PDA

View Full Version : Overpakken van akkoorden.



Rg6
28 januari 2010, 13:58
Hoe pak je het beste van de G naar de C over en andersom?
Ik speel nog niet zo lang, maar hoor nog niet veel verbetering. Tijdens het overpakken heb ik dus kleine pauzes terwijl dit er niet in hoord.
Zijn er nog meer tips dan alleen maar doorgaan met oefenen?

Git Aar
28 januari 2010, 14:04
Als je het dagelijks oefent zal je vast wel vooruitgang boeken, al lijkt dat van niet.
Met het woordje 'oefenen' is dan ook alles gezegd.

Met tokkelen loop je gemm. 2 keer p/maat het akkoord af. Het lukt me nog steeds niet in een wat vlotter tempo vlekkeloos over te stappen dus sla ik het laatste nootje van de maat over bij de grotere stappen.

Ben wel benieuwd hoe anderen dat doen.

Koeloe
28 januari 2010, 15:17
Ik pak de C & G met mijn wijs-, middel-, en ringvinger.
Van de G naar C is het dan alleen omlaag en iets spreiden.

Git Aar
28 januari 2010, 15:34
Ik pak de C & G met mijn wijs-, middel-, en ringvinger.
Van de G naar C is het dan alleen omlaag en iets spreiden.


Dit kan ook nog;

http://www.youtube.com/user/torresblues#p/u/94/rseCAvjXzFA

aaronstonebeat
29 januari 2010, 12:57
Probeer deze (http://www.youtube.com/justinsandercoe) eens als internetleraar.

J.G.
29 januari 2010, 15:52
Probeer deze (http://www.youtube.com/justinsandercoe) eens als internetleraar.

Inderdaad, hij heeft zelfs een lesje er tussen staan over hoe je best je overgangen oefent

http://www.justinguitar.com/en/BC-153-AirChanges.php

Git Aar
29 januari 2010, 17:23
http://www.justinguitar.com/en/BC-181-GchordVar-chord.php

Alternatieven voor G chord

Dancing Lobster
29 januari 2010, 18:00
Er is maar een manier: oefenen, oefenen en nog eens oefenen ;)
Ik heb ook lang gesukkeld met het C akkoord, maar na veel oefenen kan ik hem nu bijna blindelings pakken :)

Ik pak men C trouwens zo: http://www.pengustudios.com/Images/Chord%20Shapes/C-Chord-Shape.gif

En G zo: http://leagueofguitarists.com/images/G%20ch.gif

Bij de overgang hef ik al men vingers even op en plaats ze allemaal opnieuw op de frets :)
Ik weet niet of je tokkelt of slag speelt; maar als je slag speelt helpt het vaak om eerst alleen de eerste maat te spelen (dus enkel down) en de akkoorden oefenen, en pas als dat lukt de volledige slag erbij doen.

-=JEROEN=-
30 januari 2010, 00:04
Ik zou vooral geen truukjes uit gaan halen om datgene wat je lastig vindt te omzeilen (zoals sommige suggesties hier zouden kunnen impliceren). Je kan het hele stuk wat langzamer spelen waardoor je wel op tijd bent met overpakken. Er zal overigens altijd wat tijd tussen zitten, gitaristen hebben echter maniertjes gevonden om dit te verbloemen. Een vinger bij zetten gaat prima, maar vingers op tillen om een ander akkoord neer te zetten, tja, daar zit natuurlijk altijd een pauze tussen, een moment dat het voorgaande akkoord niet langer doorklinkt. Maar hier komen we ongetwijfeld later nog wel op terug als het inmiddels zo vlot gaat dat je zelfs dat kleine verschil wil proberen op te heffen.

Een andere truuk (die ik niet als omzeilen beschouw) is om het akkoord in delen te oefenen. Dus speel eerst alleen C (x32000) met ring- en middel vinger en dan G (320000) met middel- en wijsvinger. Als dat lekker loopt, kan je de ontbrekende vingers toevoegen.

Veel plezier met oefenen :ok:

strat987
8 februari 2010, 18:40
Het blijft toch gewoon oefenen, over een paar jaar begrijp je zelf niet dat je zo'n vraag ooit gesteld hebt, maar dan heb je waarschijnlijk weer nieuwe dingen om over te piekeren.
Bij G heb je een paar losse snaren die blijven klinken als je onderweg bent naar C, dus eigenlijk is die overgang nog relatief gemakkelijk.

