PDA

View Full Version : HNGD Rickenbacker kopie



geert1976
25 januari 2010, 21:25
Vanavond binnengekregen een heuse Rick kopie van Johnson jaartje of 2 oud en in mint condition.

In tegenstelling tot de huidige Johnsons die gemaakt worden in China, komt deze de Shine fabrieken Korea.

Ding heeft ook het tingel en tangel geluid zoals een Rick en is semiehollow (heb mijn vinger goed in het gat gestoken).

lage actie en speelt lekker, afwerking is ook heel goed.
Krijg vanavond nog de recensies binnen die in een duits gitaarblad hebben gestaan. deze waren toen erg goed.

Hals is 24 frets

De vorige eigenaar heeft deze gitaar en Duitsland gekocht voor ongeveer
E 425,00 a E 450,00

Een paar pics (niet echt mooi gelukt, maar het geeft een idee):

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-65.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-67.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-60.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-59.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-53.jpg

budje
25 januari 2010, 21:30
mooie bevestiging, van de hals (dat is volgens mij een beetje krom nederlands) dat lijkt me lekker voor je handen bij hoog gepiel!

gefeliciteerd hoor

Demonturtle
25 januari 2010, 21:34
om het in het Engels te stellen: so now you can play a brand new Johnson

Hendriks
25 januari 2010, 21:34
Leuk model Geert , ik vind het wel iets hebben . Ik ben zelf altijd wel wat huiverig voor de "kleine" koreaanse merken , niet om de kwaliteit maar puur om de waarde , als ze winkel uit gaan , halveren ze in waarde .
Maar voor de heb en voor het unieke geluid , zeker de moeite waard.

geert1976
25 januari 2010, 21:39
De fabriek waar deze Johnson is gemaakt is dezelfde waar Huub Boel zijn gitaren liet bouwen, dus zal wel ok zijn denk ik.

Over de afwerking heb ik niet te klagen is netjes, ook de bindings langs de fretten, dit model mag overigens niet meer gemaakt worden en is maar eventjes in productie geweest, want Rickenbacker heeft ze een paar processen aan de broek gedaan.

Het engelse merk Indie is de enige die op dit moment een licentie heeft om Rick kopiën te maken, bij Rickenbacker schijnen hierin nogal moeilijk te doen

Hendriks
25 januari 2010, 21:56
Ik heb een tijdje een Shine (Bo~el) gehad ook perfect afgewerkt , topper.

FruscianteFan
25 januari 2010, 22:01
Leuk model Geert , ik vind het wel iets hebben . Ik ben zelf altijd wel wat huiverig voor de "kleine" koreaanse merken , niet om de kwaliteit maar puur om de waarde , als ze winkel uit gaan , halveren ze in waarde .
Maar voor de heb en voor het unieke geluid , zeker de moeite waard.
Achja, mijn rickenbackerkopie (Indie, brits merk) was al in waarde gehalveerd voor ze de winkel uitging ;)

bat
25 januari 2010, 22:32
Wel goed dat ze zelf nog even aangeven dat ie niet in de vuilnisbak mag!

Veel plezier d'r maar weer mee, is 't een blijvertje?

geert1976
25 januari 2010, 22:35
Wel goed dat ze zelf nog even aangeven dat ie niet in de vuilnisbak mag!

Veel plezier d'r maar weer mee, is 't een blijvertje?

hmm goeie, weet ik nog niet, ik moet zeggen dat ik niet echt muziek speel waar deze gitaren gitaren regelmatig in terugkomen.

Sorry als ik rick-liefhebbers krenk, maar ik associeer deze gitaren vooral met CCR, Tom Petty en The Birds en veel 60's psychedelic.

Kan nu zo niet een actieve band noemen die Ricks gebruikt:???:

FruscianteFan
25 januari 2010, 22:43
Nou, ik kan je zeggen dat ik ook niet direct fan ben van bands die alleen maar gebruik maken van rickenbackers, maar mijn Indie is heel breed inzetbaar. Wil niet zeggen dat jouw Johnson dat ook per se is, maar ik kan in principe alles erop spelen.

geert1976
25 januari 2010, 22:44
Nou, ik kan je zeggen dat ik ook niet direct fan ben van bands die alleen maar gebruik maken van rickenbackers, maar mijn Indie is heel breed inzetbaar. Wil niet zeggen dat jouw Johnson dat ook per se is, maar ik kan in principe alles erop spelen.

