PDA

View Full Version : Mandoline Eastman of Kentucky



fs1980
25 januari 2010, 23:42
Ik ben opzoek naar een nieuwe mandoline! Ik heb de laatste jaar op een zelfbouw gespeeld (ooit op een rommelmarkt voor weinig) en ik vind het echt een pracht instrument! Nu wil ik een goede echte mandoline aanschaffen! IK heb de volgende vraag welke prijs/kwaliteit verhouding het best!

Mijn Budget ligt tussen de 800-1000 euro voor de mandoline!

Welke mandoline is de beste in haar categorie (p/k)

Cat 1

Kentucky KM 675 de goedkoopste voor 799,-
Eastman MD 515 voor 850,-

Cat 2

Kentucky KM 805 voor 919,-
Kentucky KM 855 voor 979,-
Eastman MD 615 voor 1100,-



Cat 3

Kentucky KM1000
Eastman MD 815

De laatste 2 zijn duurder !


IK WIL ZE OOK TESTEN MAAR MENINGEN!

PT1989
26 januari 2010, 17:26
Ha Frank dat is weer paar maandjes terug!
Ik heb zelf een Eastman MD615 is echt een super mando alleen wel boven je budget!

rawdata
20 april 2010, 19:59
Frank,
Ik heb er een hoop uit je lijstje gehad. Volgens velen klinken de Eastmans erg goed, wellicht zelfs zo goed als Gibsons. (De Gibson Jam Master is overigens ook een erg goede mando, staat op deze website te koop. Van mij. Maar laat je daardoor niet storen. 1.000 euro:o).
Als je niet voor fancy randjes wilt gaan, dan kan je je prima op de 515 concentreren. Die heeft uit de winkel al een mooie warme chop.
Naast de variërende kwaliteit van Kentuckys, hebben ze erg lang nodig om te "openen".
Bij CasaBenelly in Den Haag kan je de Eastmans allemaal uitproberen, maar helaas niet vergelijken met de Kentuckys.
Je hebt de afweging waarschijnlijk al gemaakt, maar probeer dan ook even de 14 (a-type) modellen. Bij blind-luisteren hebben vele muziekanten een voorkeur voor dit model.
Marc

RyCooder.nl

northernlake
20 april 2010, 23:25
Ik speel geen mando, maar lees wel goede verhalen over de The Loar modellen.

Net als Eastman maakten ze eerst archtops. Op de site geen Nederlandse distributeur, dus geen idee of ze al ergens te vinden zijn:
http://www.theloar.com/LM-600-VS.html

ernieman
21 april 2010, 08:36
Ik ben opzoek naar een nieuwe mandoline! Ik heb de laatste jaar op een zelfbouw gespeeld (ooit op een rommelmarkt voor weinig) en ik vind het echt een pracht instrument! Nu wil ik een goede echte mandoline aanschaffen!

Uhhhh....????

Zelbouw geen echte mandoline? Moet je toch al wat van muziekinstrumenten afkennen om een mandoline te bouwen, of het moest een kitje zijn, maar dan nog. Zelfbouw klinkt in mijn oren (meestal) toch beter dan een fabrieksinstrument. Bespeelbaarheid kun je natuurlijk altijd iets aan (laten) doen.

rawdata
21 april 2010, 10:39
Ik speel geen mando, maar lees wel goede verhalen over de The Loar modellen.

Net als Eastman maakten ze eerst archtops. Op de site geen Nederlandse distributeur, dus geen idee of ze al ergens te vinden zijn:
http://www.theloar.com/LM-600-VS.html

Ja die zijn ook goed. Mind you, ze hebben wel een nogal sterke v-vormig nekprofiel. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ze doen qua geluid niet onder voor Eastmans, ingespeelde Kentuckys of betaalbare Gibsons.
Overigens zijn ze niet allemaal even goed. Ze worden gemaakt door "The Music Link /AXL" (bekend van onder meer Recording King) welke merken hebben die nooit verassen door veel kwaliteit. Echte prijs/kwaliteit verhouding merken.
Leuk dat je met de The Loar komt. Deze (maar dan de oer-versie) waren en zijn de basisinstrumenten waarnaar veel huidige F-modellen gebouwd worden. Helaas niet in Nederland te proberen (voor zover ik weet).
Marc

northernlake
21 april 2010, 12:28
Nou, ik overweeg eens een mando te kopen, en V-necks, vind ik over het algemeen (in ieder geval op mijn Martin D-18V) prettig. Wie weet. So little time...

