PDA

View Full Version : Vast op een bepaald niveau.



Schuey
27 januari 2010, 18:18
Ik heb al een tijdje het idee dat ik vast blijf zitten op een bepaald (te laag) niveau. Nu ga ik donderdag weer verder met mijn gitaarlessen na een korte pauze. Nu lijkt me dit een mooi moment om die eens op de schop te nemen.

Kort gezegd, ik wil weer net zo hard voorruit gaan als in het begin toen ik de basics leerde. Alleen, hoe? Voor mezelf heb ik 2 dingen bedacht:


1. Meer theorie voor meer controle over wat ik doe en improvisatie mogelijk maken -- > soepelheid/controle
of
2. Keihard nummers pakken die way out of my league zijn, skills forceren --> oprekken vingers/snelheid

Wat is nu de juiste keuze, als die al aanwezig is?

gorgasm
27 januari 2010, 18:52
mss een idee geven van wat je nu wel al kan en wat niet?

Thiez
27 januari 2010, 19:02
Op gegeven moment kom je op een niveau dat het leerproces wat minder hard vooruit lijkt te gaan. Zeker voor jezelf.
Zeker als je vaak gitaarles hebt moet je eens aan je leraar een eerlijk oordeel vragen over je vooruitgang.

Verder zou ik je theorie gaan uitbreiden. Wanneer je deze theorie beheerst kun je vanuit die theorie je skills verbeteren zoals snelheid.

Zoals gezegd misschien even aangeven hoe ver je zelf ongeveer bent. Ik zou zowizo beginnen met de pentatonisch mineur en majeur goed onder de knie te krijgen over de gehele hals. Hier kom je al heel ver mee en vind ik persoonlijk lekkerste ladder voor blues en rock.
Wanneer je dit kunt en goed onder de knie hebt kun je gaan oefenen eventueel op de kerktoonladders. Dit is een vast rijtje met ladders die dezelfde noten bevatten maar een andere basisnoot hebben. bv Cmajeur, Ddorisch, Efrygisch, Flydisch, Gmixolydisch, Amineur, Blokrisch. Deze ladders bevatten allemaal dezelfde noten (namelijk A,B,C,D,E,F,G)

Met deze ladders kun je al ontzettend veel improviseren en je kunt delen uit de ladders nemen of er patroontjes van maken. Deze patroontjes ga je dan weer oefenen met metronoom en steeds een stapje hoger proberen.
Rock disciplines van john petrucci is erg leerzaam voor het trainen van je snelheid.

Het is maar een voorstel natuurlijk want er zijn verschillende manieren om iets te leren. Ik heb het zelf via deze weg gedaan. En moet eerlijk toegeven dat ik in de band bijna alleen de pentatonische ladders en af en toe eens volledig mineur gebruik. De rest moet de achtergrond echt om vragen om deze goed toe te kunnen passen.
Ook ik ben geen topgitarist hoor en mijn theorie kan nog zeker veel aan bijgeschaafd worden. Maar ik moet toegeven dat ik nu al heel veel van de theorie die ik beheers dus niet gebruik. En omdat je het niet veel gebruikt zal het ook deels weer vervagen. Een creatieve gedachte is veel belangrijker vind ik voor het schrijven van nummers dan theorie. Als het lekker klinkt en totaal tegen alle theorie in is, waarom zou je het dan niet doen?
En nog een tip. Veel samenspelen met andere muziekanten. Maakt niet uit welk niveau ze zijn. Niet bang zijn om slechter dan iemand te zijn. Als je 'echte' muzikanten hebt willen ze je tips geven, jammen, muziek maken. Capsonus mensen kijken op je neer en lachen om je niveau. Naar mijn mening geen muzikanten.

Schuey
27 januari 2010, 19:06
Hier is het laatste filmpje wat ik online heb gezet, mijn timing is kut soms, maarja.

http://www.youtube.com/watch?v=Z2y8SDdTDqM

Toonladders lijkt me idd een goed begin, alleen hoe voorkom je dat je al na 2 keer spelen verveelt daar van bent :X

Thiez
27 januari 2010, 19:17
Improviseren.
Op deze site heb je leuke backingtracks staan. Hier me improviseren en jammen heb ik mijn toonladders geleerd. Met kerktoonladders is dit wat lastiger omdat deze zoals ik al zei vaak vragen om een bepaalde backingtrack.

http://www.guitarbackingtrack.com/bts/Jamtracks.htm

Zeker die blues dingetjes is goed om mee te beginnen. Niet al te snel dus genoeg tijd om rustig na te denken over je toonladders en de noten waar je naartoe gaat.
Al de blues dingen kun je doen met pentatonisch mineur (met eventueel toegevoegde bluesnoot)

Wanneer het goed wilt lukken kun je eens proberen met de heavy metal in Em ofzo. Hier kun je ook met pentatonische ladder op soleren maar je hebt al weer meer mogelijkheden door een volledig mineur te pakken.

