PDA

View Full Version : wijsvinger kwijt



milano1
26 januari 2010, 19:14
hallo ik heb een vraag omtrent gitaar spelen.mijn zoon van 13 speelt al een aantal jaren electrisch gitaar.nu heeft hij op nieuwjaarsdag een ernstig vuurwerk ongeluk gehad.hij is daarbij zijn hele wijsvinger kwijtgeraakt stukje van zijn duim af en een stukje van zijn middelvinger.ook kon die met zijn rechter oog niks meer zien maar dat probleem word langzamerhand gelukkig beter.zijn gitaar was zijn grootste hobby,hij is rechts dus daar houd ie zijn plectrum mee vast die andere hand waar hij dus aan gewond is bespeeld die dus de snaren mee.nu heb ik een vraag is een nog een tip of truc of zijn er mogelijkheden of aanpassingen dat die over een tijdje weer zijn hobby kan beoefenen.geloof me of niet de eerste tonen krijgt die er alweer uit.:lp:

hoop dat het een beetje duidelijk is zo

mvg milano

beruk
26 januari 2010, 19:19
http://z.hubpages.com/u/1192638_f520.jpg
Is natuurlijk heel vervelend ,maar bijgaand een van de zeer grote namen in de gitaarmuziek. Kijk es naar zijn linker hand.
Veel oefenen en middelvinger kan de functie van de wijsvinger wel ovenemen, lijkt me. Accoorden zul je zelf vingerzettingen moeten verzinnen of met behulp van een goede leraar.
Succes

budje
26 januari 2010, 19:24
Doorzettingsvermogen is het aller- allerbelangrijkste, en zo te horen heeft hij dat al!

Wens hem succes, en als hij wat ouder is komen we hem vast wel tegen hier op het forum!:crazyhappy:

jutter
26 januari 2010, 19:28
hallo ik heb een vraag omtrent gitaar spelen.mijn zoon van 13 speelt al een aantal jaren electrisch gitaar.nu heeft hij op nieuwjaarsdag een ernstig vuurwerk ongeluk gehad.hij is daarbij zijn hele wijsvinger kwijtgeraakt stukje van zijn duim af en een stukje van zijn middelvinger.ook kon die met zijn rechter oog niks meer zien maar dat probleem word langzamerhand gelukkig beter.zijn gitaar was zijn grootste hobby,hij is rechts dus daar houd ie zijn plectrum mee vast die andere hand waar hij dus aan gewond is bespeeld die dus de snaren mee.nu heb ik een vraag is een nog een tip of truc of zijn er mogelijkheden of aanpassingen dat die over een tijdje weer zijn hobby kan beoefenen.geloof me of niet de eerste tonen krijgt die er alweer uit.:lp:

hoop dat het een beetje duidelijk is zo

mvg milano

Heeft u ook foto's van de niet vrijwillige geamputeerde delen?


Nee hoor, geintje! Het is natuurlijk makkelijker als je alles nog hebt, maar er zijn genoeg gitaristen die iets missen en toch héél erg goed kunnen spelen! Wens hem maar succes!

remmiedepemmie
26 januari 2010, 19:42
Misschien is het mogelijk om linkshandig te leren spelen?

Brewskie
26 januari 2010, 19:48
Misschien is het mogelijk om linkshandig te leren spelen?

Als je 13 bent, zou je kunnen stellen dat het nog mogelijk moet zijn om van speelhand te wisselen.

Brewskie
26 januari 2010, 19:56
http://z.hubpages.com/u/1192638_f520.jpg
Is natuurlijk heel vervelend ,maar bijgaand een van de zeer grote namen in de gitaarmuziek. Kijk es naar zijn linker hand.


Van Django is overigens bekend dat hij zijn solo's met slechts twee vingers deed. Bij akkoorden kon hij echter nog wel gebruik maken van de verlamde vingers (..ten gevolge van een brand met als gevolg 2e en 3e graads brandwonden)

Koeloe
26 januari 2010, 20:00
Ik ben een half kootje kwijt van mijn linkerringvinger. De nagel ervan is ook verkeerd erop teruggegroeid.
Als ik een snaar ermee wil indrukken kan het niet, omdat de nagel al tegen de fret aankomt terwijl de snaar niet goed is aangedrukt.

Ik los het op door een andere vinger te gebruiken, of die ringvinger zo "scheef" te zetten dat ik de snaar kan aandrukken met een stuk waar vlees op zit.

/edit

Toen ik begon met gitaarspelen wou ik een soort prothese gebruiken. Uiteindelijk heb ik mijn techniek maar anders aangeleerd (omdat ik toch al beginnende was)

Hier het topic van destijds:
Link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128948&highlight=prothese)

gorgasm
26 januari 2010, 20:14
ik heb geen perfecte vingers, absoluut niet, ik heb mijn beperkingen.
Maar net zoals zovelen ben ik blijkbaar hypermobiel(met mn handen)
Ik voel mn beperkingen, weet wa ik wel kan, ik weet wat ik moeilijk kan, maar iets wat ik niet kan, heb k nog niet tegengekomen.

django maakte trouwens ook zn eigen manier van de akkoorden, wat hij zo blijkt goed deed!

Thiez
26 januari 2010, 20:39
Tony Iommi nog niet genoemd in dit topic? De bekende black sabbath gitarist die enkele van zijn vingertoppen afknipte in de metaalbewerking.
Hij is daarna lichtere (dunnere) snaren gaan spelen om het minder zwaar te maken, beschermd zijn beschadigde vingers (eerst zelfgemaakt van leer nu profesioneel gemaakt door de medische sector) en hij stemde zijn E snaar naar D om bij powerchords zijn beschadigde vingers nog verder te ontzien.

ellisvertellis
26 januari 2010, 22:29
Gisteren voor de eerste keer andere stemmingen toegepast, iets wat veel gedaan wordt bij slide-gitaar. Zo neem je bv met 1 vinger een volledig majeur-akkoord over alle 6 de snaren (als je in "open E" stemt). Er is op die manier heel veel mogelijk en ik ben er van overtuigd dat dit ook kan/zal helpen bij mensen met een handicap (moest het op een andere manier niet helemaal lukken), net zoals die Tony Iommi van Thiez zijn post.

