PDA

View Full Version : outboard gear



gitaarhaantje
25 januari 2010, 20:52
Op school maak ik nu gebruik van outboard gear zoals pre-amps en compressors. Ik denk dat dit kwalitatief gezien een goede stap is om dit thuis ook uit te breiden. Ik wil om te beginnen een pre-amp ( SM pro audio TCO2 ) + patchbay kopen.
Nu zit ik alleen met een aantal vragen:

- Allereerst: Ik heb een m-audio projectmix kan ik bij deze mixer ook de pre-amps omzeilen zodat ik gebruik kan maken van de TCO2? Ik kom hier namelijk niet uit. Ik kan namelijk een signaal wel uitsturen naar output 3/4 en vervolgens naar de pre amp en dan een andere ingang gebruiken maar dan omzeil ik de inboard pre-amps niet......

Is het uberhaupt mogelijk om outboard gear te gebruiken in combinatie met deze projectmix?

- Is het een goede stap om dit device te kopen. Of is er andere outboard gear waar ik beter mn geld ik kan steken. Ik heb gekeken naar dit device omdat hier EN een pre- amp EN een compressor in zitten....

- Verdere tips op het gebied van outboard gear zijn van harte welkom!


Groeten Laurens

skabouter
26 januari 2010, 01:10
hey man! allereerst, mag ik vragen op welke school je zit en wat je daar gebruikt?

dan verder...ik ben groot fan van outboard! niet dat ik nu de beste van de beste dingen heb, maar ik heb wel wat redelijks, en geil gewoon flink op de gear. liever 1 goed outboard ding dan al die talloze plugins. de markt tegenwoordig speelt helemaal in op plugins, maar ik hou me er meestal liever beetje buiten.

dan je vragen (en mijn visie/antwoorden):
- de preamps van je projectmix kan je omzeilen door je line-inputs te gebruiken. ik heb geen research over de PM gedaan, maar neem aan dat ie line-inputs heeft. daar koppel je dan je preamps aan. Wat een preamp doet is het (zeer zwakke) signaal van een mic voorversterken tot line-niveau.
en ja, het is dus mogelijk om outboard gear te gebruiken icm de projectmix.

- Ik zou het geen goed idee vinden die SMpro dingen te kopen! in je projectmix (een toch al niet goedkoop ding) zitten als het goed is focusrite preamps, die mij vele malen beter lijken!! de SMpro preamps zullen geen verbetering zijn vermoed ik, hoogstens leuk dat je er een compressor op hebt zitten. maar mijn advies is dan: koop een losse compressor, met je projectmixpreamps is weinig mis!

- ik weet niet of ik tips heb over outboard, maar mijn tactiek is gewoon KOPEN!! voornamelijk 2e hands via marktplaats, dan behoud het zijn waarde. Gewoon een tijd proberen, je leert ervan, en doet mss onverwachte ontdekkingen. Voldoet het niet aan je eisen? dan verkoop je het, en zoek je wat nieuws!

maar ik denk dat je niet te goedkope outboard gear moet gaan zoeken (en dan bedoel ik budgetmerken zoals behringer/phonic/SMpro), het zal er in veel gevallen niet veel beter van worden, hier heb ik ervaringen mee. het loont soms om er iets meer aan uit te geven.

gitaarhaantje
26 januari 2010, 22:27
hey man! allereerst, mag ik vragen op welke school je zit en wat je daar gebruikt?

Na lang wikken en wegen ben ik begonnen aan een de cursus SAE audio engineering... ( sinds 3 maanden )

dan verder...ik ben groot fan van outboard! niet dat ik nu de beste van de beste dingen heb, maar ik heb wel wat redelijks, en geil gewoon flink op de gear. liever 1 goed outboard ding dan al die talloze plugins. de markt tegenwoordig speelt helemaal in op plugins, maar ik hou me er meestal liever beetje buiten.


dan je vragen (en mijn visie/antwoorden):
- de preamps van je projectmix kan je omzeilen door je line-inputs te gebruiken. ik heb geen research over de PM gedaan, maar neem aan dat ie line-inputs heeft. daar koppel je dan je preamps aan. Wat een preamp doet is het (zeer zwakke) signaal van een mic voorversterken tot line-niveau.
en ja, het is dus mogelijk om outboard gear te gebruiken icm de projectmix.

