Inloggen

View Full Version : 8 snaar gitaar

Pagina's : 1 [2]

barno
7 januari 2011, 17:58
ik zou toch ook voor iets cherry achtigs gaan. dit geel van nu vind ik minder. je kan ook ecoline gebruiken, hebben ze in vele kleurtjes, is mengbaar en verdunbaar en is goedkoop

TijmenSarneel
7 januari 2011, 23:44
wow wat een knapperd!
En over de kleur... denk er nog eens over? Dit is ook heel mooi!

niekb
7 januari 2011, 23:51
Ik heb er al schuurpapier overheen gehaald :) Ach het kan alle kanten op.
Zou een burst mooi zijn bij deze gitaar?

edit:

Ff photoshop er op losgelaten
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/burst.jpg

barno
8 januari 2011, 01:01
het is een mooie gitaar dus elke mooie finish zal wel werken. persoonlijk zou ik het simpel houden en geen burst doen, ik vind de brug en de pickup en het uiteinde van het fretboard al ruim voldoende als eyecatchers op de body. too much visual info might kill the vibe.

enfin 't is maar een gevoel

barno
8 januari 2011, 01:32
ff wat gefotoshopd. mss heb je dat zelf ook al gedaan. de kleur van de brug lijkt me essentieel qua matching. rood kan nog maar blauw en grijs werken mss minder icm de houtkleur van de brug (enfin imho). mss is naturel of geelachtig nog de beste optie.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/achtsnaarcollagecolours.jpg

aaronstonebeat
8 januari 2011, 01:35
Ai, die rode vind ik wel heel erg sexy!

niekb
8 januari 2011, 01:44
He cool jij bent daar meer bedreven in dan ik. Tja dat rood is wel sexy eh ;)

Het gaat er idd om dat het hout matched met de kleur van het hout. Naturel is geen optie, dat vind ik te kaal.

Een burst geeft wellicht wel meer accent aan de bodyvorm. Ik vind het nog niet zo verkeerd maar het is ook een uitdaging om dat mooi te maken.

barno
8 januari 2011, 01:48
ik zou zelf zeker voor rood gaan, maar paars met groene bollen is altijd een optie :)

ben benieuwd

Wiellem
9 januari 2011, 12:37
Erg mooie gitaar waarbij gelukkig het einde in zicht komt. Moet zeggen dat de geelgroene kleur ook erg mooi is

niekb
9 januari 2011, 21:45
Dank Wiellem, alleen zit dat geel groen nu onder rood. Ik heb ecoline gebruikt. Beetje rood en zwart op dat gelige dus.

Vandaag heb ik de binding weer afgekrabt. Het is een apart kleurtje maar ik vind het eigenlijk wel vet. Ik denk als daar hoogglans blanke lak op zit dat het erg mooi wordt.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF0671.jpg

oigun
9 januari 2011, 21:49
Is een mooie gitaar aan het worden Niek!!

Wiellem
9 januari 2011, 22:15
Dank Wiellem, alleen zit dat geel groen nu onder rood. Ik heb ecoline gebruikt. Beetje rood en zwart op dat gelige dus.

Vandaag heb ik de binding weer afgekrabt. Het is een apart kleurtje maar ik vind het eigenlijk wel vet. Ik denk als daar hoogglans blanke lak op zit dat het erg mooi wordt.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF0671.jpg
Erg mooi geworden, roep maar als ie ooit in de verkoop gaat :)

superfly
9 januari 2011, 22:34
phoaw, mooi Niek, echt een plaatje, lak erover niets meer aan doen.
\/\/

barno
9 januari 2011, 22:37
phoaw, mooi Niek, echt een plaatje, lak erover niets meer aan doen.
\/\/

+1

ik zou der nog tuners en snaren opzetten, maar dat ben ik ... :)

Zjef
9 januari 2011, 23:20
+1

ik zou der nog tuners en snaren opzetten, maar dat ben ik ... :)

+ heel veel. Dit is echt een killer kleur. :ok:

niekb
10 januari 2011, 06:24
Erg mooi geworden, roep maar als ie ooit in de verkoop gaat :)

Ik heb zo'n vermoeden dat deze in de prive collectie blijft :)

Man ik ben zo benieuwd naar hoe het speelt en vooral hoe het gaat klinken. Volgend jaar maar weer een DGBM dan gaat ze zeker mee.

no 1 hops
10 januari 2011, 13:32
zeer mooi totaal plaatje!

