PDA

View Full Version : Een eerste akoestische gitaar



Jay85
26 januari 2010, 21:26
Hoi allemaal,

Niet zo erg lang geleden had ik een thread gemaakt ivm de aanschaf van een elektr. gitaar (net begonnen met spelen, en leren). Dit vlot vrij lekker, vrij tevreden over m'n gibson SG. Het leren vlot ook wel goed, ken al redelijk wat chords wat resulteert in het al gezellig meejammen op bepaalde songs. Ik heb de smaak helemaal te pakken!

Nu, ik heb ontdekt dat ik momenteel toch wel een voorkeur heb voor de iets rustige genres. Hoewel ik hoop dat ik binnenkort eens alles goed kan opendraaien en het huis hier met een rocktune een paar centimeter kan laten opschuiven, ben ik eerder een rustig persoon die graag gezellig wat ballads speelt (of zou willen spelen). Ook de fingerstyle staat me wel aan (al wat geprobeerd met "Tears in Heaven".)

Daarom, ook al is het misschien snel, had ik graag ook een niet al te dure akoestische gitaar aangeschaft. Het kan zeker nooit kwaad om af en toe wat af te wisselen en zeker 's avonds lijkt het me gezellig om zonder amp & kabels wat te tokkelen voor onze open haard of in de zetel :)

Nu, net als bij elektrische, ken ik amper iets van akoestisch. Het enige dat ik al gehoord heb is dat solide bodys beter zijn dan laminated. Maar voor de rest heb ik jullie hulp wat nodig. Zowieso wel een steelstring.

cutaway of niet?
semi-akoestisch of volledig akoestisch? nadelen voordelen?
grootte?
dreadnought? jumbo? roundback? ken de betekenissen niet.

Het mag zowieso geen dure worden. Laten we zeggen 200-300 euro.

ik had er een paar gezien, oa. een Fender (http://www.thomann.de/be/fender_cd60_ce_bk.htm). Niet duur dus kwaliteit zal minder zijn, maar het blijft een Fender...

Of moet ik meer overhellen naar een bepaalde merken voor dit budget?
Merken zoals Seagul ook al gecheckt maar deze keer wil ik niet over het budget gaan. Laten we zeggen dat het een gitaar wordt die enkel dient om te 'verkennen'. Maar toch iets deftig is.

Ik hoef niet persé specifieke tips te hebben, maar het kan handig zijn om weten welke kenmerken en spec ik moet naar kijken bij akoestische gitaren, en evt welke merken toch interessant zijn.

hartelijk dank jongens !

Flipkoos
26 januari 2010, 22:58
Hoi,

Je noemt zelf 'fingerstyle' en 'tokkelen'. Ik zou voor een niet al te groot model gaan. Omdat dit a. prettig speelt om 'er even bij te pakken' en omdat dit voor fingerstyle de fijnste sound geeft. Grotere body's leggen vaak wat meer accent op de bas en de 'volheid' van akkoorden. Kleinere body's geven vaak een wat geprononceerder geluid, helderder en met meer mid. Bijvoorbeeld een OM, OOO of een parlor.

Ik zou in de genoemde prijsklasses zeker eens gaan kijken naar een een parlor uit de Godin-stal (bijvoorbeeld een Art & Lutherie AMI of een Seagull Grand Parlor(tikje duurder)). Die dingen klinken echt fantastisch voor een paar centen. Heel mooie balans, prettige bespeelbaarheid en een stevig volume voor zo'n klein gitaartje. Bang for the buck!

Misschien eerst eens volledig akoestich gaan (meer gitaar voor het zelfde geld. Bevalt het, dan kun je altijd nog iets in laten bouwen (bijvoorbeeld Fishman Acoustic Matrix Natural...geen gaten in je gitaar, geen opzichtige preamp, maar mooie sound)).

Staar je zeker niet blind op de naam Fender. Die maken fantastische elektrische gitaren, akoestisch is een beetje een ondergeschoven kindje bij hun (m.u.v. Guild...maar daar betaal je voor). Akoestische Fenders zijn niet echt je van het.

Over massief/gelamineerd: zorg er in ieder geval voor dat het bovenblad massief is. Die maakt vooral de sound. Ga voor een mooie heldere sound voor spruce, hou je van een wat warmere klank, ga dan voor cedar.

