PDA

View Full Version : Clean kanaal jcm800 4211 kraakt



Parasite
27 januari 2010, 15:06
Hallo,

Gisteren wilde ik het clean kanaal op mijn 4211 weer eens te gebruiken maar nu blijkt dat deze kraakt als ik de snaren op mijn gitaar aansla. Ik kan overigens wel een clean geluid maken op het distortion kanaal zonder problemen. Vandaar mijn vraag: Wat kan hier aan de hand zijn?

Groeten,

Michiel

Henri H
27 januari 2010, 15:42
Dat heb ik ook met m'n 4212 gehad, en heb het nu nog steeds met m'n 2205 (nagenoeg identieke head-uitvoering).
Met een single coil gitaar heb ik er geen last van, dus neem ik aan dat het daarmee te maken heeft.
Ik heb wel 's vernomen dat een ander buisje voor het cleane kanaal dit probleem kan oplossen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Parasite
27 januari 2010, 16:21
Ik denk niet dat het met de buizen te maken heeft. Dit gezien het feit dat deze allemaal onlangs nog vervangen zijn en de ruststroom opnieuw is afgesteld. Of bedoel je een ander type/merk buis?

Henri H
27 januari 2010, 16:24
Ja, ander type, weet zo niet meer welke....

Parasite
27 januari 2010, 16:38
Ja, ander type, weet zo niet meer welke....

Ik heb eens even rondgezocht maar ik krijg niets gevonden. Zelfs niet van anderen met het zelfde probleem.

Iemand anders nog een idee?

Henri H
28 januari 2010, 08:41
Volgens mij is het de 12AT7 preamp buis die ik bedoel, kan ook zijn dat er nog andere buisjes zijn die nog geschikter zijn, 12AU7 misschien?
Vraag anders even bij een gerenommeerde winkel o.i.d.

Wat ik vernomen heb, is dat de 12AT7 minder gain heeft en dus cleaner zal klinken.
Een ander forumlid heeft me dit wel 's via PM verteld, die heeft ook een 2210 (zelfde als jouw 4211, maar dan de top), en heeft er volgens mij één 12AT7 buisje in gezet.
Je moet wel even zien uit te vogelen welk buisje voor welk kanaal is, maar preamp buisjes kun je prima zelf vervangen, eindbuizen moet je biassen!