PDA

View Full Version : DiMarzio Pickups



Bloodline
26 januari 2010, 01:26
Ik ben van plan om over te gaan naar DiMarzio pickups.
Ik wil eens wat anders dan actieve elementen na de jaren.
Vraagje:
Welke DiMarzio's geven je een dikke klank. Dus ondanks je 24 frets hebt, dat hij dan nog lekker dik wordt. Wie wil er nou niet een dikke gitaar klank ?

mesaman
26 januari 2010, 08:51
dat heeft niets met je aantal frets te maken.en er zijn heel veel mensen die geen dikke klank willen.tis net wat jij wilt. een dp100 of x2n is wel redelijk dik.en als je echt dik wilt moet je bas gaan spelen.

lindstrom
26 januari 2010, 08:53
tonezone ftw :blast::rockon:

JvD.
26 januari 2010, 08:58
ik heb een tonezone in de brug, maar dat klinkt echt honderdmiljoen keer minder fel/hard/strak als een EMG. (vind ik)
Ik ben niet weg van EMG. maar voor pompen in de brug is het wel echt geniaal.

lindstrom
26 januari 2010, 09:00
ik heb een tonezone in de brug, maar dat klinkt echt honderdmiljoen keer minder fel/hard/strak als een EMG. (vind ik)
Ik ben niet weg van EMG. maar voor pompen in de brug is het wel echt geniaal.

smaken verschillen, EMG kan in jouw oren "strakker" klinken, zo vind ik de tonezone veel organischer en "echter" klinken.

JvD.
26 januari 2010, 09:06
smaken verschillen, EMG kan in jouw oren "strakker" klinken, zo vind ik de tonezone veel organischer en "echter" klinken.
leuk dat je een uiteenzetting geeft van het stukje "vind ik" in mijn post.
ik schrijf ook dat ik ook een Tonezone in de brug en geen EMG.

Wat is 'echter' ? wat is een 'echt' gitaar geluid?

Alles wat ik van Mendel hoor is iets waarvoor ik een EMG in mijn gitaar zou doen. Als je een ander geluid zoekt dan vraag ik: "wat moet er anders?"

lindstrom
26 januari 2010, 09:09
leuk dat je een uiteenzetting geeft van het stukje "vind ik" in mijn post.
ik schrijf ook dat ik ook een Tonezone in de brug en geen EMG.

Wat is 'echter' ? wat is een 'echt' gitaar geluid?

Alles wat ik van Mendel hoor is iets waarvoor ik een EMG in mijn gitaar zou doen. Als je een ander geluid zoekt dan vraag ik: "wat moet er anders?"

Laten we deze, inmiddels 1000 keer, gevoerde discussie niet nog eens voeren. kwestie van smaak is het gewoon.

met "echter" bedoel ik dus organischer/dieper (lees minder vlak)
Ook deze beleving kan verschillen per persoon.

Bram+
26 januari 2010, 09:23
En dan zou er nu een post moeten komen van iemand die de DiMarzio Tone Zone maar een dichtgesmeerde kutsound vindt hebben of zoiets? :D

Andere DiMarzios met veul output zijn bijvoorbeeld de Super Distortion, D Activator en de D Activator-X. Die laatste is een 'herziene' X2N. De D Activators zijn ook verzonnen als passief alternatief voor actieve pickups, dus dat zijn er sowieso twee om te bekijken.

lindstrom
26 januari 2010, 09:33
En dan zou er nu een post moeten komen van iemand die de DiMarzio Tone Zone maar een dichtgesmeerde kutsound vindt hebben of zoiets? :D.

wederom een mening, niet verboden overgens.



Andere DiMarzios met veul output zijn bijvoorbeeld de Super Distortion, D Activator en de D Activator-X. Die laatste is een 'herziene' X2N. De D Activators zijn ook verzonnen als passief alternatief voor actieve pickups, dus dat zijn er sowieso twee om te bekijken.

De super D is erg goed!

