PDA

View Full Version : gestoorde feedback



Soul.
26 januari 2010, 12:22
Hai ik heb een irritant probleem

Ik heb namelijk overdreven last van feedback, ik bedoel zelfs al ben ik aant spele en heb ff een powerchordje geslage waarna ik overga naar een enkel nootje, krijg in die fractie dat ik men snare ff niet heb kunne dempen al feedback, echt fijn als je aan't spele bent en heel je lied ligt verkloot door getjsirp.. ik moet echt overdreve dempe met beide hande om hem stil te houde, ofwel speel ik zo kut dat ik het helemaal verkeerd doe, want in mijn ogen is het niet normaal dat ik zo overdreven met beide handen moet dempen om alles still te houden.. 1 seconde een snaar niet gedempt = feedback.. terwijl ik nog speel dan nog..

Als ik het net afschuim krijg de volgende antwoorde, gain minder, volume minder, verder van de amp zitte stuff like that, wel m'n amp staat zo dialed in dat ik em lekker vind, zet ik het volume wat stiller is the sweet spot er al drek af, zet ik de gain minder dan is het ook niet meer goed :s ik word er gewoon gek van.. ik zit met een maxon od808 die het ook niet bepaald beter maakt.

probleem is dus als ik men gear zo dial dat ik em goed vind, heb ik feedback als zot..

enige suggesties wat ik hieraan kan doen? active pups steke zal het zeker ook geen goed doen?

allesinds bedankt.

soup
26 januari 2010, 12:28
Welke gitaar, amp, pedalen, settings gebruik je?

Soul.
26 januari 2010, 12:38
amp: peavey 6505
setting: pregain 3.5, low 7, mid 4.5, high 6.5, post gain 1 en e beetje, resonance 7, presnece 4 (alles op een schaal van 1 tot 10)
maxon od808: overdrive 7 'o'clock, balance 2 'o'clock, tone 10-11 'o'clock
gitaar: jackson kelly ke3, seymore duncan design passive pups.
cab: Laboga 4*12 v30's
that's it.

Wiellem
26 januari 2010, 12:42
Mij werd ooit verteld dit dit aan microfonische elementen kan liggen, al met andere gitaren geprobeerd?

rijsberman
26 januari 2010, 12:43
Kan het aan de aarding van je gitaar liggen?

Soul.
26 januari 2010, 12:44
als ik m'n les paul insteek doet ie het ook.. :(

humbucker
26 januari 2010, 14:50
Verder/langs versterker gaan staan?

snaarplukker
26 januari 2010, 14:58
Feedback is een verschijnsel dat je ook hebt als de snaren niet trillen. Dus als je niks hoort met gedempte snaren is het geen feedback.

Soul.
26 januari 2010, 15:04
als ik 6m van men amp ga staan is ie stil ^^

het klinkt toch als feedback in mijn ore, je weet wel als je al je snare gewoon los zou laten, wel zo maar dan overdreven.. echt bij de minste snaar die ongedempt is gaat ie fluite :s

ik weet het ook allemaal niet meer

Bijl
26 januari 2010, 15:26
Mij werd ooit verteld dit dit aan microfonische elementen kan liggen, al met andere gitaren geprobeerd?

Klopt. Je kan een microfonische pickup hebben of een microfonische voorversterkerbuis. Bij microfonische feedback blijf je een overdreven hoog piepend/gillende feedback horen die niet of nauwelijks beinvloed kan worden qua toonhoogte en bovendien niet te dempen door je hand op de snaren te leggen.


als ik m'n les paul insteek doet ie het ook.. :(

Dat is dan een microfonische 12AX7 buis in de voorversterker.

Als je het cleane kanaal kiest van de 6505, en je zet een high gain pedaal als bijvoorbeeld een boss metalzone ervoor en de overdreven feedback is er niet meer, dan heb je een microfonische voorversterkerbuis in je distortion kanaal, waarschijnlijk in positie 3 of 4.

Krijg je nog steeds feedback, met cleane settings op kanaal 1 en een distortionpedaal ervoor, dan kan de voorversterker buis in positie 1 of 2 microfonisch zijn.

Een tweede manier om te testen: Koop een 12ax7 buis (kost 5 euro geloof ik) en vervang de eerste buis in de pre-amp. Nog steeds feedback? Zet de oude buis dan weer terug en herhaal het proces voor de tweede buis in de pre-amp, etc. Wel je versterker uitzetten als je de buis wisselt (duh...)