Nou ja, er komen vast nog meer reacties. Ik hoop dat ik je een klein beetje geholpen heb...

hierbij nog een fotootje van een Art & Lutherie AMI....
Mooie burst, massief ceder bovenblad (heb 'm verkocht...op zich best spijt van, maar ja, heb al te veel...)

http://i86.photobucket.com/albums/k112/petervandijk/P1010744.jpg

Git Aar
26 januari 2010, 23:01
Om je even op weg te helpen;

Model:
Wat wil je vooral spelen?
Fingerpicking: jumbo/(grand) auditorium/folk
Strummen : dreadnought
Met beide gitaren kan je overigens prima beide doen. Een dreadnought geeft wat meer sustain ten koste van de helderheid.
Cutaway zou ik zeker doen. Kost iets meer, is het mi zeker waard. Als je vordert ga je die cutaway vanzelf een keer nodig hebben.

Houtsoort:
Is echt een persoonlijke voorkeur. Ga diverse soorten proberen en maak iig een keuze tussen een (massief) bovenblad van sparre of ceder. Sparre is wat helderder en geeft meer volume. Ceder is warmen, karakterestieker maar wat minder volumineus. De rest van de gitaar is iets minder belangrijk voor de klank, misschien wel voor de look. Probeer iig zoveel mogelijk zelf uit, en durf dat in de winkel ook gewoon met een paar akoordjes te doen. Een miskoop kost veel meer dan een beetje valse schaamte.

Elektra
Uiteraard een vraag die je jezelf moet stellen. Ga ik het gebruiken of niet? Het scheelt in jou prijsklasse gauw 100 euro, dus wordt het krap als je ook nog een gitaar wil hebben met iig een massief bovenblad. Kiezen of delen. Mocht je een gitaar met massief bovenblad en electra willen hebben raad ik je een Tanglewood aan. Prima gitaren die deze combi onder de 300 euro kunnen leveren.

Succes!

Jay85
26 januari 2010, 23:09
aangezien ik momenteel in de leerfase zit, zijn het vooral chord songs, gewoon strummen dus. meer ballad-achtig. Een goed voorbeeld is bv "To Be With You", "Tears in Heaven (wel fingerstyle)", ea unplugged songs.

Het is maar om niet constant aan die amp te hangen en rock te spelen, mar soms ook eens iets rustigs zonder met die amp te liggen sukkelen, en bv gewoon gezellig in't zeteltje wat te tokkele/strummen.

rijsberman
27 januari 2010, 00:18
Ik zou niet direct voor iets met een pickup kiezen. Op zich zit 't je niet in de weg, maar je betaalt er toch voor.

Kijk naast bij Tanglewood ook eens bij Lag. Allebei erg goede prijs/kwaliteit. Bij beide hebben ze ook wat kleinere modellen, die daar folk heten.

Muzieknono
27 januari 2010, 07:59
Kijk ook eens naar yamaha in de FG serie, beginnend bij fg700 voor ong. 230 euro met massief bovenblad, spelen als een tierelier.
Mvgr. Dirk Jan :B

Jay85
27 januari 2010, 20:12
bedankt voor alle tips.

Na nog wat lopen denken, ook al wil ik zeker in de toekomst een klasse akk. gitaar kopen, voorlopig zou het enkel wat amateuristisch tokkelen & strummen zijn. ik kan evengoed nog wat wachten en direct een kwaliteitsgitaar kopen, maar dan weet ik niet of het de moeite waard is om voorlopig een gitaar van -200euro te kopen, laminated body enz dan.

af te raden of toch nog goed voor te beginnen?

Flipkoos
27 januari 2010, 20:36
Ga dan voor een tweedehands. Een gelamineerde gitaar gaat niet je levensmaatje worden. :P

made my point & rest my case...

Git Aar
27 januari 2010, 20:45
Je kan toch iets van marktplaats kopen? Tzt verkoop je het daar weer. Of je koopt iets onder de 100 euro, en houd die gitaar voor op de camping oid.

Jay85
27 januari 2010, 21:46
ik geef toe dat ik (zonder de nodige kennis momenteel) niet echt fan ben van 2dehands kopen.

