Je moest ze in een veld kunnen laten zweven :hippie:

niekb
31 maart 2010, 00:06
bestaan toch?
zoiets past zich aan aan de breedte:

http://images.miretail.com/products/optionRegular/KM/503440.jpg

Das voor tele ok ja, niet voor mijn 8je

wizzie1982
31 maart 2010, 00:23
hmm die gebruik ik ook voor mijn 7strings, en volgens mij heb ik nog best wel wat ruimte over.. weet niet hoe dik jouw hals wordt?

niekb
31 maart 2010, 20:30
De topkam is 6 cm, redelijk aan de brede kant. Ik zal nog eens kijken. Als ie af is zal ik wel eens verschillende bekijken. In real life dat meet beter.

Vandaag heb ik de top verlijmd.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto029.jpg

Ik heb de brug ook nog een beetje bewerkt. Randen afgerond en wat geschuurd. Ik zal daar morgen nog even een foto van maken. Ik heb er wat olie op gedaan en dat ziet er mooi uit al zeg ik het zelf.

Broodjekaas
31 maart 2010, 20:48
Ik heb aan mijn muur 4 van die zelf-verstellende haken, en ze bevallen me goed.

Ze geven wel een heel klein beetje kleur af op mijn acrylgelakte hals, maar dat veeg je zo weg met een natte duim.

Toch betwijfel ik of het een handige keuze is voor dit monster, want ik heb zojuist gemeten dat als de twee 'armen' horizontaal staan, de tussenliggende ruimte 6,1 mm is.

Misschien kun je ze ff uitproberen bij een zaak waar ze die dingen verkopen.

niekb
31 maart 2010, 23:12
1 mm is een beetje aan de krappe kant denk ik. Op zich zou er toch een wat breder assortiment moeten zijn met steeds meer extended range bassen en gitaren van tegenswoordig. Ik ga wel op pad tegen de tijd dat ie klaar is. Zelf maken kan ook altijd nog.

Jochem92
31 maart 2010, 23:49
http://www.bhphotovideo.com/images/images345x345/285387.jpg

Misschien is dit de uitkomst?
Heb je geen last meer van een te brede hals.. Je moet er wel de ruimte voor hebben aan je muur natuurlijk!

niekb
31 maart 2010, 23:52
Dat is wel een mooi display ding.

Jochem92
1 april 2010, 00:00
Naja, ze zijn van Quik Lok geloof ik en bij Musicstore.de te verkijgen.. Dus je moet gewoon maar even kijken wat je ervan vindt!
Ik kan niet wachten tot ik genoeg heb gespaard om mijn 8snaar te kopen btw:);)

JacquesLeDick
1 april 2010, 17:12
Deze hangers vind ik ook wel straf!
http://www.youtube.com/watch?v=zy2TKZ0Amxs

DaanW
1 april 2010, 17:44
Deze hangers vind ik ook wel straf!
http://www.youtube.com/watch?v=zy2TKZ0Amxs

Dat ziet er inderdaad 'straf' uit (ik blijf het toch een mooie taal vinden :) )

niekb
1 april 2010, 17:59
Hmm die zijn wel erg vet. Mooi ook dat ze niet echt opvallen. Alle aandacht gericht op de gitaar.
Ik heb even gekeken op hun site. Die dingen kosten 15 pond.

Vandaag heb ik een begin gemaakt met het carven. Ik heb mijn vertrouwde tools gebruikt (haakse slijper, power vijl, normale vijl, shuurpapier, schraapstaal en beitels) Van bruut geweld naar steeds minder geweld. Het begin is gemaakt nu kan ik m langzaam maar zeker gaan verfijnen.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto038.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto036.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto030.jpg


Ik heb nog geen ruimte voor de input gemaakt. Ik ben nog aan het denken hoe ik deze exact ga aanpakken. Ik wil m soewieso op een plek waarbij deze niet in de weg zit als je op de bank zit te spelen. Ik heb al wel een idee.

Arvoitus
2 april 2010, 00:09
Ik heb nog geen ruimte voor de input gemaakt. Ik ben nog aan het denken hoe ik deze exact ga aanpakken. Ik wil m soewieso op een plek waarbij deze niet in de weg zit als je op de bank zit te spelen. Ik heb al wel een idee.
Bovenin de headstock? Daar zal ie zeker niet in de weg zitten.

Verder zeer netjes gebouwd! Ik wou dat ik zoiets kon ... maar daar heb ik echt geen geduld voor.

niekb
2 april 2010, 01:23
Geduld hebben leer je wel als je er mee bezig bent, trust me.

Dat is idd wel een mooie plek, de hals is breed genoeg, daar kunnen nog wel wat draadjes door.

Zou het niet tof zijn om een ingebouwd draadloos systeem te hebben. Geen gedoe met kabels en jacks ed, het liefst niet al te groot :)

Cocobolo
2 april 2010, 07:56
Wat is die brug toch mooi :mmmm: Misschien is het al ergens gevraagd, maar hoe ga je de aarding verzorgen? Ga je de zadels toch nog ergens met een plaatje metaal verbinden en dat plaatje aarden of zo?

niekb
2 april 2010, 10:13
In eerste instantie wilde ik een messing strip voor de ferrulers maken en die gronden maar dat kan nog wel lastig boren zijn naar de cavity.

De brug moet nog iets uitgediept worden en dan maak ik ws een plaatje onder de zadels. Deze wordt dan geaard.

Ik moet wel even moed verzamelen om dit te doen. Ik denk dat ik mijn beitels maar eens scherp ga maken en rustig met de hand aan de slag ga. Zodat ik m niet kan verknallen. De frees is te lomp.

niekb
8 april 2010, 22:54
Een kleine update.

Ik heb besloten om andere knoppen te gebruiken. Deze heb ik al voor 3 projecten in gedachten.. Eigenlijk moet ik er nog meer hebben dus..

Ik heb de knoppen verzonken. Ik denk dat ik de jackinput ook op de top maak. Ik wil morgen nog even kijken of ik een strat input kwijt kan op de achterkant maar ik vind dit toch ook wel wat hebben. Het is een handige plek.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto044.jpg

De tuners zijn in bestelling. 8 stuks Sperzel locking tuners. Hopelijk werkt de douane mee en duurt het niet te lang.