Ik heb inderdaad line inputs dus dan zou ik ze kunnen gebruiken. Top!!!

- Ik zou het geen goed idee vinden die SMpro dingen te kopen! in je projectmix (een toch al niet goedkoop ding) zitten als het goed is focusrite preamps, die mij vele malen beter lijken!! de SMpro preamps zullen geen verbetering zijn vermoed ik, hoogstens leuk dat je er een compressor op hebt zitten. maar mijn advies is dan: koop een losse compressor, met je projectmixpreamps is weinig mis!

Het probleem van de preamps van de projectmix is dat ze niet goed regelbaar zijn. Het signaal komt standaard te hard binnen.... Vandaar ook mijn keuze om over te stappen op outboard gear. Wel dacht ik met SMpro een goede overstap te maken maar dt blijkt niet zo te zijn... helaas....

Dus kort samengevat: wat jij me aanraad is om een compressor o.i.d te kopen?

.


Zie bovenstaande antwoorden!

skabouter
6 februari 2010, 12:04
een degelijke compressor is sowieso een goede investering! hoewel je goed moet bepalen of je dit werkelijk gaat gebruiken (aangezien plugins ook erg makkelijk zijn). Zoek een compressor uit die bijv wat karakter neerzet, mss een buizencompressor, die het geluid wat warmer maakt, of juist een hele transparante compressor, dat is smaak...

Hoe kan het dat alles te hard binnenkomt? staan al je instellingen goed? wat voor bronnen neem je op? Ik denk dat dit niet aan je preamps ligt (en dus ook met een andere preamp zal hebben) maar dat een bepaalde afstelling niet goed is... werk je op ongebalanceerd (-10) of gebalanceerd (+4) niveau? als die niet goed op elkaar is afgesteld kan het zijn dat je signalen te hard binnenkomen!

gitaarhaantje
9 februari 2010, 19:06
Hoe kan het dat alles te hard binnenkomt? staan al je instellingen goed? wat voor bronnen neem je op? Ik denk dat dit niet aan je preamps ligt (en dus ook met een andere preamp zal hebben) maar dat een bepaalde afstelling niet goed is... werk je op ongebalanceerd (-10) of gebalanceerd (+4) niveau? als die niet goed op elkaar is afgesteld kan het zijn dat je signalen te hard binnenkomen!

Ik zal even een situatie schets doen:

Ik gebruik een ibanez sz520 ( humbuckers ) rechtstreeks naar de instrumenteningang..
Daarnaast werk ik op ongebalanceerd(consumer? ) niveau...

Ik zet hierbij de preamp helemaal op de laagste stand en dan nog zit ie aan het randje... Ik zat mede daarom ook te denken aan een compressor zodat er al iets een afvlakking plaatsvindt.



Dan nog een dilemma:

Zoals skabouter aangeeft schijnen mijn preamps van goede kwaliteit te zijn...dus ben ik toch aan het twijfelen of ik wel een andere preamp zal kopen..

Allereerst mijn budget: max 225 euro

Zelf heb ik onderstaande in gedachten:

- Outboard gear kopen. Liefst preamp en een compressor ineen. ( maar of dat lukt met dit budget)

- Microfoon kopen. Het liefst een enigzins allround mic. ( Na zondag weet ik dat dit moeilijk is... maar suggesties )

- een MTR met adat out zodat deze gelinkt kan worden aan mijn projectmix ( voor meer sporen in 1 keer opnemen)

- Een mbox van pro tools kopen zodat ik protools LE kan draaien en mijn projecmix als controller kan gebruiken.. ( Werkt dit uberhaupt? of ziet de pc dan 2 geluidskaarten waardoor pro tools niet opgestart kan worden..)

