PDA

View Full Version : EMG pickups vs Epiphone g400 stock pickups



davidof
28 januari 2010, 16:33
Hey,

Ik heb mij een tijdje geleden de Epiphone Prophecy SG aangeschaft, deze heeft de "befaamde" EMG 85 81 pickups steken. Nu vind ik eerlijkheidshalve de sound die uit de (stock) pickups van mijn Epiphone G400 komt echt beter dan deze van uit EMG pickups. Al zijn die EMG pickups veel duurder & zegt iedereen ook dat ze zovééél beter zijn.. Niet dat ik de sounds uit de emg's slecht vind hoor, maar ik had er toch meer van verwacht. Ook krijg ik er precies minder "sustain" uit als ik het zo mag noemen. Mijn mede bandleden delen mijn mening, ze vinden mijn g400 ook véél beter geluid hebben. Iemand nog deze ervaring gehad ? Of kan het aan iets anders liggen ? (batterij heb ik al proberen vervangen)

Groeten
David

arcane
28 januari 2010, 16:36
als je de vele topics hier bekijkt dan zul je tegenkomen dat er ook veel mensen zijn die de emg's juist niet mooi vinden.

het blijft allemaal natuurlijk een kwestie van smaak.

macwilliams
28 januari 2010, 16:40
Dus je hebt geprobeerd de batterij te vervangen, maar is dat ook gelukt?

Heb je verder ook instellingen op je amp veranderd? Die emg's hebben veel meer output en dat kan natuurlijk in je settings gaan opbreken. Als ik van passieve pups naar m'n aktieve pups ga moet ik toch het een en ander aan passen.

Madcow
28 januari 2010, 16:46
Het kan wellicht wat agressiever gaan klinken. Maar omdat de SG van Mahonie is(warme toon) zou dit wellicht niet op vallen.

pol
28 januari 2010, 17:01
je zou de pickups eens van plaats kunnen wisselen, emg85 in de brug. dat klinkt wat dikker, het circuit op 18volt zetten kan ook helpen, da's vrij eenvoudig te doen, extra batterijclipje kopen + in serie met de huidige solderen.


sustain is ook geen eigenschap van een pickup, maar van de gitaar.

Emg's klinken vooral wat zuiverder dan passieve pickups vind ik, je moet er voor zijn wel, en sommige gitaren klinken van zichzelf wat te dun ervoor.

interessander
28 januari 2010, 17:06
Emg 85 beviel mij persoonlijk ook beter in de brug dan een 81. Minder schel en meer power.
Verder ken ik de epiphone pickups niet dus daar kan ik niks over zeggen, de EMG's hebben wel wening string-pull en het is ook de bedoeling dat ze vrij dicht bij de snaren staan, is dat het geval?

davidof
28 januari 2010, 17:10
je zou de pickups eens van plaats kunnen wisselen, emg85 in de brug. dat klinkt wat dikker, het circuit op 18volt zetten kan ook helpen, da's vrij eenvoudig te doen, extra batterijclipje kopen + in serie met de huidige solderen.


sustain is ook geen eigenschap van een pickup, maar van de gitaar.

Emg's klinken vooral wat zuiverder dan passieve pickups vind ik, je moet er voor zijn wel, en sommige gitaren klinken van zichzelf wat te dun ervoor.

Voor mijn batterij is er al een kleine ruimte voorzien waar er net 1 batterij in past, en frezen zie ik toch niet zitten :p en met die sustain bedoelde ik dat het LIJKT dat ik minder sustain heb, als ik riffs speel is het precies of ik harder moet spelen om geen stille momenten tussen mijn riffs te krijgen



Emg 85 beviel mij persoonlijk ook beter in de brug dan een 81. Minder schel en meer power.
Verder ken ik de epiphone pickups niet dus daar kan ik niks over zeggen, de EMG's hebben wel wening string-pull en het is ook de bedoeling dat ze vrij dicht bij de snaren staan, is dat het geval?

welja ik heb ze er eens zo dicht mogelijk tegen gezet, maar dat "verkrachtte" het geluid een beetje vond ik :$

Ferraririk
28 januari 2010, 18:23
Ik heb op het moment ook een gitaar met emg's (81/60 dat wel) en als je echt vind dat hij minder klinkt dan je epiphone pick-ups, dan moet er toch iets fout zitten, ok het scheurt meer, en kan soms wat iel klinken en het is een kwestie van smaak, maar het kan echt niet dat epiphone p-ups echt echt echt beter zijn. Ik vergelijk het nu met de Pickups van mn epi LP.

