PDA

View Full Version : Laney Chrome O Zone troubles



B_FORCE
27 januari 2010, 15:42
Enige tijd geleden heb ik een Laney Chrome O Zone (praktisch een Laney VC50, op de eindtrap na) voor een prikkie kunnen kopen.

Deze versterker had een hele tijd stof gehapt in een winkel en er waren kleine gebreekjes aan. (footswitch, channel selector etc). Goed dat was zo gefixt.

Ik heb echter een ander probleem met dit ding met het 1e kanaal en het 4e kanaal.
Voor de mensen die de Chrome O Zone/Vc50/Vc100 niet kennen. Deze versterker heeft 4 kanalen van (simpel gezegd) clean naar steeds meer overstuur. Heeft een vermogen van ongeveer 30W (EL84 PPP)

Problemen zitten dus in het 1e kanaal en 4e kanaal en volgens mij heeft het te maken met een "ontwerpfout". Het probleem treedt ook alleen op bij lage volumes (wat ook klopt uit mijn metingen en simulaties, maar daarover later meer). Ik heb enkel de pech dat ik in een portiekwoning zit waar ik helaas niet altijd heel hard kan spelen.

Het probleem is wat lastig te omschrijven, maar door je normale (overstuurde) geluid heen hoor je een soort schel "clean" geluid. Dit geluid is ook niet te beïnvloeden door de EQ (bas,mid,treble). Een soort overspraak lijkt het ook wel op (dat is het echter niet)

Goed voordat we verder gaan eerst het schema (dat praat wel zo makkelijk :) )
http://www.schematicheaven.com/newamps/laney_chrome-o-zone.pdf

Laten we maar gelijk beginnen bij kanaal 3 en 4, dat rond buis V1, V2 etc zit.
Zoals je kunt zien is het schema van het "distortion" gedeelte (ch3 en ch4 dus) eigenlijk redelijk hetzelfde wat Marshall gebruikt (bv de JCM800). Redelijk standaard dus, buffertje, gain volume, versterker met tenslotte een DC gekoppelde kathode volger. Tot dusver geen problemen.

Echter wanneer kanaal 4 gebruikt wordt, komt er nog een extra triode tussen (V1B).
En dan ontstaat er dus een probleem. Volgens mij krijgt de kathode volger/buffer zoveel voor zijn kiezen dat deze dicht slibt. Dit is echter alleen een vermoeden van mij. Dus hopelijk hebben jullie nog meer ideeën !

Om dit te testen heb ik het schema in multisim gesimuleerd en tenslotte met een 1kHz generator (0,5Vrms) getest op de scope.

Amplitude is 0,1V/Div en tijd is 0,2ms/Div

Zie hier kanaal 4:
http://tweakers.net/ext/f/ch8zPrEsWq60f3seVwNMY50b/full.jpg

Als dit vergeleken wordt met kanaal 3:
http://tweakers.net/ext/f/K2hm8gma34xFEFl2NKJnuysS/full.jpg

Het heeft dus te maken met die "spikes".
Meet ik VOOR de kathode volger, dan heb ik gewoon nog een redelijke blokgolf (dat volgt ook uit de simulaties). Helaas geen plaatjes daarvan.
(wellicht dat ik nog sowieso plaatjes maak van de simulaties, mocht men daar in geïnteresseerd zijn).

Het punt is dat de extra gain van kanaal 4 wel fijn is voor het stevige werk. Vreemd genoeg valt die gain van kanaal 3 toch wat tegen (ondanks dat het nagenoeg een JCM800 is).

Nu kan ik een aantal dingen doen.

Kanaal 3 uitbreiden om zo toch nog wat meer gain te krijgen (wellicht met een presence circuit door tegenkoppeling van de uitgang).
Kanaal 4 beter aanpakken om zo toch het goed te kunnen gebruiken.
Ik snap namelijk niet waarom dit effect optreedt. Er zijn versterkers die wel meer trappen hebben en dus ook een hoop meer versterken (zie bv Mesa Boogie versterkers).

Hebben daarnaast andere mensen hier ook last van (op lage volumes) ?