Christopha
9 februari 2010, 03:12
Ik hoop dat hij over een paar jaar juist wel herinnert dat-ie die vraag stelde. Het is heel nuttig als je je herinnert hoe je van A naar B (van C naar G in dit geval ;-) ) bent gekomen. Het oplossen van problemen, struikblokken helpt je bij de volgende aspecten waar tegen je aan zult gaan lopen. Met gitaarspelen en life in general. Behalve 'domweg' heel veel oefenen zijn er vaak puzzels om op te lossen :-)

TimmU
9 februari 2010, 03:23
nee. dit is gewoon een geval van spiergeheugen. Dit moet je, tot in den treure , oefenen. en opeens gaat het allemaal vanzelf.niks te maken met levenspuzzels, dit is gewoon lekker oefenen.tip: doe het niet te lang achter elkaar.

pak bijvoorbeeld een stukje uit 'knocking on heavens door' . herhaal steeds het G/D/C schema. dan voel je ongeveer waar die accoorden zitten.haal dan soms de D eruit.dan neem je een tussenstapje tussen de G en de C , dan weer niet. maakt niet uit dat het dan het oorspronkelijke liedje niet meer is,natuurlijk:).

Klopgeest
10 februari 2010, 01:18
Ik hoop dat hij over een paar jaar juist wel herinnert dat-ie die vraag stelde. Het is heel nuttig als je je herinnert hoe je van A naar B (van C naar G in dit geval ;-) ) bent gekomen. Het oplossen van problemen, struikblokken helpt je bij de volgende aspecten waar tegen je aan zult gaan lopen. Met gitaarspelen en life in general. Behalve 'domweg' heel veel oefenen zijn er vaak puzzels om op te lossen :-)

Helemaal mee eens. Er zijn mensen die heel veel oefenen en toch lukt het ze niet. Je moet immers weten HOE je moet oefenen en dat weet lang niet iedereen. Veel mensen weten trouwens niet eens hoe ze moeten zitten (met goede houding), laat staan zitten met een gitaar.

Belangrijk is je afvragen WAAROM iets niet lukt en om daar achter te komen heb je soms een hoop geduld, concentratie, en aandacht voor nodig. En natuurlijk alles eerst langzaam doen en pas daarna versnellen.


Als je echt meer wilt weten over de principes van houding & techniek (incl. spiergeheugen), bestudeer dan het boek 'The Principles Of Correct Practice For Guitar' van www.guitarprinciples.com. Zit ook een forum bij waar je vragen kunt stellen aan mensen die nooit zullen antwoorden met 'gewoon veel oefenen'. Uiteraard is het wel zo dat je natuurlijk wel genoeg tijd zult moeten steken in het leren van nieuwe dingen, in dit geval overpakken van akkoorden. Maar het is meer dan alleen maar oefenen.

Anyway, ik heb dat boek ook bestudeerd en heb nu veel betere techniek en ben, doordat ik veel ontspannender kan spelen, ook meteen van m'n zweethand-probleem af waarvan men zei dat je daar weinig aan kunt doen. 1x spelen op nieuwe set snaren maakte het een oude set snaren (serieus).

ps: als je ooit gitaarles wilt van iemand die je precies kan uitleggen hoe oefenen werkt en je woont in de buurt van Hilversum, stuur me een mailtje.

Lykke
11 februari 2010, 15:15
zoals de rest al zei eigenlijk, oefenen.
heb zelf ook onwijs lopen kloten met het overpakken van akkoorden maar als je veel oefent, gaat dat op een gegeven moment vanzelf.

wat betreft je vraag, ik pak een C zo:
wijsvinger op 1e fret, B
middelvinger op 2e fret, D
ringvinger op 3e fret, A

om dan naar een G over te stappen, schuif ik alleen mijn middelvinger en ringvinger een snaar omhoog, haal mijn wijsvinger van de B snaar af en zet ik mijn pink op de 3e fret, hoge E.

Bij mij is dat nu echt een kwestie van seconden, maar ook alleen door oefening! op dit moment ben ik aan het klooien met bar-akkoorden overpakken op gewone akkoorden en andersom.