PDA

View Full Version : Fender Twin, Showman of Dual Showman? Of iets anders?



Jay75
27 januari 2010, 19:00
Ik heb LANG geleden ooit een Fender Twin gehad, maar toen had ik nog niet de ervaring met versterkers en verschillende sounds/gitaren die ik nu heb.

Dat was er een met een master volume, wat ik wel prettig vind zodat íe eerder op lager volume over z'n neck ging.

Nu zit ik de laatste tijd weer te gassen of zo'n toffe oude Fender amp, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet hebben.

Ook lees ik Silverface/Blackface, daar moet ik me ook nog in verdiepen, of kan iemand me een linkje geven/ kort het verschil uitleggen.

Die twin heb ik toen uiteindelijk verkocht omdat ik 'm TE hard moest zetten en altijd commentaar kreeg van m'n NU ex-bandleden haha.

Ik hoorde dat de showman of dual showman eigenlijk een twin is maar dan zonder cabinet, wel makkelijk om mee te nemen vind ik eigenlijk.

Waarom ik er een zoek is voor m'n sixties bandje, en dan vooral om surf achtige muziek te maken, De REVERB van de Twin was geniaal, veel lekkerder dan mijn AC30 reverb......of ander voorbeeld, ( oude ) Chris Isaak.

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=120124
Deze vond ik net, maar wat kost het om zoiets op te knappen?

OF moet ik me concentreren op een ander soort Fender? Tips gevraagd :)
ALs ik zo'n vibrolux zie, die is ook echt heel erg te gek!! Maar qua sound, ik vind het erg lastig te omschrijven en ook lastig zoeken....vandaar deze post.

the sure thing
27 januari 2010, 20:31
Tsja... als budget en gewicht geen rol speelt? Een oude (geen reissue) Fender Super reverb. Ik vind dit nog steeds de heilige graal onder de Fenders. Het is een 4x10 combo: zalige reverb & tremolo, 50W (40W) die beheersbaar is.

Jay75
27 januari 2010, 22:13
Maar, .............die is duur en zwaar? hehe

Kim Wilson
27 januari 2010, 22:28
Vibrolux heeft een beetje dat dikke vette karakter van de Super Reverb, maar dan in een handzaam 2x10 combootje. Ik heb in Almere veel complimenten gekregen over de klank van dat ding.

Chris Winsemius
27 januari 2010, 22:31
Silverface Dual Showman Reverb is in feite een silverface Twin Reverb, Qua Reverb of Super Six Reverb als top

voor behoorlijk wat clean op bandvolume en die sound (of zeer vergelijkbaar) heb je ook nog de Super Reverb, Pro Reverb en de Bandmaster Reverb (laatste: Pro Reverb als top).

Blackface vs. silverface, even beknopt:
- aantal andere circuitwaardes
- vanaf +/- '71 een ander speakerbaffle-constructie
- vaak andere trafo's (ongeacht aanduiding op de trafo zelf!)
- ander type gelijkrichtbuis
- andere onderdelen (condensatoren en elko's)
- silverface fibreboards (bord waar de onderdelen op zitten) zijn gevoeliger voor vocht/etc. dus meer kans op bepaalde problemen
- blackfaces zijn bijna altijd beduidend netter opgebouwd maar af en toe kom je ook wel silverfaces tegen die netjes zijn opgebouwd

Jay75
27 januari 2010, 22:46
Thanks voor de uitleg, echter wat is het verschil in geluid, want dat lees ik er dan weer niet in?

the sure thing
27 januari 2010, 23:07
Thanks voor de uitleg, echter wat is het verschil in geluid, want dat lees ik er dan weer niet in?Haha! Geweldig :). Silverface klinkt OVER HET ALGEMEEN pinniger, kouder, killer, doortastender: blackface OVER HET ALGEMEEN ronder, romiger en reageert wat beter op pedaaltjes.

PeeVee
27 januari 2010, 23:15
Een Deluxe Reverb misschien? Reissue is, met andere speaker, ook nog best te pruimen. Idem voor de reissue Princeton Reverb. Is niet helemaal the real deal, maar klinkt beter dan Hotrod of Blues Deluxe om maar eens wat te noemen.

the sure thing
27 januari 2010, 23:16
Een Deluxe Reverb misschien? Reissue is, met andere speaker, ook nog best te pruimen. Idem voor de reissue Princeton Reverb. Is niet helemaal the real deal, maar klinkt beter dan Hotrod of Blues Deluxe om maar eens wat te noemen.+1. Ga NIET voor een blues deluxe, deville, hotrod, supersonic, prosonic of andere moderne Fender.