- Of investeren in de akoestiek van de kamer.. Basstraps maken/kopen oid


Tis een lange post maar ik hoop met een aantal suggesties weer een beetje dichter in de buurt te komen bij wat nu echt nuttig is als volgende stap...

Mvg

Laurens

gitaarhaantje
11 februari 2010, 10:00
Niemand suggesties?

fivelastwords
11 februari 2010, 12:11
Dat hot binnenkomen is een bekend probleem van de Projectmix. Met gain helemaal dicht zijn die signalen al retehard. Verder zitten er geen Focusrite preamps in de Projectmix, maar budget preamps van M-Audio zelf, gebaseerd op Octane technologie. Echt heel goed zijn ze echter niet, maar prima voor thuisgebruik.

Die TC02 is trouwens een bruut ding voor het geld, heb hem zelf ook en sta versteld van wat ie doet voor de centen die je ervoor neerlegt. Het is zéker een verbetering t.o.v. de Projectmix preamps.

Voor de rest kan ik je niet adviseren over wat je moet kopen, maar het komt nu over alsof je zelf ook nog niet weet waar je aan toe bent. M-box kopen kan ik je afraden. Je kan beter ProTools M-Powered kopen, een soort LE, maar dan toegespist op M-Audio kaarten, zoals je Projectmix.

skabouter
12 februari 2010, 18:29
ow dan zit ik fout met die focusrite preamps... zijn er bepaalde versies die die wel hebben ofzo, of heb ik dit gewoon verkeerd begrepen?

harrie-beton
13 februari 2010, 11:36
Tja: smaken verschillen maar behalve pre amps en goede microfoons doe ik alles op een computer. Ook compressie en EQ.
Mijn hardware bestaat dus uit slechts 4 dingen.
-pre amps
-geluidskaarten
-microfoons
-der computer

En natuurlijk speakers enzo maar dat heb je al.

gitaarhaantje
15 februari 2010, 09:56
Dat hot binnenkomen is een bekend probleem van de Projectmix. Met gain helemaal dicht zijn die signalen al retehard. Verder zitten er geen Focusrite preamps in de Projectmix, maar budget preamps van M-Audio zelf, gebaseerd op Octane technologie. Echt heel goed zijn ze echter niet, maar prima voor thuisgebruik.

Die TC02 is trouwens een bruut ding voor het geld, heb hem zelf ook en sta versteld van wat ie doet voor de centen die je ervoor neerlegt. Het is zéker een verbetering t.o.v. de Projectmix preamps.

Voor de rest kan ik je niet adviseren over wat je moet kopen, maar het komt nu over alsof je zelf ook nog niet weet waar je aan toe bent. M-box kopen kan ik je afraden. Je kan beter ProTools M-Powered kopen, een soort LE, maar dan toegespist op M-Audio kaarten, zoals je Projectmix.

Ik weet inderdaad niet waar ik aan toe ben maar daarom juist stel ik vragen hier op het forum om andere inzichten te krijgen... Pro Tools m-powered heb ik al, deze krijg je namelijk bij de projectmix...

Toevallig heb ik nu thuis een mbox mini om te kijken of het wat is.
Mijn bedoeling was om Pro Tools LE te gebruiken maar daarnaast ook de 8 ch van de projectmix te kunnen gebruiken.. en dat wil helaas niet. Ik kan wel de projectmix als midicontroller gebruiken in LE maar niet als 2e audio kaart..

Kort samengevat: 1 probleem minder :).