DaanW
8 april 2010, 23:33
Een kleine update.

Ik heb besloten om andere knoppen te gebruiken. Deze heb ik al voor 3 projecten in gedachten.. Eigenlijk moet ik er nog meer hebben dus..

Ik heb de knoppen verzonken. Ik denk dat ik de jackinput ook op de top maak. Ik wil morgen nog even kijken of ik een strat input kwijt kan op de achterkant maar ik vind dit toch ook wel wat hebben. Het is een handige plek.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto044.jpg

De tuners zijn in bestelling. 8 stuks Sperzel locking tuners. Hopelijk werkt de douane mee en duurt het niet te lang.

Mooie knoppen zijn dat zeg. Waar heb je die vandaan en zijn ze er ook in andere kleuren (zwart of goud)?

niekb
9 april 2010, 00:32
Nope, het zijn audio knoppen.. Ik ben er ook helemaal fan van. Ik heb er 4.
Helaas heb ik nog geen knoppen gevonden die hetzelfde zijn.

Je kan ze krijgen bij de kringloop (met veel mazzel)
Ik zit er wel eens aan te denken om er een aantal te laten maken. Iemand met een draaibank en een staaf aluminium zou dat kunnen.

Jochem92
9 april 2010, 07:21
Heey Niek,

Die knoppen zien er strak uit man!
Maar is het misschien niet een goed idee om als je de input bovenop de body doet om zo een verzonken input te nemen?
Net zoals op een fender strat zit zegmaar?

Grz.

niekb
9 april 2010, 19:34
Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en de input zit nu aan de voorzijde.
Zo'n Fenderplate past niet op de gitaar (qua ruimte en looks)

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto046.jpg

Ik heb de cavity ook groter gemaakt. Ik zit nog te denken om er evt een preamp in te bouwen. Dan heb ik iig de ruimte. Ik moet nog een malletje maken om m strakker te krijgen. Ik heb m nu freehand gefreesd.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto047.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto048.jpg

Verder heb ik de randen afgerond.

Cocobolo
9 april 2010, 20:12
Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en de input zit nu aan de voorzijde.
Zo'n Fenderplate past niet op de gitaar (qua ruimte en looks)

HELEMAAL mee eens, terechte keuze ! :)

Gaat lekker, ziet er goed uit :cheerup:

aaronstonebeat
9 april 2010, 20:24
Een preamp is misschien wel een heel goed idee voor een instrument als dit. Ik heb daar wel eens wat mee gestoeid en ik was echt verbluft door het effect op het geluid; enorm helder en breed. En met desgewenst veel meer mogelijkheden tot toonregeling.

En ook: geen last meer van lange kabels en minder gevoelig voor storingen van buitenaf.

niekb
14 april 2010, 18:36
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto052.jpg
Even snel een update.

niekb
15 april 2010, 19:27
Vandaag heb ik de gitaar uit de zwachtels gehaald! Ze staat nu naast me hier in huis.

Tijd voor wat plaatjes:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto055-1.jpg
De eerste stapjes buiten de deur.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto057.jpg
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto060.jpg

Ik heb de brugpositie bepaald en afgetekend waar de gaten moeten komen. Ik was een beetje hyper dus heb ze nog maar niet geboord.

Jilles
15 april 2010, 20:01
naajs! Ik ga die soort stippen ook doen op mijn project, alleen van aluminium. Welke diameter hebben die van jou? Ziet er wel goed uit zo. Ik heb hier nog rond 5 en rond 6 liggen, maar die van 5 lijken mij ook nog nét iets te groot. Zeker bij de hogere fretten...

niekb
15 april 2010, 20:04
Ik heb 5 mm gebruikt. Ik denk dat 4 mm ook wel vet zou zijn. 6 lijkt me te groot idd.

Jochem92
15 april 2010, 23:08
Het ziet er echt supervet uit Niek!
Dit moet gewoon prachtig worden! ;)

Jilles
18 april 2010, 22:18
Ik heb 5 mm gebruikt. Ik denk dat 4 mm ook wel vet zou zijn. 6 lijkt me te groot idd.

Bedankt! :)

Raikko
1 mei 2010, 19:10
Prachtig werk hoor! Hulde:blast:
Alleen ff een vraagje: Hoe heb je nou de breedte van de hals bepaald?

Grtz Raikko

barno
1 mei 2010, 20:13
breedte hals wordt vooral bepaald door stringspacing van de polepieces van de pickup, daar wordt alles op aangepast (brug, breedte toets)

Raikko
1 mei 2010, 20:35
maar zoals ik hier heb gelezen duurde het nogal lang voordat Niek besloten had wat hij zou doen met de elementen. Ver daarvoor was de hals al op breedte gemaakt, of mis ik nu iets?

barno
1 mei 2010, 20:49
hij zal de spacing van 8polige pickup wel al gekend hebben, en daar zijn waarschijnlijk geen verschillende mogelijkheden, dus die pickup later kopen of hem zelf maken met die afmetingen.

niekb
1 mei 2010, 21:19
In dit geval heb ik de kambreed van mijn akoestische gitaar opgemeten. Daarbij 2x de snaarafstand. De breedte van de brug is gebaseerd op een hipshot 8 snarige brug. De breedte van de kam is 6 cm. Dat is ook voor een 8 snaar breed. Volgens mij wordt 5,4 cm vaker gebruikt.

In eerste instantie wilde ik zelf een pickup maken. Zo kunnen de polepieces op de juiste plek gezet worden. Ik zit nu te denken aan een Q tuner BL5, Dat is een basspickup en past perfect voor mijn spacing.
Deze pups hebben 13 polen op een rij (x3) Hierbij maakt het minder uit waar de snaren exact lopen. Deze pups hebben krachtige neodymium magneten.

http://www.q-tuner.com/bl5.shtml
Ik zit te denken aan een transparant zwarte uitvoering. Kost wat maar ik ben er zeer over te spreken. Ze zijn erg helder.
Ik heb een 6 snarig exemplaar in een gitaar hier.