Jay75
27 januari 2010, 23:55
Okay, Reissue's vind ik geen vies woord, als ze inderdaad maar goed klinken, al denk ik als ik dat silver/blackface verhaal lees, ik eerder neig naar blackface.

Dus laat ze maar horen evenals andere tips!!

matto
28 januari 2010, 08:10
Silverface Fenders worden vaak "slechter" gevonden dan blackfaces.
Toch is het de moeite wel degelijk waard om achter een silverface aan te gaan.
Ze zitten in ieder geval beter in elkaar dan het meeste wat er tegenwoordig nieuw( ook van Fender) wordt aangeboden.
De prijzen van blackfaces zijn behoorlijk hoger en een silverface is bijna altijd goed klinkend of goed klinkend te krijgen.
De dual showman top waar de ts in het begin een link van plaatst is een twin in top uitvoering als je daar een 2x 12 open kast bij zet dan is het gewoon een twin.
Buizen en elcos vervangen kost aan materiaal ongeveer 75 euro voor een gematcht kwartet 6L6.
Reken ook 75 euro voor vervanging van de preampbuizen en voor elcos ongeveer 50 euro.
Totaal aan materiaal dus ongeveer 200 euro.
Daar komt dan nog wat bij voor de werkuren van de techneut die er aan gaat sleutelen.
Die kan er met een beetje goede wil ook wel een blackface circuit van maken.
Daarna heb je dus een versterker die wel weer een jaartje of 20 mee kan.
Wel zul je dan zo af en toe eens een buis moeten vervangen,maar dat moet je met een nieuwe versterker ook.
Kortom silverface Fenders zijn aanraders!

Kim Wilson
28 januari 2010, 08:13
Blackface is ook nogal een klap duurder. Ik heb nu mijn derde silverface Fender, en ik ben met ze allemaal tevreden geweest. Helemaal de Vibrolux die ik nu heb, daar ben ik echt dol op.

muziekschuur
28 januari 2010, 10:10
Dat ding kopen en naar DrTube of vergelijkbaar ermee. Ben je nog eens 650 euro kwijt (of minder) en heb je een Ubercoole Fender die z'n geld waard blijft. Een MesaBoogie Thiele eronder voor handig verkassen en je hebt een redelijk lichte set die prima klinkt en waarmee je gezien kan worden.

Chris Winsemius
28 januari 2010, 11:11
Thanks voor de uitleg, echter wat is het verschil in geluid, want dat lees ik er dan weer niet in?

Blackface: strakker, meer definitie, betere reactie op pedalen, ietsje meer scheur indien behoorlijk voluit.

matto
28 januari 2010, 11:54
Okay, Reissue's vind ik geen vies woord, als ze inderdaad maar goed klinken, al denk ik als ik dat silver/blackface verhaal lees, ik eerder neig naar blackface.

Dus laat ze maar horen evenals andere tips!!

Je zou ook een kit kunnen (laten) assembleren dat is dan weliswaar geen Fender maar wel echte ptp en prima bakkies waar je een puike sound uit haalt.
Kun je ook overwegen i.p.v. een reissue.
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=96_112&products_id=843

voorbeeldje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D3SKXQCY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GHPKL3WA.jpg

Chris Winsemius
28 januari 2010, 12:11
Kostentechnisch is een silverface amp volgens mij goedkoper dan een kit met goede onderdelen en 'n goede tech met 'n redelijk uurtarief.
Maar... aande andere kant... met zo'n (uypgraded) kit en 'n goeie tech heb je meestal wel wat meer zekerheid omtrent garantie/etc en kun je (tenminste: daar ga ik vanuit) van te voren goed overleggen wat je wensen zijn qua sound, feel en opties.

Hoe ouder de silverface hoe beter het cabinet, tot +/- '71 nog een floating baffle. Dan wat geld er in voor eventuele revisie en blackfacing/etc.