Dan een andere vraag: Bestaat er uberhaupt een mic die voor verschillende dingen goed is? Ik zou namelijk graag een condensator mic kopen voor zang en acoustische gitaar op te nemen, maar is het ook mogelijk om hiermee een buizenversterker op te nemen?

skabouter
15 februari 2010, 12:07
met een condensatormic kan je ook prima een buizenamp opnemen hoor!
De meeste dynamische mics zijn wat specifieker gericht op een instrumentbron, condensators zijn vaak wat breder inzetbaar (maar kijk uit, ze zijn ook kwetsbaarder).

Ries89
15 februari 2010, 15:01
Vuistregel die ik ooit gehoord hebt, is dat je een condensator over het algemeen niet op een plek wilt houden waar je je oor ook niet zou houden. Als je een dynamische vlak voor de speaker van een gitaaramp houd, kan je zoeken naar het geluid dat je wilt hebben. Een condensator klink veel natuurlijker, en dat klinkt vaak gewoon minder fijn als je hem vlak voor een speaker, of dicht bij een drumvel houd.
Als je bijvoorbeeld akoustische gitaar met een condensator op gaat nemen, werkt het vaak goed om wat meer afstand te nemen. De pakt dan het geluid in de ruimte, zoals je het met je oren hoort.
Als je een beetje de tijd neemt om naar een goede plek te zoeken, zal je heel behoorlijk een gitaar versterker met een condensator op kunnen nemen. Als het dichtbij niet naar je zin is, probeer dan ook wat meer afstand te nemen. ]

Als je een mic op het oog hebt, kan je natuurlijk altijd kijken of je hem een dagje op proef kan krijgen, of dat je hem ergens kan huren om er een dag mee te stoeien.

gitaarhaantje
16 februari 2010, 09:56
In principe blijft mijn budget nog steeds zo'n 200,-

Doel:

- Gitaar opnemen (buizenversterker)
- Zang (eventueel)
- Voor een live dvd ga ik binnenkort weer een doedelzakkenband opnemen hier zou ik graag 2 mic's in stereo neer zetten....( moeilijke opgave aangezien de band ook rond gaat lopen.... iemand daar nog tips voor?)

Nu heb ik de volgende mic gezien: http://www.thomann.de/nl/se_electronics_se_2000.htm
Heeft er iemand ervaring met dit merk? En is het mogelijk om deze als stereopaar te gebruiken voor een doedelzakkenband?

De reden dat deze mic mij aansprak zijn o.a. : geschikt voor zang, acoustische instrumenten en ensembles (kan ik hier ook de doedelzakkenband tot rekenen?) en daarnaast heeft deze een -10db pad(aangezien mn preamps nogal hot zijn.)

Ik vind het moeilijk om tweedehands een mic te kopen aangezien ik niet weet hoe ik kan zien/horen of het goed functioneert.....

Groeten Laurens

Ries89
16 februari 2010, 13:55
Op deze link http://www.dpamicrophones.com/en/Microphone-University/StereoTechniques.aspx staat het een en ander uitgelegd over stereo opstellingen. Ik zou voor de doedelzakkenband voor een ortf opstelling gaan. Misschien een xy als het belangrijk is dat het ook mono beluisterd kan worden. In principe kunnen deze stereo paren met alle nier en supernier microfoons. (met uitzondering van een ms, dat bestaat uit een fig 8 en een nier, maar deze zou ik alleen toepassen als de ruimte een mooie akoestiek heeft, als dat zo is klinkt hij waanzinnig goed).

De microfoon van de link ken ik niet. Wel is het een nier karakteristiek (volgens de tekst) dus is hij in principe bruikbaar in een stereo paar. Geen idee hoe hij klinkt echter. Het is dan wel het makkelijkst als je ook http://www.k-m.de/MICROPHONE-BAR.3+M537bc7189cd.0.html dit beugeltje hebt.

gitaarhaantje
16 februari 2010, 20:20
Op deze link
De microfoon van de link ken ik niet. Wel is het een nier karakteristiek (volgens de tekst) dus is hij in principe bruikbaar in een stereo paar. Geen idee hoe hij klinkt echter. Het is dan wel het makkelijkst als je ook [url]http://www.k-m.de/MICROPHONE-BAR.3+M537bc7189cd.0.html dit beugeltje hebt.