FretdelaTourette
2 mei 2010, 18:00
goed om te lezen dat je er eentje hebt kunnen uitproberen, en dat je een BL5 in je 8snaar wilt zetten. zelf heb ik een setje BL6 klaar liggen voor mijn 10-snarig fretless project (die hopelijk zeer spoedig afgemaakt kan worden!).

heb je al contact met Q-tuner gehad over deze elementen in je gitaar? volgens mij heeft 'ie de spoelen voor mij extra gewonden (gitaar ipv bas versie) maar dat weet ik niet meer zeker.

succes met de verdere werkzaamheden aan dit instrument!

niekb
2 mei 2010, 18:58
Ik heb nog geen contact gehad. Ik moet eerst nog even sparen. Op het moment wat krap bij kas.
Ik heb al eerder gehoord dat ze speciale wikkelingen doen. Volgens mij heeft hij ook voor iemand hier in de buurt een BL5 met super high Z specificaties gewikkeld. Ik zal binnenkort eens contact opnemen.

Ik denk dat dit element goed past op een project als dit. Ik twijfel alleen nog of ik voor een medium Z of een high Z ga. Het elementje in mijn gitaar is een medium en daar ben ik wel over te spreken.

niekb
6 mei 2010, 17:59
Op het moment ben ik alles mooi glad aan het schuren en alles mooi strak te maken voor het lakwerk.

Vandaag heb ik fretjes gemept:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto095.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto101-1.jpg

Het begint er op te lijken! Ik moet nog wat fineline tape bestellen om de binding af te plakken en te lakken. Daarna ga ik de top stainen.

oigun
6 mei 2010, 18:15
He Niek, ziet er goed uit! Wil je een uitgebreid verslag doen mbt de binding. Ik ben met een natural binding gitaar bezig en ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken.

barno
6 mei 2010, 18:23
knap man, moet nog wat wennen, zo'n brede toets.

fijn zeker, zo'n toets zonder radius fretten? :)

niekb
6 mei 2010, 18:29
:) Ik ben al aardig gewend aan de breedte, hoe het speelt moet nog blijken. Ik ben wel bang dat het raar is om op een normale gitaar te spelen als ik hier veel op speel zometeen...
Het fretten is erg fijn idd, geen uiteindes die de hele tijd omhoog wippen. Ik ga de frets nog wel verlijmen.

@oigun: ik zal alle stappen documenteren. Hier een link zoals ik het ook wil gaan doen:

http://www.exit45.com/ttnp/BodyBinding

barno
6 mei 2010, 18:39
ik ben tegenwoordig veel aan het bassen en heb me onlangs sopraan ukelele gekocht, die wissel is ook een tamelijk giante leap :)

niekb
6 mei 2010, 23:41
Dat verschil zal wel groot zijn idd.
Als ik een tijdje meer bas dan gitaar speel gaat het op gitaar altijd makkelijker en sneller. Dat is altijd een leuke ervaring.

Hiro
7 mei 2010, 09:35
ja ik ben nu zelf ook aan t fretten, op een 12 snarige die ik overgenomen heb voor 2 kratjes bier :P

Heerlijk werk vooral mn vriendin vind t leuk als ze tv aan t kijken is haha

niekb
8 mei 2010, 17:23
Ik ben net terug uit Ibbenburen. Lekker over de vlooienmarkt gelopen en natuurlijk ook nog even de drukte in geweest binnen.
Ik was benieuwd of ze ook 8 snaren hadden. Ik had een Schecter of Ibanez verwacht maar daarvan geen 8 snarigen.
Er hing wel een LTD 8 snaar dus die heb ik even bespeeld. Een rare gewaarwording zoveel snaren :)
http://a756.ac-images.myspacecdn.com/images01/12/l_f1495db2b99eb14b45638eb691927a33.jpg
Deze gitaar heeft een mensuur van 25,5... dat snap ik dus niet. Veel te korte mensuur voor een 8 snaar. Losse noten was nog wel ok maar akkoorden klonken niet echt prettig. Sowieso vond ik m niet lekker klinken, erg iel allemaal.

Ik denk dat het wel even wennen gaat worden wbt de orientatie op het board maar ik vond het wel fijn zo'n breed fretboard. Mijn 8 is zelfs nog 6 mm breder. I can't wait.

Trouwens ook nog flink lopen kwijlen op de Gibson afdeling...:lp:

niekb
11 mei 2010, 15:35
Zo, ik heb net de Q tuner besteld! Ik ben benieuwd, de leverijd is wel flink.. 6 weken.. DGBM gaat definitief niet lukken als deadline.

http://www.q-tuner.com/images/BL-5-Black.jpg

niekb
12 mei 2010, 18:03
Nu de pickup in bestelling is heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken en heb de pickup ruimte gefreesd. Via de site van Q tuner heb ik een tekening gedownload voor de afmetingen. Eerst nagemeten of dit juist was.
Meten, aftekenen en de rondingen boren.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto107.jpg

Daarna wat hout weghalen:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto108.jpg

Freesgeleiders aanbrengen met 1 van mijn meest gebruikte materialen nl. dubbelzijdig tape:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto109.jpg

En hupsakee na een kop koffie de frees erin gezet:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto112.jpg

Ik zit nog te twijfelen of ik de coil tap met een push pull ga maken of er nog een switch op zet. Ik hele coole switches hiervoor maar het minimale (enkel 2 knoppen) vind ik ook wel mooi. Ik denk dat een switch makkelijker/sneller werkt.
Nog maar eens over denken.

Thunders1988
12 mei 2010, 18:09
Koel, man! Mooi recht freeswerk in die pickuprout... Ik tril zelf zonder koffie al hard. Had het niet zo mooi gekregen denk ik.

