PDA

View Full Version : nieuwe lampenversterker



emiliano
27 januari 2010, 12:21
ik ben op zoek naar een nieuwe versterker. Misschien dat jullie me andere versterkers kunnen aanraden dan degene die ik al in mijn hoofd heb die ik eens wil testen.

vereisten zijn:
- lampenversterker
- 1 x 12 inch
- voornamelijk voor thuis (dus niet te luid)
- moet handig zijn om mee te nemen
- warme cleane klank (niet te snel oversturen)
- bluesy klank moet ook kunnen
- tweet vind ik heeeel mooi (maar is natuurlijk niet echt van belang)

ik dacht aan volgende versterkers:
- fender Blues Jr
- Fender Deluxe
- Peavey Classic 30

dus prijsklasse: € 500-900 (tweedehands is geen probleem, graag zelfs)

zijn er versterkers die ik zeker eens moet testen (mogen afwijkende specificaties zijn, bv. 10 inch..., maar heel belangrijk zijn de warme volle cleane klank).

Kim Wilson
27 januari 2010, 12:27
Als je hem alleen maar thuis gaat gebruiken, zou ik gewoon op zoek gaan naar een goeie transistoramp. Maar goed, dat stadium ben je blijkbaar al voorbij.

Probeer ook eens een Peavey Classic 30 of Delta Blues. Die klinken ook lekker vol en warm.


EDIT:
Oh, de Classic30 stond al in je lijst.

Tankman
27 januari 2010, 12:39
+1 voor de Peavey Classic 30. Verbazingwekkende mooie klank!

Als je Kim Wilson's advies volgt en ook naar transistorbakken gaat kijken, raad ik de Peavey Transtube serie ook zeker aan. De Bandit 112 heeft een hele mooie clean, met 3 voicings. Het drive kanaal is ook geweldig, ook weer met 3 voicings. Je kan je damping aanpassen (kiezen tussen 3 standen) en je kan ook je output power aanpassen. Hij is 80 watt, maar kan ook op 50% of 25% werken.

macwilliams
27 januari 2010, 12:57
De delta blues heeft een 15 inch speaker. Heerlijke amp:ok:

emiliano
27 januari 2010, 13:20
de delta blues ken ik, inderdaad een heel goed geluid, maar iets te zwaar en te groot voor me.

Ik ben echt op zoek naar een lampenversterker... ;)

rijsberman
27 januari 2010, 13:25
Is de Delta Blues geen lampenversterker dan?

Kim Wilson
27 januari 2010, 13:28
de delta blues ken ik, inderdaad een heel goed geluid, maar iets te zwaar en te groot voor me.

Ik ben echt op zoek naar een lampenversterker... ;)
Als die al te zwaar en te groot is, waarom wil je dan toch koste wat kost een buizenamp?

Of gewoon de vraag: wat is je motivatie om een buizenamp te kopen?

emiliano
27 januari 2010, 13:29
jaja, toch wel, maar is te zwaar, te luid en te groot voor me.

de opmerking ivm lampenversterker was er naar aanleiding van de post van Kim Wilson, die over transistors begon.

Tankman
27 januari 2010, 13:29
Specs van de Delta Blues:

Specifications
All-tube 30 Watts RMS RMS into 16 or 8 Ohms.
15'' (381mm) Blue Marvel® speaker.
Three 12AX7 preamp tubes.
Four EL84 power tubes.

Say no more...

emiliano
27 januari 2010, 13:30
omdat die wel een stuk beter klinken dan een transistor. Je zal nooit de geluidskwaliteit van een lampenversterker met een transistor bekomen.

humbucker
27 januari 2010, 13:30
Vergeet ook niet een Vox AC15 te testen :)

Tankman
27 januari 2010, 13:33
omdat die wel een stuk beter klinken dan een transistor. Je zal nooit de geluidskwaliteit van een lampenversterker met een transistor bekomen.

*kuch*Transtube*kuch*....:soinnocent:

Kim Wilson
27 januari 2010, 13:41
omdat die wel een stuk beter klinken dan een transistor. Je zal nooit de geluidskwaliteit van een lampenversterker met een transistor bekomen.
Dat ligt maar net aan de situatie. Voor thuisgebruik ben ik van mening dat een goeie transistor of modeller beter klinkt dan de gemiddelde buizenamp. Dus, wil je je versterker alleen thuis gebruiken, of ga je hem ook buiten de deur gebruiken?

emiliano
27 januari 2010, 13:47
die zal zeker af en toe meegaan naar jams of optredens

ben eigenlijk bassist, maar 'thuisgitarist' en occasionele 'optredengitarist'...

Kim Wilson
27 januari 2010, 13:52
Ik denk dat je dan eens zou moeten kijken bij de 15 watt dingetjes. Een Fender SuperChamp XD bijvoorbeeld. Schijnen ook te gek te klinken. Of een echt ouwe Champ.

Of je rekt je budget nog een paar honderd euro op en je koopt een Vibrlux Reverb (een ouwe). Niet te groot, 22 kilo zwaar, 2x10" en een klank waar je U tegen zegt, ook op lager volume. Reken alleen wel op pakweg 1200 euro...

Lexvandoef
27 januari 2010, 13:57
Ik vond die Superchamp XD trouwens niet zoveel aan, nogal dun en klinisch klinken.

Je zou ook naar een oude Fender Superchamp of Champ II kunnen kijken. 18W en 1x10. Heb er zelf ook eentje en kan thuis prima spelen met een prima sound.

Synx
28 januari 2010, 17:50
Spider valve 112 mk2 ook eens proberen?