PDA

View Full Version : Engl Sovereing versus Marshall jvm 410c



frankmelters
27 januari 2010, 20:03
Hallo,

Ik ben dik tevreden met mijn Engl Sovereign e365.
100 watt buizencombo met Midi, noisegate, 4 kanalen met veel toeters en bellen.

Je weet hoe het gaa. De laatste tijd ben ik alles over de
Marshall jvm 410c aan het uitpluizen en twijfel of ik er dan op voor- of op achteruit ga.
Midi vind ik belangrijk omdat ik vanaf de vloer dan kan switchen.

Wat is jullie mening en advies?

Bedankt voor het advies

Thiez
27 januari 2010, 20:27
Wat voor stijl speel je voornamelijk?

Ik heb zelf een Engl blackmore en heb laatst de JVM 410 uitgeprobeerd maar vond het op enkele puntjes na geen verbetering op mijn blackmore.
Het is een marshall en dus moet hij al redelijk open gedraaid worden om lekker te klinken en dat is groot voordeel dat dit bij engl niet is.
Het enige voordeel is dat het die lekkere marshall crunch erin heeft. De marshall gain structuur is het enige wat ik soms mis in mijn engl.

Dus ik persoonlijk zou bij de engl blijven maar dit is natuurlijk erg afhankelijk van wat je speeld en zoals altijd gezegd word, Zelf uitproberen.

frankmelters
27 januari 2010, 20:34
We spelen Dire Straits, Robert Gray, Stones, Blof tot aan ZZ top. Dat is wel het zwaarste.

Mijn gitaar is een Gibson Les Paul Supreme met humbuckers.
Sinds kort heb ik een Boss GT-10 als floorboard voor wat effecten. Had daarvoor de Zoom g7 1.ut en daarvoor de Line6 X3 Live.

Ik kom steeds weer terug op Engl na tussendoor een Mesa Boogie Lonestar te hebben gehad, een H&K Switchblade, Line 6/Bogner 212 en een Bogner Shiva.

Heb 2 x een Engl pecial Edition 670 gehad en daarvoor een Sovereing 2 x12

Nog nooit een Marschall, vandaar mijn twijfel tussen de jvm410 combo of de Engl Sovereign combo.

Thiez
27 januari 2010, 20:54
Ik vind zowizo dat engl een mooiere clean sound heeft dan marshall. hoewel bij de jvm de clean voor een marshall nog wel goed is.
Persoonlijk ben ik ook wel een fan van engl dus misschien moet je nog wat meer commentaar afwachten.
Maar waarschijnlijk zal het toch worden dat de marshall fans je marshall aanraden en de andere engl. Gewoon veel gaan uitproberen zou ik zeggen.

paulusdeBKB
28 januari 2010, 08:55
Als je het geld er voor hebt, zou ik de Marshall erbij kopen (tweedehands). Je kunt hem dan proberen en a/b vergelijken met je Engl. De JVM 410 is bepaald geen kutversterker, hij zal je op bepaalde vlakken zeker aanspreken. Of het genoeg is om over te stappen van Engl kun je dan op je eigen gemakkie proberen.

2 problemen met deze aanpak:
- veel mensen hebben het extra geld voor een tweede top niet liggen (of mogen het niet uitgeven van vrouw/vriendin)
- Als de twee tops allebei bevallen, hou je ze misschien wel allebei! Maar dat was oorspronkelijk niet de bedoeling, lijkt me?

Thiez
28 januari 2010, 11:00
Je kunt misschien ook overwegen als je een marshall wilt te kijken naar de 6100. Schijnt ook een geweldig veelzijdig dingetje te zijn. Ik vond de extra OD kanalen op de jvm maar een beetje matig eerlijk gezegd.

De engl is wel een stuk moderner gevoiced dus als je van die meer vintage sound houd zou misschien marshall wel iets zijn voor je. of een orange of iets dergelijks (is misschien niet veelzijdig genoeg).

Waarschijnlijk als je ze allebei kan kopen wil je ze ook allebei houden. Het zijn namelijk 2 totaal verschillende versterkers die elkaar toch wel lekker aanvullen om alle sounds te krijgen die je wilt.

lindstrom
28 januari 2010, 11:02
Ik zou lekker bij de engl blijven, compleet, veelzijdig, erg goede clean, degelijk gebouwd.

Ik zie geen reden om over te stappen naar die schelle marshall bende.

Joolz
28 januari 2010, 20:37
Ik zou ook bij de engl blijven, zeker als je wat vaker op pad gaat.
De bouw kwaliteit van de JVM ( laatst bij feedback gezien/getest ) vond ik vies tegenvallen. erg veel speling op knoppen, plastic, kortom voor de twaalfeneenhalfhonderd euro te weinig kwaliteit. De scheurkanalen zijn wel okay en voor een marshall vond ik het cleane ook wel aardig. Als je toch een beetje een marshall geluid zoekt is Egnater tourmaster wel iets.
De kwaliteit is iig beter en het geluid...tja, zelf even testen denk ik.
Zelf vond ik het clean beter. Overdrive was ook vet!! :punk:

pol
28 januari 2010, 20:53
wat maakt het uit dat die knoppen wat op en af bewegen ? het zijn pots op een printplaat ok, maar zo slecht steekt een jvm niet in mekaar.

Ik zou wel nooit een combo nemen, losse cab + top is toch een stuk handiger, + op plaatsen waar er al cabs staan kan je enkel de top meenemen. Vind je een 2 x 12 combo niet enorm lomp ?

de jvm is absoluut geen schelle bak, 't is geen jcm900 he.

Baker
28 januari 2010, 21:01
Ik heb 0,0 speling op de knoppen. En wat bedoel je met plastic?
de frontplaat is gewoon metaal, achterplaat MDF en de rest degelijke tolex... Ik vind hem helemaal niet zo slecht gebouwd aandoen hoor.

Maar, ik betwijfel wel of je er zoveel op vooruit gaat als je nu een ENGL souvereign hebt. Het is maar net wat je zoekt. Het zijn beide goede versterkers, met allebei unieke eigenschappen. Het is maar net wat je zoekt. Persoonlijk vind ik het de ultieme classic rock amp, maar met die ENGL moet je ook een eind komen.

Het crunch kanaal van de JVM is met een Tubescreamer(achtige) echt ongeevenaard. Echt die Marhall brul.

Maar die ENGL clean schijnt beter te zijn, en ik weet niet hoe het lead kanaal klinkt van die ENGL klinkt, maar ik ben niet zo kapot van die OD kanalen van de JVM. Wel ok, maar niet super.

Kwestie van proberen dus....

caliban
29 januari 2010, 01:04
Ik vind een Marshall JVM op laag volume helemaal niet mis klinken. Verder zijn ze best ook wel goed gebouwd. Engl zet dacht ik zijn potmeters ook gewoon op de printen vast. Beide lijken me heel goed klinkende en vrij versatile versterkers. Alleen is het genre dat je speelt niet zo highgain qua sound, terwijl ik denk dat beide amps wel daarop gefixeerd zijn. (Nooit over de Souvereign gespeeld maar Engl kennende (buiten de classic misschien) is het meeste op highgainsounds gericht).

marc_o
29 januari 2010, 10:25
Voor de muziek die je speelt moet je absoluut die Sovereign houden, je zult gaan balen van de marshall. Wil je meer vuile rock spelen, kun je beter die JVM nemen.
Heb zelf de Sovereign een jaar of 6-7 gehad, is best leuk.
Overigens is Blauwe Ruis voor ongeveer de helft met mijn Sovereign opgenomen, dus zit je qua Blofnummers wel okay.