PDA

View Full Version : Hoe speel je reggea?



Rg6
28 januari 2010, 14:17
Is er iemand die ook wel eens reggea-style speelt op agoustische gitaar? hoe doe je dat? iets met muten of dempen?
:B

Il_Falco
28 januari 2010, 14:46
upstrokes spelen ipv downstrokes.
http://www.youtube.com/watch?v=npuppho6mNw&feature=PlayList&p=70723734FDF5CA10&playnext=1&playnext_from=PL&index=62
edit: het is hetzelfde op de a. gitaar.

speedmusic
28 januari 2010, 15:17
Ooooo ik dacht onder invloed:
http://www.tipjes.nl/afbn/smockers_big_joint.jpg

EuroCinema
28 januari 2010, 17:31
upstrokes spelen ipv downstrokes.
http://www.youtube.com/watch?v=npuppho6mNw&feature=PlayList&p=70723734FDF5CA10&playnext=1&playnext_from=PL&index=62
edit: het is hetzelfde op de a. gitaar.

Marley zelf speelde toch wel veel downstrokes... http://www.youtube.com/watch?v=nlk9Sj4Ns2k

en

http://www.youtube.com/watch?v=SSg1AxVoG1I&feature=related

Maar die upstrokes zie je wel veel. Net als bij funk is er van reggae een soort popvariant ontstaan, die eigenlijk flink anders is dan hoe veel originele bands het speelden. Het is aan jou of je die originele sound nastreeft of meer de moderne popvariant (en dan zijn er ook nog de subgenres natuurlijk).

Het belangrijkste is dat je de gitaar niet los benadert, maar snapt/hoort hoe bas, drums en gitaar met zijn 3-en een bepaalde polyritmiek opbouwen. Eigenlijk moet je het zien als 1 groot geheel waarvan jij 1 deel speelt. De gaten tussen je akkoorden zijn belangrijk daarbij!

ErikE
28 januari 2010, 19:49
Downstrokes inderdaad, en vrijwel direct na de aanslag muten met je linkerhand zodat het kort en funky klinkt. Dat muten doe je door even de druk los te laten maar wel je vingers op dezelfde plek te houden. (Barré's dus, geen open akkoorden)

Vaak hoor je ook nog een terugslagje (upstroke), dat zachter is. Let hierbij wel goed op of het stuk in swing is of recht.

Irie! :hippie:

heinz3110
28 januari 2010, 20:35
Je kan beter leren om "palmmuting" aan te leren dan je snaren te dempen door je "hand van het akkoord" te halen. Niet alleen is het eerste precieser en voor meerdere stijlen te gebruiken-duh- , maar het dempen van akkoorden met je " hals-hand" klinkt vaak ook lang niet zo strak - en hoe demp je dan open akkoorden en dergelijke? En "strak" is iets wat uitermate essentieel is met reggae. Of funk. Of metal. Dempen met je "plektrum-hand" dus.

piezo
28 januari 2010, 21:09
Dempen met je "plektrum-hand" dus.Niet mee eens. Je haalt dan het hoog uit de "chop".



Downstrokes inderdaad, en vrijwel direct na de aanslag muten met je linkerhand zodat het kort en funky klinkt. Dat muten doe je door even de druk los te laten maar wel je vingers op dezelfde plek te houden. (Barré's dus, geen open akkoorden)

Vaak hoor je ook nog een terugslagje (upstroke), dat zachter is. Let hierbij wel goed op of het stuk in swing is of recht. Wel mee eens. De echte reggae "chop" = downstrokes. De lage snaren alleen kun je eventueel wèl met je aanslaghand al voordempen.
Je kunt zelfs goede chops spelen zonder de snaren op de toets te drukken, als je wat laag uit je versterker draait.
Dat upstroke terugslagje (alleen op de dunne snaren) liever niet doen als er een toetsenist is die Hammond "pops" speelt.

Bijna alleen upstrokes is meer voor ska (of voor mensen die niet beter weten)

EuroCinema
28 januari 2010, 21:46
Je kan beter leren om "palmmuting" aan te leren dan je snaren te dempen door je "hand van het akkoord" te halen. Niet alleen is het eerste precieser en voor meerdere stijlen te gebruiken-duh- , maar het dempen van akkoorden met je " hals-hand" klinkt vaak ook lang niet zo strak - en hoe demp je dan open akkoorden en dergelijke? En "strak" is iets wat uitermate essentieel is met reggae. Of funk. Of metal. Dempen met je "plektrum-hand" dus.

