PDA

View Full Version : (Op zoek naar een nieuwe gitaar) HNGD



JTB
28 januari 2010, 10:09
Nou aangezien mijn LTD te koop staat en onder voorbehoud ook verkocht is, ben ik op zoek naar een nieuwe plank met snaren. Gisteren vol goede moed naar Guus Arons in Heerlen gegaan, want hij had een witte LTD EC500 die voor een heel beschaafd prijsje weg mocht. Ik was er ook van overtuigd dat ik toe was aan een Les Paul model.

Nou daar aangekomen werden er 3 gitaarstands neergezet in 1 van de oefenruimtes en kreeg ik de mededeling dat ik gewoon mijn gang kon gaan en alles mocht testen. Da's altijd mooi. Nou de eerste 3 slachtoffers waren een LTD EC500, een Gibson Les Paul (geen idee welk type, gok een standard) en een Vintage V100. Voor de goede orde, de laatste keer dat ik een Les Paul model in de handen heb gehad is meer dan 10 jaar geleden. Omdat ik nu 2 superstrats had was ik er van overtuigd dat mijn volgende gitaar een Les Paul model moest zijn.

Nou begonnen met de Gibson, wat een kutgitaar, kut balans, kut nek zeker voor die prijs. Klonk niet echt slecht maar ook zeker niet goed. Veel te wollig en ongedefineerd. (sorry Gibson lovers hier, maar niet mijn cup of tea).

Nr.2 De LTD, deze heeft een EMG81 en een EMG85 element als ik me niet vergis. Hier verwachte ik veel van, maar de balans was zo mogelijk nog slechter dan van de Gibson. Als je zit wil de nek steeds opstijgen. De nek voelde niet echt fijn aan (ben er achter dat LTD het niet voor mij is qua feel) en de sound viel me ook erg tegen erg dunnetjes en dat voor een LP model.

Nr.3 De Vintage V100 een stuk goedkoper dan de vorige twee, de balans vond ik nog steeds ruk, maar deze gitaar heeft wel en erg lekkere feel en een redelijke sound. Het laag is erg wollig, maar prijs kwalteit zijn deze dingen gewoon heel erg goed. Maar niet voor mij.

Daarna ook nog een LTD EC401 met Semour Duncan pups getest, maar ik moet gewoon geen Les Paul kopen.

Ik ben uiteindelijk wel geslaagd, maar om het spannend te houden vertel ik nog lekker niet wat het geworden is. Met een beetje mazzel kan ik hem vandaag halen, anders waarschijnlijk dit weekend.

Git Aar
28 januari 2010, 11:45
Als ik je commentaar in de lijn Gibson - Vintage blijf volgen, is het ws een Stagg geworden :)

JTB
28 januari 2010, 12:07
Als ik je commentaar in de lijn Gibson - Vintage blijf volgen, is het ws een Stagg geworden :)

shit je hebt me meteen door.... Nouja het is idd een Stagg Les Paul geworden met scheve hals en plastic gewonden pups....

Maar nee, ik vind de Vintage voor zijn geld goed klinken en de Gibson slecht voor zijn geld, zo beter?

snaarplukker
28 januari 2010, 14:55
Met smart wachten we op de foto's van de uitgebalanceerde Vintage V100.;)

Ferraririk
28 januari 2010, 15:34
Neeman, hij heeft nu een BC Rick mockingbird, of een Ibanez JEM....

macwilliams
28 januari 2010, 16:35
Je moet ook wel een beetje kerel zijn om op geen Gibson LP te kunnen spelen.


Maar goed, ik snap dat de overstap van superstrat naar een Gibson LP niet makkelijk is.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst dan maar.

Tankman
28 januari 2010, 17:12
Je moet ook wel een beetje kerel zijn om op geen Gibson LP te kunnen spelen.


Grap van het jaar!:seriousf:......:soinnocent:....;)


Ik vind het wel flauw van de TS hoor. Vertel nou eens gewoon wat het is geworden!

