PDA

View Full Version : Irritante ruis



LaszloVersteeg
28 januari 2010, 12:52
Ik heb een M-audio Fasttrack usb interface om m'n dingetjes mee op te nemen. Maar deze ruist de laatste tijd als een gek. Opnames kan ik niet mooi krijgen en programmas zoals Guitarrig is gewoon niet mee te werken.

Heeft dit met aarde stopcontacten te maken? mijn versterker zit namelijk niet in 'n geaard stopcontact en mijn computer ook niet. Met mijn versterker heb ik geen last van ruis.

Ik heb het apparaatje onder een plasma beeldbuis staan met daarnaast een logitech box, dit heeft, voor zover ik weet, geen invloed toch?

Moet binnenkort een demo maken voor het arcus college dus ik moet dit oplossen. alvast bedankt!

bert k
28 januari 2010, 13:48
Als het aan je stopkontakt ligt hoor je brom en geen ruis. Kan dat, wat is het precies? Ruis is hoog gesis, en brom is laag eehh.. gebrom.

LaszloVersteeg
28 januari 2010, 18:21
sorry haha, ja inderdaad 'n brom.

bert k
28 januari 2010, 20:23
Ok, duidelijk, zorg maar dat alles geaard is. :)

LaszloVersteeg
30 januari 2010, 13:49
Misschien een hele lompe vraag, maar hoe moet ik dat doen? aangezien op mijn kamer alle stopcontacten Niet geaard zijn.

JER00N
30 januari 2010, 14:17
Aarde aanleggen op je kamer is de oplossing, maar niet echt makkelijk. Misschien is er in de buurt (op dezelfde verdieping) wel een geaard stopcontact? Ik zit bijvoorbeeld op zolder en op m'n kamer is ook geen aarde, maar naast mijn kamer op de overloop wel, dus ik heb toen een geaard verlengsnoer aangesloten en doorgelust naar m'n kamer. Op dat stopcontact sluit ik nu m'n pc, versterker etc. aan.

Maar je zegt dat je het de laatste tijd hebt, had je er voor dan geen last van? Je kan ook eens kijken wat er gebeurt als je je interface niet onder de plasma-tv legt natuurlijk.

LaszloVersteeg
1 februari 2010, 20:54
M'n interface weg halen heb ik al geprobeerd, maar dat maakt geen verschil uit.

ik zal eens gaan zoeken naar 'n geaard stopcontact, hopen dat dat helpt.

dankuwel!:ok:

/ edit: heb gekeken, en er zijn alleen maar geaarde contacten op de badkamer, en ik zit niet naast de badkamer, maar ertegen over

PanzerfaustNL
1 februari 2010, 23:44
Als je denkt dat het aan de aarde ligt, dan zou je heel simpel ook even met je verwarmingsradiator kunnen experimenteren. Als de brom dan weg is, dan ligt het inderdaad aan de aarde. Ik moet dat ook nog een keer doen. Daarnaast heb ik een aantal oudere computermonitoren op mijn Mac aangesloten en dat is ook niet goed voor je geluid. Als ik ze uitzet, is de herrie ook meteen een stuk minder.

JER00N
2 februari 2010, 02:23
Een radiator mag je NOOIT als aarde gebruiken! Waarom niet: http://www.circuitsonline.net/forum/view/24429/1/aarde+radiator en (wat uitgebreider) http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

Als je wil testen of het aan de aarde ligt, kan je je amp enzo toch gewoon even in de badkamer testen?

Verder (niet zozeer voor je veiligheid maar meer voor de levensduur van je apparatuur):
- Nooit apparaten die op verschillende groepen zitten op elkaar aansluiten (bijv. een computer die op groep A zit, aansluiten op een hifi-versterker op groep B)
- Nooit een geaard apparaat op een niet-geaard apparaat aansluiten (tenminste, als ze allebei geaard zouden móeten zijn)

PanzerfaustNL
2 februari 2010, 06:47
Een radiator mag je NOOIT als aarde gebruiken! Waarom niet: http://www.circuitsonline.net/forum/view/24429/1/aarde+radiator en (wat uitgebreider) http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

Als je wil testen of het aan de aarde ligt, kan je je amp enzo toch gewoon even in de badkamer testen?

Verder (niet zozeer voor je veiligheid maar meer voor de levensduur van je apparatuur):
- Nooit apparaten die op verschillende groepen zitten op elkaar aansluiten (bijv. een computer die op groep A zit, aansluiten op een hifi-versterker op groep B)
- Nooit een geaard apparaat op een niet-geaard apparaat aansluiten (tenminste, als ze allebei geaard zouden móeten zijn)

Alleen voor testen he, niet voor een permanente aarde.

LaszloVersteeg
3 februari 2010, 22:52
ik ga morgen even 'n stekker blok aansluiten in de badkamer haha.
hopen dat dat het is, want dan zal ik aarde aanleggen...ofja, eerst kijken of ik dat uberhaupt zelf kan doen haha.

Volgens mij (en ik weet het echt niet zeker) zit de aardedraad wel aangesloten op het stopcontact, maar zijn er geen aarde stopcontacten gebruikt. (is het nog te volgen?) Dus dan zou het best makkelijk zijn toch?

Han S
3 februari 2010, 23:25
Vroeger was de aarding via de waterleiding, maar sinds die in de grond van kunststof zijn heeft ongeveer elk huis een aardpuls. In de meterkast moet die te vinden zijn als een kale draad van 6 mm². In het leidingnet is de geel/groene draad de aarde.

bert k
4 februari 2010, 00:06
i
Volgens mij (en ik weet het echt niet zeker) zit de aardedraad wel aangesloten op het stopcontact, maar zijn er geen aarde stopcontacten gebruikt. (is het nog te volgen?) Dus dan zou het best makkelijk zijn toch?

Als je het stopcontact open maakt moet je een geel-groene draad ergens zien. Dat is de aarde. Als die er al ligt is het idd een makkie. Blijf vooral van de bruine draad af, die is heet.

LaszloVersteeg
4 februari 2010, 00:13
ik zal morgen eens kijken. moet echt snel beginnen met die demo, want het is niet alleen het opnemen, moet het ook nog afmixen (waar ik totaal geen kaas van gegeten heb!) maar daar is 'n ander topic voor!

hartelijk bedankt!