Ga hem morgen eens steviger uitproberen, tot nu toe bevalt de sound mij wel

Quicksilver
25 januari 2010, 23:37
Geert zijn nieuwe motto? "Een week geen nieuwe gitaar is een week niet geleefd."

On topic: nee vind het 10 keer niets. Waarom dan comment plaatsen? Om je voor de zoveelste keer, uit pure grap en aardigheid en goede wil, exceptioneel enthousiasme voor hoe je ze weer binnensleept, te feliciteren. :)

Dus, bij deze. :seriousf:

geert1976
25 januari 2010, 23:41
Geert zijn nieuwe motto? "Een week geen nieuwe gitaar is een week niet geleefd."

On topic: nee vind het 10 keer niets. Waarom dan comment plaatsen? Om je voor de zoveelste keer, uit pure grap en aardigheid en goede wil, exceptioneel enthousiasme voor hoe je ze weer binnensleept, te feliciteren. :)

Dus, bij deze. :seriousf:

geeft niet hoor, je moet van deze dingen houden en vaak vind je het mooi of vreselijk lelijk:ok:

Quicksilver
25 januari 2010, 23:58
geeft niet hoor, je moet van deze dingen houden en vaak vind je het mooi of vreselijk lelijk:ok:

KLopt, zelfde met mijn gitaar: veel mensen vinden hem
niet mooi omdat ze hem te extreem/radicaal vinden en een gitaar met 'klassieke' vormen de mooiste zijn. Ik vind RRs de mooiste modellen die er zijn en er zijn gewoon velen die dat niet hebben, waarschijnlijk meerderheid. Dan
vinden mensen dit niet radicaal hoewel ik dit toch ook bijzonder iets blijf vinden, ook al is rickenbacker nou niet bepaald de eerste de beste..

Ieder zijn smaak, hoop dat je (shit doe ik toch met de hype mee) gauw weer een LP of SG in huis haalt, al zijn er daar nog zoveel van..

Ik vind hem bijzonder in ieder geval.. :P
Hoe zit het met het gewicht? Rickenbackers lijken mij altijd zo zwaar toe maar heb er nog nooit een vastgehad.. :seriousf:

Eric van Esch
25 januari 2010, 23:58
Kan nu zo niet een actieve band noemen die Ricks gebruikt:???:

O.a. Dan Auerbach (ex zanger Black Keys). Luister maar eens naar het album Keep it Hid, erg mooi. Live ook een sensatie, afgelopen jaar op Dauwpop in Hellendoorn gezien, kortweg gaaf! Hierbij alvast een clipje met Rickenbacker.

http://www.youtube.com/watch?v=nUlZB8TFQjs

geert1976
26 januari 2010, 00:09
KLopt, zelfde met mijn gitaar: veel mensen vinden hem
niet mooi omdat ze hem te extreem/radicaal vinden en een gitaar met 'klassieke' vormen de mooiste zijn. Ik vind RRs de mooiste modellen die er zijn en er zijn gewoon velen die dat niet hebben, waarschijnlijk meerderheid. Dan
vinden mensen dit niet radicaal hoewel ik dit toch ook bijzonder iets blijf vinden, ook al is rickenbacker nou niet bepaald de eerste de beste..

Ieder zijn smaak, hoop dat je (shit doe ik toch met de hype mee) gauw weer een LP of SG in huis haalt, al zijn er daar nog zoveel van..

Ik vind hem bijzonder in ieder geval.. :P
Hoe zit het met het gewicht? Rickenbackers lijken mij altijd zo zwaar toe maar heb er nog nooit een vastgehad.. :seriousf:

Als alles goed gaat komt er zaterdag weer een gibby bij:ok:

hezz
26 januari 2010, 00:28
Mmmmmm Rickenbacker GAS...

Speelde afgelopen de 12snarige versie, jummie! Heerlijk voor indie-jangle sounds!