Schuey
27 januari 2010, 19:32
Thanks, die backingtracks lijken me wel cool om het interessant te houden, vet :D

gorgasm
27 januari 2010, 21:46
je timing, valt MIJ enorm op.
En leer kirk zn laatste 'solo' Dan zn eerste

En leer up and downstrokes

Nuff said, mag dicht

Schuey
27 januari 2010, 21:58
Het zou vreemd zijn moest je dat niet opvallen ;)

Tuurlijk gebruik ik upstrokes, als het nut heeft, in Creeping Death heb je nauwelijks nodig...

Solos geef ik niet veel om, liever eerst beter omgaan met wat ik hierboven als vraag gesteld heb, en strakker spelen.

Van mij hij nog lekker openblijven, kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen dit probleem een keer hebben gehad!

Thiez
27 januari 2010, 22:06
Je kunt het wel proberen om je techniek te verbeteren. Je hebt het niet nodig in principe ups en downs bij dit nummer maar als je het probeerd verbeterd het je alternate picking en het klinkt vloeiender/gecontroleerder. Omdat je meer tijd hebt in principe.
gorgasm's tip was goed alleen zijn manier van uitleggen is wat lullig.

Schuey
27 januari 2010, 22:10
Tuurlijk techniek kan ik altijd verbeteren, maar zoals ik al zei, als het geen nut heeft en een riff vetter klinkt met downpicking, ga ik niet alternate picken. Lekkere riff van master of puppets ga je toch ook niet downpicken :sssh:

Ik heb dat ook zo vaak, bedoel het goed alleen het komt verrot mijn strot uit...

interessander
27 januari 2010, 22:21
Ik zou beginnen om Creeping Death eens te oefenen met enkel een metronoom. Meespelen met een CD is misschien leuker maar als je enkel je eigen spel hoort kun je daar ook veel beter op concentreren. Ik ben ook voor downpicken, zowel CD als MOP!

Schuey
27 januari 2010, 22:24
Yep je hebt een zeer goed punt! Nu heb ik dat toevallig deze week voor het eerst gedaan voor een bandrepetitie, met alleen de drum backing track en de metronoom uit guitar pro, echt superfijn! Het is alleen wel ietsje moeilijker, maar wel briljant om te oefenen met maat houden, en dat vind ik nog wel eens moeilijk :)

Dealer
27 januari 2010, 22:27
Wat ik ook leuk vind om te doen is wat met het nummer stevie ray vaughan - pride & joy

Ik weet nog dat ik iets wat nieuwers wou en het rythm deel was wat nieuwer voor mij vanwege die (toen vond ik dat vage) mutes. Best leuk

Ook heel leuk om als backing track te gebruiken:) En mn loop heeft ook veel bij dit soort dingen geholpe

Metronoom only lijkt me ook beter om te oefenen, en een drummer nog beter ofc

Thiez
27 januari 2010, 22:28
Het blijft ontzettend moeilijk om goed precies goed in ritme te blijven hoor. Ik merk het nu ook met de band. We spelen onze eigen nummers gewoon goed enzo en de instrumenten samen kloppen met het ritme. Maar wanneer het opgenomen is en je legt er een metronoom langs dan merk je hoe erg het tempo schommelt halverwege een nummer. Omdat je in een bepaalde groove zit en je daar in mee gaat.
In principe is het de taak van de drummer zijn tempo goed strak te houden. Maar het is wel zaak dat jij dan weer strak op de drum blijft.

Schuey
27 januari 2010, 22:33
Met andere woorden, als de drummer geen maat kan houden, ben je fucked? :P

Maar we gaan een beetje offtopic denk ik, mensen nog meningen over mijn vraag in de startpost? Hoor ze graag :)

teajay
5 februari 2010, 02:05
In tegenstelling tot wat ze hier zeiden; júist meespelen met nummers, met de toegevoegde nuance dat je op gehoor meespeelt. Dat lijkt ongelooflijk lastig, maar als je begint met simpele voorspelbare dingen valt het mee.

Zet een paar bluesnummers up, volg het schema, probeer de exacte riffs uit te vogelen (je weet de akkoorden; bluesschema). Op gehoor muziek uitvogelen is volgens mij de beste manier om beter te worden.