Valoosj
10 januari 2011, 13:44
Ziet er geweldig uit, die kleur!

Zjef
10 januari 2011, 14:02
Ziet er geweldig uit, die kleur!

Kleur ziet er een beetje uit als een Les Paul die vorig jaar redelijk hoog in de mooiste gitaar contest eindigde. :soinnocent:

Hoogie
10 januari 2011, 17:51
Wordt mooi:cheerup: De kleur is super, blanke lak erover en raggen maar.

Oja, ook nog de snaren erop;) Ik ben benieuwd hoe die klinkt, zo,n 8 snaar lijkt mij ook wel wat om te bouwen.

Valoosj
11 januari 2011, 10:21
Kleur ziet er een beetje uit als een Les Paul die vorig jaar redelijk hoog in de mooiste gitaar contest eindigde. :soinnocent:

Toch niet de mijne? Die was niet zo donker. Eens benieuwd hoe mijn Jazzmaster het dit jaar doet :soinnocent:

niekb
11 januari 2011, 13:26
Deze is ook lichter in het echt en er zit een wat paarsige gloed over.

Ik zal deze aan het eind van het jaar wellicht eens in de strijd gooien :soinnocent:

niekb
15 april 2011, 22:45
Vandaag heb ik mijn akoestische gitaar naar boven gebracht. Daarvoor in de plaats staat nu de 8 snaar in de woonkamer zodat ik er weer meer mee bezig ga. Ik wil deze voor juni af hebben dus ga weer lekker bezig.

Vandaag heb ik de top wat bijgewerkt. Er waren een paar plekjes waar de stain niet heleamaal naar wens was. Uiteindelijk heb ik dus weer een deel van de binding terug moeten krabben.

Morgen wil ik de eerste laagjes blank spuiten op de kop en de top. Mijn volgorde is niet helemaal handig want ik moet nog wel wat shape werk doen aan de hals. Hiervoor wil ik in ieder geval een aardige laag lak aangebracht hebben om de stain te beschermen. Het wordt daarna dus wat voorzichtiger werken.

Ik heb weer iets meer ruimte dus kan ik me richten op het afbouwen.

To be continued :)

niekb
16 april 2011, 13:43
*Bling*

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSCF0799.jpg

De eerste lagen ziten erop :)
Ik heb de nitrolak verdund met aceton. Dit zodat de lak nog sneller droogt om stof ed weinig kans te geven om neer te dwarrelen op de verse laag.

De kleur is moeilijk vast te leggen. Het is een beetje rood, bruin, kersachtig.
De nitro die ik gebruikt heb is al aardig oud. De lak zelf is al behoorlijk vergeeld. Ik ben benieuwd wat dit doet op het maple van de hals. Ik heb eerst een proefstukje gespoten om te kijken of de lak nog wel goed was aangezien het niet in de meest ideale situatie was opgeslagen.

Lekker om weer wat te doen aan deze creatie.

Scopperloit
16 april 2011, 14:37
Wat een mooie finish! Niets meer dan lof voor je bouwkunsten :). Ik ben erg onder de indruk en benieuwd naar het eindresultaat.

Respect!

barno
16 april 2011, 15:17
mooi man,
snap niet goed hoe het zit met de zijkant. heb je de binding ook afgerond?

niekb
16 april 2011, 15:48
Thanks Scopperloid.

De binding is niet afgerond. Ik heb de top rondom naturel gelaten. Je kijkt een beetje op de zijkant. Ik denk dat het daarom een beetje zo lijkt. Ik snap wat je bedoeld.

niekb
19 april 2011, 23:40
Net het topic weer eens doorgekenen. Leuk om alles weer te lezen. Veel 'oh ja' momenten en dingen die terug komen. Het hele proces.
De foto met het opgestapelde hout vind ik erg mooi als ik nu naast me kijk en zie wat er uit voort komt. Ook een beetje weemoed naar mijn vroegere werkplaatsje..