Als het zowieso het geld niet waard is om een goeikope akk. aan te schaffen, kan ik evengoed even wachten. Heb toch nog steeds mijn SG.

Kan ik dan wel nog even vragen welke merken rond het budget van 400-500 euro kwalitatief in orde om als 'eerstekeus' gitaar te beschouwen en niet als 'tussenstap' naar bv een Taylor, Martin, Maton en zo'n dingen...

Waarschijnlijk de genoemde merken zoals Tanglewood, blueridge, seagull ? kwestie van toch al vooruit te kijken.

Muzieknono
28 januari 2010, 06:55
Als je besluit om door te sparen, gebruik je tijd dan om regelmatig in een gitaarwinkel zo veel mogelijk te testen, dan ben je goed voorbereid tegen de tijd dat je een akoestische gaat aanschaffen.
Test gitaren met en zonder element, met en zonder cutaway, versterkt en onversterkt en dan kom je er wel uit.
Onthoud dat je bij een versterkte akoestische ook een akoestische versterker nodig hebt.
Mvgr. Dirk Jan :B

Jay85
28 januari 2010, 21:29
hey, ik heb die yamaha eens bekeken en hij ziet er niet slecht uit. Zeker interessant.

Na zelf wat zoeken kwam ik zelf maar bij 1 model dat mij kon bekoren, qua specs, looks & prijs:

Walden D550CE (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Gitaren/Westerngitaren/Walden-D550CE-G-Natura-Natural/art-GIT0016195-000)

Is dit merk bekend? (qua kwaliteit etc), of is er beters op de markt ? (cutaway, solid top, evt. pickup, deze looks)

Jay85
29 januari 2010, 20:51
Heb besloten om te gaan voor ofwel een Yamaha FJX720 of 730 CE, ofwel FGX dreadnought 720 of 730 CE.

Jamman
29 januari 2010, 21:54
Heb hier ook een walden staan, veel gitaar voor weinig geld.
Fijne hals en lekker gebalanceerd geluid.
zeker proberen!

Jay85
29 januari 2010, 22:01
wel, toch besloten een aan te schaffen, ik twijfel momenteel tussen de bovengenoemde Walden of een van de genoemde Yamaha's.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Yamaha Jumbo.

Ik twijfel nog omdat: ik weet van horen zeggen dat als je voor een jumbo gaat, MAPLE beter is. Mahogany = dreadnought keuze.

Hebben ze hier gelijk of niet echt?

Yamaha FJX 720 (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Gitaren/Westerngitaren/Yamaha-FJX-720SC-NT-Natural/art-GIT0015657-000)
Yamaha FGX 720 (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Gitaren/Westerngitaren/Yamaha-FGX-720-SC-A-Natur/art-GIT0010496-000)
Walden D550 (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Gitaren/Westerngitaren/Walden-D550CE-G-Natura-Natural/art-GIT0016195-000)

plus, kan een amateurvraagje zijn maar, is een Orange Rocker 30C met z'n clean sound geschikt voor akoestisch?

Ruudj
30 januari 2010, 06:59
Ikzelf zou nooit beginnen met een Jumbo model maar bv. een dreadnought ( is al groot genoeg!) of een OM model . Acoustische gitaren hebben zowiezo al een forse klankkast, en een Jumbo een nog grotere. Het is maar een suggestie ..... :ok:

Git Aar
30 januari 2010, 07:05
Sowieso deze gitaren zelf proberen, niet op internet uitzoeken wat anderen het beste vinden zou ik zeggen.
En als je dan toch naar de shop gaat, probeer de rest dan ook ff :)

Git Aar
30 januari 2010, 07:08
En mocht je voor de Walden gaan, ik zie er net eentje op mp staan, incl element.

Muzieknono
30 januari 2010, 08:17
plus, kan een amateurvraagje zijn maar, is een Orange Rocker 30C met z'n clean sound geschikt voor akoestisch?

Volgens mij is dat een elektrische versterker.
Ik zou voor akoestisch eens kijken voor een ibanez troubadour.