Bram+
26 januari 2010, 09:51
wederom een mening, niet verboden overgens.
Niet per definitie mijn mening hoor, maar het begon al een beetje een discussie volgens de reeds bewandelde paden te worden zoals je zelf aangaf :D


De super D is erg goed!
En die heb jij ook nog eens te koop staan! Dat komt gelegen :ok:

lindstrom
26 januari 2010, 09:54
En die heb jij ook nog eens te koop staan! Dat komt gelegen :ok:

Ruik ik nou spam in een kartelvorm? :seriousf::seriousf:

interessander
26 januari 2010, 09:55
Eigenlijk een dubbele overstap dus, van actief naar passief en van Duncan naar Dimarzio, vanwaar de keuze?

pol
26 januari 2010, 09:58
ik vind over het algemeen dimarzio's nogal donker klinken, niet mijn ding, heb het graag wat bijtender en duncan en emg doet dat wel.

als je een dik klinkende duncan wil die toch nog strak klinkt : alternative 8 SH15
duncan invader kan ook leuk zijn in niet al te donkere gitaren.

blackout heb ik ook gehad, vond ik maar zozo, veel output, dat wel, maar het klinkt zowat kunstmatig, dan nog liever emg81, zeker voor lage stemmingen werkt die goed, gewone stemming vond ik die weer te dun.

lindstrom
26 januari 2010, 10:00
ik vind over het algemeen dimarzio's nogal donker klinken, niet mijn ding, heb het graag wat bijtender en duncan en emg doet dat wel.

Donker? prik een dimarzio eens in een marshall JCM900 en dan is er niks donker meer aan.

pol
26 januari 2010, 10:08
daar noem je ook een schelle bak.

lindstrom
26 januari 2010, 10:30
daar noem je ook een schelle bak.

klopt, tonezone in les paul en op de 900 de bass en mids op 10 en treble op 0 en nog knetterschel.

binnenkort een andere bak, kan maar zo zijn dat de tonezone dan idd te donker is.. maar dat zien we dan wel weer.

Bloodline
26 januari 2010, 11:31
dat heeft niets met je aantal frets te maken.en er zijn heel veel mensen die geen dikke klank willen.tis net wat jij wilt. een dp100 of x2n is wel redelijk dik.en als je echt dik wilt moet je bas gaan spelen.

Ik ben een beetje onduidelijk geweest, kwam vast doordat het zo laat was.
Met dikke klank bedoelde ik de nek pickup.
Omdat ik 24 frets heb dan schuift de nek pickup een stuk meer naar onderen toe. Dus ik zoek een humbucker die mij dan nog even die dikke vette klank kan geven.

De reden voor passief is dat ik meer uit mijn gitaar wil halen dan alleen actief.
Sinds al mijn favoriete gitaar tonen door passieve elementen gaan.
Nu weet ik wel dat het niet alleen van het element afhangt, maar wel voor een gedeelte. Mijn Lag gitaar is perfect, maar ik weet gewoon dat ik er meer klank uit kan halen met passief.

sjaak1990
26 januari 2010, 12:18
Dimarzio breed is enorm dik met heel veel mids, gebruik zelf een Super D

interessander
26 januari 2010, 12:27
Ik heb zelf ervaring met de Evolution, PAF pro, de X2N en de Super Distortion van Dimarzio. Maar de meeste enkel in de brugpositie.
Ik denk dat voor een dikke sound in de halspositie een Evolution Neck erg geschikt is. Voor meer articulatie en mid is de PAF pro weer meer geschikt.

caliban
26 januari 2010, 13:00
ik vind over het algemeen dimarzio's nogal donker klinken, niet mijn ding, heb het graag wat bijtender en duncan en emg doet dat wel.

als je een dik klinkende duncan wil die toch nog strak klinkt : alternative 8 SH15
duncan invader kan ook leuk zijn in niet al te donkere gitaren.

blackout heb ik ook gehad, vond ik maar zozo, veel output, dat wel, maar het klinkt zowat kunstmatig, dan nog liever emg81, zeker voor lage stemmingen werkt die goed, gewone stemming vond ik die weer te dun.

Kan je die Alternative een keer vergelijken met een Distortion of zo?

YannickH
26 januari 2010, 16:44
ik vind de d-sonic heel lekker:)

macwilliams
26 januari 2010, 16:55
ik vind over het algemeen dimarzio's nogal donker klinken, niet mijn ding, heb het graag wat bijtender en duncan en emg doet dat wel.

als je een dik klinkende duncan wil die toch nog strak klinkt : alternative 8 SH15
duncan invader kan ook leuk zijn in niet al te donkere gitaren.

blackout heb ik ook gehad, vond ik maar zozo, veel output, dat wel, maar het klinkt zowat kunstmatig, dan nog liever emg81, zeker voor lage stemmingen werkt die goed, gewone stemming vond ik die weer te dun.