Cheers

Jochem92
13 mei 2010, 13:55
Hij wordt echt vet niek!:O

Ik kan niet wachten tot ik mijn 8snaar bij elkaar gespaard heb!:)

niekb
13 mei 2010, 14:51
Wat wil je kopen?

marter544
13 mei 2010, 15:46
Mooie bouw! Ik was ook bij de vlooienmarkt bij musik-produktiv, en heb dezelfde 8-string geprobeerd! Ik heb welgeteld 2 akkoorden aangeslagen, en toen maar terug gehangen. Wat een baggerding, het leken wel elastiekjes die snaren. Dat ding klonk ook nergens naar, alleen maar laag en hoog, het mid was er niet..

niekb
13 mei 2010, 18:45
Ik snap ook niet waarom ze geen Schecter of Ibanez 8 snaar hebben ipv die ltd. De andere hebben iig een langere mensuur.
Het was wel de eerste 8 snaar die ik in een winkel zag hangen.

niekb
14 mei 2010, 01:17
Dit is de switch die ik eventueel ga gebruiken. Ik ben er helemaal weg van. Details eh.

Beetje polijsten en dan is ie weer helemaal mooi.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto116.jpg

Jochem92
14 mei 2010, 15:53
Wat wil je kopen?

Ik ga voor de RGA 8 van Ibanez.
Heb er een tijdje terug op gespeeld en vond het echt super gaaf!
Wel even wennen though:P

Wiellem
14 mei 2010, 16:08
Bruut project, gaat een erg mooi ding zijn :cheerup:

niekb
14 mei 2010, 16:43
Ik ga voor de RGA 8 van Ibanez.
Heb er een tijdje terug op gespeeld en vond het echt super gaaf!
Wel even wennen though:P

Dat lijkt mij een goede koop wat ik zo kan zien via internet. Ik ben benieuwd hoe ie gaat bevallen.
Het is idd even wennen maar ik denk dat het ook heel snel kan gaan. Veel spelen. Ik weet niet of je 7 snarig speelt. Zelf ga ik van 6 naar 8, een heel verschil.
Ik heb net nog op een 7 snarige Ibanez gespeeld en dat vind ik prettig dus verwacht geen problemen.


Bruut project, gaat een erg mooi ding zijn :cheerup:

Dank!

Ik heb wat nieuws bedacht. De switch ga ik gebruiken aangezien het een fijne switch is en mijn voorkeur daar toch wel naar uit ging. De input verhuisd naar de achterzijde van de gitaar. Vooralsnog heb ik een stratinput op de cover gemaakt. Ik ben benieuwd of dat fijn werkt. Echt mooi vind ik het niet dus ik moet daar nog wat anders op bedenken. Ik wil m sowieso niet in de zijkant.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto117.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto118.jpg

barno
14 mei 2010, 18:53
stijlvol, die switch.

mag ik het met je eens zijn dat ik die strat input achterzijde niet erg mooi vind?
deze verdient beter imo

niekb
14 mei 2010, 19:24
Dat mag zeker!
Ik ga m nog even zwart spuiten dan valt het minder op.
Ik moet eens bedenken hoe ik schuin de body in kan zodat ik daar een jackinput kan fabriceren. Wellicht een wig waarop de body rust en dan met de kolomboor boren. Nadeel is dan wel dan de body erg schuin moet liggen.

Voor een volgende teken ik alles eerst netjes uit. Dit is een soort van pilot zeg maar. Daarna finetunen.

Steven Otto
14 mei 2010, 19:49
Vet project!
Ik ben alleen niet zo weg van de vorm van de body. Hij is me te 'vaag'.

niekb
14 mei 2010, 20:04
Vet project!
Ik ben alleen niet zo weg van de vorm van de body. Hij is me te 'vaag'.

Kan je dat wat uitleggen? Vaag is ook maar een.. uh vage term ;)

Robrock
14 mei 2010, 20:39
Hoi niekb, zeer interressant project. Ben benieuwd naar je ervaringen met de Q-tuner. De jack oplossing vind ik persoonlijk minder geslaagd, maar verder, ga zo door.

B_2_the_a
14 mei 2010, 20:46
Waarom maar 1 pickup?
Ik zou er 2 (of 3) doen, beetje variatie in de keuken :)

niekb
14 mei 2010, 20:57
Hoi niekb, zeer interressant project. Ben benieuwd naar je ervaringen met de Q-tuner. De jack oplossing vind ik persoonlijk minder geslaagd, maar verder, ga zo door.

Thanks, Ik ben ook benieuwd hoe de Q tuner zich houdt met de 8 snaren. Ik heb een 6 snarige en daar ben ik zeer over te spreken. Wbt de jack daar ben ik zelf ook niet over te spreken dus dat wordt nog anders.


Waarom maar 1 pickup?
Ik zou er 2 (of 3) doen, beetje variatie in de keuken :)

Toe ik begon met bouwen zat ik te denken waarom meer pickups? Ik was akoestisch aan het spelen en dan doe je het ook met 1 sound. De variatie moet de speler zelf aanbrengen.
De pickup krijgt een split functie dus dat geeft al 2 mogelijkheden. Verder zit er een tone knop op die ook wat variatie geeft. Mogelijkheden genoeg lijkt me zo :)

B_2_the_a
14 mei 2010, 21:31
Toe ik begon met bouwen zat ik te denken waarom meer pickups? Ik was akoestisch aan het spelen en dan doe je het ook met 1 sound. De variatie moet de speler zelf aanbrengen.
De pickup krijgt een split functie dus dat geeft al 2 mogelijkheden. Verder zit er een tone knop op die ook wat variatie geeft. Mogelijkheden genoeg lijkt me zo :)

Het daagt je wel uit op deze manier! Álhoewel die 8 snaren zelf al een uitdaging opzich zijn.
Wat voor stijl denk je erop te spelen? zwarte metalen (dat is simpel: standje oorlog en gaan) of toch wat variatie?

niekb
14 mei 2010, 21:41
Ik bouw m met fingerstyle in mijn achterhoofd. Vooral tokkelwerk dus. De snaarafstand heb ik ook overgenomen van mijn akoestische. Vandaar dat de kam zo breed is.
Ik wil op zijn tijd ook nog wel een flinke distortion aanslingeren dus dat moet beide kunnen.