Ik denk...Een Spongebob Flying V Ukelele. (Ja die bestaat echt)

JTB
28 januari 2010, 22:04
Nou ik ben hem zojuist gaan halen, toch weer een superstrat model geworden. Een Les Paul model is duidelijk niets voor mij. Het is een Godin Redline 1 geworden in het groen. Specs:

Rock Maple neck
Rosewood Fingerboard
24 frets
16 " fingerboard radius
24 3/4" Scale
1 11/16" nut width
Body has silver leaf maple centre with poplar wings
1x active EMG 81 humbucker in the bridge
1x volume control knob
Fixed Bridge


http://www.sticksnstrings.com/Images/Godin/godinperfredlinegreen.jpg

In het echt is het groen donkerder. Zal dit weekend eigen foto's maken. Hij speelt heerlijk, klinkt lekker strak. De EMG valt me in deze gitaar 100% mee. En ik hou wel van het simplistische ontwerp. Ik gebruik de tone knop toch nooit op mijn gitaren en de brug pickup ook zeer zelden. En voor het bedrag dat ik ervoor betaald heb zeker geen verkeerde aankoop.

Eigen foto's:

http://foto-uploaden.nl/img/5/gm2v4xo.jpg

http://foto-uploaden.nl/img/5/plb27j2.jpg

jorrit
29 januari 2010, 00:00
zeker mooie gitaar, speelt ook erg lekker.
Gefeliciteerd man

macwilliams
29 januari 2010, 07:31
Als je de brug pickup zelden gebruikt en er geen nek pickup in zit zal je versterker weinig geluid weergeven.
Al denk ik dat je iets door elkaar haalt.

Gefeliciteerd.

jerome
29 januari 2010, 08:06
Gave plank!
Lekker simplistisch!
Ik herken overigens wel een hoop in jouw eerste post.
Ik heb al heel wat Les Pauls geprobeert maar het valt me op dat ze meestal vlak en dichtgesmeerd klinken. De gelaagdheid en warmte ontbreken te vaak naar mijn mening en ik vind ze vaak niet lekker reageren op de volumepot.
Van de 10 á 15 Les Pauls die ik per keer uitprobeer zit er dan meestal 1 bij die ik wél te gek vind maar als ik dan op het prijskaartje kijk is het eigelijk altijd wel een plank van boven de €3.000. Jammer joh...
Ik kom zelf altijd toch weer bij HSS Superstrats uit, het liefst met alder body en een Super Distortion humbucker. Warmte, gelaagdheid en alround....
BTW, van wat voor hout is de body van die Godin gemaakt?

JTB
29 januari 2010, 08:23
Als je de brug pickup zelden gebruikt en er geen nek pickup in zit zal je versterker weinig geluid weergeven.
Al denk ik dat je iets door elkaar haalt.

Gefeliciteerd.

my bad, ja idd haal wat dingen door elkaar.


Gave plank!
Lekker simplistisch!
Ik herken overigens wel een hoop in jouw eerste post.
Ik heb al heel wat Les Pauls geprobeert maar het valt me op dat ze meestal vlak en dichtgesmeerd klinken. De gelaagdheid en warmte ontbreken te vaak naar mijn mening en ik vind ze vaak niet lekker reageren op de volumepot.
Van de 10 á 15 Les Pauls die ik per keer uitprobeer zit er dan meestal 1 bij die ik wél te gek vind maar als ik dan op het prijskaartje kijk is het eigelijk altijd wel een plank van boven de €3.000. Jammer joh...
Ik kom zelf altijd toch weer bij HSS Superstrats uit, het liefst met alder body en een Super Distortion humbucker. Warmte, gelaagdheid en alround....
BTW, van wat voor hout is de body van die Godin gemaakt?

Ik heb er gisteravond nogmaals over gespeeld en vergeleken met mij Jackson DKMG. Hij klinkt uiteraard duidelijk anders, maar de combi met deze pickup vind ik zelf erg goed klinken.

Body has silver leaf maple centre with poplar wings

Dus beetje aan ekaar gelijmde zooi, maar ach als het klinkt hahahahaha.

Bij deze ook wat eigen foto's, nog niet geweldig, het was donker toen ik vanochtend weg ging.

http://foto-uploaden.nl/img/5/gm2v4xo.jpg

http://foto-uploaden.nl/img/5/plb27j2.jpg

RoelSmoel
29 januari 2010, 18:45
Mooimooimooi, die Gibson Les Pauls bij Arons zijn ook kutgitaren..
Die EC-500 heeft een EMG 60 (n) en een EMG 81 (b), wat een fijne combinatie is, verder die EC-401 (nieuwere versie van de EC-500) is ook wel fijn met de SD's, maar lijkt mij toch meer gericht op de alternatieve rock en niet metal, wat de EC-500 wel is..


Veel plezier ermee!