PDA

View Full Version : Stroom in studio (powerconditioner)



skabouter
26 januari 2010, 01:42
Zoals nu wel bekend (zie ander topic) ben ik bezig met studiobouw. Ik heb echter wat stroom-vragen, en begin maar even een nieuw topic hiervoor, zodat er mss meer reacties komen.

Ik heb 3x zo`n Phonic PPC 8000E/9000E powerconditioner....Feitelijk niets meer dan een veredelde stekkerdoos. Die dingen hebben 10 outlets aan de achterkant, met fuse tot 10ampere (zo uit mn hoofd). hier wil ik alle apparatuur op aansluiten in mijn control-room. Is dit een goed idee? hoe zou je het verdelen? ik zit met een flinke mixer met losse voeding, buizenpreamps, buizencompressors, rackeffecten en meer van die dingen. geen zware versterkers of stofzuigers oid, maar wel kostbare apparatuur. moeten soortgelijke apparatuur op 1 apparaat, of juist verdeeld?

Het lullige van die phonic apparaten is dat er geen netstekkers inpassen, je moet verloopjes (IEC) kopen, die je ook nog eens op je kabels moet schroeven (dus je stekkers afknippen). prima oplossing, maar je kan weinig kanten uit, als het eenmaal zit. bovendien kosten die krengen bijna 4euro per stuk, en ik vind het dus een beetje stom grapje om er 3x10=30 te kopen.
Ik had tijden terug eens gevraagd of het mogelijk is om 1 stekkerblok aan te sluiten op 1 vd 10 outlets,en daar dan gewoon de gear in te prikken. er werd gezegd dat dit gewoon kan, maar ik wil nog even bevestiging. Is dit een goed idee?

Dan nog: 1 vd 3 apparaten is de PCC9000 en deze heeft een stroom-lezer, en geeft de spanning aan die je binnenkrijgt. Deze blijft echter altijd aan staan (ledjes), zelfs als de main-powerknop uit is. dit vind ik een beetje irritant/verspilling, dus nu trek ik de stekker er maar steeds uit als ik klaar ben met werken. Maarja, daar koop ik zo`n ding niet voor, ik wil juist dat die 3 bakken fungeren als killswitches voor mn hele control-room. Wie heeft dit ook, en hoe ga je daar mee om?

http://www.musik-service.de/images/prx/395747234/i00.jpg

enne....de meter gaat van 180 tot 256volt, maar mijne staat meestal net onder de 220 (dus in het oranje) en soms eventjes op 220. is dit wel ok, en heeft dit consequenties voor mijn aangesloten apparaten?

en nog iets: het mag bekend zijn dat je audiokabels en stroomkabels beter uit elkaar kan houden, ivm interferentie (zeker met ongebalanceerde signalen). hoe nauw luistert dit? ik ben bang dat ik in mijn rack weinig scheiding kan houden, zeker met de patchbays...
ook mijn 3 multicore kabels lopen gevaarlijk dicht langs een stopcontact...Maakt dit uit, zo ja, hoeveel en wat kan ik beter doen?

Negative K3 fan
26 januari 2010, 01:58
Met een fuse van 10 ampere moet zo'n ding heel wat aan kunnen. Waarschijnlijk kun je wel een stekkerdoos aan 1 uitgang hangen, ik neem aan dat ze in dat apparaat ook gewoon parallel aan elkaar zitten. Om dat helemaal zeker te weten zou je in de handleiding moeten kijken.

Hoe je om kunt gaan met de brandende lampjes: een standby killer, tegenwoordig vast overal wel te krijgen.

220V is prima, misschien ietsje aan de lage kant, veel apparaten zijn tegenwoordig voor 230v gemaakt, maar dat is <5%, maakt niks uit.


Wat betreft die kabels: bindt dingen lekker aan elkaar met tierips en als het ff kan zorgen dat kabels elkaar kruisen in rechte hoeken, dus parallel aan elkaar of loodrecht kruisend, dat heb ik tenminste geleerd bij versterkers bouwen.

skabouter
26 januari 2010, 02:07
thnx voor reply!
Hier is de manual (http://doc.phonic.com/file/download.php?sess=0&id=14875&parent=1680&action=file_details)
maar ik zie niet of de outputs parallel staan of niet.

mijne geeft dus meestal nog iets minder aan dan 220v, maar ik begrijp dat dat niet zo erg moet zijn?

tierippes en/of klitteband gebruik ik sws, het is best wel netjes, maar toch zijn afstanden momenteel klein. Maar haaks laten kruizen is wel een goed idee, ik kan begrijpen dat de interferentie dan minder wordt!

Han S
26 januari 2010, 10:28
10 Ampere betekent bij 220 volt 2200 watt, dus daar kun je wel wat aan hangen. Je kunt ook zelf verdeeldozen bouwen met goede wandcontactdozen (stopcontacten) in een box van hout te bouwen, onderling verbinden met installatiedraad en een dik snoer er aan. Of je koopt gewoon een aantal van die kant en klare tafelverdeeldozen, zo veel stroom gebruik je niet.