Is het ook beter om dan een matched pair te hebben of zijn dit gewoon marketing trucjes?

Wel een goede tip van die microphone bar wel eens gezien nog niet aan gedacht..:)

Ik zit er over te denken om dit bij thomann te bestellen zodat ik ze eens thuis kan testen. Heeft iemand nog tips op het gebied van microfoons?

bert k
16 februari 2010, 21:02
Kijk ook eens naar deze. (http://www.thomann.de/nl/behringer_b5_kleinmembranmikro.htm) Kleinmembraanmic, staat goed bekend, ik ben wel een Behrelul-fan. (Vraag Han maar:)) Grote voordeel is dat je een cardoide kapsel en een omnikapsel hebt. Omni klinkt vaak erg mooi.
De SE die je postte is alleen cardoide.

Matched pair zou ik me in deze prijsklasse geen zorgen over maken. Dat gaat over details, en dat kost meer, wil je het horen.

Han S
16 februari 2010, 21:14
Laurens was toch aanwezig bij de recording meeting Bert? Jammer dat Laurens niet met zijn probleem daar is gekomen, dan hadden we de SP B1's als ORTF paar op de gitaar van Harald gezet en je staat versteld van hoe dat klinkt. Dat gaat met de Behringer van Bert ook zonder meer prima. De B1 is een neutraal klinkende mic die veel dingen goed doet, maar voor doedelzakken klinken de meeste condensators te scherp, een ribbon kan hier wonderen verrichten.

Maar een condensator die zich makkelijk laat EQ-en kan ook werken. Ik heb eens een opname gehoord van een contrabas welke gemaakt was met de goedkoopste Behringer klein membraan condensator en dat klonk helemaal goed. Indianen en pijlen schat ik.

Ries89
16 februari 2010, 21:19
Matched pair is wel iets om serieus te nemen. Microfoons van het zelfde type willen nog wel eens iets verschillen, en dat kan vervelend zijn bij stereo paartjes. Hoewel het niet persee fout hoeft te gaan. Als je er 2 besteld, en er zit een storend verschil tussen kan je altijd overwegen om er 1 om te ruilen voor een ander exemplaar. Lees even goed de voorwaarden van de winkel, maar als het goed is mag je altijd binnen 2 weken o.i.d. ruilen.

skabouter
16 februari 2010, 21:24
ik geloof dat dat verschil te verwaarlozen is, afhankelijk van je bron. Voor een drumstel maakt t weinig uit denk ik, je bron is toch al niet symmetrisch en vaak wordt drums droog opgenomen bij gebrek aan een grote ruimte. Maar voor het stereo opnemen van een groot orkest of koor waar de ruimte een belangrijke rol speelt zou het wel uitmaken!

bert k
16 februari 2010, 22:02
Laat ik het anders onder woorden brengen: Als je een matched paar voor 200 euro koopt, zit je in de low-budget categorie, en vrees ik dat het matchen gedaan wordt door een chinees vrouwtje die de hele dag twee mics in één doosje propt.

harrie-beton
16 februari 2010, 23:27
ik heb helaas ervaring met een opname waarbij de zanggroep rond ging lopen. Dat is wel op te nemen maar je krijgt volume verschillen. Doedelzakken zijn wel harder dan een zanggroep.

gitaarhaantje
17 februari 2010, 09:01
Laat ik het anders onder woorden brengen: Als je een matched paar voor 200 euro koopt, zit je in de low-budget categorie, en vrees ik dat het matchen gedaan wordt door een chinees vrouwtje die de hele dag twee mics in één doosje propt.