Ik wou m gaan gebruiken als aanvulling in mijn akoestische bandje maar dat is helaas ter ziele...

barno
14 mei 2010, 22:16
Thanks, Ik ben ook benieuwd hoe de Q tuner zich houdt met de 8 snaren. Ik heb een 6 snarige en daar ben ik zeer over te spreken. Wbt de jack daar ben ik zelf ook niet over te spreken dus dat wordt nog anders.



Toe ik begon met bouwen zat ik te denken waarom meer pickups? Ik was akoestisch aan het spelen en dan doe je het ook met 1 sound. De variatie moet de speler zelf aanbrengen.
De pickup krijgt een split functie dus dat geeft al 2 mogelijkheden. Verder zit er een tone knop op die ook wat variatie geeft. Mogelijkheden genoeg lijkt me zo :)

ik speel nu weer vaak op mijn éénpupper Servant en constateer dan een pickup au fond genoeg is. zoveel andere mogelijkheden idd om sound te shapen (volume, tone, pedalen, plaats van aanslag ...)

maar 8 snaren, dat zou me waarschijnlijk toch te ingewikkeld worden en mss ook vermoeiend, kan je je hand nog op de rock en roll manier rond de hals zetten of moet het nu klassiek met de duim tegen de rug van de hals?

niekb
14 mei 2010, 22:34
Je duim eromheen lukt niet. Daarvoor is de hals te breed. Ik heb mijn duim standaard op de achterzijde van de hals.

Ik hoorde zelfs van een 7 snarige gitarist dat ie het te ingewikkeld vond.. Van 7 naar 8 is een kleinere stap. Zeker als de F# terug gestemd wordt naar E.

Wat ik wil proberen aan te leren zijn basloopjes in mijn gepingel. De F# zal ik weinig gebruiken in akkoorden denk ik.

Ik heb ook een hele tijd gespeeld met enkel een halselement en dat beviel prima. Ik denk dat veel gitaristen de tone en volume niet gebruiken. Als je maar 1 pup hebt dan ga je vanzelf wat dingen proberen.

Menneskedyr
14 mei 2010, 22:44
Gaaf ding wordt het Niek! Misschien heb ik er over heen gelezen, maar wat voor snaren ga je gebruiken... hoe dik gaan de B en F# dus worden?
Ik heb zelf een 070 voor mijn B snaar (op een 6 snarige gitaar), en dat klinkt en speelt echt geweldig. Dunner zou ik zelf voor een B niet gaan.

niekb
14 mei 2010, 23:31
Ik ben daar nog niet uit. Standaard setje 010 - 046 ('daddario) en dan een 054 of 056 voor de B

De F# moet ik nog verschuldigd blijven. Ik weet niet meer tot hoever de tuner opgeboord gaat worden. Ik heb Sperzels besteld. Standaard gaan die tot 058.

070 voor de B vind ik wel erg dik.

Het is ook even kijken hoe het bevalt. Normaal speel ik met 011 - 049
Ik denk dat het gewoon proberen is wat ik het fijnst vind.

Bram+
15 mei 2010, 10:51
Dit (sorry groot plaatje)
http://i241.photobucket.com/albums/ff282/tobbez/Gitarrer/_DSC0126.jpg
vind ik altijd nog een mooie oplossing voor een jack input, wat zeker goed werkt bij gitaren met een lichte carve (hoewel er bij jou op de top misschien geen plek meer voor is, lijkt me ook best lastig te fabriceren, maar daar heb ik verder geen verstand van).

niekb
15 mei 2010, 12:21
Dat is wel wat voor op de achterzijde. De top moet blijven zoals het nu is anders wordt het te druk.

Ik denk dat het tijd is voor een experimentje.. Ik moet eens kijken naar de kolomboor want volgens mij kan het plateau ook kantelen. De body moet dan op de een of andere manier vastgezet worden en zo kan ik dan schuin boren. Als ik vandaag nog tijd heb zal ik eens kijken of dat plateau draaibaar is.

barno
15 mei 2010, 13:22
of als het met de hand moet misschien een blok hout op de achterzijde klemmen en daar schuin door boren in de achterzijde?

niekb
15 mei 2010, 13:48
Dat is ook een optie. Als dat hout een schuine zijde heeft dan is dat een goede basis. Eerst maar kijken welke input ik dan moet gebruiken en een nieuw boortje kopen.

Sanderltd
15 mei 2010, 14:03
Zoals Barno het aangeeft, heb ik het ook min of meer opgelost:

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/DSC00215.jpg

Op deze manier glijdt je boortje niet steeds van de body af en blijft alles gewoon stevig op zijn plaats. Zo krijg je een vrij strak resultaat:

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/DSC00236.jpg

Jochem92
16 mei 2010, 15:22
Dat lijkt mij een goede koop wat ik zo kan zien via internet. Ik ben benieuwd hoe ie gaat bevallen.
Het is idd even wennen maar ik denk dat het ook heel snel kan gaan. Veel spelen. Ik weet niet of je 7 snarig speelt. Zelf ga ik van 6 naar 8, een heel verschil.
Ik heb net nog op een 7 snarige Ibanez gespeeld en dat vind ik prettig dus verwacht geen problemen.

Ja het zal even wennen zijn.
Ik ga zelf ook van 6 naar 8, en had ook geen probleem met een 7 snaar.
Het is gewoon een questie van een paar uurtjes erin stoppen en eraan gewend raken;)

Die input op je achterkant is een goed idee! Alleen hoop ik wel dat hij niet te veel tegen je lichaam aan zit. Lijkt me vervelend en waarschijnlijk verkort dat ook de levensduur van je input :P

Menneskedyr
16 mei 2010, 16:14
Ik ben daar nog niet uit. Standaard setje 010 - 046 ('daddario) en dan een 054 of 056 voor de B

De F# moet ik nog verschuldigd blijven. Ik weet niet meer tot hoever de tuner opgeboord gaat worden. Ik heb Sperzels besteld. Standaard gaan die tot 058.

070 voor de B vind ik wel erg dik.