RB-1
21 april 2010, 13:18
Ik speel geen mando, maar lees wel goede verhalen over de The Loar modellen. Net als Eastman maakten ze eerst archtops.Interessante vergelijking, wat bedoel je daar nou mee?
Bij mijn weten gaat het hier namelijk al over archtop mandolines en niet over bowl backs.

RB-1
21 april 2010, 14:18
Ze worden gemaakt door "The Music Link /AXL" (bekend van onder meer Recording King) welke merken hebben die nooit verassen door veel kwaliteit.Nou, vergis je niet. Een Recording King Elite 75 (http://www.recordingking.com/banjos_rkelite75.html) is zo goed, dat ik er zonder problemen mee op een podium zou durven staan. De enige die daar bij in de buurt komt, is misschien Goldstar (-100 & -200), maar dan heb je het wel gehad. Daar kunnen wannabees als Goldtone en Morgan Monroe alleen maar van dromen.....


Leuk dat je met de The Loar komt. Deze (maar dan de oer-versie) waren en zijn de basisinstrumenten waarnaar veel huidige F-modellen gebouwd worden.Een echte Loar is inderdaad 'unreal', ik heb ooit eens op een mogen spelen. Schijnt nu te koop te staan: $250.000- :crazyhappy:
Veel A modellen zijn geinspireerd op de enige A5, die Lloyd Loar (de chef-bouwer van Gibson in die tijd) ooit heeft gemaakt, de 'Mrs. Griffith' (1923). Hier op video (http://www.youtube.com/watch?v=2KY_XoXmglY)
Ben heel tevreden met mijn A5-L (http://home.hccnet.nl/e.beurskens/Skyland/sound/Soundbite%20Moon%20over%20the%20water.mp3) uit 1995, heeft eigenlijk van alles genoeg.....

De Chinezen krijgen, sinds hun engineering en kwaliteitscontrole door Amerikaanse experts wordt gedaan, hun zaken steeds beter voor elkaar.
Vlak ook de Tjechische en Slowaakse instrumenten (Lebeda, Kristufek) niet uit. Die stonden 10 jaar geleden eenzaam aan de top waar het prijs/kwaliteitverhouding betrof, en dan was die kwaliteit heel dik in orde....

rawdata
21 april 2010, 14:30
Nou, vergis je niet. Een Recording King Elite 75 (http://www.recordingking.com/banjos_rkelite75.html) is zo goed, dat ik er zonder problemen mee op een podium zou durven staan. De enige die daar bij in de buurt komt, is misschien Goldstar (-100 & -200), maar dan heb je het wel gehad. Daar kunnen wannabees als Goldtone en Morgan Monroe alleen maar van dromen.....

Een echte Loar is inderdaad 'unreal', ik heb ooit eens op een mogen spelen. Schijnt nu te koop te staan: $250.000- :crazyhappy:
Veel A modellen zijn geinspireerd op de enige A5, die Lloyd Loar (de chef-bouwer van Gibson in die tijd) ooit heeft gemaakt, de 'Mrs. Griffith' (1923). Hier op video (http://www.youtube.com/watch?v=2KY_XoXmglY)
Ben heel tevreden met mijn A5-L (http://home.hccnet.nl/e.beurskens/Skyland/sound/Soundbite%20Moon%20over%20the%20water.mp3) uit 1995, heeft eigenlijk van alles genoeg.....