Heel apart want ik heb heel andere ervaring met de blackout elementen. Mooie tone en heel lekker te temperen met je volume pot. Het karakter van de gitaar blijft over het hele volume bereik van de volume pot intact. Zowel over de engl als de jcm900 klinkt dit element super.

Exi
26 januari 2010, 17:43
Ik zou zeggen: een Breed neck pickup.
Die dingen produceren een heel dik geluid

pol
26 januari 2010, 18:41
Kan je die Alternative een keer vergelijken met een Distortion of zo?

lastig te zeggen, ik heb ze niet in dezelfde gitaar getest.

Ik denk qua output redelijk gelijk, allebei veel mid, distortion wat meer tophoog en minder laag, allebei wel duidelijk.

vooral redelijk wat mids (kan daardoor wel sneller feedbacken) en komt goed door de mix.

Ik vond het de beste pickup tot nu toe in mijn les paul classic, heb getest : JB, Full Shred, Invader.. die invader had ook wel iets maar dat wel wat overdreven dik, die zit nu in een flying V en dat gaat beter.

pol
27 januari 2010, 19:37
Ik denk dat ik iets op het spoor ben, zoals geweten is hebben de duncan distortion, JB en invader dezelfde spoelen en dezelfde weerstand (rond de 16,4k)

... laat de alternative 8 nu exact hetzelfde meten (op de site kwam ik 17,4 tegen, dat klopt bij de mijne toch niet) ik vermoed dus heel sterk dat het simpelweg een JB/Distortion met dezelfde spoelen is en enkel andere magneet.
of er heeft zich bij duncan iemand vergist.

Orpheo
27 januari 2010, 22:41
@pol
de alt8 heeft absoluut niet dezelfde spoelen als de jb en de distortion,die wel gelijke spoelen hebben,maar verschillen in magneet. ik heb die info van het bedrijf zelf. de alt8 heeft n heel bijzondere draad en wind,totaal niet lijkend op de jb.

de fullshred komt overigens uit de 'custom'familie,niet de jb tak.

dit zijn ongeveer de verhoudingen.

fullshred en alle customs: 43 awg,same wind
fullshred neck:jazz neck,maar met hex polepieces,43 awg.
jb en distortion:44 awg,same wind.
distortion neck: like bridge but underwound
screamin demin:45 awg,underwound

invader weet ik nog niet,en alle paf achtigen laat ik ff buiten beschouwing.

caliban
28 januari 2010, 13:49
Iemand zou er eens een grafische voorstelling van moeten maken, is echt goeie informatie. Dank je

TimoSomers
8 februari 2010, 19:18
Even een kaapje van het topic:

Ik zoek een bridge pick up voor in een Les Paul om een hele dikke, strakke sound te krijgen.
In m'n andere les pauls heb ik Super Distortions, die zijn echt supervet, maar wil een keer iets anders proberen.
Dus: tips?
(Ik dacht zelf aan Breeds of Evo's)

Orpheo
8 februari 2010, 20:10
alternative8 done deal,zeker in n les paul.dik,strak,scheurend,brullend,en gedefinieerd,holy smoke.

caliban
8 februari 2010, 20:44
SD Distortion heb ik, klinkt super, alt8 nog niet getry'd

Speeddemon
27 november 2010, 14:43
Even een kaapje van het topic:

Ik zoek een bridge pick up voor in een Les Paul om een hele dikke, strakke sound te krijgen.
In m'n andere les pauls heb ik Super Distortions, die zijn echt supervet, maar wil een keer iets anders proberen.
Dus: tips?
(Ik dacht zelf aan Breeds of Evo's)
Super 3 misschien, iets ronder hoog dan de SD, meer output en meer mids, met een wat strakker laag.

Als strak belangrijker dan dik/vet is, zou ik kijken naar Evo's (waar ik me zo kan voorstellen dat ze wel bruikbaar in een Les Paul klinken, maar anders vind ik ze snel te schreeuwerig/aggressief/fel) of een Duncan Distortion of JB. Deze twee hebben een goeie mid-focus, veel hoog (wat in een Les Paul niet schel wordt, denk ik zo) en van zichzelf al een strak laag, met voldoende output.

Breed (bridge) kan ik je mogelijk volgende week meer over vertellen, alleen dan niet in een Les Paul, maar een superstrat.