Misschien zoals al eerder gezegd batterij een keer vervangen? Ik zou het zelf ook niet weten hoor, maar toch klopt er iets niet, vooral dat sustain vind ik een verhaal apart. Of je speelt gewoon alles clean/ met een randje, want dan zijn EMG's niet in hun element :)

davidof
28 januari 2010, 18:39
het is niet dat ze SLECHT klinken hé ;) de epi stock pickups vind ik net een tikkeltje beter, veel "vinniger", meer "attack" ook wel iets scheller

http://www.myspace.com/chemicalrush hierop zijn alle opnames met mijn EMG pickups opgenomen.

DJ_HOEK
28 januari 2010, 19:20
ik heb zelf een flinke tijd terug de stock pups uit m'n epiphone explorer vervangen voor emg's (81/85) en ik viel stijl achterover (licht overdreven..) van het verschil. juist de grote hoeveelheid attack tov de stocks viel me op.

het geluid wat jij schetst doet mij eerlijk gezegd denken aan emg's zonder batterijen, je mist net wat gain en response:dontgeti:


Emg 85 beviel mij persoonlijk ook beter in de brug dan een 81. Minder schel en meer power.


okay dan, maakt dit veel verschil?? de 85 klinkt nu (neck) echt ontzettend dichtgeknepen en 'mellow' zegmaar, wel lekker voor clean. als de 85 meer power heeft waarom de neuk stoppen ze dan altijd de 81 in de neck?:???:

davidof
28 januari 2010, 19:46
ik heb zelf een flinke tijd terug de stock pups uit m'n epiphone explorer vervangen voor emg's (81/85) en ik viel stijl achterover (licht overdreven..) van het verschil. juist de grote hoeveelheid attack tov de stocks viel me op.

het geluid wat jij schetst doet mij eerlijk gezegd denken aan emg's zonder batterijen, je mist net wat gain en response:dontgeti:



okay dan, maakt dit veel verschil?? de 85 klinkt nu (neck) echt ontzettend dichtgeknepen en 'mellow' zegmaar, wel lekker voor clean. als de 85 meer power heeft waarom de neuk stoppen ze dan altijd de 81 in de neck?:???:

Als ik mijn batterij eruit haal heb ik helemaal veel te weinig gain dus dat zit normaal wel goed

interessander
28 januari 2010, 22:26
okay dan, maakt dit veel verschil?? de 85 klinkt nu (neck) echt ontzettend dichtgeknepen en 'mellow' zegmaar, wel lekker voor clean. als de 85 meer power heeft waarom de neuk stoppen ze dan altijd de 81 in de neck?:???:

Dat is ook een pure smaak kwestie natuurlijk, maar ik heb beide in de brugpositie getest en vond de 85 veel fijner.

Chocola
28 januari 2010, 22:34
@Topicstarter:

Wat speel je voor stijl? Want als je country speelt zou ik ook die G400 mooier vinden klinken...

davidof
28 januari 2010, 22:41
Thrash metal / metalcore ;)

Chocola
28 januari 2010, 22:46
Thrash metal / metalcore ;)

Dan is het wel vreemd lol. Maar kan zijn dat je gewoon de klank van een EMG elementen niet mooi vind. Overigens, ik heb ook Epiphone elementen gehad (heb ze nog steeds maar niet in gitaar) en ik kon er echt geen lekkere scheur uitkrijgen die geschikt was voor metal omdat die elementen gewoon intern moeilijk gingen doen ofzo lol :p. Sinds ik dus EMG's had ging het helemaal geweldig. Ik ben alleen nooit voorstander geweest van die 85, vond hem veel te snel modderig (waar die Epi elementen overigens in uitblonken, UBER modder). Die 81 was wat schel maar is prima te doen nog naar mijn idee. Ik zie ook wel eens mensen een 85 in de brug doen en een 60 in de hals, schijnt stuk beter te zijn voor mensen die de 85/81 combi kut vinden.

Gothra
28 januari 2010, 23:22
Hoezo is het vreemd, tis toch een kwestie van smaak. Als hij de stock pickups beter vindt klinken dan vindt ie dat, t wilt niet zeggen dat de EMG's slecht zijn.

Chocola
28 januari 2010, 23:23
Hoezo is het vreemd, tis toch een kwestie van smaak. Als hij de stock pickups beter vindt klinken dan vindt ie dat, t wilt niet zeggen dat de EMG's slecht zijn.

Dat zeg ik toch ook?

