PDA

View Full Version : Tune-o-matic topic



Rembull1980
27 januari 2010, 11:31
Ik weet niet of dit al eens eerder ten sprake is gekomen, maar alsnog hierbij!

Ik vroeg mij af wat het verschil in geluid, duurzaamheid, ease-of-use, etc is tussen

Tune-o-matic
- String trough (zie voorbeeld plaatje)
http://www.gear-vault.com/wp-content/uploads/2009/12/schecter-hellraiser-tempest-590x207.jpg


- Bridge & Tail (zie voorbeeld plaatje)
http://www.espguitars.com/images/guitars/EC-401FM_STBLK.jpg

Ik ben een leek op dit gebied en vind het bijzonder interessant.
Heeft iemand ervaring en kan dus het verschil opmerken tussen de twee?

Natuurlijk zou het leuk zijn ook te weten welke meer geschikt is voor het stevige metal werk.

:punk:

mrweird
27 januari 2010, 12:20
Ik kan me voorstellen dat wellicht bending is iets (fractie van een fractie) makkelijker is bij een stringtrough door de grotere lengte snaar dus meer snaar voor handen voor het stretchen van de snaar??? :???:

Rembull1980
27 januari 2010, 12:29
Er was ook sprake dat de sustain beter zou zijn bij een string trough. Maar velen spreken dit ook tegen. Lijkt mij dat het geluid niet precies hetzelfde kan zijn bij 2 identieke gitaren maar dan met de andere TOM.

En ja, wie weet door de langere snaren dat de string bending anders is. Dat je meer het gevoel van een 25.5" krijgt door de langere snaren?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

barno
27 januari 2010, 12:32
Hoe scherper de hoek van de snaren na de brug, hoe groter de relatieve spanning van de snaren (idem voor de hoek na de topkam). Hoe groter die spanning, hoe strakker de attack - ik gebruik maar even het woordje Twang :)

Bovendien zou bij string through (dus groter hoek) ook nog meer resonantie moeten ontstaan omdat de snaren lettter door de body lopen. maar sustain hangt ook af van de neckjoint enz...

Mitch
27 januari 2010, 12:41
String through body hoeft niet meteen een grotere hoek te betekenen na de brug, denk bijvoorbeeld aan de Godins LG en LGX. Die hoek is echter absoluut belangrijk. Op mijn Custom met Bigsby en mijn Jazzmaster (oké, geen TOM maar de Mastery bridge heeft zeker zoveel massa en een beeter contact met de body) is de dattack duidelijk anders dan op gitaren met een vaste brug en grotere hoek naar de body.

Puerco
27 januari 2010, 13:17
En ja, wie weet door de langere snaren dat de string bending anders is. Dat je meer het gevoel van een 25.5" krijgt door de langere snaren?

Op een 25.5 scale gaat het benden zwaarder dan bij een 24.75 scale omdat de snaren langer zijn maar naar de zelfde toonhoogte gestemd worden. Hierdoor staan de snaren dus een stukje strakker en is benden dus zwaarder.
In het voorbeeld hierboven is de extra snaarlengte achter de brug dus doet niet mee in de berekening voor de scale lengte en dat stuk extra snaar achter de brug maakt dat de snaar wat extra ruimte heeft om te rekken waardoor benden dus ietsje lichter zou worden.

barno
27 januari 2010, 14:01
Op een 25.5 scale gaat het benden zwaarder dan bij een 24.75 scale omdat de snaren langer zijn maar naar de zelfde toonhoogte gestemd worden. Hierdoor staan de snaren dus een stukje strakker en is benden dus zwaarder.
In het voorbeeld hierboven is de extra snaarlengte achter de brug dus doet niet mee in de berekening voor de scale lengte en dat stuk extra snaar achter de brug maakt dat de snaar wat extra ruimte heeft om te rekken waardoor benden dus ietsje lichter zou worden.

uiteraard geeft langere snaarlengte strakkere snaren, maar strakheid hangt ook vooral af van hoe de snaren na de brug en na de topkam lopen: meer frictie te overwinnen bij grotere hoek

Rembull1980
27 januari 2010, 15:36
Bedankt voor alle reacties! Erg leerzaam!