De Chinezen krijgen, sinds hun engineering en kwaliteitscontrole door Amerikaanse experts wordt gedaan, hun zaken steeds beter voor elkaar.
Vlak ook de Tjechische en Slowaakse instrumenten (Lebeda, Kristufek) niet uit. Die stonden 10 jaar geleden eenzaam aan de top waar het prijs/kwaliteitverhouding betrof, en dan was die kwaliteit heel dik in orde....

Oh ja. Er zitten fantastische instrumenten tussen. Ik heb slechts twijfels over de continuïteit. (Eigenlijk een beetje zoals Gibson acoustics, heel veel klagende verkopers). Kentucky en Eastwood zijn m.i. gewoon wat beter in een constante kwaliteit.
Goldtone heeft me een Irish tenor gezonden ter promotie, met een zeldzaam goed geluid. Als ze er even voor gaan zitten kunnen ze het wel.
Ik heb eens een gitaar teruggezonden naar Gibson (Advanced Jumbo) waarvan iedereen het eens was dat het een kneus was. Behalve Gibson "Het viel nog binnen hun kwaliteitsmarges".
Volgens mij is dat waar we het hier over hebben. Hoe groot zijn de gehanteerde kwaliteitsmarges. Ofwel, hoeveel risico's loopt de leek.
Helemaal eens met Tsjechen en andere oost-europese handbouwers. Topkwaliteit. Maar wel te duur om in deze discussie in te brengen, toch?

Marc

rawdata
21 april 2010, 14:33
Oh ja. Er zitten fantastische instrumenten tussen. Ik heb slechts twijfels over de continuïteit. (Eigenlijk een beetje zoals Gibson acoustics, heel veel klagende verkopers). Kentucky en Eastwood zijn m.i. gewoon wat beter in een constante kwaliteit.
Goldtone heeft me een Irish tenor gezonden ter promotie, met een zeldzaam goed geluid. Als ze er even voor gaan zitten kunnen ze het wel.
Ik heb eens een gitaar teruggezonden naar Gibson (Advanced Jumbo) waarvan iedereen het eens was dat het een kneus was. Behalve Gibson "Het viel nog binnen hun kwaliteitsmarges".
Volgens mij is dat waar we het hier over hebben. Hoe groot zijn de gehanteerde kwaliteitsmarges. Ofwel, hoeveel risico's loopt de leek.
Helemaal eens met Tsjechen en andere oost-europese handbouwers. Topkwaliteit. Maar wel te duur om in deze discussie in te brengen, toch?

Marc

Sorry, ik ben weer te snel. De GoldTone was wel eerst door Andy Perkins getweaked ..... Is dus niet relevant.

RB-1
21 april 2010, 15:11
Oh ja. Er zitten fantastische instrumenten tussen. Ik heb slechts twijfels over de continuïteit. (Eigenlijk een beetje zoals Gibson acoustics, heel veel klagende verkopers). Kentucky en Eastwood zijn m.i. gewoon wat beter in een constante kwaliteit.Maar dan toch wel consequent lager dan RK en Goldstar. Die benaderen, mits goed afgesteld, een oude Gibson. Op dezelfde manier als de (betere) nieuwe Gibsons dat doen.


Goldtone heeft me een Irish tenor gezonden ter promotie, met een zeldzaam goed geluid. Als ze er even voor gaan zitten kunnen ze het wel.Ik heb aan een RK of een Goldstar meestal een middag werk en dan zijn ze optimaal. Het is mij nog nooit gelukt om uit een Goldtone een vergelijkbaar goed geluid te krijgen. Ik vergelijk ze dan met mijn oude Gibson. Misschien is de benchmark voor een tenor een Bacon & Day Silverbell?


Hoe groot zijn de gehanteerde kwaliteitsmarges. Ofwel, hoeveel risico's loopt de leek.
Helemaal eens met Tsjechen en andere oost-europese handbouwers. Topkwaliteit. Maar wel te duur om in deze discussie in te brengen, toch?Tja, uit gesprekken met leerlingen, maak ik op dat ze met een beter instrument sneller vorderingen maakten. Ik raad iedereen dan ook altijd aan om met een budget instrument te proberen, of het uberhaupt iets voor ze is en daarna, mocht dat zo zijn, door te sparen voor het best denkbare instrument.

northernlake
21 april 2010, 15:23
Interessante vergelijking, wat bedoel je daar nou mee?
Bij mijn weten gaat het hier namelijk al over archtop mandolines en niet over bowl backs.

