PDA

View Full Version : Tip Fender Stratocaster



JelmerR
28 januari 2010, 12:36
:punk:Hallo mensen!

Ik ben al een ruime tijd op zoek naar een Fender Stratocaster. Inmiddels speel ik zo'n 3/4 jaar gitaar en ik wil overstappen op een A-merk, daar is de tijd nu wel rijp voor.

In de loop van mijn zoektoch ben ik erachter gekomen dat er een Mexiaanse Strat is en een US.. en de laatste schijnt de beste te zijn.
Daarnaast vind je weer verschillende onderverdeling in de strats, ik ben een beetje de weg kwijt... help!

Kunnen jullie mij tips geven. Het budget maakt mij niet uit. Ik wil een goede fender stratocaster. Wat geven jullie als tip en waar zou ik op moeten letten?

Groet'n
Jelmer:B

Maleco
28 januari 2010, 12:47
Als eerste lijkt me iets meer info wel handig :)

Muziekstijl, of je nog speciale eisen hebt (singlecoils of toch humbuckers)...

Voorzover ik weet uit eigen ervaring, zijn de US van een betere gemiddelde kwaliteit dan de Mex, je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen als een hele goede Mex of een mindere US.
Als je echt safe wilt spelen dan zou ik voor een US gaan (altijd testen) maar misschien vind je met wat zoeken wel een hele mooie tweedehands Mex die precies bij je past en dat voor minder geld :cheerup:

Ibanez666
28 januari 2010, 13:06
Das best snel, een echte Fender, als je pas 9 maanden speelt..

rocker_71
28 januari 2010, 13:16
Lol, volgens mij bedoelt hij 3 á 4 jaar. :seriousf:

snaarplukker
28 januari 2010, 14:45
De meeste tips die je hier zal krijgen zijn van gitaristen die nog nooit een Fender van € 1500,-- + in hun handen hebben gehad. Dus als je echt wilt gaan vergelijken moet je met je ongelimiteerde budget naar een Fender dealer gaan en het een en ander uitproberen zodat je kan voelen en horen wat het best bij je past.;)

Lexvandoef
28 januari 2010, 15:20
Das best snel, een echte Fender, als je pas 9 maanden speelt..

Mochtie dat bedoelen ipv 3 a 4 jaar, wat maakt het dan uit?

ThaBluesBreaker
28 januari 2010, 15:29
Ik heb een mexicaanse strat. Hij is echt top, als ik een amerikaanse geblindoekt mocht bespelen en mijne mexicaanse zou ik denk ik qua kwaliteit geen voorkeur hebben


deze

http://www.thomann.de/nl/fender_60s_classic_player_strat_rw3sb.htm


De topper onder de mexicanen als je het mij vraagt.

guitarkid
28 januari 2010, 15:31
De meeste tips die je hier zal krijgen zijn van gitaristen die nog nooit een Fender van € 1500,-- + in hun handen hebben gehad. Dus als je echt wilt gaan vergelijken moet je met je ongelimiteerde budget naar een Fender dealer gaan en het een en ander uitproberen zodat je kan voelen en horen wat het best bij je past.;)

En dan komt vast weer die eeuwige discussie over of iemand die nog relatief kort speelt het verschil herkend tussen een dure en een hele dure Fender.
Ik heb heel veel Fenders van 1500 euro of meer in mijn handen gehad en speel er ook nu nog steeds op, maar het is net als met hi-fi, de nuances en het verschil in kwaliteit worden steeds kleiner naarmate de gitaren onevenredig duurder worden. En mijn favoriete gitaar is waarschijnlijk een andere dan van de volgende....
Als je echt vindt, voelt en zeker weet dat een bepaalde (al dan niet hele dure) Strat het helemaal is: kopen, want dat kan een gitaar voor het leven zijn. Maar wat je ook doet, luister met je oren en niet met je ogen...!!!
Hoeveel je ook kunt besteden, de duurste is echt niet altijd de geschikste. Ik zeg bewust geschikste, want ik geloof niet in "de beste gitaar".
Dus vind je een goedkopere het fijnst: mazzel voor je. Vind je de duurste de geschikste: doen. Die gitaren zijn er voor jou, het maakt m.i. niet uit hoe lang je al dan niet speelt. Maar Snaarplukker heeft gelijk als hij zegt dat je gewoon moet gaan proberen en vergelijken. Maar vooral met je oren en je vingers !!

Sucses, C.