"Blackfacing" zie ik in mijn werkplaats regelmatig voorbij komen (doe het zelf natuurlijk ook) maar zelden of nooit klopt het. Soms pakt men alleen maar de fasedraaier aan en worden andere gedeeltes in het circuit totaal vergeten. Had laatst iets anders gevonden in oude blackfaces wat +/- nergens terug te vinden was (www en boeken) en dat pas ik nu ook toe bij het blackfacen van silverfaces. Layout en bedrading spelen ook ontzettend mee.

matto
28 januari 2010, 12:41
gezocht: drummer (60/70s rock, blues + eigen werk) + vintage strijkplank

Wat moet je nou met een strijkplank? strijkstok kan ik nog snappen:dontgeti:

nico verduin
28 januari 2010, 12:48
wasbord speler....... tijd niet meer gehoord..... ooit in de 70ér jaren in Donkey Shot in Heemskerk gezien. Van die echte hilly billy muziek..... Komt er ook nog een grote hond het podium op... bleef het hele optreden liggen. Was zeker stokdoof:seriousf::seriousf::seriousf:

Chris Winsemius
28 januari 2010, 12:53
Wat moet je nou met een strijkplank? strijkstok kan ik nog snappen:dontgeti:

Strijkstok heb ik al (nu vioolstok maar liever een cellostok ivm. de lengte/ergonomie tijdens het spelen).

Strijkplank: om 'n lapsteelgitaar makkelijk neer te kunnen zetten, er zullen vast wel standaards voor zijn maar een strijkplank is in dit geval gewoon meer rock 'n roll ;)

Komende weken iig. 2 drummers op auditie...

Jay75
28 januari 2010, 20:01
Kostentechnisch is een silverface amp volgens mij goedkoper dan een kit met goede onderdelen en 'n goede tech met 'n redelijk uurtarief.
Maar... aande andere kant... met zo'n (uypgraded) kit en 'n goeie tech heb je meestal wel wat meer zekerheid omtrent garantie/etc en kun je (tenminste: daar ga ik vanuit) van te voren goed overleggen wat je wensen zijn qua sound, feel en opties.

Hoe ouder de silverface hoe beter het cabinet, tot +/- '71 nog een floating baffle. Dan wat geld er in voor eventuele revisie en blackfacing/etc.

"Blackfacing" zie ik in mijn werkplaats regelmatig voorbij komen (doe het zelf natuurlijk ook) maar zelden of nooit klopt het. Soms pakt men alleen maar de fasedraaier aan en worden andere gedeeltes in het circuit totaal vergeten. Had laatst iets anders gevonden in oude blackfaces wat +/- nergens terug te vinden was (www en boeken) en dat pas ik nu ook toe bij het blackfacen van silverfaces. Layout en bedrading spelen ook ontzettend mee.

Nouja, op zich heb ik om te scheuren een JMP uit 1979 dus misschien dat ik toch eens ga kijken naar die Dual Showman head. Want de Vox is ook erg lekker, maar voor die lekkere vintage reverb ben ik meer gecharmeerd van de fender reverb.

Zijn er ook wat kleinere amps die die lekkere twin reverb sound hebben?

Jay75
28 januari 2010, 20:04
Want dit is misschien nog beter voor wat ik zoek?

http://link.marktplaats.nl/315970295

Wat is daar de going price voor zo ongeveer?

CHeers guys!

Chris Winsemius
28 januari 2010, 20:17
TR-achtig:

ProReverb (50W, 2x12") (zelfde formaat maar ietsje lichter)
SuperReverb(50W, 4x10") (smaller en hoger, niet echt veel verschil qua gesjouw)
VibroluxReverb (40W, 2x10") (al wat compacter)
DeluxeReverb (20W, 1x12") (ietsje kleiner/lichter dan bovenstaand)
iets ander circuit maar ook nog steeds Fender met reverb:
PrincetonReverb (12W, 1x10") (kleinste bf/sf Fender met reverb)

Jay75
28 januari 2010, 20:23
Heb even wat reviews gelezen over die PRO, lijkt me wel wat, echter nu lees ik dat sommige met master en zonder master zijn.

Mij lijkt het juist fijner met master volume omdat je dan toch veel beter je "gain" kan bepalen door het normale volume verder open te draaien en de master laag te houden.