Laat ik het anders onder woorden brengen: Als je een matched paar voor 200 euro koopt, zit je in de low-budget categorie, en vrees ik dat het matchen gedaan wordt door een chinees vrouwtje die de hele dag twee mics in één doosje propt.

Dat had ik zelf ook al wel een beetje verwacht maar ik was toch benieuwd....

maar is het uberhaupt mogelijk om op deze manier opnames te maken van een "lopende" doedelzakband? ( dus met 2 microfoons)

De bedoeling is om naast deze band ook mn eigen gitaar op te nemen en zang.

Zoals eerder ook gezegd weet ik dat je niet een allround microfoon hebt maar mijn budget is niet al te groot en voor die ene keer dat ik zo'n doedelzakkenband ga opnemen kan ik niet alleen microfoons kopen die daarvoor geschikt zijn....

gitaarhaantje
17 februari 2010, 09:03
Laurens was toch aanwezig bij de recording meeting Bert? Jammer dat Laurens niet met zijn probleem daar is gekomen, dan hadden we de SP B1's als ORTF paar op de gitaar van Harald gezet en je staat versteld van hoe dat klinkt. Dat gaat met de Behringer van Bert ook zonder meer prima. De B1 is een neutraal klinkende mic die veel dingen goed doet, maar voor doedelzakken klinken de meeste condensators te scherp, een ribbon kan hier wonderen verrichten.

Maar een condensator die zich makkelijk laat EQ-en kan ook werken. Ik heb eens een opname gehoord van een contrabas welke gemaakt was met de goedkoopste Behringer klein membraan condensator en dat klonk helemaal goed. Indianen en pijlen schat ik.

Ik was zeker aanwezig bij de recording meeting alleen was dit toen nog niet aan de orde. De eerste live dvd van die doedelzakkenband is net uit en in oktober willen ze er weer eentje opnemen...

Nu komt alleen de vraag: is het mogelijk om een microfoon aan te schaffen die iets meer kan dan alleen die doedelzakkenband op nemen.. of blijf je eigenlijk gokken?

bert k
17 februari 2010, 10:27
Een lopende bende doelelaars lijkt me geen eenvoudige opgave. Wat heel belangrijk is, is waar je de mics plaatst en hoe de band loopt. Als je het voor elkaar krijgt om de afstand tot de mic min of meer gelijk te houden dan kom je er wel, maar ik vrees dat dat alleen maar lukt door vrij ver weg te gaan staan, en dan ga je de omgevingsgeluiden erg har horen.
Misschien een raar idee: monteer je ORTF paartje op een filmstatief. Dan kan je met de panoramakop de ban volgen. Zou dat wat zijn?

Han S
17 februari 2010, 10:32
Als je flink omhoog kan helpt dat ook. Een hoog plafond en dan een stereopaar aan het plafond hangen ergens in het midden van waar de band loopt.

Ries89
17 februari 2010, 13:49
Ik denk dat het niet eens zoveel kwaad kan bij een dvd. Je neemt het stereo op, dus als er links meer spelers staan dan rechts, klopt het geluid met het beeld. Als spelers van links naar rechts lopen, klopt het geluid ook met het beeld.
Als het podium niet al te breed is zou de voorrand gewoon kunnen werken. Als het lukt is midden voor van boven ook oke. Probeer na te denken over de beleving die de kijker krijgt. Die moet kloppen. Vanuit midden boven word ook gedaan, maar misschien is dat niet zo goed voor de beleving van de kijker.

Als je een 3e (of liever 3e en 4e) microfoon hebt, dan zou ik die er nog bijzetten als ambiance/applaus microfoon(s). Het is vreemd om publiek te zien maar niet te horen. Die mic's hoeven natuurlijk niet constant in de mix te liggen, alleen tijdens de applaus momenten.

gitaarhaantje
17 februari 2010, 22:05
Als je flink omhoog kan helpt dat ook. Een hoog plafond en dan een stereopaar aan het plafond hangen ergens in het midden van waar de band loopt.

maar heb je dan geen mic's nodig met omni?