Er zitten nu een laag of 5 op de top. De lak hard mooi uit. Voelt goed aan.
Vandaag heb ik de boel nog weer een beetje opgeschuurd en opgekuisd.
Het perenhout is knettertje glad af te werken.

barno
20 april 2011, 00:21
Net het topic weer eens doorgekenen. Leuk om alles weer te lezen. Veel 'oh ja' momenten en dingen die terug komen. Het hele proces.
De foto met het opgestapelde hout vind ik erg mooi als ik nu naast me kijk en zie wat er uit voort komt. Ook een beetje weemoed naar mijn vroegere werkplaatsje..

Er zitten nu een laag of 5 op de top. De lak hard mooi uit. Voelt goed aan.
Vandaag heb ik de boel nog weer een beetje opgeschuurd en opgekuisd.
Het perenhout is knettertje glad af te werken.

hey niek, idd perenhout kan superstrak. ik heb een tafel (niet zelfgemaakt) met een blad van perenhout. heel mooi (en hard).

respect dat je zo je tijd kan nemen voor deze bouw, zal het resultaat zeker ten goede komen.
dat geduld heb ik niet.

niekb
20 april 2011, 00:39
Naja tijd nemen.. het viel eerder gewoon stil op bepaalde momenten. Op zich is het wel goed voor de gitaar. Het hout is stabiel (al is het natuurlijk afwachten hoe het reageert op de spaning van de snaren)
Ik moet zeggen dat ik er nu weer vollop mee bezig ben, dan wil ik ook door.

Op mijn werk is het nu behoorlijk druk en daarnaast is mijn vriendin 32 weken zwanger. Genoeg dingen aan het hoofd. Ik vind het ook wel lekker om dan rustig in de tuin wat te schuren. Ff wat rust (nu kan het nog :seriousf:)

Ik wil proberen om er iedere dag wat aan te doen zodat de gitaar ook zo snel mogelijk af is.

niekb
5 mei 2011, 18:07
Terwijl heel Zwolle losging op het bevreidingsfestival heb ik vanmiddag het laatste schuurwerk verricht en daarna de Preval maar weer eens ter hand genomen. De eerste laklagen zitten op de zij en achterkant.
:mmmm:

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto022.jpg

Ike57
5 mei 2011, 20:01
Even lekker prutsen aan een gitaar kan ook een "bevrijding" zijn.

't Wordt een mooi ding Niek!

SEAL
6 mei 2011, 02:44
gedverdemme, wat mooi

ik heb spontaan GAS voor meer-dan-zes-snaren. bedankt :D

barno
6 mei 2011, 10:01
die bochten en carves zijn echt zeer smakelijk, niek!

niekb
6 mei 2011, 20:32
Een bevrijding is het zeker :)
Wat betreft gas voor meer dan 6 snaren dan ben ik ook wel aangestoken.
Mijn volgende meer jaren plan krijgt ook een extra snaartje. Eerst dit maar eens afronden en dan kijken we wel weer verder.

niekb
21 juli 2011, 17:13
Arch :mad:

Vandaag aan het schuren geweest om de lak mooi strak te krijgen en om te polijsten... Ga ik door de lak heen.. Wat een feest weer.. Gelukkig heb ik de stain er niet afgeschuurd. Dat scheelt weer.

Terug naar de schuur om opnieuw te lakken. Voor de zekerheid zet ik er maar wat extra lagen op.

harrie-beton
21 juli 2011, 18:35
Op mijn hals van mijn strat zaten 13 lagen dunne lak..

niekb
21 juli 2011, 20:04
Er zaten er nu 7 op. De ondergrond is nu iig lekker glad. Dan hoef ik daarna (hopelijk) minder te schuren. De zijkanten waren blijkbaar van minder lak voorzien..

De plek waar ik doorheen ben gegaan is na het lakken veel donkerder dan de rest.. Beetje vaag. Het is wel aan de kopse kant van het hout. Als het goed droog is schuur ik het eerst maar eens flink terug om te kijken wat er gebeurd.

Ik had wat problemen met de brug en had de moed bijna opgegeven. De gaten waar de schroeven doorheen gaan (voor de zadels) waren wat scheef waardoor de zadels scheef zaten.
Ik heb het nog wat op kunnen boren. Het lijkt te werken op deze manier. Mocht het niet bevallen/ werken dan maak ik een nieuwe van metaal.
We zullen zien.

niekb
9 november 2011, 21:03
Eindelijk weer eens wat gedaan. De lak is gepolijst dwz de voorkant. De zijkanten moet ik nog mee verder. Daar is het oppassen dat ik niet door de lak ga.