Hendriks
28 januari 2010, 17:52
En dan komt vast weer die eeuwige discussie over of iemand die nog relatief kort speelt het verschil herkend tussen een dure en een hele dure Fender.
Ik heb heel veel Fenders van 1500 euro of meer in mijn handen gehad en speel er ook nu nog steeds op, maar het is net als met hi-fi, de nuances en het verschil in kwaliteit worden steeds kleiner naarmate de gitaren onevenredig duurder worden. En mijn favoriete gitaar is waarschijnlijk een andere dan van de volgende....
Als je echt vind, voelt en zeker weet dat een bepaalde (al dan niet hele dure) Strat het helemaal is: kopen, want dat kan een gitaar voor het leven zijn. Maar wat je ook doet, luister met je oren en niet met je ogen...!!!
Hoeveel je ook kunt besteden, de duurste is echt niet altijd de geschikste. Ik zeg bewust geschikste, want ik geloof niet in "de beste gitaar".
Dus vind je een goedkopere het fijnst: mazzel voor je. Vind je de duurste de geschikste: doen. Die gitaren zijn er voor jou, het maakt m.i. niet uit hoe lang je al dan niet speelt. Maar Snaarplukker heeft gelijk als hij zegt dat je gewoon moet gaan proberen en vergelijken. Maar vooral met je oren en je vingers !!

Sucses, C.

Kijk , dit zijn nou woorden van een wijs man. Lees en leer.

guitarkid
28 januari 2010, 18:23
Kijk , dit zijn nou woorden van een wijs man. Lees en leer.

Ik bloos..... !! Maar het verhaal komt recht uit het hart.

Gr. C.

rijsberman
28 januari 2010, 21:09
Lol, volgens mij bedoelt hij 3 á 4 jaar. :seriousf:

Ja, natuurlijk, want iedereen weet dat je pas een fender mag kopen als je meer dan 2 jaar speelt! :strat: :hippie:

jerome
28 januari 2010, 21:42
Of ze nou uit Amerika, Mexico of Japan komen, Fender maakt imho geen slechte kwaliteit gitaren
De klank kan natuurlijk wel behoorlijk verschilen, maar dat heeft niets met het land van herkomst te maken.
Ik heb laatst een Chinese Squier in m'n handen gehad die beter klonk dan de Fender American Standard die er naast hing...:sssh:
En een dure USA Strat hoeft niet per definitie écht goed te klinken....
Want een goedkope Mexicaan of MIJ strat kan beter klinken dan een 3x zo dure Amerikaan
En bovendien vindt de ene gitarist een warm klinkende strat mooi en de ander wil nu juist een stevige of een helder klinkende strat
De een wil maple toets, de ander rosewood,
De een wil een alder body, en de ander een ash body
De een wil een smalle hals, de ander een brede
De een wil hoge fretjes, de ander lage frets...

Er is denk ik voor jou maar één goede methode;
langs een gitaarwinkel gaan die veel Fender Strats (USA, Mexico en Japan)heeft hangen zodat je veel verschillende uitvoeringen kan uitproberen.
Dan kan je kijken welke Strat het beste bij jou past en welke jij het beste vind klinken... :crazyhappy:
En als je jouw gitaar vind; gelijk scoren!!!
Want een goed klinkende gitaar vinden is belangrijker dan een andere minder klinkende gitaar die 50 of 100 Euro's goedkoper is...

HvV
28 januari 2010, 21:57
:punk:Hallo mensen!

Ik ben al een ruime tijd op zoek naar een Fender Stratocaster. Inmiddels speel ik zo'n 3/4 jaar gitaar en ik wil overstappen op een A-merk, daar is de tijd nu wel rijp voor.

In de loop van mijn zoektoch ben ik erachter gekomen dat er een Mexiaanse Strat is en een US.. en de laatste schijnt de beste te zijn.
Daarnaast vind je weer verschillende onderverdeling in de strats, ik ben een beetje de weg kwijt... help!

Kunnen jullie mij tips geven. Het budget maakt mij niet uit. Ik wil een goede fender stratocaster. Wat geven jullie als tip en waar zou ik op moeten letten?

Groet'n
Jelmer:B

Heb mezelf ook een tijdje lopen orienteren op een Strat via Internet maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Neck shape en dikte is voor mij toch het wel het belangrijkste maar ook daarbinnen heb je bij een Strat nog ruime keuze. Gewoon gaan proberen, vasthouden.

Of je een dure moet kopen? Denk toch dat het wel iets uitmaakt hoe lang je speelt en of je talent hebt. Talent zal je in staat stellen de kwaliteiten van een minder dure en een dure gitaar te ontdekken maar vooral ook te benutten. (er maar van uitgaand dat een dure gitaar ook kwalitatief beter is, wat jammergenoeg niet altijd waar hoeft te zijn) Of je aanleg en talent hebt kun je al vrij snel ontdekken. Daar hoef je niet lang voor te spelen. Als jij denkt dat je er aan toe bent, gewoon doen.