Maar ik lees ook dat sommige juist van die master afwillen...waarom is dat dan ?

matto
28 januari 2010, 22:53
De laatste master modellen van de pro reverb zijn 75 watt en waren voorzien van ultralineair uitgangs trafos.
De master volume modellen hebben een iets andere / "mindere " toon.
Geen probleem dit is allemaal zonder al te veel problemen te wijzigen in een wat authentieker circuit.
Als de prijs goed is, kun je er best voor gaan de beroemde Fender sound zit er gewoon in.
Master volume kun je eventueel eenvoudig (laten ) verwijderen.
Een late seventies pro reverb met 70 watt zal ergens tussen de 700 en 900 euro kosten.

Jay75
28 januari 2010, 23:01
De laatste master modellen van de pro reverb zijn 75 watt en waren voorzien van ultralineair uitgangs trafos.
De master volume modellen hebben een iets andere / "mindere " toon.
Geen probleem dit is allemaal zonder al te veel problemen te wijzigen in een wat authentieker circuit.
Als de prijs goed is, kun je er best voor gaan de beroemde Fender sound zit er gewoon in.
Master volume kun je eventueel eenvoudig (laten ) verwijderen.
Een late seventies pro reverb met 70 watt zal ergens tussen de 700 en 900 euro kosten.

Ja klopt hij heeft m verkocht voor 800 euro als het goed is.

Maar hoe zit dat dan als je wil "scheuren" zonder master, dan kan je qua balans in de band toch niet makkelijk aanpassen, omdat ik dan misschien een stuk harder zou moeten staan om dat breakingpoint te bereiken.

Comfortably Daniel
29 januari 2010, 08:29
hmm...De kracht van zo'n versterker ligt juist in z'n mooie clean sound.
Ik zou geen master op m'n Twin willen hebben. Gewoon een lekker pedaaltje ervoor en gaan met die handel ;)

Had je deze site trouwens al gevonden? Er staat een hoop info http://www.ampwares.com/fender.asp

matto
29 januari 2010, 08:59
Maar hoe zit dat dan als je wil "scheuren" zonder master


simpel:


http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/38217/Ibanez-TS9-Tube-Screamer.jpg

Rick trodat
29 januari 2010, 12:56
Een tubesreamer icm met een fender is inderdaad een heilige orgasme.

Chris Winsemius
29 januari 2010, 15:54
Twin op 9 geeft aardig wat scheur en ook wel wat volume...



























:D

Rinze
29 januari 2010, 17:16
Ted Nugent speelde vroeger live met 9 (of waren het 7?) Twins achter zich, lekker opengedraaid om een ouderwetse scheur te krijgen :makeup:

Maar die is dus doof :chicken:

Michael AE
29 januari 2010, 17:24
Ja, de mijne gaat ook gruwelijk hard. Nu niet meer, maar vroeger wel.

Ik heb ook een twin met JBL's gehad en dat was helemaal niet te harden. Wel een goede sound, maar veels te hard.

matto
29 januari 2010, 19:07
Ja, de mijne gaat ook gruwelijk hard. Nu niet meer, maar vroeger wel.


ahum, ook doof?:)

Toaster
29 januari 2010, 20:38
Ted Nugent speelde vroeger live met 9 (of waren het 7?) Twins achter zich, lekker opengedraaid om een ouderwetse scheur te krijgen :makeup:

Maar die is dus doof :chicken:

hè?.......

jacky
30 januari 2010, 14:37
Ted Nugent speelde vroeger live met 9 (of waren het 7?) Twins achter zich, lekker opengedraaid om een ouderwetse scheur te krijgen :makeup:

Maar die is dus doof :chicken:

waren super twins dus nog wat harder ;-)

Rinze
30 januari 2010, 15:22
waren super twins dus nog wat harder ;-)
Is dat zo? Dat wist ik dan weer niet.

Ik heb wel eens over een Super Twin gespeeld, wat een kutherrie (en wat een kutgeluid). Heb zelf de basuitvoering gehad, die ging ook flink hard en een Dual Showman, daar was het hele blok ook niet blij mee. Beetje overkill ook.

Jay75
3 februari 2010, 17:19
Ik zit nu te denken aan de Fender Deluxe Reverb, RI die schijnt toch wel erg lekker te zijn, binnenkort maar eens testen!