Jay75
26 januari 2010, 00:43
En de leukste band van Nederland natuurlijk niet vergeten ( ook al is het een stiekeme coverband :) )

The MADD

http://img266.imageshack.us/img266/9028/dave.jpg

Maar je hebt daar toch niet zoveel voor betaald neem ik aan??
Hopelijk speelt ie niet zo K*T als een echte Rickenbacker hehe, ik heb 3 echte gehad, een 620, 325 en 330, maar ik vind ze niet superfijn spelen, maar wel ubercool en prachtig!!

macwilliams
26 januari 2010, 06:17
En de leukste band van Nederland natuurlijk niet vergeten ( ook al is het een stiekeme coverband :) )

The MADD

http://img266.imageshack.us/img266/9028/dave.jpg

Maar je hebt daar toch niet zoveel voor betaald neem ik aan??
Hopelijk speelt ie niet zo K*T als een echte Rickenbacker hehe, ik heb 3 echte gehad, een 620, 325 en 330, maar ik vind ze niet superfijn spelen, maar wel ubercool en prachtig!!
Dat is idd de leukste band van NL, heb ze gezien in het voorprogramma van moke 24/12/09 in Paradiso.


Geert,
vhg hngd.

Les Strat
26 januari 2010, 06:23
en de beatles niet te vergeten;)

macwilliams
26 januari 2010, 06:34
Lemmy van MÖTOHEAD ook.

budje
26 januari 2010, 06:42
http://newcritics.com/blog1/wp-content/uploads/2007/12/Tom_Petty.jpg

Kakihara
26 januari 2010, 07:01
Leuk hoor Geert, dat ziet er bijzonder netjes uit. Lijkt me dat er niet al te veel sleutelwerk nodig is aan deze ?

Johnny Marr van de Engelse treurwilgengroep The Smiths speelde volgens mij ook regelmatig op een Rick en durfde Paul Weller in zijn The Jam-jaren ook al niet eens een Rick ter hand te nemen ?

episua
26 januari 2010, 08:52
Gefeliciteerd Geert. Rickenbackers zijn geweldige gitaren en heel breed inzetbaar. Alleen jammer dat weinig mensen dat weten. En nu nog eens een echte ric bespelen!
Over jouw Johnson, deze is waarschijnlijk niet door Shine gemaakt. Sterker nog, in weet het wel zeker van niet. Heb zelf ooit een Silverstar ric 325 kopie gehad. In die zelfde tijd kon je ze van Johnson kopen. Heb beide gitaren vergeleken en waren precies hetzelfde. Silverstar is het huismerk van Unsung in Korea. Ze bouwen bv ook de betere Epiphone gitaren. Linkje naar hun site, volgens mij staan de Ric modellen er ook nog wel tussen.
http://www.unsung.co.kr/html/products.html

het is de Silverstar URK500

Succes!

geert1976
26 januari 2010, 12:50
Leuk hoor Geert, dat ziet er bijzonder netjes uit. Lijkt me dat er niet al te veel sleutelwerk nodig is aan deze ?

Johnny Marr van de Engelse treurwilgengroep The Smiths speelde volgens mij ook regelmatig op een Rick en durfde Paul Weller in zijn The Jam-jaren ook al niet eens een Rick ter hand te nemen ?

Nee ik hoef er echt niets aan te doen, actie is heel erg laag en hij is echt in nieuwstaat.

Afwerking is echt heel mooi en alles werkt ook mooi soepel, mechanieken voelen ook heel prettig aan.

Volume en tone pots en schakelaar, jackingang, alles werkt zonder kraak of ruis

geert1976
26 januari 2010, 12:52
Gefeliciteerd Geert. Rickenbackers zijn geweldige gitaren en heel breed inzetbaar. Alleen jammer dat weinig mensen dat weten. En nu nog eens een echte ric bespelen!
Over jouw Johnson, deze is waarschijnlijk niet door Shine gemaakt. Sterker nog, in weet het wel zeker van niet. Heb zelf ooit een Silverstar ric 325 kopie gehad. In die zelfde tijd kon je ze van Johnson kopen. Heb beide gitaren vergeleken en waren precies hetzelfde. Silverstar is het huismerk van Unsung in Korea. Ze bouwen bv ook de betere Epiphone gitaren. Linkje naar hun site, volgens mij staan de Ric modellen er ook nog wel tussen.
http://www.unsung.co.kr/html/products.html

het is de Silverstar URK500

Succes!

Ik heb even gekeken op de site van Unsung en je hebt gelijk, het is een Unsung product en dat vind ik erg fijn, die waren in de jaren 90 verantwoordelijk voor de beste Koreaanse Epi's.

Nu is ook wel verklaard, waarom de gitaar zo goed is qua kwaliteit en afwerking.

de specs: mahony body (semi hollow), maple neck, rosewood toets.

