PDA

View Full Version : Tune-o-matic topic



Rembull1980
27 januari 2010, 11:31
Ik weet niet of dit al eens eerder ten sprake is gekomen, maar alsnog hierbij!

Ik vroeg mij af wat het verschil in geluid, duurzaamheid, ease-of-use, etc is tussen

Tune-o-matic
- String trough (zie voorbeeld plaatje)
http://www.gear-vault.com/wp-content/uploads/2009/12/schecter-hellraiser-tempest-590x207.jpg


- Bridge & Tail (zie voorbeeld plaatje)
http://www.espguitars.com/images/guitars/EC-401FM_STBLK.jpg

Ik ben een leek op dit gebied en vind het bijzonder interessant.
Heeft iemand ervaring en kan dus het verschil opmerken tussen de twee?

Natuurlijk zou het leuk zijn ook te weten welke meer geschikt is voor het stevige metal werk.

:punk:

mrweird
27 januari 2010, 12:20
Ik kan me voorstellen dat wellicht bending is iets (fractie van een fractie) makkelijker is bij een stringtrough door de grotere lengte snaar dus meer snaar voor handen voor het stretchen van de snaar??? :???:

Rembull1980
27 januari 2010, 12:29
Er was ook sprake dat de sustain beter zou zijn bij een string trough. Maar velen spreken dit ook tegen. Lijkt mij dat het geluid niet precies hetzelfde kan zijn bij 2 identieke gitaren maar dan met de andere TOM.

En ja, wie weet door de langere snaren dat de string bending anders is. Dat je meer het gevoel van een 25.5" krijgt door de langere snaren?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

barno
27 januari 2010, 12:32
Hoe scherper de hoek van de snaren na de brug, hoe groter de relatieve spanning van de snaren (idem voor de hoek na de topkam). Hoe groter die spanning, hoe strakker de attack - ik gebruik maar even het woordje Twang :)

Bovendien zou bij string through (dus groter hoek) ook nog meer resonantie moeten ontstaan omdat de snaren lettter door de body lopen. maar sustain hangt ook af van de neckjoint enz...

Mitch
27 januari 2010, 12:41