De vorige keer toen ik heb opgenomen hingen er 4 mic's ( deze mic's waren zangmicrofoons )verdeeld over de zaal en dan nog eentje aan de voorkant voor het geluid van de voeten e.d.

Ik dacht juist door een stereo(condensator) paar aan de voorkant te plaatsen dat ik een betere kwaliteit kon verkrijgen...

Dit neemt niet weg dat ik de andere microfoons ook kan gebruiken en na die tijd kan bekijken wat het beste klinkt, of een combinatie er van...

Han S
17 februari 2010, 22:45
Je kunt een ORTF paar ook aan een plafond monteren waarbij je de microfoons naar beneden richt. Of twee ORTF paren haaks op elkaar, een soort van Blumlein idee.

Blumlein is twee fig 8 mics haaks op elkaar. Ik heb eens een koor opgenomen in een kerk, boven in de nok was een soort loopbrug voor de lampen te vervangen en daar klonkt het super.

gitaarhaantje
19 februari 2010, 19:20
Er zijn weer veel mogelijkheden, maar das ook goed.

Ik heb het volgende plan bedacht. De bedoeling is om de mic's aan te schaffen en tijdens repetities te kijken of ik er het gewenste resultaat mee kan behalen. Ook kan ik tijdens de repetitie de verschillende opstellingen van mic's proberen..

Iedereen bedankt voor de reacties en ik post zeker wat mic opstellingen zodat jullie ook hierover meningen kunnen geven!

skabouter
19 februari 2010, 21:31
2e hands kopen kan heel lucratief zijn! zorg dat je veel nieuwprijzen uit je hoofd weet, en zodra je merkt dat een leuk micje ook leuk geprijsd is op marktplaats gewoon kopen!! lekker proberen, is het niets dan zet je hem weer te koop, en dat lukt vrijwel altijd! (met wat geduld). zo verlies je geen cent (met nieuw kopen wel!) en vergroot je je productkennis!

gitaarhaantje
27 februari 2010, 12:16
Ik wou toch even laten weten wat het geworden is.
Het volgende is deze week van Thomann binnengekomen:

- mic stand
- microphone bar
- 2 X Se electronic SE2000
- XLR kabels

Eerste indruk, natuurlijk heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal, vind ik het best goed klinken! ( uiteraard met de prijs in gedachten). Wel vind ik ze voor spraak/zang en akoestisch gitaar erg geschikt maar op een buizenversterker ( op gepaste afstand) is het toch wat aan de schelle kant. Ik heb hier nog maar kort mee ge-experimenteerd en daar ga ik zeker mee verder. Ik zal TZT wat soundsamples plaatsen voor wat kritiek.

Wel heb ik nog een vraagje over die microphone bar:

De bedoeling is om deze te gebruiken om stereo op te kunnen nemen nu is alleen zo dat als ik de shockmounts op de microphone bar plaats dan en ik wil ze in ORTF opstelling plaatsen dan komen ze tegen elkaar aan.. Kan ik ze ook dezelfde hoeveelheid graden de andere kant opdraaien zodat ik alsnog een ORTF opstelling behoud?

Han S
27 februari 2010, 12:21
Er zijn van die mic bars met sleuven er in. Wat je ook kunt doen is een paar extra gaten er in boren zodat je een paar SDC's toch in een ORTF kunt krijgen. Als het een goede bar is staan de gaten op 17 cm uit elkaar zodat je met een paar LDC's ook een goede ORTF kunt maken door ze simpel op 110 graden te draaien.

ORTF geeft meestal een mooier stereobeeld als XY, XY werkt voor mij alleen met hyper cardioids.

gitaarhaantje
27 februari 2010, 12:51
Ohttp://www.k-m.de/MICROPHONE-BAR.3+M537bc7189cd.0.html dit beugeltje hebt.

Deze microphone bar heb ik...