Wens hem succes!

aaronstonebeat
26 januari 2010, 22:39
Pianist Rob Hoeke verloor in '74 de pink en halve ringvinger van zijn linker hand; hij was toen 35, speelde al sinds eind jaren '50. Gaf niet op en zette door. Drie maanden later trad hij weer op. In '75 maakte hij weer opnames. Hij werd beroemd als 'de man met de betonnen linker hand'.

aaronstonebeat
26 januari 2010, 22:57
Lester Polfuss (Les Paul) verbrijzelde in '48 zijn rechter arm, elleboog inclusief; Les was toen 33 Hij liet de arm in een zodanige stand zetten dat hij nog gitaar kon spelen.
Op latere leeftijd kon hij zich door reuma bijna niet meer bewegen maar hij is blijven spelen en optreden tot aan zijn dood, nog niet zo lang geleden.

Waar een wil is, is een weg.

Git Aar
26 januari 2010, 23:11
Voor het spelen van akkoorden zie ik sowieso geen probleem. Met een aangepaste stemming heb je zelfs aan 1 vinger genoeg om de meeste akoorden te kunnen spelen.
De rest zou wat meer uitdaging zijn. Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel mogelijk is. Hopelijk is er een duimplectrum die goed op de rest van de duim past.

Andere optie is om een linkshandige gitaar te kopen, en opnieuw gitaar te leren spelen. Dan heb je zelfs nog een voordeel van je rechtshandige motoriek die je aan de fretkant kan toepassen.

artnaz
26 januari 2010, 23:19
Mij lijkt linkshandig leren spelen ook het beste. In het begin zal hij misschien minder goed spelen als dat hij nu rechtshandig speelt, maar op den duur heb je daar meer aan zou ik denken.


Tony Iommi nog niet genoemd in dit topic? De bekende black sabbath gitarist die enkele van zijn vingertoppen afknipte in de metaalbewerking.Ik dacht dat hij stratenmaker was en daar twee vingertoppen verloor?

milano1
27 januari 2010, 08:19
super allemaal hartelijk dank voor jullie reacties.hij leest zelf ook mee en vind die mooi hoor dit:)doorzettingsvermogen is zeker wel aanwezig als je ziet dat de hechtingen er nog allemaal inzitten en het er nog niet zo fraai uitziet vind ik het knap werk dat die het alweer probeerd.en die tips van links en lichtere snaren word zeker na gekeken .kijken wat de toekomst brengt maar hoop op wat betreft gitaar spelen is zeer goed.

thxxxxxx

grt milano:)

Thundermane
27 januari 2010, 11:23
Het is prima te doen met minder vingers. Ik gebruik ook niet eens alle vingers die ik zou moeten gebruiken. Ik zie het niet als een beperking, eerder als een optionele aanvulling als je wel al je vingers hebt/gebruikt.

terrasbeest
27 januari 2010, 11:53
Dit is een 'traumatische' amputatie, niet netjes door een chirurg uitgevoerd zoals bij bvb één of andere ziekte als diabetes ofzo.
Het is na zo'n korte tijd wss nog niet te voorspellen hoeveel hinder hij zal ondervinden, en hoe goed de aanpassing na revalidatie zal verlopen.
Gitaarspelen is maar een onderdeel van de dingen die hij zal moeten leren op een andere manier doen.Mensen zijn in het algemeen wel inventief als het daarop neerkomt, maar beperkingen moet je altijd rekening mee houden.

Ibanez666
27 januari 2010, 13:52
Alles is mogelijk, heb hier ook wel eens een eenarmige gitarist langs zien komen...doorzetten is het allerbelangrijkste

artnaz
27 januari 2010, 14:09
Het is prima te doen met minder vingers. Ik gebruik ook niet eens alle vingers die ik zou moeten gebruiken. Ik zie het niet als een beperking, eerder als een optionele aanvulling als je wel al je vingers hebt/gebruikt.Ja, als je blues gaat spelen heb je sowieso genoeg aan twee vingers! :D

Git Aar
27 januari 2010, 14:57
Alles is mogelijk, heb hier ook wel eens een eenarmige gitarist langs zien komen...doorzetten is het allerbelangrijkste

Ben de naam kwijt van de gitarist zonder armen. Misschien dat anderen het weten. Hij is ook op youtube te vinden.

Thiez
27 januari 2010, 17:07
Mij lijkt linkshandig leren spelen ook het beste. In het begin zal hij misschien minder goed spelen als dat hij nu rechtshandig speelt, maar op den duur heb je daar meer aan zou ik denken.

Ik dacht dat hij stratenmaker was en daar twee vingertoppen verloor?

Nee Tony Iommi werkte in de metal bewerking en geloof nog een lid van black sabbath. En daar waren ze door geinspireerd. Het stampen van die machines gaf ze inspiratie voor nummers.
Op de laatste dag voordat tony er mee zou stoppen knipte hij een deel van zijn vingertoppen af. Hij wilde zelf opgeven maar zijn werkgever heeft hem aangespoord met de muziek van eerder genoemde Django Reinhardt.

De snaren die tony iommi gebruikt in het begin waren banjo snaren omdat er toen nog niet zoveel keuze was in dikte van snaren.