Michael AE
4 februari 2010, 02:41
ahum, ook doof?:)

hahaha! Gelukkig niet. Alleen een kapotte amp. :(

PT1989
5 februari 2010, 20:02
Thanks voor de uitleg, echter wat is het verschil in geluid, want dat lees ik er dan weer niet in?

luister naar arnold v dongen die gebruikt een showman in combi met een bogner of matchless

Dweezman
6 februari 2010, 21:19
ik heb heb ook echt goed klinkende oudere musicman's gehoord...

apekop
25 april 2010, 12:19
Haha! Geweldig :). Silverface klinkt OVER HET ALGEMEEN pinniger, kouder, killer, doortastender: blackface OVER HET ALGEMEEN ronder, romiger en reageert wat beter op pedaaltjes.

Hoe verhouden zich de oude (blackface) twins t.o.v. de '65 RI Twin reverb qua sound en betrouwbaarheid?
Is een oude of nieuwe Twin aan te raden?

the sure thing
25 april 2010, 20:46
Hoe verhouden zich de oude (blackface) twins t.o.v. de '65 RI Twin reverb qua sound en betrouwbaarheid?
Is een oude of nieuwe Twin aan te raden?Als je een ouder Twin BF kan veroorloven: DOEN! Het verschil met een RI is echt te horen, ook in het live-geweld.

Een SF hoeft niet slechter dan een BF te klinken, vooral de SF zonder mastervolume is goed en is makkelijk om te bouwen naar BF specs. Een SF met mastervolume klinkt snel al hard en kil, maar sommige exemplaren klinken ook OK. Qua betrouwbaarheid: zeer betrouwbaar, mits ff nagekeken door een profi amptech.

De RI zou ik links laten liggen. Klinkt op zich wel OK, maar klinkt echt wezenlijk anders dan de oude beessies. Milder (minder scherp), maar ook platter, dynamieklozer en "saaier". Moeilijk te omschrijven.

Best budget buy: een SF non MV (mastervolume) in goede conditie en evt laten tweaken naar BF specs.

apekop
25 april 2010, 22:07
bedankt voor dit advies.

Dan weet ik dat ik beter kan kijken voor een oude silverface zonder mastervolume dan voor een '65 RI.
Ik had geen idee dat het zoveel scheelt qua sound.

Klinkt hij na het ombouwen tot een BF dan ook echt hetzelfde als een blackface?
en is dat een dure klus?

wat is een goede/normale prijs voor een SF?

the sure thing
25 april 2010, 22:40
bedankt voor dit advies.

Dan weet ik dat ik beter kan kijken voor een oude silverface zonder mastervolume dan voor een '65 RI.
Ik had geen idee dat het zoveel scheelt qua sound.

Klinkt hij na het ombouwen tot een BF dan ook echt hetzelfde als een blackface?
en is dat een dure klus?

wat is een goede/normale prijs voor een SF? Houd er rekening mee dat 3 oude Fender Twin Blackface versies alle 3 anders klinken. Dus: ja, een oude SF ombouwen naar BF specs maakt dat ie klinkt als een BF. Maar.... een "echte oude" BF kan toch net weer ff anders klinken. Er zijn ook SF versies die "beter" klinken dan BF versies. Bij deze oudjes gaat het meer om het examplaar dan het type. Ombouwen kost vogens mij zo'n EUR 250,- door een profi tech, AFHANKELIJK van wat er nog meer moet gebeuren (nieuwe buizen, andere meuk). De kans is ook aanwezig dat een ombebouwde al te koop is.

Een SF non MV in goede en originele staat gaat denk ik weg voor EUR 1.000,- tot EUR 1.200,-? Misschien momenteel wat meer.

apekop
26 april 2010, 12:25
wederom dank. Ik ga het in de gaten houden.
Op MP staan er momenteel alleen met mastervolume, deze zijn zo rond de 750 euro.

Comfortably Daniel
26 april 2010, 12:39
Hmm...ben 't er mee eens dat een oude BF Twin anders klinkt dan een reissue, maar de riessue's zijn nou niet bepaald versterkers die je links moet laten liggen. Ik heb er zelf al een paar jaar één en 't is m'n "main-amp".
Er zitten uiteraard al lang niet meer dezelfde buizen in, wat een berg scheelt in sound.
Ik zou in elk geval de keuze van een nieuwe niet uitsluiten.;)

the sure thing
26 april 2010, 14:38
Hmm...ben 't er mee eens dat een oude BF Twin anders klinkt dan een reissue, maar de riessue's zijn nou niet bepaald versterkers die je links moet laten liggen. Ik heb er zelf al een paar jaar één en 't is m'n "main-amp".
Er zitten uiteraard al lang niet meer dezelfde buizen in, wat een berg scheelt in sound.
Ik zou in elk geval de keuze van een nieuwe niet uitsluiten.;) .... heb je op zich ook wel gelijk in. De RI is "an sich" geen slechte amp, maar bij een vergelijk met de oude meuk valt ie teveel uit de toon :)

apekop
29 april 2010, 00:06
Als je een ouder Twin BF kan veroorloven: DOEN! Het verschil met een RI is echt te horen, ook in het live-geweld.

