PDA

View Full Version : OPLOSSING: Marshall DSL100 footswitch functie



Highway49
27 januari 2010, 16:18
Toch maar een nieuw draadje starten, vind het wel de moeite!

Het gaat om de veelbesproken functie bij een marshall dsl 100 JCM2000 amp. Dat er niet met de voet geschakeld kan worden tussen de clean/crunch binnen het groene kanaal. Het lijkt erop dat het me gaat lukken...

Ik heb een mod-set besteld bij iemand van dat forum, en heb deze ondertussen ook al in huis! Ik moet 'm alleen nog inbouwen. Wat houd deze set in?

1. Mijn reverb-switch ingang gaat eruit, en komt een nieuwe voor in de plaats.

2. 1 van mijn reverb draaiknoppen (om de hoeveelheid reverb te regelen) gaat er ook uit, en deze gaat functioneren als aparte volume tussen de clean en de crunch.

Klinkt heel makkelijk maar er komt nogal wat soldeer werk bij kijken.

http://www.gsharp.co.uk/dsl_fs_mod/Kit%20PType_small.jpg

http://www.gsharp.co.uk/dsl_fs_mod/main_install_small.jpg

Geinteresseerd? De topicstarter (van het Marshall forum, niet ik dus) heeft nog een aantal exemplaren liggen voor jullie:

http://www.marshallforum.com/workbench/8904-marshall-dsl-50-100-clean-crunch-footswitch-last.html

Het is betrouwbaar, voor 50 euro (incl. verzenden) heb je 'm vrij snel binnen. Dat is nog de duurste optie (scheelde btw maar 5 euro ofzo) Er zijn ook opties zonder de nieuwe volume-control etc.

LET OP: reverb komt dus te vervallen (of in ieder geval 1 vd 2 reverbs, dat weet ik nog niet). Ik vind die reverb toch overbodig.

De beste man stuurt je ook een uitgebreide PDF handleiding op met instructies voor inbouwen.

Nielsje
27 januari 2010, 19:24
Ziet er goed en vooral betaalbaar uit!
Laat maar weten hoe het werkt! Dit was voor mij toch wel een groot nadeel aan de DSL. Top man!

Highway49
27 januari 2010, 22:40
Ziet er goed en vooral betaalbaar uit!
Laat maar weten hoe het werkt! Dit was voor mij toch wel een groot nadeel aan de DSL. Top man!

Betaalbaar zeker! Als je het zelf kunt kost het je 50 euro op de kop af, lijkt mij, als je de prijs van de top zelf bekijkt, best de moeite waard. Voor heel veel mensen was het een groot nadeel aan de DSL.

Die aparte volume regeling is ook ideaal, ben blij dat hij met die optie kwam...had daar zelf niet eens aan gedacht.

Ik hoop van het weekend tijd te hebben om het te bekijken...

heavy-metal-thunder
27 januari 2010, 22:45
mijn makker heeft een gelijkaardige mod gedaan op mijn dsl:

- clean heeft nu meer volume, klinkt niet zo dun en schel (er werd ergens iets doorgenkipt en daar kwam een weerstand over. de waarde v/d weerstand bepaalt de mate van gain en volume);
- hij heeft ook nog een mod gedaan waardoor ik nu clean, crunch en lead kan footswitchen.
Daarbij werd de reverb-functie NIET gesupprimeerd: de jack ingang voor kanaal te switchen hebben we gewijzigd in een stereo (female). Mijn footswitch (ook min of meer zelf gemaakt) is een gewone kabel met een 5-tal draadjes in, waaraan een stereojack (male) zit en ook nog een mono jack (male). De stereo gaat in de ingang voor de kanalen, de mono is voor de reverb.

Wat jij hebt, is wel een interessant mod-pakket, want de mod op mijn amp is niet uit te voeren door mensen zonder uitgebreide elektronica-kennis. En ik heb ook geen aparte gain voor clean en crunch.

Laat eens weten hoe het werkt en vooral, hoe de (volume)verhouding tussen clean en crunch zijn.

succes.

Highway49
28 januari 2010, 08:13
Mooie mod heb jij ondergaan dan!

Bij 'mijn' methode bestaat er trouwens ook de mogelijkheid de reverb te behouden volgens mij. Sowieso moet je dan een gat boren voor de nieuwe ingang, maar ook zal een en ander dan wel anders aangesloten moeten worden.

Ik heb voor de makkelijke optie gekozen omdat ik de reverb toch niet gebruik. Maar behouden zou altijd mooi zijn natuurlijk..