Het is ook even kijken hoe het bevalt. Normaal speel ik met 011 - 049
Ik denk dat het gewoon proberen is wat ik het fijnst vind.

Volgens mij gebruiken veel mensen met een 8 snaar een 078 (geloof ik) voor de F#, lijkt mij vrij dun voor een F#.
Die 070 ging bij mij trouwens echt nét door de tuner (geen sperzel).

niekb
17 mei 2010, 11:55
Wbt de snaren ga ik gewoon wat proberen en dan komt de juiste dikte vanzelf naar boven. Het mechaniek voor de F# wordt opgeboord. Dit kan tot max 070 geloof ik. De snaren moeten ook niet te dik worden.

Ik denk dat de input niet in de weg gaat zitten. De exacte locatie ga ik eens even goed bekijken. Ik denk dat ik eerst de strapbuttons eens ga plaatsen en ga kijken hoe de gitaar hangt en waar de beste plek is voor de input.

Qua kleur ben ik er uit!
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Tigereye20flame20-20top.jpg
Iets in deze richting. Ik ga vandeweek eens wat testjes doen om een mooie tint te maken.

barno
17 mei 2010, 12:32
mssj double stain met bruine en gele / oker ecoline. voor deze heb ik zo'n mix gebruikt. isnatuurlijk essen en slecht 1 stain, maar ik denk dat als je eerst met bruin staint, daarna iets geel/oker/amber achtig doet, dat het in de buurt komt

http://www.guttlin.be/pics%20guttlin/Twang%20King/DSC04628.jpg

niekb
17 mei 2010, 17:53
Idd dubbelstain. Ik ga tobacco en oker proberen. Eens kijken waar dat toe leidt. Het hoeft ook niet exact die kleur te zijn maar dat idee. Ik kijk gewoon waar ik uitkom en wat mooi is.

Dirk_Hendrik
17 mei 2010, 19:42
Net met mevrouw Hendrik dit hele draadje door zitten kijken. Vooral doorgaan want we willen allebij het eindresultaat zien!

niekb
17 mei 2010, 21:19
will do :ok:

Scopperloit
17 mei 2010, 21:29
Hee Niek,

echt tof man, dit project :ok:.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en vooral wat je ermee gaat uitspoken. Ik vind het zeker kicke dat het idee is ontstaan om de gitaar te gebruiken voor fingerpicking doeleinden. Meeste video's over 8 snarige gitaren bevatten riffs waarbij alleen de F#,B en E worden gebruikt. Ik wil in de toekomst nog wel eens gaan experimenteren met de extra 2 bassnaren. Iemand als Tosin Abasi maakt tenminste stijlvol gebruik alle 8 snaren.
Nog veel succes met het project!:crazyhappy:

Menneskedyr
17 mei 2010, 21:52
Gave kleur heb je gekozen, ben benieuwd naar het eindresultaat.


Hee Niek,

echt tof man, dit project :ok:.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en vooral wat je ermee gaat uitspoken. Ik vind het zeker kicke dat het idee is ontstaan om de gitaar te gebruiken voor fingerpicking doeleinden. Meeste video's over 8 snarige gitaren bevatten riffs waarbij alleen de F#,B en E worden gebruikt. Ik wil in de toekomst nog wel eens gaan experimenteren met de extra 2 bassnaren. Iemand als Tosin Abasi maakt tenminste stijlvol gebruik alle 8 snaren.
Nog veel succes met het project!:crazyhappy:

Scale the Summit en Ihsahn gebruiken ook 8 snarige gitaren, en gebruiken daarbij (vrijwel) alle snaren. Maar je ziet inderdaad veel video's waar men met 8 snaren Meshuggah covert enzo (wat ook er gaaf en lastig is, don't get me wrong).

niekb
17 mei 2010, 22:13
Dank!
Ik vind het erg jammer dat er bijna geen andere video's zijn dan shred of riffs. Er is nog zoveel meer mogelijk met de 8 snaren. Er zijn ook een aantal filmpjes met klassieke gitaristen die 8 snaar spelen, ook vet!

Ik heb wel het idee dat veel gitaristen het te ingewikkeld vinden en daardoor het niets vinden. Zelfs 7 snarige gitaristen. Mijns inziens is het gewoon een kwestie van oefenen en uitproberen. 6 snaren is in het begin ook lastig.

Ik heb vaak als ik aan het spelen ben dat ik te weinig lage noten kan spelen daardoor wilde ik in eerste instantie een 7 snaar bouwen wat uitliep in dit 8 snarige project.
Ik wil proberen om meer baspartijen in mijn spelen op te nemen. Dit zal nog wel het nodige oefenwerk vergen dus voordat ik het onder de knie zal er de nodige tijd verstreken zijn denk ik.

Mochten er mensen zijn die eens willen proberen, dat kan tzt. Eerst maar eens rustig afbouwen en eens kijken hoe het geheel uitpakt.

Ik ben blij met de keuze van de kleur. Ik vraag mijn vriendin vaak wat ze vind van mijn ideeën maar dan kan ze er niet zoveel op zeggen. De kleur vond ze ook het mooist dus ga ik daar voor.

aaronstonebeat
17 mei 2010, 22:19
Misschien wordt dit ook nog wel een instrument dat interessant is om tweehandig tapwerk op te proberen. Ik heb daar verbluffende staaltjes van gezien.

niekb
18 mei 2010, 17:48
Dat wil ik ook wel eens proberen. Ik denk wel dat daarvoor de snaren zo laag mogelijk moeten staan. Ik ben benieuwd hoe strak ik m af kan stellen.

Ik heb ecoline gekocht. Goudoker, klinkt veelbelovend.

Kakihara
18 mei 2010, 17:59
Niet geheel on topic, maar ook niet geheel off topic : ik kwam laatst een filmpje op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=hV5-QTi2Oo4) tegen, waarin ene Perfecto de Castro uitleg geeft over zijn 10-snarige (klassieke) gitaar, inclusief een interessante stemming :)

Menneskedyr
18 mei 2010, 22:24
http://www.youtube.com/watch?v=PPpbekTXC2M&feature=related Deze van Tosi Abasi is ook interessant.