Zouden de Indie's daar nu ook vandaan komen?, ik heb even een paar plaatjes gekeken en die lijken er heel erg veel op, daarbij optellend dat Indie zijn gitaren ook in Korea besteld:ok:

wietse
26 januari 2010, 12:58
mooie vondst, een rick kopie is hier bijna net zo zeldzaam als een echte rick, rickenbacker heeft ook geen delaers buiten de usa en canada ze richten zich op die markt en de rest van de wereld zal ze aan de reet roesten, behalve als er opeens kopieen opduiken en ze denken inkomens te missen dan springen ze er bovenop.
is hun eigen schuld dat rick kopieen gezocht zijn, moeten ze zich maar wat meer buiten hun kleine wereldje richten.

geert1976
26 januari 2010, 13:10
mooie vondst, een rick kopie is hier bijna net zo zeldzaam als een echte rick, rickenbacker heeft ook geen delaers buiten de usa en canada ze richten zich op die markt en de rest van de wereld zal ze aan de reet roesten, behalve als er opeens kopieen opduiken en ze denken inkomens te missen dan springen ze er bovenop.
is hun eigen schuld dat rick kopieen gezocht zijn, moeten ze zich maar wat meer buiten hun kleine wereldje richten.

Tja Indie is op dit moment de enige die Rick kopiën levert, alhoewel ik zie ze nu ook nergens meer opduiken.

Deze Johnson is gekocht in Duitsland en op nederlandse sites kom ik hem niet tegen.

Op MP zie je inderdaad ook eigenlijk nooit een mooie Rick kopie en als er eentje staat, schiet de prijs altijd al behoorlijk snel omhoog.

Zou niet weten wat deze zou doen, ik heb hem geruild tegen een Squier Classic Vibe, bij deze Rick kopie zat ook nog de originele gigbag en ik kreeg een hele dure mooie koffer erbij, voor LP en SG modellen.

Denk dat ik wel een leuke deal heb gemaakt, zeker omdat deze Rick kopie ook nog eens de sound van een Rick heeft

FruscianteFan
26 januari 2010, 13:22
Volgens mij maakt Indie ze ook niet meer. Het enige exemplaar dat ik zelf ooit ben tegengekomen, heb ik zelf gekocht nadat na een jaar nog steeds bij Schreeven stond. Tegen de tijd dat ik serieus ging overwegen haar te kopen, kon ik op internet al niks meer vinden, behalve op een paar fora en de demo van die van Episua op youtube.

Overigens geloof ik graag dat het niet eens zo'n goede kopie is: ik heb helemaal geen last van een smalle hals, en eigenlijk alles klinkt goed op deze gitaar, tot je het échte Rickenbacker-geluid wilt. Als ik eens een liedje speel dat op een Rick is ingespeeld (Lucky van Radiohead bijvoorbeeld), dan klinkt het wel mooi, maar niet zoals het origineel. Eigenlijk vind ik haar tot nu toe meer klinken als een warme, uitgedunde Les Paul met erg weinig output, dan als een Ric. Ook krijg ik er best een aardig geluid uit à la Gretsch Duo Jet.

Ibanez666
26 januari 2010, 13:31
Gefeliciteerd! Heb je deze trouwens van ene Rob?

pilotman0953
26 januari 2010, 14:31
De gitarist van REM gebruikt standaard een Rick. Trouwens die verhalen over "waardevermindering" zijn misschien in sommige gevallen interessant bij Fender's, Gibson's of Musicman's van enkele duizenden euro's maar lijken me nauwelijks relevant voor gitaren onder de 500 euro.
Die koop je om dat ze voor dat geld bijzonder goed gemaakt zijn en een enorm goede prijs-kwaliteitsverhouding hebben en daarbij heerlijke players zijn waar je iets minder voorzichtig mee hoeft te zijn dan met een plank van 1200 euro of meer.
Kortom: Dit zijn vaak "keepers" en leuke aanvullingen op de line up en dat is het begrip "waardevermindering" uiterst subjectief.;)

geert1976
26 januari 2010, 15:47
Gefeliciteerd! Heb je deze trouwens van ene Rob?

Klopt van Rob uit de Koekstad en Charles Dickensfestival:ok:

Ibanez666
26 januari 2010, 15:56
Klopt van Rob uit de Koekstad en Charles Dickensfestival:ok:

Ah wat een toeval :)