Nielsje
28 januari 2010, 10:52
Kan je het niet zo maken dat je met één knop beide reverb niveau's regelt? Misschien zelfs met een push pull pot, alhoewel dat wat lastiger gaat met die prutdingen in de dsl. De schakelbaarheid van de reverb vond ik sowieso onnodig. Heb de mijne destijds gemod naar een schakelbare fx loop. Stuk bruikbaarder :ok:

heavy-metal-thunder
28 januari 2010, 12:56
Mooie mod heb jij ondergaan dan!

Bij 'mijn' methode bestaat er trouwens ook de mogelijkheid de reverb te behouden volgens mij. Sowieso moet je dan een gat boren voor de nieuwe ingang, maar ook zal een en ander dan wel anders aangesloten moeten worden.

Ik heb voor de makkelijke optie gekozen omdat ik de reverb toch niet gebruik. Maar behouden zou altijd mooi zijn natuurlijk..

en als je nu mono jack voor de reverb stereo maakt? Dit was niet zo moeilijk. Wij hebben zelfs de originele (female) jack gebruikt door er een ijzeren beentje bij te zetten. Het gleufje daarvoor is reeds voorzien.

Voor mij is het opgeven van reverb, geen optie. Ik speel van rock 'n roll (rockabilly), funk, bluesrock tot hard rock (geen metal). Met mijn strat en wat reverb klinkt clean heel mooi.

Maar ik ben erg nieuwsgierig of je nu echt gain-onafhankelijk de volumes voor clean en crunch kunt regelen. Want dat is nog de enigste tekortkoming op mijn DSL.

Highway49
28 januari 2010, 13:47
Maar ik ben erg nieuwsgierig of je nu echt gain-onafhankelijk de volumes voor clean en crunch kunt regelen. Want dat is nog de enigste tekortkoming op mijn DSL.

Dat is inderdaad wat er gaat gebeuren. Het zou moeten werken dus...ik had de volgende 3 opties, heb de 3e gekozen:

1) Basic, add footswitch to clean/crunch channel
2) As above but allows you to drop the volume of the crunch channel to match the clean using a pot on the mod PCB (cannot be adjusted once re-assembled)
3) Re-assign the 2nd reverb control to the crunch volume to give true seperate control over each volume (or fit the new control at the rear of the amp as some people have done). This however needs a new volume pot in that position which is an extra £1.50.

Reverb behoud je dus wel op je rode kanaal. Mocht je het echt nodig hebben zou je ervoor kunnen kiezen op die momenten het rode kanaal te gebruiken (alleen dus geen reverb op clean).

heavy-metal-thunder
28 januari 2010, 15:20
bij mij is het clean luider gemaakt door de gain te verhogen en door de mids minder weg te filteren. Maar voor mijn doeleinden zou het wel praktisch zijn om crunch stiller te maken (zonder dat de gain vermindert).

Highway49
30 januari 2010, 16:55
We hebben even naar de versterker + mod gekeken, nog niet erin gedaan, moeten we wat meer tijd voor uittrekken.

Het idee is, dat de Reverb draaiknop van kanaal B in de toekomst de Reverb voor BEIDE kanalen zal regelen, en de Reverb draaiknop van Kanaal A zal dus het volume van de Grunch regelen.

Reverb blijft dus behouden, maar niet meer footswitchable. (tenzij je een extra gat boord, wat ook niet echt een groot probleem is lijkt me)

Kortom, Reverb blijft op beide kanalen bestaan, en regelbaar. Alleen de hoeveelheid reverb is voor beide kanalen altijd gelijk.

Highway49
4 februari 2010, 10:59
Whoohoo!

Het is gelukt...maandag avond heeft de paps van m'n vriendin (ja dat lees je goed :) ) de MOD ingebouwd, en ik ben helemaal tevreden. Gelukkig is hij behoorlijk handig en had de mod er in een avondje in zitten. De mod doet gewoon wat ie moet doen, nog even voor degenen die het gemist hebben:

De reverb footswitch is een footswitch geworden om tussen clean en crunch te schakelen binnen het groene kanaal.

Reverb A knop regelt nu reverb voor beide kanalen
Reverb B knop is een volume knop geworden voor de crunch (groen)
Volume van groene kanaal regelt het cleane volume

Echt perfect, ik ging vooral voor de footswitch functie, maar die extra volume is ook echt ideaal. Zeker omdat de gain knop veel van je clean volume bepaalde. Echt een aanrader dus.

Rode kanaal blijf ik gebruiken als boost achtig iets denk ik...

Volgens mij heb ik nu een soort TSL maar dan met een mooiere sound :p (ok...dat is smaak, hoop niet dat ik een onzinnige discussie start nu)

Henri H
4 februari 2010, 11:04
Gefeliciteerd! Het lijkt me een behoorlijke upgrade. :ok:
Kun je nu ook nog steeds de reverb schakelen met een footswitch?