Hoogie
18 mei 2010, 22:32
He niekb, de 8 snaar wordt echt mooi. Ik hoop dat het stainen met ecoline goed lukt en dat het niet in de natural binding loopt. De ecoline trekt nl. behoorlijk in het hout Sucses er mee:ok:

niekb
18 mei 2010, 23:26
Leuke filmpjes, die van Abasi kende ik al.
Ik heb gister een hele bups 10 snarige filmpjes bekeken. Deze heb ik niet bekeken. Ook intressant idd.

@ Hoogie:
Hoe heb jij je stain aangebracht? Ik ga het met een doek doen en dan goed uitwrijven.

Ik heb dat goudoker uitgeprobeerd maar dat is toch nog wel erg geel. Het lijkt dan meer op een wesp.. Dat is een beetje te geel. Wellicht moet ik een wat oranjere kleur gebruiken of de oker kleur wat meer verdunnen zodat ie wat meer vermengt met de tobacco.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto122.jpg
Hier ben ik begonnen met oker en daarna tobacco. Dat was te 'wesp' achtige, hierna heb ik nog wat tobacco gebruikt. Dit is op zich ook wel mooi. Ik schuur dit donderdag weer op en dan ga ik verder experimenteren.

Ik was vandaag nog even bij een bevriende bouwer en hij is bang dat de ecoline gaat verkleuren. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat over de tijd.
Zit nu tussen adviesen van 2 mensen die ik vertrouw wat betreft de tips en truucs die elkaar een beetje bijten. Ik gebruik het sowieso en zie wel hoe de gitaar er over een x aantal maanden bijstaat.

Hoogie
19 mei 2010, 18:00
He niekb, Ik heb gewoon een kwast gebruikt:ok: Een kleine voor de rand en een grotere voor de rest van de top en dat ging erg goed.

niekb
19 mei 2010, 23:25
Dat dacht ik al, resultaat mag er ook zijn :ok:
Wellicht is het voor mij ook handig om het hout rond de toets met een kwastje te doen.

Vandaag heb ik het gestainde van gister met een natte doek opgewreven en alles nog iets verdund. Dat scheelt iets.

Ik heb er wat lak opgekwast. De ondergrond is ruw dus het is niet zo strak als het straks moet maar ik kreeg wel een goed beeld van wat ik nu heb. Ik denk dat ik dit wel mooi vind.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto123-1.jpg

Ik heb tape besteld. Ik hoop dat dit er snel is want dan kan ik beginnen met het lakken van de binding.

niekb
20 mei 2010, 18:06
Kijk eens wat een mooie dingetjes! :cheerup:
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto131.jpg

Eindelijk binnen. De gaten voor de F# en B zijn opgeboord naar 070.

Jilles
20 mei 2010, 19:31
Hee! Die hebbik ook! :seriousf: Wel twee minder uiteraard..
Die kleur die je hebt gemaakt is mooi man.

Jeroenofzo
1 juni 2010, 21:06
Ook zonde, niek.

GHS Boomers zijn aan het einde standaard afgewonden zodat je dit soort praktijken kunt vermijden.
Voor 8e snaar kun je dit gewoon zelf een stukje afwinden, mits GHS je dikte verkoopt!

Wiellem
3 juni 2010, 15:02
Ook zonde, niek.

GHS Boomers zijn aan het einde standaard afgewonden zodat je dit soort praktijken kunt vermijden.
Voor 8e snaar kun je dit gewoon zelf een stukje afwinden, mits GHS je dikte verkoopt!

Opboren is net zo handig aangezien je toch altijd erg dikke snaren op een 8 snarige gitaar nodig heb, scheelt iedere keer net weer wat tijd :)

niekb
3 juni 2010, 18:03
Zonde vind ik het niet. Zelf gebruik ik 'daddario. Daarbij doet Sperzel het zo en ik ga ervan uit dat de tuners het kunnen hebben anders gaan ze weer terug.

De gitaar gaat niet mee naar de DGBM omdat het niet helemaal lekker gaat met het maken van de natural binding. Dat valt een beetje tegen. Wel jammer maar ik ga wel genieten van andermans mooie projecten. Ik red het niet meer om het netjes af te werken voor zondag.

niekb
17 juni 2010, 18:20
Ik stond vandaag op het punt om weg te gaan en dacht nog wat zou het tof zijn als mijn Q tuner vandaag zou komen...ding dong...de postbode!!

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto181.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto180.jpg

:cheerup:

barno
17 juni 2010, 18:52
soms komt alles ineens :) dat past wel heel strak in de cavity, ziet er wel wat cyborg uit :)
komt daar nog iets over of niet?

niekb
17 juni 2010, 19:11
Spacy eh, ik vind ze erg tof. Hij wordt direct in het hout geschroefd en zo blijft het. Ik ga er wat schuim onder doen om de hoogte enigzinds te kunnen instellen. Hij is nogal high output.

Moet ook passen want ik heb de tekening van de site gebruikt.

forceps
17 juni 2010, 19:12
Heel strak, ziet er echt goed uit!

aaronstonebeat
17 juni 2010, 21:04
Ha spannend :ok:

Cocobolo
17 juni 2010, 21:21
Erg mooi element om te zien! Je zou haast verwachten dat er led-verlichting ingebouwd zit ;) (geintje hoor, niet doen!).

G.G.
17 juni 2010, 22:18
Opboren kunnen die Sperzels makkelijk hebben. Heb mijn lage E ook zeer ruim opgeboord zodat 0.60 er heel makkelijk doorheen kan (denk dat ie ook 0.70 zou redden) en die snaar staat in Eb. Jouw 8e snaar krijgt een nog lagere spanning, dus dat moet goed gaan.

niekb
17 juni 2010, 23:08
Erg mooi element om te zien! Je zou haast verwachten dat er led-verlichting ingebouwd zit ;) (geintje hoor, niet doen!).

Niet? Dat wou ik net doen.. Het zou wel goed kunnen idd. Maar laat ik nou niet zo van leds in gitaren houden.