Een SF hoeft niet slechter dan een BF te klinken, vooral de SF zonder mastervolume is goed en is makkelijk om te bouwen naar BF specs. Een SF met mastervolume klinkt snel al hard en kil, maar sommige exemplaren klinken ook OK. Qua betrouwbaarheid: zeer betrouwbaar, mits ff nagekeken door een profi amptech.

De RI zou ik links laten liggen. Klinkt op zich wel OK, maar klinkt echt wezenlijk anders dan de oude beessies. Milder (minder scherp), maar ook platter, dynamieklozer en "saaier". Moeilijk te omschrijven.

Best budget buy: een SF non MV (mastervolume) in goede conditie en evt laten tweaken naar BF specs.

is een master volume SF trouwens ook om te bouwen tot BF specs?
en klinken master volume SF's dan veel slechter dan non master volume exemplaren?
volgens mij zijn de non mastervolume exemplaren alleen voor '72 gemaakt, toch?

the sure thing
29 april 2010, 07:39
is een master volume SF trouwens ook om te bouwen tot BF specs?
en klinken master volume SF's dan veel slechter dan non master volume exemplaren?
volgens mij zijn de non mastervolume exemplaren alleen voor '72 gemaakt, toch?

Ja, zo ongeveer 1972 ja. Het is niet zo dat de mastervolume het "slechter" maakt, maar rond die tijd werden er ook andere onderdelen gebruikt en volgens mij ook andere trafo's/andere circuits. En als je die moet laten vervangen, kost meer geld. Ik kom nu in een gebied waar ik niet zo heel veel verstand van heb, dus ff wachten tot een paar forummers reageren die dagelijks met dit soort kost te maken hebben.

Eko
29 april 2010, 09:26
Jay,
Ik heb sinds kort ook een SF twinreverb , even laten checken bij Stamp. Martin vertelde me dat de amp inderdaad volledig en perfect gereviseerd was , zoals verteld door de verkoper. Het enige was dat een van de speakers niet helemaal top meer was. Vervangen door een stel Celestion Vinatge 30. Wat een verschil! Het is een mastervolume versie die ik inderdaad heb gekocht voor het prachtige clean en de reverb waar je in kunt verdrinken. Inderdaad het geluid van Chris Isaak op z`n eerste albums. ( pak maar eens een goede Gretsch i.c.m. de reverb).
Martin maakt trouwens prachtige deluxe reverbs waar je ook heel goed mee uit de voeten zou kunnen.

apekop
29 april 2010, 10:01
Ja, zo ongeveer 1972 ja. Het is niet zo dat de mastervolume het "slechter" maakt, maar rond die tijd werden er ook andere onderdelen gebruikt en volgens mij ook andere trafo's/andere circuits. En als je die moet laten vervangen, kost meer geld. Ik kom nu in een gebied waar ik niet zo heel veel verstand van heb, dus ff wachten tot een paar forummers reageren die dagelijks met dit soort kost te maken hebben.

ok, ik ben serieus voor een Twin Reverb aan het kijken, maar er zijn veel verschillende versies, dus ik wil me er zo goed mogelijk in verdiepen.
De non master volume exemplaren kom je niet zo veel tegen volgens mij, en een BF al helemaal niet.
Ik ben dus wel benieuwd naar het klankverschil tussen een non MV en MV silverface en hoe het zit met de ombouw bij beide modellen.

the sure thing
29 april 2010, 19:45
ok, ik ben serieus voor een Twin Reverb aan het kijken, maar er zijn veel verschillende versies, dus ik wil me er zo goed mogelijk in verdiepen.
De non master volume exemplaren kom je niet zo veel tegen volgens mij, en een BF al helemaal niet.
Ik ben dus wel benieuwd naar het klankverschil tussen een non MV en MV silverface en hoe het zit met de ombouw bij beide modellen.Een klankverschil tussen de MV en nonMV is dat de MV versies (beter gezegd: de versies vanaf midden jaren '70) wat scherper klinken en minder warm. Dan heb je ook nog de SF versies met mastervolumeknop die een push-pull functie hebben (eind jaren 70, begin jaren 80?) die nog minder populair zijn.