Het schijnt ook zo te zijn dat een microfonische buis rammelt, net als een kapotte gloeilamp. Dit kan je horen als je zachtjes tegen de buis tikt nadat je 'm eruit hebt gehaald.

Met een 6505 is het verder verstandig een paar reserve 12ax7 of ecc83 buisjes in je gigbag te stopppen :-)

Soul.
26 januari 2010, 16:16
als dit het geval is, ga ik iemand in de winkel afschiete denk ik.. peavey is pas zaterdag uit zijn doos gekome :s

alvast heel erg bedankt voor de reactie, nu kan ik toch al het en't ander gaan onderzoeke : )

lindstrom
26 januari 2010, 16:29
Hai ik heb een irritant probleem

al drek af,

.

drek??? :???: :???: op je gitaar?

Soul.
26 januari 2010, 16:34
^^ grapjas, onmiddellijk dan? België vs Nederland

lindstrom
26 januari 2010, 16:39
^^ grapjas, onmiddellijk dan? België vs Nederland

:seriousf: :seriousf: drek is hier in Nederland hetzelfde als modder of bagger.

soup
26 januari 2010, 16:53
:seriousf: :seriousf: drek is hier in Nederland hetzelfde als modder of bagger.
ahahahah

zo grappig :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf: :seriousf:

Bijl
26 januari 2010, 17:10
als dit het geval is, ga ik iemand in de winkel afschiete denk ik.. peavey is pas zaterdag uit zijn doos gekome :s

alvast heel erg bedankt voor de reactie, nu kan ik toch al het en't ander gaan onderzoeke : )

Graag gedaan!

Juist bij nieuwe buizen kan je nooit vooraf weten of ze micofonisch gaan worden. Er kan altijd een slechte tussen zitten. Dit kan je Peavey niet verwijten en de winkel al helemaal niet. Ik heb hetzelfde gehad met een setje nieuwe JJ's 12AX7 in een Peavey 5150. Na de kwaliteitscontrole in de fabriek kan er tijdens transport toch een zwak deeltje in de buis losraken waardoor dit ontstaat.

Wat je wel mag eisen is dat de winkel gratis een nieuw buisje verstrekt natuurlijk.

humbucker
26 januari 2010, 17:27
:seriousf: :seriousf: drek is hier in Nederland hetzelfde als modder of bagger.

Drek is gewoon dialect voor direct. Onmiddelijk dus :)

caliban
26 januari 2010, 18:57
Vrij specifiek Limburgs dialect zelfs :)

Soul.
26 januari 2010, 19:08
^^ jazeker

Soul.
28 januari 2010, 00:09
ik heb mijn amp en cab anders geplaatst en nu is het al veel minder.. ik zit nu meernaast m'n amp dan er recht voor. Toch is de feedback er nog wel.. Iemand die weet hoe je'n microfonische pick up herkent?

rijsberman
28 januari 2010, 00:47
ik heb mijn amp en cab anders geplaatst en nu is het al veel minder.. ik zit nu meernaast m'n amp dan er recht voor. Toch is de feedback er nog wel.. Iemand die weet hoe je'n microfonische pick up herkent?

Door er op te tikken. Je hoort dan niks te horen. Of er tegen schreeuwen, dat kan ook. Het heet niet voor niets microfonisch. ;)

Soul.
28 januari 2010, 02:48
dat is precies wat ie doet ^^ zelfs als ik op m'n body of op men tremelo tik klinkt precies alsof ik op een micro tik.. nieuw pups steke dus :s .. mss eens actives probere.. freet zo'n ding veel batterij? niet dat ik elke week nieuw batterijen moet steke..

thx voor de reactie rijsberman.. hoogst wss ook daardoor dat de feedback zo erg is dan..

FruscianteFan
28 januari 2010, 08:21
Feedback is een verschijnsel dat je ook hebt als de snaren niet trillen. Dus als je niks hoort met gedempte snaren is het geen feedback.
Soms is het - no offense - best irritant dat mensen verschillende termen verwarren. Feedback is wanneer je instrument meetrilt met het geluid dat uit de versterker komt, waardoor er net even wat meer geluid uit je instrument komt - wat leidt tot meer geluid uit je versterker en dus ook weer meer resonantie van je instrument. Dit effect ontstaat alleen als er al geluid uit je instrument komt, en dus stop je feedback door je snaren te dempen.