Opboren kunnen die Sperzels makkelijk hebben. Heb mijn lage E ook zeer ruim opgeboord zodat 0.60 er heel makkelijk doorheen kan (denk dat ie ook 0.70 zou redden) en die snaar staat in Eb. Jouw 8e snaar krijgt een nog lagere spanning, dus dat moet goed gaan.

Sperzel zelf boort tot max 0.70 dus ik neem aan dat zij hun product kennen en weten dat dat kan.

Jochem92
9 augustus 2010, 17:14
Zijn er nog vorderingen Niek?;)

niekb
10 augustus 2010, 11:32
Als je een berg stof op het project vorderingen noemt.. Anders niet.
Ik heb momenteel weinig tijd om te bouwen ivm mijn nieuwe werk.

Zal nog even duren voordat er weer verder gegaan wordt met de 8 snaar.

barno
10 augustus 2010, 12:36
Als je een berg stof op het project vorderingen noemt.. Anders niet.
Ik heb momenteel weinig tijd om te bouwen ivm mijn nieuwe werk.

Zal nog even duren voordat er weer verder gegaan wordt met de 8 snaar.

ga maar vlug ander werk zoeken

Jochem92
10 augustus 2010, 15:46
Ah balen man!

Wiellem
2 november 2010, 23:10
Intussen misschien al de gitaar afgestoft? :soinnocent:

niekb
3 november 2010, 00:58
Stof is er inmiddels af :soinnocent:

Ik heb de afgelopen week mijn werkruimte leeg gemaakt en alles verhuisd naar mijn gitaarkamer hier thuis. Het pand waar ik zat gaat gesloopt worden en de nieuwe locatie werd me te duur aangezien ik weinig tijd heb om te bouwen. Ik moet ook zeggen dat ik de laatste weken weinig met gitaren bezig ben geweest. Het begint wel weer te komen dus binnenkort pak ik de projecten weer op. Er moeten wat zaken afgerond worden lijkt me zo.

Ik ga de kleur waarschijnlijk aanpassen (het blijft een moeilijke keuze) en ik moet kijken wat ik met de brug doe want daar ben ik niet tevreden over. Ik heb nu thuis minder machines dus zal elders wat dingen moeten doen.

Nog heel even geduld dus :)

Hoogie
6 januari 2011, 21:30
Stof is er inmiddels af :soinnocent:



Nog heel even geduld dus :)

Volgens mij ligt de stof er weer op. :soinnocent: en dat 'heel even geduld' duurt toch wel wat lang:sssh:

Ben nl benieuwd naar de vorderingen.

niekb
7 januari 2011, 00:14
:) Dank voor het omhoog schoppen, wilde het topic net gaan zoeken.
Het duurt lang, ik weet het.

Vandaag heb ik messing gehaald voor de topkam. Ook heb ik een stripje messing dat verwerkt moet worden in de brug.
Door de structuur van het hout is het boren wat scheef gegaan en daardoor kan ik deze zo niet gebruiken. Ik ga gaatjes boren in de messing strip waar de schroefen van de zadels in komen. Zo kan ik de brug alsnog gaan gebruiken en hoef ik geen nieuwe te maken.

Ik denk dat het messing ook wel mooi gaat staan. De kleur wordt overigens dark cherry. Das zeker..
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF0642.jpg

Ik was er nog niet uit wat ik met de input wilde. In eerste instantie wilde ik m zo clean mogelijk houden en wellicht de input niet op de top maar ergens anders. Uiteindelijk komt ie toch op de top uit praktisch oogpunt. Ik vind het ook mooi. De schakelaar komt er dus nog bij.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF0643.jpg

KLeine update dus.. Wat er nog moet gebeuren is het terug schuren van de top. De hals nog iets meer shapen, Stainen en lakken, kam en brug maken, frets vastlijmen en vlakken en solderen.

Het begint inmiddels wel te kriebelen hoor. :B

TimoSomers
7 januari 2011, 00:33
Moooi!
Je maakt vette gitaren !

Valoosj
7 januari 2011, 00:33
Dat ziet er echt al heel mooi uit!

Arvoitus
7 januari 2011, 00:56
Vraagje: vanwaar de keuze voor de plaatsing van de pickup?

Verder ziet het ding er top uit, mooie uitstraling heeft ie. Gelukkig is zo'n boomstam echt niet bestemd voor mijn kleine handjes, anders had ik ook nog eens gas gekregen voor een 8 string ^^

niekb
7 januari 2011, 01:09
Thanks!

De pickup plaatsing is een beetje een gok. Ik wilde m niet te dicht op de hals om met name de lage tonen niet te donker te krijgen. Te dicht bij de brug ook niet aangezien ik wel een ietwat warmere klank wil op de hogere snaren. De pickup is vrij helder van zichzelf. Je kan er wel vanalles mee.

Het is ook een soort van prototype, het hout is niet standaard voor gitaren (dwz het perenhout van de body, brug en toets) Ik ben heel benieuwd wat dit doet. Ook omdat de brug van hout is.

Al met al spannend dus, je weet niet wat ie doet.

barno
7 januari 2011, 02:36
chique man!
is ze niet loeizwaar met dat perenhout?

pueblo
7 januari 2011, 08:54
ziet er goed uit!

niekb
7 januari 2011, 10:53
Qua gewicht valt het wel mee hoor. Ik zal dr eens wegen.

pueblo
7 januari 2011, 11:56
en is de huidige kleur niet veel mooier dan dark cherry?

niekb
7 januari 2011, 17:38
Als ik iets lastig vind is het bepalen van een kleur.. Ik twijfelde vandaag alweer. Dat heb ik nog bij iedere gitaar gehad tenzij deze voor iemand anders wordt en duidelijk is welke kleur het moet zijn.

Waar ik met dark cherry over twijfel is hoe het hout van de toets en brug uitkomt. Dit wordt namelijk niet veel donkerder. Misschien gewoon cherry. Die kleur moet ik gewoon eens gebruiken. Dus dat wordt het.

Ik denk dat ik morgen even clou stain ga kopen bij de schilder hier. Deze heeft het als het goed is op voorraad.