Rens van Herpt
28 januari 2010, 23:29
Je moet ook nooit voor EMG's gaan! Ik heb ook een 81/85 setje gehad, en was ontevreden over de bass. Die was namelijk afwezig. Daarnaast miste ik veel output ivm een Seymour Duncan Invader en met m'n stock BC Rich pickups. Ik heb toen een Seymour Duncan AHB-2 Metal erin gezet, en dat ging veel beter! Je moet de gain van je amp of pedaal wel gelijk 50% lager zetten, want anders krijg je een feedback van hier tot aan 2 straten verder, maar hij klinkt veel beter!

EMG's zijn (vind ik) gewoon ruk!

davidof
28 januari 2010, 23:45
Ik weet niet, als ik nadien opnamen beluister van mijn gitaar vind ik het nog wel best lekker klinken. Het speelt gewoon zo moeilijk vind ik :$ bij mijn andere gitaar heb ik nooit het gevoel dat ik te weinig gain heb, zou het kunnen dat de volume potmeter verkeerd is afgesteld ofzo ? dat ik hem niet tot "100%" krijg ?

Chocola
28 januari 2010, 23:52
Ik weet niet, als ik nadien opnamen beluister van mijn gitaar vind ik het nog wel best lekker klinken. Het speelt gewoon zo moeilijk vind ik :$ bij mijn andere gitaar heb ik nooit het gevoel dat ik te weinig gain heb, zou het kunnen dat de volume potmeter verkeerd is afgesteld ofzo ? dat ik hem niet tot "100%" krijg ?

Hmmm, als ik hem hier inplug op een amp die 100% clean is bij mijn strat... krijg ik overdrive sound eruit, pas als ik mijn volumepotmeter omlaag draai cleant hij helemaal op. Is overigens een combinatie van 60/81. Gain heb ik nooit te weinig met deze dingen.

Ik ben het trouwens met vorige post van Rens eens. De Seymours klinken ook naar mijn mening beter dan de EMG's. Probleem is dat ik die Seymours niet rendabel kan kopen tweedehands, terwijl EMG's voor het oprapen liggen. Neemt niet weg dat ik die EMG's ook uiterst bruikbaar vind voor metal e.d. Als je zegt dat er uit die Epiphone PU's meer gain komt dan je EMG's bij zelfde ampinstellingen klopt er in ieder geval iets niet.

edit: post eens een opnamen?

pol
29 januari 2010, 00:05
mijn ervaring met emg's is ook niet dat ze zo geweldig veel gain hebben, een duncan invader heeft meetbaar een stuk meer output.

emg's klinken wel zeer duidelijk, vooral op lage stemmingen is dat wel handig.

emg's hebben ook wat overdrive in de pickup zelf als je hard aanslaat, bekijk het maar eens bij een rechtstreeks opname, dat ligt aan de interne preamp in de pickup die lichtjes overstuurt, daarom ook dat sommigen ze op 18V zetten, dan heb je dat wat minder.

emg's zijn zeker niet ruk, maar kan goed zijn dat je helemaal niet bij je versterker passen. (of dat je te onzuiver speelt voor zo'n duidelijke pickup)

davidof
29 januari 2010, 00:23
Ik bedoel ook niet dat de emg's echt minder gain hebben hoor, het voelt gewoon zo aan tijdens het spelen. Eerder dat "minder sustain" gevoel, dat ik soms stil val tijdens solo's / riffs. lastig om uit te leggen maar bon daarom heb ik even iets opgenomen;

Heb eens 2 opnames gemaakt & achter elkaar gezet, wat vinden jullie ?

van 0:00 tot 2:09 speel ik op mijn Epiphone g400 met stock pickups
van 2:12 tot einde speel ik op mijn Epiphone prophecy sg met EMG bridge pickups
bij beiden speel ik de van halen tapping met de NECK pickup

oja verwacht geen zotte speelkunstjes ofzo :p het is gwn ff opgenomen om het geluid te vergelijken. & aangezien het al laat is kon ik mijn amp niet echt luid zetten dus hoor je mijn snaren op de achtergrond, excuse me :D

link: http://www.yousendit.com/download/S1VBblRtSyt6NEpMWEE9PQ

zeg maar wat je meest bevalt
Grts

Chocola
29 januari 2010, 00:30
Ik bedoel ook niet dat de emg's echt minder gain hebben hoor, het voelt gewoon zo aan tijdens het spelen. Eerder dat "minder sustain" gevoel, dat ik soms stil val tijdens solo's / riffs. lastig om uit te leggen maar bon daarom heb ik even iets opgenomen;

Heb eens 2 opnames gemaakt & achter elkaar gezet, wat vinden jullie ?

van 0:00 tot 2:09 speel ik op mijn Epiphone g400 met stock pickups
van 2:12 tot einde speel ik op mijn Epiphone prophecy sg met EMG bridge pickups
bij beiden speel ik de van halen tapping met de NECK pickup

oja verwacht geen zotte speelkunstjes ofzo :p het is gwn ff opgenomen om het geluid te vergelijken. & aangezien het al laat is kon ik mijn amp niet echt luid zetten dus hoor je mijn snaren op de achtergrond, excuse me :D

link: http://www.yousendit.com/download/S1VBblRtSyt6NEpMWEE9PQ

Grts

Nja, 22 versus 24 frets, andere afstelling, andere (verkeerde) instellingen bij de versterker (soms is het gewoon niet optimaal voor een bepaalde pickup), andere snaren waarschijnlijk nog, andere frets... genoeg redenen waarom de sustain niet gelijk is ;).