Highway49
4 februari 2010, 11:09
Gefeliciteerd! Het lijkt me een behoorlijke upgrade. :ok:
Kun je nu ook nog steeds de reverb schakelen met een footswitch?

Dank! Ik moet zeggen dat ik m'n amp veel meer waard vind nu :)

Nee dat kan niet meer. Maar je kunt, als je de upgrade koopt, er ook voor kiezen om een extra gat te boren en dus die footswitch behouden. Ik gebruikte 'm al nooit dus heb dat niet gedaan...

Kan altijd nog een gat bij boren en 'm er weer inbouwen, maar die behoeft heb ik niet. Gebruik eigenlijk nauwelijks reverb, en als ik 'm gebruik hoef ik niet te kunnen switchen...

Henri H
4 februari 2010, 11:47
Extra gaten boren doet je amp direct in waarde verminderen, tenminste, wel met vintage amps, weet niet of dat ook opgaat voor een DSL.
Mij lijkt zo'n modificatie als jij hebt gedaan zeker geen afbreuk aan de waarde van je amp te doen, de toekomst zal het uitwijzen.
Op mijn JCM 800 zit ook een extra gat aan de voorkant, daar zat een extra potmeter, geen idee waarvoor dat was, maar die is er nu uit en heb er een extra LED in laten bouwen zodat ik kan zien of m'n (gemodificeerde) FX-loop aan of uit staat.
Als deze amp kapot zou gaan, en ik een nieuwe (2ehands) zou moeten kopen, zou ik het zo weer doen iig.

Dude
4 februari 2010, 19:42
Voor vintage amps geld inderdaad dat wanneer er aan gekut is mensen er minder voor betalen, voor nieuwere amps echt niet door.

Ik zit me nu te bedenken dat ik nog steeds ZOVEEL spijt heb dat ik een jaar of 6 geleden bij feedback rotterdam een zwaar gemodde (en dus belachelijk goedkope) JMP combo heb laten staan, daar was volgens mij niks orgineels meer aan en hij zag er uit alsof die naar feedback toegetrokken was aan de trekhaak van de vorige eigenaar.
Maar dat ding klonk zo goed..... zo goed..... zo'n spijt :(

AART
5 februari 2010, 01:54
Vanavond gerepeteerd met een DSL omdat mijn mk 4 niet in utrecht stond. Nu snap ik gelijk waarom dit zo'n minpunt aan de amp is, ik gebruikte enkel de crunch mode, lead 1 en 2 zijn te fuzzy en dichtgesmeerd. En dat terwijl ik stevige skatepunk maak.

Crunch met gain op max was precies goed. Ook een goede combi met een recto (en nu dus Marshall gas sinds lange tijd).

rijsberman
5 februari 2010, 02:10
(en nu dus Marshall gas sinds lange tijd).

ex-demo jcm 2000 dsl 401 van 1050 voor 640,= (http://alphenaar.com/Marshall_JCM_2000_DSL_401_Demomodel_Buizenamp__N_a rt_4083.html) geen onaardige korting :soinnocent:

Het is geen DSL100, maar ja, je kunt niet alles hebben...

AART
5 februari 2010, 12:53
ex-demo jcm 2000 dsl 401 van 1050 voor 640,= (http://alphenaar.com/Marshall_JCM_2000_DSL_401_Demomodel_Buizenamp__N_a rt_4083.html) geen onaardige korting :soinnocent:

Het is geen DSL100, maar ja, je kunt niet alles hebben...

voor +-450 euro all-in kan je een 2ehands DSL 100 laten overkomen vanuit GB dus laat dat kleine ding maar zitten ;)

casper innosence
5 februari 2010, 14:44
Vanavond gerepeteerd met een DSL omdat mijn mk 4 niet in utrecht stond. Nu snap ik gelijk waarom dit zo'n minpunt aan de amp is, ik gebruikte enkel de crunch mode, lead 1 en 2 zijn te fuzzy en dichtgesmeerd. En dat terwijl ik stevige skatepunk maak.

Crunch met gain op max was precies goed. Ook een goede combi met een recto (en nu dus Marshall gas sinds lange tijd).

Ik vond t lead kanaal anders aardig te doen op de DSL, wel zorgen dat je die deep knop uit hebt staan, gain en presence niet te hoog, priima te doen. Al speel jij met EMG's of niet? Die kombi vond ik ook minder.

WillemdaGuide
5 februari 2010, 15:22
Ik vond t lead kanaal anders aardig te doen op de DSL, wel zorgen dat je die deep knop uit hebt staan, gain en presence niet te hoog, priima te doen. Al speel jij met EMG's of niet? Die kombi vond ik ook minder.