Niks. Eastman begon v.z.i.w. met archtop gitaren, daar doelde ik op. The Loar ook.

rawdata
21 april 2010, 15:29
Ik ben het helemaal met je eens al krijg ik het idee dat we het nu geheel over banjo's hebben....
Een belangrijk verschil tussen de Eastman en Kentucky mando's is imho dat de eastmans (mogelijk de beste) copies van 1930-achtige Gibsons zijn, terwijl Kentuckys mij altijd iets minder "old time" klinken. Ik weet niet in hoeverre dat persoonlijk is, maar het is in ieder geval geen kwaliteitsoordeel. Voor allebij is iets te zeggen. Wat dit aspect betreft plaats ik de The Loar (ik heb er slechts 1 kunnen proberen) in het Kentucky kamp.
"Slechts 1" is een beperking, want iedere fabrikant maakt goede en betere exemplaren, ook het karakter kan varieeren.



Maar dan toch wel consequent lager dan RK en Goldstar. Die benaderen, mits goed afgesteld, een oude Gibson. Op dezelfde manier als de (betere) nieuwe Gibsons dat doen.

Ik heb aan een RK of een Goldstar meestal een middag werk en dan zijn ze optimaal. Het is mij nog nooit gelukt om uit een Goldtone een vergelijkbaar goed geluid te krijgen. Ik vergelijk ze dan met mijn oude Gibson. Misschien is de benchmark voor een tenor een Bacon & Day Silverbell?

Tja, uit gesprekken met leerlingen, maak ik op dat ze met een beter instrument sneller vorderingen maakten. Ik raad iedereen dan ook altijd aan om met een budget instrument te proberen, of het uberhaupt iets voor ze is en daarna, mocht dat zo zijn, door te sparen voor het best denkbare instrument.

RB-1
22 april 2010, 00:33
Ik ben het helemaal met je eens al krijg ik het idee dat we het nu geheel over banjo's hebben....Dat is inderdaad een beetje mijn schuld.:makeup: Het was om aan te geven dat het Musiclink-merk Recording King constant hoge kwaliteit levert. Toen heb ik als tweede voorbeeld Goldstar (Saga) erbij gehaald. Eveneens probleemloos.
Nu is het gevaarlijk om dergelijke kwaliteiten zonder nader onderzoek aan hun andere merken toe te schrijven, de goedkopere Rover banjo's van Saga bijvoorbeeld zijn wat mij betreft hun geld niet eens waard.... Dus dat kan met hun mandolines net zo zijn...


Een belangrijk verschil tussen de Eastman en Kentucky mando's is imho dat de eastmans (mogelijk de beste) copies van 1930-achtige Gibsons zijn, terwijl Kentuckys mij altijd iets minder "old time" klinken. Ik weet niet in hoeverre dat persoonlijk is, maar het is in ieder geval geen kwaliteitsoordeel. Voor allebij is iets te zeggen. Wat dit aspect betreft plaats ik de The Loar (ik heb er slechts 1 kunnen proberen) in het Kentucky kamp.Een 1930 Gibson is geen Lloyd Loar instrument (http://www.mandolinarchive.com/perl/list_mandolins.pl?loar:1) meer. En dat is te merken aan de prijs, maar jammer genoeg ook aan de klank....;)

De Kentuckys die ik in handen heb gehad waren heel aardige instrumenten, met een goede value for money. Van de Eastmans heb ik er ooit maar 1 geprobeerd en die was vergelijkbaar met de Kentuckys. Dus ook door mij hier geen merkoordeel. Ik kijk wel uit.....;)

De beste kopien van Lloyd Loar era mandolines komen wat mij betreft van bouwers als Gilchrist, Apitius, Dudenbostel, Vanden. En vlak de Nederlandse bouwer Jan Pals niet uit....