Next up zijn de fretjes. Daar moet ik rustig de tijd voor nemen.

Hier nog een ploatie:

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSC_0178-1.jpg

Grtz

KoenB
10 november 2011, 13:02
Wat een machine! Ik vind m heul vet! Het lijkt me alleen wel lastig spelen, met zo'n breed fretboard, maar dat zal vast een kwestie van wennen zijn

Metalcaster
10 november 2011, 14:49
echt te gekke gitaar
goed werk man

barno
10 november 2011, 15:08
Eindelijk weer eens wat gedaan. De lak is gepolijst dwz de voorkant. De zijkanten moet ik nog mee verder. Daar is het oppassen dat ik niet door de lak ga.

Next up zijn de fretjes. Daar moet ik rustig de tijd voor nemen.

Hier nog een ploatie:

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/DSC_0178-1.jpg

Grtz

hey niek
looking gooddd!
nu ff doorbijten: eindsprint inzetten, snaren derop en soundsample
cheers

niekb
10 november 2011, 15:45
Wat een machine! Ik vind m heul vet! Het lijkt me alleen wel lastig spelen, met zo'n breed fretboard, maar dat zal vast een kwestie van wennen zijn

Ik denk dat dat wel mee gaat vallen. Ik ervaar veel steun aan het board. Ik denk dat dat wel prettig is. We zullen zien tzt. Wellicht dat staand spelen wel even wennen is.
Ik vind het fretboard eigenlijk helemaal niet zo breed meer. Ik denk dat ik er al aan gewend geraakt ben de afgelopen...euh... 22 maanden..
:seriousf: Good thing come to those who wait

hey niek
looking gooddd!
nu ff doorbijten: eindsprint inzetten, snaren derop en soundsample
cheers

Eindsprint is ingezet, ik ben bezig met de fretjes. Topkam moet nog en dat is wel het meeste werk. Solderen besteed ik uit aan een vrien van me.
Vanavond maar eens even bomen hierover.

Eygen
10 november 2011, 16:26
Ziet er VET uit! Snel afmaken!

Eindsprint is ingezet, ik ben bezig met de fretjes. Topkam moet nog en dat is wel het meeste werk. Solderen besteed ik uit aan een vriend van me.
Vanavond maar eens even bomen hierover.

Waarom? Solderen is best makkelijk. Zelfs als je een ingewikkeld schema neemt.

niekb
10 november 2011, 17:28
Als ik ga solderen kan ik mijn handen niet stilhouden. Het wordt dan meer braden. Ik wil het graag netjes hebben en hij kan dat.

niekb
26 januari 2012, 16:07
Zoals te zien in het mooiste gitaar van 2011 topic is de gitaar speelbaar.
Ik moet nu de juiste snaren vinden want die er nu opliggen zijn te dun.
De frets moeten nog gefinetuned worden en dan is ie helemaal af. Op termijn ga ik de hals wel wat bijwerken maar eerst ff een tijdje leren spelen op een 8 snaar.

Ik ga nog wat experimenteren met de electronica want het is nu een funkmachine geworden :seriousf: Dat zou je niet verwachten.

Het geluid is helderder dan ik gehoopt had. Ik heb een 500k pot voor volume en een 250k voor tone die omzeild kan worden. Ik wil een setupje maken met verschillende condensatoren om te kijken wat het een en ander doet.

Zo langzaam maar zeker ben ik hout aan het verzamelen voor een volgend project.

muziekschuur
26 januari 2012, 16:12
Wat moet ik doen om die rode kleur zo te krijgen? Mijn zoon van 7 heeft een gitaarpakket uitgezocht (strat) en wil zo'n soort kleur op zijn gitaar...

Trouwens om me als een puber uit te laten

VET VET VET MAN.

Als je die trouwens bespeelt en er een van mijn 18 inches onder zet dan kan ik je verzekeren dat je THUNDER hebt....

barno
26 januari 2012, 16:14
hey niek,

post es wat meer mooie foto's, de gitaar verdient het!

