PDA

View Full Version : Dean Markley akoestische elementen



Portel
26 januari 2010, 21:23
Ik ben op zoek naar een gitaarelement voor mijn akoestische gitaar.
Het liefst wil ik geen gat in mijn gitaar boren voor een input jack.

Een kennis van me heeft een Dean Markley promag plus.
Daar zit een kabel aan en die gaat gewoon via het klankgat naar buiten naar de versterker.
Nou vind ik haar gitaar eigenlijk niet heel mooi klinken, maar dat kan ook komen omdat ze een Stagg gitaar heeft.

Hebben jullie ervaring met Dean Markley elementen?
En welke raden jullie aan?

Jilles
26 januari 2010, 21:25
ik heb hier helemaal geen kaas van gegeten hoor, maar je ziet ook wel semi akoestische gitaren waarbij de input zit verwerkt in de strap butten op de kont van de gitaar. Dan moet je ook wel door het achterblok heen boren, maar blijft je lak volgens mij gespaard.

Ik dacht dat dit misschien wel handig was om te weten.

Harald
26 januari 2010, 22:39
Als je kennis zo'n element heeft, kun je het dan niet gewoon eens in je gitaar proberen? Die zijn toch makkelijk over te zetten (en weer terug) lijkt me? Wat betreft het gat voor de plug door het staartblokje zou ik me trouwens niet al te druk maken. ws. zit er al een gat voor de pin waar je een riem aan vast kunt maken, en qua geluid maakt het daar echt geen hoorbaar verschil. Het gat wat er al zit is misschien net niet breed genoeg voor de plug. Dat moet dan wel even netjes vergroot worden, maar dat is alles. De riem kan dan gewoon om de plug.

RB-1
27 januari 2010, 02:37
Nou vind ik haar gitaar eigenlijk niet heel mooi klinken, maar dat kan ook komen omdat ze een Stagg gitaar heeft.Omdat het een single coil, magnetische pickup is, doet die gitaar er eigenlijk bitter weinig toe. Wat je hoort is de pickup.
Laten we wel wezen, je hebt er een enkel elements elektrische gitaar van gemaakt en geen versterkte akoestische.
Voor het eerste zou ik dan meteen een plank nemen en voor het tweede een goede akoestische met een goede microfoon op statief.


En welke raden jullie aan?Zoals gezegd, als eerste keus een goede akoestische met een goede microfoon op statief.
Ben je gezegend met bandgenoten die nooit hebben geleerd (en daar eigenlijk ook geen moeite voor willen doen) om samen te spelen met akoestische instrumenten, dan is een binnenboord microfoon/ under saddle pickup combinatie zoals een Fishman de enige werkbare uitweg.

Portel
27 januari 2010, 07:26
Nouja, het is niet iemand die ik regelmatig spreek.
Gewoon iemand die ik ken.

Plant
28 januari 2010, 21:43
Ik had ooit een ProMag (geen Plus). Die had ik tweedehands gekocht voor een paar tientjes als experiment. Maar ik vond het tegenvallen.

In de eerste plaats omdat het volumeverschil tussen de snaren enorm is. De onomwonden snaren (2 dunste, de E en B) klinken veel harder dan de rest. Nu kun je het element wat kantelen, de hoogkant wat meer in de klankkast en de baskant meer naar de snaren, maar dat lost het probleem niet voldoende op.

Ten tweede was dit element single coil met een vrij lage output. De volumeknop moet ver open en dan word alle storing die het element oppikt ook flink versterkt.

Verder was het geluid wel OK, vrij helder. Natuurlijk klinkt je gitaar meer als een elektrische gitaar, maar dat vind ik persoonlijk altijd nog beter te pruimen dan een piëzo.

Kies als het even kan een element met verstelbare poolstaafjes (net als bij een elektrische gitaar) zodat je het volume per snaar gelijk kunt afstellen. Een elektrisch gitaarelement heeft dat ook niet voor niets. Zelf heb ik nu http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/DiMarzio_soundhole_PAF-1.jpg.

Een DiMarzio P.A.F. , een humbucker dus met vrij hoge output. Feitleijk een elektrisch gitaar element voor bevestiging in een klankgat. Maar het werkt :noob:

Maar als ik nu een 'houten' element zou zoeken met stelbare poolstaafjes zou ik waarschijnlijk voor zoiets (http://www.seymourduncan.com/products/acoustic/) gaan.

Blend
29 januari 2010, 00:34
Ligt eraan hoeveel je van het origineel geluid van je akoestische gitaar houdt. Die Woody van Seym Duncan klinkt érg lekker, maar laat niets over van je oorspronkelijk geluid. Het is echt een spoel, klinkt wat bluesy achtig, niet verkeerd overigens!

Heb 'm zelf ook nog liggen, maar sinds m'n 12string weg is, en hij niet in het klankgat van m'n Art&Lutherie past ( :???: ) doe ik er maar weinig mee.

Weet niet waar je woont, maar je mag 'm n keer komen proberen.