(op het probleem van kanaal 1, het clean channel, kom ik later terug. Waarschijnlijk heeft dat probleem te maken met onvoldoende afvlakken naar de voeding toe/overspraak via de voedingslijn)

nico verduin
27 januari 2010, 17:26
En de spanningen kloppen allemaal wel? En ik zou er een dikke load op gooien... kun je vol uit testen

B_FORCE
28 januari 2010, 02:56
En de spanningen kloppen allemaal wel? En ik zou er een dikke load op gooien... kun je vol uit testen

Sorry, vergeten te vertellen :)
Alle spanningen kloppen, en deze signalen zijn getest met load. (een buizenbak zonder load is sowieso niet altijd aan te raden).

Full-load heb ik niet getest, maar dat is wel een mogelijkheid (heb een behoorlijk regelbare weerstand liggen die met gemak 150W kan hebben :D ).

De verwachting (van de simulatie) is echter dat als het volume omhoog gaat het effect niet meer echt merkbaar is. Dat heb ik gehoormatig ook al geconstateerd, hoewel ik kanaal 4 dan ook niet echt lekker vind klinken. (een beetje "boerend", maar dat kan ook aan de HH Invaders liggen)

nico verduin
28 januari 2010, 07:14
De reden voor die dikke load was omdat je aangaf niet te kunnen testen met de buren ....
Maar terug naar het schema. Daar zie ik zo op het eerste gezicht niets mis mee.
Had je met een blokgolf of sinus getest? 500mV is wel vrij hoog voor een ingangsignaal trouwens. Kun je de golven laten zien van de tussen stages?
Overigens ontwerpfout sluit ik zeker niet uit.... Kom weel meer versterkers met tegen waar ook nog wel eens een foutje in zit.

Chris Winsemius
28 januari 2010, 12:51
Bij 'n Marshall JCM800 (2204 of 2203) komt de gain "pas lekker door" bij wat hogere MV standen.

Ik zie wat "geluidsbeperkingen" in het circuit v/d Laney maar ivm. de volgorde van gainstages, regelaars en eq is dat niet echt makkelijk te "fixen" imo.

Mbt. overspraak: check of de dan niet gebruikte kanalen volledig uit worden geschakeld.

fredjuh
28 januari 2010, 16:45
Die rare vorm van je signaal komt simpelweg door je tonestack. Aan de oscilloscoopbeelden kan ik alleen zien dan kanaal 4 een stuk harder staat. Post anders een soundclip, of probeer de locatie van het probleem te vinden voor stukken uit te sluiten.

B_FORCE
29 januari 2010, 14:35
@nico verduin,
Daarom heb ik ook zo'n mooie weerstand om zulk soort dingen te testen zonder dat de omgeving er last van heeft :).
Ik weet niet zo goed wat normaal is voor een gitaar signaal. Ik ontwerp en hou me meer bezig met audio versterkers.
Uiteindelijk heb ik mijn gitaar op de scope aangesloten en gekeken wat voor signaal ik maximaal kreeg. Dat lag zo op ongeveer 1Vp-p, aangeslagen op een A-akkoord.
Echter is je signaal behoorlijk dynamisch (bijna ook niet te zien op de scope) dus ben ik iets hoger gaan zitten. Het signaal uit de generator is uiteraard een sinus.
De golven kan ik wel even laten zien uit de simulatie. Momenteel lukt dat eventjes niet met de print.

Inmiddels ben ik al heel wat ontwerp foutjes in deze versterker tegen gekomen :(
Check maar eens het circuit bij de fase-splitter, daar gaat ook iets niet goed. Gelukkig is dat wel verbeterd op de print :)

@Chris Winsemius
Overspraak in/naar het overstuur kanaal (4) is het niet. Daar heb ik al op gecontroleerd door buizen weg te halen en extra afvlakking toe te voegen. Resultaat blijft hetzelfde.
Eventuele storingen in potmeters/relays ed is ook allemaal gecontroleerd (ik had ook niet verwacht dat daar een probleem kon zitten).

@fredjuh
Als het van de tonestack af zou komen, zou ik er ook last van moeten hebben met kanaal 3.
Uitsluiten heb ik al gedaan (volgens mij was dat duidelijk, zo niet, mijn excuses daarvoor :) ) het zit hem puur in het stuk van de extra triode bij kanaal 4. Alle overige stukken functioneren naar behoren/verwachting.

B_FORCE
30 januari 2010, 19:00
Trouwens, ik vertelde ook al dat het "vreemde geluid" niet beïnvloedbaar is door de EQ (tonestack).

edit:
(sh*t dit had een edit van vorige bericht moeten zijn, :P)