Eens!! en ook belangrijk om hem flink hard te zetten, scheelt een heleboel!

casper innosence
5 februari 2010, 15:48
en n AV kast (of andere V30kast) scheelde ook n hoop :)

AART
5 februari 2010, 18:46
Ik vond t lead kanaal anders aardig te doen op de DSL, wel zorgen dat je die deep knop uit hebt staan, gain en presence niet te hoog, priima te doen. Al speel jij met EMG's of niet? Die kombi vond ik ook minder.

Ik heb een EMG 85 in de brug van mijn RG ja. Mijn gitaar is redelijk strak en helder, dus dat zou juist moeten helpen. Maar ik gebruik ook op mijn boogie niet zoveel gain, dus dan is lead 1 en 2 gewoon overkill. Te veel gain voor mij, waardoor de sound minder gefocust is.


Eens!! en ook belangrijk om hem flink hard te zetten, scheelt een heleboel!

In het oefenhok over de drummer heen + andere gitarist moet hard genoeg zijn, anders is het sowieso onpraktisch en onbruikbaar. Ik had em nu op 4 staan dacht ik. Een amp die alleen goed klinkt op een groot podium als ie eindelijk eens voorbij standje 6 kan is in mijn ogen overbodig. Die hoef ik niet.

Maarja, het ging mij erom dat ik wel een vette sound had uit een amp waarbij ik het niet verwachtte, dus ik vind de DSL wel vet hoor, ik heb alleen het ultra gain kanaal niet nodig. :)

fweijers
19 januari 2011, 00:30
Whoohoo!
de MOD ingebouwd, en ik ben helemaal tevreden.
...Reverb B knop is een volume knop geworden voor de crunch (groen)


Hoi ik ben van plan deze mod ook uit te voeren. Vraagje: de gain op het groene kanaal is waarschijnlijk een vaste instelling die voor zowel clean als crunch geldt?
Zie ik dit goed?

Dit is waarschijnlijk niet zo heel erg: de gain op 5 geeft clean nog steeds behoorlijk clean geluid, en op crunch een lekkere overdrive.

Andere vraag: op de site zie ik dit plaatje staan http://www.gsharp.co.uk/crunch_volume_example.jpg
Hiermee is blijkbaar de volumeknop voor het crunch geluid via een extra gat bijgemaakt. Hier hoefde dus niets aan de reverb knoppen te gebeuren?

rudolf
20 januari 2011, 11:40
Heb je dan niet gewoon een TSL of zeg ik nou hele rare dingen? :D

heavy-metal-thunder
21 januari 2011, 13:49
Hoi ik ben van plan deze mod ook uit te voeren. Vraagje: de gain op het groene kanaal is waarschijnlijk een vaste instelling die voor zowel clean als crunch geldt?
Zie ik dit goed?

Dit is waarschijnlijk niet zo heel erg: de gain op 5 geeft clean nog steeds behoorlijk clean geluid, en op crunch een lekkere overdrive.

Andere vraag: op de site zie ik dit plaatje staan http://www.gsharp.co.uk/crunch_volume_example.jpg
Hiermee is blijkbaar de volumeknop voor het crunch geluid via een extra gat bijgemaakt. Hier hoefde dus niets aan de reverb knoppen te gebeuren?

ik heb een gelijkaardige mod laten doen. Bij mij zijn eer 2 gaten bij gezet, waardoor clean, crunch en lead elk hun eigen volume en gain hebben. de rest blijft ongewijzigd. Naar gebruiksgemak en afstelling toe, is dit voor mij de beste oplossing.

fweijers
21 januari 2011, 21:38
Dat klinkt wel als de ideale modificatie om een DSL 3-channel te krijgen.

Ik heb net deze mod-kit besteld, maar zal dus de gain instellen moeten delen over de 2 kanalen.

robert-gitarist
21 januari 2011, 23:47
Heb je dan niet gewoon een TSL of zeg ik nou hele rare dingen? :D

De Marshall TSL is een hele toffe amp, zonder meer maar de gain van de DSL is toch echt mooier/fijner dan die van de TSL ;) dat is mijn mening. De Chrunch op het clean kanaal van de DSL is erg JCM800 gericht en dat haald de chrunch van de TSL helaas niet. Maar de TSL heeft weer andere plus punten :)

Die mod's die ik hier zie spreken mij erg aan. Wat zou zoiets kosten incl. montage? Een forumlid die dat wellicht kan doen? Ik heb zelf twee linkerhanden op gebied van elektronica dus ik durf me er niet aan te wagen, zeker omdat ik weet hoe mijn huidige JCM2000 DSL klinkt en dat wil ik niet graag verprutsen zeg maar ;)