Ik heb het geluisterd en leuke riffs en solo's ^^. Ik vind ze beiden eigenlijk niet super klinken (qua opname), maar dat zal wel aan mij liggen (of de opname). Ik heb het gevoel erg veel modder te horen lol :p. Ben je handig? In andere woorden: kun je de twee brugelementen bijvoorbeeld omwisselen van de twee gitaren?

beruk
29 januari 2010, 00:34
Doe mij die EMG's maar. :cheerup: Veel meer definitie in de klank, die epi's klinken mij te modderig.

davidof
29 januari 2010, 00:36
Nja, 22 versus 24 frets, andere afstelling, andere (verkeerde) instellingen bij de versterker (soms is het gewoon niet optimaal voor een bepaalde pickup), andere snaren waarschijnlijk nog, andere frets... genoeg redenen waarom de sustain niet gelijk is ;).

Ik heb het geluisterd en leuke riffs en solo's ^^. Ik vind ze beiden eigenlijk niet super klinken (qua opname), maar dat zal wel aan mij liggen (of de opname). Ik heb het gevoel erg veel modder te horen lol :p. Ben je handig? In andere woorden: kun je de twee brugelementen bijvoorbeeld omwisselen van de twee gitaren?

Heb'k nog nooit gedaan, ik volg wel elektromechanica. Solderen zou dus wel moeten lukken indien nodig :p heb lang geleden ook eens een kabel van mijn g400 moeten vervangen omdat deze te kort was om nog te solderen, heb dan maar de kabel van mijn mp3 oortjes gebruikt =D & het werkt nu toch al 2 jaartjes ofzo ^^

edit: is wel opgenomen door digitale camera en versterkt met Marshall mg10dfx :p

pol
29 januari 2010, 01:06
emg heeft andere waardes van potmeters he, enkel pickup vervangen gaat niet lukken.

maar in beide gevallen : teveel gain

davidof
29 januari 2010, 01:15
emg heeft andere waardes van potmeters he, enkel pickup vervangen gaat niet lukken.

maar in beide gevallen : teveel gain

Mss speel jij een ander genre, maar ik zie me dit echt niet spelen met minder gain :p

pol
29 januari 2010, 01:19
nee, ik speel thrash, maar dit verzuipt toch wat.

davidof
29 januari 2010, 01:22
nee, ik speel thrash, maar dit verzuipt toch wat.

achja ieder zijn mening uiteraard ;) heb echter nog nooit klachten had van mijn (vorige/huidige) bandleden

Gothra
29 januari 2010, 11:47
Ik vind dat er niks mis is met die EMG's hoor, iets meer definitie dan de stocks. Iets modderiger wel, maar dat is altijd met EMG's.

Chocola
29 januari 2010, 11:56
achja ieder zijn mening uiteraard ;) heb echter nog nooit klachten had van mijn (vorige/huidige) bandleden

Probeer gewoon eens even met minder gain te spelen, wellicht klinkt het dan wel een stuk beter. En bespeel ze ook eens over een betere amp (dit was die MG?).

davidof
29 januari 2010, 12:53
Probeer gewoon eens even met minder gain te spelen, wellicht klinkt het dan wel een stuk beter. En bespeel ze ook eens over een betere amp (dit was die MG?).

idd, ik zou graag eind dit jaar en lampen versterker te kopen peavey/engl/bugera/Marshall..

maar voorlopig moet ik het doen met een Marshall 10dfx thuis & een Marshall 100dfx op repetitie, de prijs/kwaliteit van deze versterkers vind ik wel best ok! Ik heb ze toch al 4 jaar en nooit problemen gehad. Maar ik denk ook dat mijn emg pickups meer tot hun recht gaan komen bij lampen amps

Chocola
29 januari 2010, 13:22
idd, ik zou graag eind dit jaar en lampen versterker te kopen peavey/engl/bugera/Marshall..