je kunt vast goeie resultaten krijgen op jouw manier... Maar ik ken geen enkele bekende funkgitarist die niet met zijn "halshand" dempt. In elk geval doen of deden Nolen, Catfish Collins, Nocentelli, Wah Wah Watson, Troutman etc het allemaal en ook de nieuwe generatie deep funk bandjes zie en hoor ik het allemaal doen. "Chucking" (het aanslaan van met de halshand gedempte snaren) is zelfs een funk-basistechniek. Hiermee kun je ook een aantal snaren dempen terwijl je andere snaren fret en vol laat klinken (vgl People Say van de Meters bijvoorbeeld). Of je speelt zelfs alleen gedempte snaren, vaak met wah (Charles Pitts op Shaft, Watson op Papa Was A Rolling Stone). Open akkoorden speel je een enkele uitzondering daargelaten niet zo vaak in funk en aanverwante stijlen. Ik ken zelfs jazz/funkers die dat steevast "campingakkoorden" noemen :seriousf: maar dat gaat mij te ver hoor.

Steven Otto
28 januari 2010, 21:50
Als het echt goed gedempt moet worden, gewoon met allebei de handen dempen :ok:

EuroCinema
28 januari 2010, 22:23
http://www.vintagearchtop.com/images/van_eps/van04_herb.jpg

Of je installeert een string damper :supercool:

budje
28 januari 2010, 23:00
Deze ietsiepietsie aparte dame heeft goeie reggaetips (http://www.youtube.com/watch?v=L51xeN8jZio)! :cheerup:

heinz3110
29 januari 2010, 11:04
je kunt vast goeie resultaten krijgen op jouw manier... ---<knipknip>--- "Chucking" (het aanslaan van met de halshand gedempte snaren) is zelfs een funk-basistechniek.
--<knipknip>---. Open akkoorden speel je een enkele uitzondering daargelaten niet zo vaak in funk en aanverwante stijlen. Ik ken zelfs jazz/funkers die dat steevast "campingakkoorden" noemen :seriousf: maar dat gaat mij te ver hoor.

Het "gevaar" bestaat dat - en dat heb ik bij meerdere mensen gezien - dat je alléén maar "chucking" gebruikt. Waardoor je jezelf weer beperkt.
Die prachtige campingakkoorden ben ik ook niet al te dol op, maar als ze passen in een arrangement en het moet een beetje funky/reggae etc.. is het verdomde handig als je die "palmmute" onder de knie heb. (En ook handig voor country oid :) )

EDIT: Overigens bedoel ik met palmmute niet alleen maar het heavy gebruik. Met een lichtere -of variabel van ultralicht tot benepen zwaar-palmmute kan je zoveel meer doen dan alleen maar hakken.

En, ahum, ik haal er inderdaad goede resultaten mee....:) en heb ook geen last dat ik het hoog uit de chop haal. Kwestie van op de juiste manier aanslaan, en meer of minder dempen.

EuroCinema
29 januari 2010, 11:46
Eens hoor, dat in het wilde weg harken over gemute snaren is natuurlijk heel wat anders dan het subtiele gebruik ervan dat je hoort bij de betere funkers. En subtiele palmmutes zijn inderdaad erg lekker, zie Cropper!

ThaBluesBreaker
29 januari 2010, 14:13
Veel reverb erin gooien

Tristan
29 januari 2010, 14:59
Reggea kan je toch helemaal niet spelen?
Reggae daarentegen wel...

-=JEROEN=-
30 januari 2010, 00:09
Ja we hebben het hier over reggae toch en niet over funk.

En reggae speel je door met je akkoordhand en/of je slaghand te dempen. Tis maar net wat de gewenste klank geeft. Ik zelf gebruik bij reggae slaggitaar meestal akkoordhand demping en met tokkels slaghand demping. Beide dus!

EN vooral op de upbeat!!! Hoe je het aanslaat is eigenlijk een tweede.

berkayb
7 februari 2010, 23:23
Dus jij wilt reggae leren spelen?

Ik heb erg veel geleerd van deze les, vet goeie leraar:
www.youtube.com/watch?v=uVOsKeoLCbE

-=JEROEN=-
8 februari 2010, 10:21
Jammer dat hij de slagmethode niet wat uitgebreider uitlegt, want dat is toch wel de essentie van reggae.

Ok een poging in woorden:

Zet een barré akkoord neer (druk het aan) met akkoordhand, sla aan met slaghand (op de upbeat), ontspan de akkoordhand zo dat de tonen gedempt klinken (dus niet je vingers helemaal optillen, je laat het akkoord staan, je ontspant het aandrukken alleen), sla nogmaals aan met slaghand (dit is dus een open slag met akkoordhand-demping), druk nu het akkoord weer aan en herhaal.

Na een tijdje oefenen heb je 2 reggae slag methodes geoefend:
- akkoordhand-demping na aanslag
- akkoordhand-demping tijdens aanslag

Luister goed naar het effect van de twee en varieer met beide methodes.