*zich nog steeds afvragend waar die twee extra snaren voor nodig zijn maar desalniettemin onder de indruk van het project/resultaat*

niekb
26 januari 2012, 16:39
Ik moet nog ff wat goede foto's maken maar zodra ik die heb post ik ze.
Persoonlijk denk ik ook dat 7 snaren genoeg zou zijn maar he het kan dus waarom niet :)

De kleur is een combinatie van tobacco, zwart (colorstain van stew) en een rood/rozige ecoline.
Lekker mengen dus.

Eigenlijk wil ik em wel es horen op een strakke metal amp.
Ik heb m nu via mijn Mesa caliber combo. Clean geeft dat lekker laag, het scheurkanaal heeft minder bass op de een of andere manier. Maargoed sluit die aan op een 4x 12 en dat wil ook wel.

Hoogie
26 januari 2012, 19:55
He niek, je hebt 10 punten van mij gekregen, maar ik (en de rest van het forum) willen natuurlijk meer foto's zien:soinnocent:
Het is echt een prachtige gitaar:lovelove:

niekb
26 januari 2012, 23:03
Hoogie, mijn dank is groot!

Ik zal binnenkort wat kwalitatief goede foto's zien te maken dan zal ik ze posten. Mijn eigen camera geeft geen bevredigend resultaat dus ik moet even op zoek naar alternatieven.

niekb
26 juni 2013, 16:15
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/IMGP5447.jpg (http://s185.photobucket.com/user/niekb/media/IMGP5447.jpg.html)
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/IMGP5461.jpg (http://s185.photobucket.com/user/niekb/media/IMGP5461.jpg.html)
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/1361f7f6-8727-4dd7-8dd8-b87ffdec181d.jpg (http://s185.photobucket.com/user/niekb/media/1361f7f6-8727-4dd7-8dd8-b87ffdec181d.jpg.html)

Als afsluiter van het topic

Cocobolo
26 juni 2013, 18:00
Mooi geworden, jammer dat je hem te koop hebt (geen geld trouwens), bijzonder instrument :ok:

niekb
26 juni 2013, 18:19
Dank je! Niet jammer, de gitaar staat vooral stof te vangen in de hoek. Ik heb liever dat iemand er op speelt. Ik speel of bouw nauwelijks nog.

vulvasonic
29 juni 2013, 00:44
Ik maak een diepe buiging voor je en neem tegelijk mijn petje voor je af. Dit is een onwaarschijnlijk prachtige gitaar in alle opzichten.

HULDE!!! :)

niekb
29 juni 2013, 12:24
Dank, dank :)

RS-Rik
29 juni 2013, 18:28
Dat ding is vet man, denk je niet dat je erg veel spijt gaat krijgen bij verkoop?

Als je wilt dat iemand erop speelt, leen m dan uit, laat 'm circuleren onder bekenden.. Misschien mag je er dan op n dag wel meer maken.

barno
29 juni 2013, 18:45
Ik begrijp dat je zelf geen zin meer hebt om ze af te bouwen, mss een andere bouwer het laten doen zodat ze topnotch in orde is en ze dan verkopen en prijs delen met die bouwer. nee, ik ben zelf geen kandidaat :)

Hoogie
29 juni 2013, 19:30
Tis dat ik er op het moment geen geld hiervoor heb, anders had ik hem graag willen kopen en afbouwen:(

niekb
29 juni 2013, 20:23
Ik heb twee en een halve (die heeft Eugen afgebouwd) gitaar gebouwd die weg zijn gegaan. Dat was ook lastig. Ik heb er wel over nagedacht maar nu kan iemand zijn eigen draai eraan geven. Zo zit er geen radius op het fretboard dat kan iemand dan aanpassen naar wens.
De gitaar lag in de gangkast uiteindelijk. Geeft mij ruimte ook in mn hoofd want ik zie de gitaar ook telkens liggen. Afronden is niet mijn sterkste kant haha.
Ik heb al vragen gekregen of ik er nog wil bouwen maar dat gaat op dit moment niet lukken.

Ik ga nog een 7 snaar bouwen voor mezelf. Daar heb ik al hout voor liggen alleen weet ik nog niet wat het exact moet gaan worden.