Een SF MV versie heb je voor onder de EUR 1.000,-. Je kan hier bepaalde forummers mailen om te vragen wat het ongeveer kost die om te laten bouwen tot BF specs. Je zou je oog ook eens op Engeland of Duitsland kunnen richten als je een 2e hands Twin BF zoekt. Ze zijn er wel!

apekop
30 april 2010, 09:27
bedankt, je hebt me al heel goed op weg geholpen!

zijn er behalve ebay nog andere buitenlandse sites waar ik me op zou kunnen richten voor een twin?

Toaster
30 april 2010, 17:46
de nederlandsche bank.

Als je een echte blackface twin wil hebben moet je veel zitvlees hebben (kan echt lang gaan duren)

En als je hem laat overkomen uit het buitenland moet je ook echt geld hebben. Want op ebay zullen dat soort ampjes niet per opbod worden verkocht maar voor idiote buy it now prijzen.

matto
30 april 2010, 23:55
Ik heb het op dit forum al eens vaker beweerd: een SF Fender is zo gek nog niet als je op zoek bent naar de typische Fender clean/drive tone.
En BF Fender amp is een serieuze investering terwijl een SF nog steeds een betaalbaar alternatief is.
Een SF Fender kun je een klein beetje aanpassen of zelfs totaal ombouwen b.v als je een 135 watt twin hebt en je wilt er een 80 watt BF twin van maken.
Een beetje aanpassen is tientjes werk en een totale ombouw kan ook trafo vervanging inhouden, dan zit je zomaar aan een bedrag van plm 150 tot 250 euro per trafo.
Een frisse SF Twin met nieuwe elcos en buizen kost ongeveer 1000 tot 1200 euro.
De Twins die nog een 100.000 noten beurt moeten hebben kosten tussen de 7 en de 900 euro.
Ik zou ook eerder voor een SF gaan dan voor een reissue Fender met printplaat opbouw.

the sure thing
1 mei 2010, 07:22
Ik heb het op dit forum al eens vaker beweerd: een SF Fender is zo gek nog niet als je op zoek bent naar de typische Fender clean/drive tone.
En BF Fender amp is een serieuze investering terwijl een SF nog steeds een betaalbaar alternatief is.
Een SF Fender kun je een klein beetje aanpassen of zelfs totaal ombouwen b.v als je een 135 watt twin hebt en je wilt er een 80 watt BF twin van maken.
Een beetje aanpassen is tientjes werk en een totale ombouw kan ook trafo vervanging inhouden, dan zit je zomaar aan een bedrag van plm 150 tot 250 euro per trafo.
Een frisse SF Twin met nieuwe elcos en buizen kost ongeveer 1000 tot 1200 euro.
De Twins die nog een 100.000 noten beurt moeten hebben kosten tussen de 7 en de 900 euro.
Ik zou ook eerder voor een SF gaan dan voor een reissue Fender met printplaat opbouw.Ha Matto, dat is ook precies wat hier door meerderen word beweerd.

matto
1 mei 2010, 08:49
Gelukkig :p:p:p maar.
De wat latere Fenders van eind jaren 70 begin jaren 80- zijn trouwens ook niet te versmaden.
Een Fender 30 of 75 en ook de wat latere Rivera ontwerpen zoals de concert of de luxe reverb II enz. zijn ook prima versterkers die nog niet al teveel geld hoeven te kosten.

apekop
1 mei 2010, 10:58
wederom bedankt voor de input.

Een BF is inderdaad te hoog gegrepen financieel gezien.
Dus het zal een toch een SF worden die ik dan laat ombouwen.

Aangezien je een SF non mastervolume bijna nooit tegenkomt, zal het misschien toch een master volume SF worden. Of gewoon nog even langer wachten...

Nog even om alles op een rijtjes te hebben. Mocht ik een SF mastervolume willen, die van welke jaren tot welke jaren zijn het 'beste'? Ook met de ombouw in gedachte.
En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? (bepaalde speakers of buizen die beter zijn etc.)

Toaster
1 mei 2010, 12:32
Barend je hebt PM