Enne, als jij een jumbo mooi vindt zou ik er gewoon voor gaan, niets is zo demotiverend als een gitaar oppakken waarvan de looks je niet aanstaan.
Wel eerst proberen dus.
Mvgr. Dirk Jan :B

Jay85
30 januari 2010, 12:00
hmm.

Nog eens een amp erbij dat zou wat duur uitkomen. Dan prefereer ik een akk. zonder pickup. Maar moet ik dan richting APX kijken bij Yamaha of bestaan die zonder pickup in de series dat ik verkies?

Muzieknono
30 januari 2010, 14:34
APX en CPX zijn allemaal met pickup.
Kijk eens bij de gewone FG serie, keuze genoeg en dan heb je een dijk van een gitaar.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
30 januari 2010, 16:53
Ja, en bovendien word ik persoonlijk niet blij van de akoestische klank van de apx- serie.

RB-1
30 januari 2010, 17:27
Boze tongen beweren dat je bij Yamaha altijd nog een beetje kunt horen dat ze ook buitenboord motoren maken....:seriousf:

disclaimer: mij is dat nog niet opgevallen.;)

dennisw
30 januari 2010, 17:34
Ik ben vandaag ook wezen testen tussen de fgx en fjx, maar echte verschillen heb ik niet kunnen merken. Het was ook erg druk (musicstore), dus ik ga nog een keer terug vroeg in de ochtend. Het verschil tussen de fjx en cpx is me ook niet helemaal duidelijk, die lijken wel erg veel op elkaar.

LaurentB
30 januari 2010, 17:51
Boze tongen beweren dat je bij Yamaha altijd nog een beetje kunt horen dat ze ook buitenboord motoren maken....:seriousf:

disclaimer: mij is dat nog niet opgevallen.;)

Ja, maar de echt akoestisch bedoelde Yamaha's zijn natuurlijk ook wel degelijk goed!

Git Aar
30 januari 2010, 20:24
hmm.

Nog eens een amp erbij dat zou wat duur uitkomen. Dan prefereer ik een akk. zonder pickup. Maar moet ik dan richting APX kijken bij Yamaha of bestaan die zonder pickup in de series dat ik verkies?

Ik weet niet of Rotterdam een beetje in de buurt is voor je, bij Peter Verspuy hebben ze de Walden 3000. Volledig massief, bovenblad van sparren, de rest rosewood, ebben toets. Gitaar is onder de 500 euro.
Ik weet niet hoe deze klinkt, ben wel benieuwd. Moet haast wel goed klinken.

quinster
1 februari 2010, 15:46
Ik heb ene akoestische gitaar gekocht gewoon zīn goedkope maar nou zit ik met een vraag is het normaal dat bij mij alleen de laatste twee snaren van nylon zijn want bij mijn vriendin zijn het de laatste 3 we hebben wel allebei 6 snaren alleen zij kocht hem ergens anders.
Gaat het mij in de weg zitten bij het spelen?
Bij de beschrijving stond een gitaar voor beginners en studenten.
;)

LaurentB
1 februari 2010, 15:50
Ik heb ene akoestische gitaar gekocht gewoon zīn goedkope maar nou zit ik met een vraag is het normaal dat bij mij alleen de laatste twee snaren van nylon zijn want bij mijn vriendin zijn het de laatste 3 we hebben wel allebei 6 snaren alleen zij kocht hem ergens anders.
Gaat het mij in de weg zitten bij het spelen?
Bij de beschrijving stond een gitaar voor beginners en studenten.
;)

Die andere snaren hebben ook een nylon kern, maar zijn omwonden met metaal. Er bestaan ook nylon snarensets waarbij ook de derde snaar omwonden is, inderdaad. Dat geeft een helderdere klank, maar hij zal wel wat sneller breken, waarschijnlijk. Verder is het geen probleem.

RB-1
1 februari 2010, 16:23
Ja, maar de echt akoestisch bedoelde Yamaha's zijn natuurlijk ook wel degelijk goed!Nou, ik ben er eerlijk gezegd niet zo kapot van.
Sinds ik ooit twee vintage Martins in handen heb gehad en nog recentelijk een aantal gloednieuwe BPR 's, valt eigenlijk alles een beetje tegen. (Incluis m'n eigen D-28 ;)).