maar voorlopig moet ik het doen met een Marshall 10dfx thuis & een Marshall 100dfx op repetitie, de prijs/kwaliteit van deze versterkers vind ik wel best ok! Ik heb ze toch al 4 jaar en nooit problemen gehad. Maar ik denk ook dat mijn emg pickups meer tot hun recht gaan komen bij lampen amps

Ik merk dat mijn EMG's veel modder geven op transistor dingetjes terwijl een buizenamp het gewoon lekker er doorheen scheurt zegmaar :p.

pol
29 januari 2010, 13:31
ja, eigenlijk moet je omgekeerd werken, koop eerst een goeie versterker, en ga dan pickups testen :)

wat nu ook wel zou kunnen helpen is er een overdrive pedaaltje voorzetten om het wat zuiverder te doen klinken, neem bv een ibanes ts7/bad money/boss sd1 en test dat er eens tussen met de drive omlaag en level rond het midden ergens, dat maakt alles ook wat vloeiender.

davidof
29 januari 2010, 15:26
hm ja, ik denk dat ik gwn deze pickups ga behouden, en als ik terug geld heb een leuke amp kopen ;) & mss kan ik idd eens effectjes proberen alhoewel ik daar echt gééén verstand van heb, en er liever af blijf :$

pol
29 januari 2010, 17:18
ze omwisselen kost niks he, emg's werken toch met zo plugje, hoef je niks aan te solderen als je die 85 die nu in de nekpositie zit in de brug wil testen.

davidof
30 januari 2010, 14:49
ze omwisselen kost niks he, emg's werken toch met zo plugje, hoef je niks aan te solderen als je die 85 die nu in de nekpositie zit in de brug wil testen.

maar klinkt het dan niet echt raar ? Neck pickup in brug positie lijkt mij toch weird

pol
30 januari 2010, 14:53
nee, de 85 is niet specifiek een neckpickup en heeft +- evenveel output als de 81, enkel wat dikker geluid

Quicksilver
30 januari 2010, 23:23
Klopt, ik had een discussie op youtube (hoe komt het dat er altijd van die discussies zijn daar, soms vrij irritant) met iemand en die was volledig overtuigd dat de Zakk Wylde set met de 81 in de nekpositie en de 85 in brugpositie moest. Ik vind het andersom maar dat terzijde. Als ik erop door-google dan zijn er hordes mensen die bij een 85 in de brug zweren. Baat het niet dan schaad het niet.. :soinnocent: :sssh:

Chocola
31 januari 2010, 00:01
Klopt, ik had een discussie op youtube (hoe komt het dat er altijd van die discussies zijn daar, soms vrij irritant) met iemand en die was volledig overtuigd dat de Zakk Wylde set met de 81 in de nekpositie en de 85 in brugpositie moest. Ik vind het andersom maar dat terzijde. Als ik erop door-google dan zijn er hordes mensen die bij een 85 in de brug zweren. Baat het niet dan schaad het niet.. :soinnocent: :sssh:

Probeer het eens zou ik zeggen. De 85 is een stuk minder ielig en schel in de brug dan de 81, imo stuk beter. In de neck-positie vind ik sowieso beiden kut, gewoon een 60! :p.

macwilliams
31 januari 2010, 06:39
Dus je hebt geprobeerd de batterij te vervangen, maar is dat ook gelukt?

Heb je verder ook instellingen op je amp veranderd? Die emg's hebben veel meer output en dat kan natuurlijk in je settings gaan opbreken. Als ik van passieve pups naar m'n aktieve pups ga moet ik toch het een en ander aan passen.

Bovenstaande reaktie van mij was post drie in dit topic.
Als je nu direkt gereageerd had dat je op van die dfx ampjes speelt dan was er meteen al uitgekomen dat je ampje absoluut de zwakke schakel in dit alles is. Je staat nu met zoveel gain aan te modderen dat het logisch is dat zelfs de standaad elementen uit een epi beter en gedefinieerder klinken. En dat zijn juist elementen die volkomen ruk zijn. Zelfs de elementen uit de vintage gitaren zijn beter of uit die Chinese tokais. Al ligt het nu echt aan je amp ik heb nog nooit goed geluid gehoord uit dat soort versterkers. Daar gaat een pedaal je ook niet redden.

davidof
1 februari 2010, 19:14
Ik heb het probleem gevonden denk ik, ik had er van het begin al een dikker setje "skinny top heavy bottom" op gelegd, dus dikste snaar .52
Dit zorgde ervoor dat mijn snaren niet goed in mijn topkam pastten, met als gevolg een dof geluid en dit gaf mij het gevoel dat ik minder "sustain" had. Nu ligt er een setje .10 op en dat klinkt toch al een pak beter :)

Groeten