Trouwens, op 5:07 van je filmpje, dat foutje doet pijn. :sssh:

EuroCinema
5 februari 2010, 10:15
Kort gezegd, ik wil weer net zo hard voorruit gaan als in het begin toen ik de basics leerde.

Dat gaat niet meer gebeuren. De sprong die je de eerste jaren maakt, van niks kunnen naar in een rockbandje mee kunnen draaien, is enorm. Van best okee naar behoorlijk goed duurt nou eenmaal vele malen langer. Dus benader het ook zo. Neem de tijd om aan de basics te werken: timing met metronoom inderdaad, theorie, aanslagtechnieken. Ga niet de hele tijd op het randje van of net boven je kunnen spelen. Dat kweekt slordige techniek die je later in de weg gaat zitten. Leer wat je kan spelen ook echt strak te spelen, met elke noot goed gearticuleerd. Je zal zien dat je over 5 jaar een stuk verder bent. Maar ga niet elke maand kijken waar je staat.

Schuey
5 februari 2010, 10:57
In tegenstelling tot wat ze hier zeiden; júist meespelen met nummers, met de toegevoegde nuance dat je op gehoor meespeelt. Dat lijkt ongelooflijk lastig, maar als je begint met simpele voorspelbare dingen valt het mee.

Zet een paar bluesnummers up, volg het schema, probeer de exacte riffs uit te vogelen (je weet de akkoorden; bluesschema). Op gehoor muziek uitvogelen is volgens mij de beste manier om beter te worden.

Trouwens, op 5:07 van je filmpje, dat foutje doet pijn. :sssh:

Ik doe het gewoon allebei, maar als ik het nummer eenmaal lekker ken is het wel superfijn om daarna met alleen drums en metronoom te doen :)

Je bedoelt waar ik eigelijk meteen had moeten afdempen? :soinnocent:
edit:
oh, die :X half toontje te hoog, ouch :P


Dat gaat niet meer gebeuren. De sprong die je de eerste jaren maakt, van niks kunnen naar in een rockbandje mee kunnen draaien, is enorm. Van best okee naar behoorlijk goed duurt nou eenmaal vele malen langer. Dus benader het ook zo. Neem de tijd om aan de basics te werken: timing met metronoom inderdaad, theorie, aanslagtechnieken. Ga niet de hele tijd op het randje van of net boven je kunnen spelen. Dat kweekt slordige techniek die je later in de weg gaat zitten. Leer wat je kan spelen ook echt strak te spelen, met elke noot goed gearticuleerd. Je zal zien dat je over 5 jaar een stuk verder bent. Maar ga niet elke maand kijken waar je staat.


Thanks voor deze realistische kijk op de zaken, denk dat je zeker gelijk hebt ja!

SmashingPumpkins
5 februari 2010, 12:10
Je hebt wel een goede toon :metal:

Schuey
11 februari 2010, 20:31
Thanks, vond het zelf op die video nogal nasaal klinken..

Heb vanavond wat standaard Metallica riffs opgenomen.

www.wgeuze.nl/riffs.mp3

Gewoon zo opgenomen, dus foutjes moet je maar voor lief nemen ;)

gorgasm
11 februari 2010, 20:51
Maar ga niet elke maand kijken waar je staat.
Op zich kan je in een maand best wel veel vorderingen maken, alleen kan de mens er het geduld niet voor opbrengen om GEDULDIG te oefenen, dat enkele uren per dag

EuroCinema
12 februari 2010, 10:19
Dan nog. Ik ben geboren met een overdosis zelfdiscipline en kan goed een bepaald oefenregime aanhouden. Dan leer ik in feite inderdaad heel veel in een periode van intensief studeren. Echter: het kan zomaar een jaar duren voordat iets van het geleerde ook echt organisch, vanzelf opduikt in m'n spel.

Daarom kan ik hier ook heel bijdehand doen over allerlei jazz-dingen :-) maar hoor je die zeker allemaal niet in onze muziek terug. Ik wil dat ook niet forceren, zo van daar komt de ingestudeerde outside lick. These things take time.

Ibanez666
12 februari 2010, 10:31
Als ik vast zit, probeer ik gewoon eens een andere stijl. Daar valt genoeg te leren=vooruitgang en vaak kun je het geleerde weer toepassen in je favoriete stiijl en dat geeft dan weer een impuls om verder te gaan.

ShredTallicA
12 februari 2010, 11:34
Als ik vast zit, probeer ik gewoon eens een andere stijl. Daar valt genoeg te leren=vooruitgang en vaak kun je het geleerde weer toepassen in je favoriete stiijl en dat geeft dan weer een impuls om verder te gaan.

+10 :ok::crazyhappy:

Schuey
12 februari 2010, 12:09
Goeie tip ja :)