Natuurlijk ga ik nog veeeel meer testen maar ik vroeg me dit gewoon af.. Ik zal ook eens op zoeken wat SDC's zijn... De microfoons zijn cardiode en verder niet schakelbaar dus dit is waar ik het mee moet doen...

Ries89
27 februari 2010, 19:39
Door die sleuven kan de je mics een beetje naar binnen en buiten schuiven. Ik heb met die k&m beugels nog nooit moeite gehad om neumann tlm 103's of AT4041's netjes op hun plek te krijgen, ik begrijp ook niet precies wat je bedoelt met elkaar raken. Ortf is met de 2 microfoons uit elkaar, in een hoek van ongeveer 110 graden. Op het beugeltje hebben de shockmounts bij mij altijd dusdanig ver uit elkaar gezeten dat ze elkaar niet raken (met de best lange at4041's).
Met een xy laat je de microfoons naar elkaar toe wijzen met de kapsels boven elkaar, zodat de membranen op dezelfde plaats zitten. Xy geeft een minder breed stereo beeld, maar omdat de membranen op dezelfde plek zitten, zit er geen looptijd verschil tussen de 2 geluiden (geen fase verschil), en vind er geen uitdoving plaats als de mix ook mono afgespeeld word.

Een sdc is een small diameter (nee! Diaphram, thx skabouter! :sssh:) condenser, oftewel een kleinmembraan condensator, die er meestal uitzien als een neumann km 184 o.i.d. Een "staafje".

skabouter
27 februari 2010, 20:57
Door die sleuven kan de je mics een beetje naar binnen en buiten schuiven. Ik heb met die k&m beugels nog nooit moeite gehad om neumann tlm 103's of AT4041's netjes op hun plek te krijgen, ik begrijp ook niet precies wat je bedoelt met elkaar raken. Ortf is met de 2 microfoons uit elkaar, in een hoek van ongeveer 110 graden. Op het beugeltje hebben de shockmounts bij mij altijd dusdanig ver uit elkaar gezeten dat ze elkaar niet raken (met de best lange at4041's).
Met een xy laat je de microfoons naar elkaar toe wijzen met de kapsels boven elkaar, zodat de membranen op dezelfde plaats zitten. Xy geeft een minder breed stereo beeld, maar omdat de membranen op dezelfde plek zitten, zit er geen looptijd verschil tussen de 2 geluiden (geen fase verschil), en vind er geen uitdoving plaats als de mix ook mono afgespeeld word.

Een sdc is een small diameter condenser, oftewel een kleinmembraan condensator, die er meestal uitzien als een neumann km 184 o.i.d. Een "staafje".

even bijdehand doen :D SDC= Small Diaphram Condensator, wordt ook wel "pijpje" genoemd.... :D

Nog wel een vraag: ik weet dat het belangrijk is dat je mix goed klinkt in mono (soms kunnen dingen wegvallen idd), maar waarom is dit belangrijk? wie luistert nog in mono? zelfs radiozenders zenden toch gewoon stereo uit?

Ries89
28 februari 2010, 04:23
even bijdehand doen :D SDC= Small Diaphram Condensator, wordt ook wel "pijpje" genoemd.... :D

Nog wel een vraag: ik weet dat het belangrijk is dat je mix goed klinkt in mono (soms kunnen dingen wegvallen idd), maar waarom is dit belangrijk? wie luistert nog in mono? zelfs radiozenders zenden toch gewoon stereo uit?

Dat was het! :soul: Kon even niet op de engelse vertaling van membraan komen. :sssh:

Waarom is het belangrijk dat iets in mono afgespeeld kan worden. Als je een mix op mono afspeelt komen bepaalde fouten er beter uit. Je kan mono dus gebruiken om deze te ontdekken. Omdat je speakers bij stereo verder uit elkaar staan heeft uitdoving minder invloed, omdat je zelden precies in het midden luistert, en het gebied dat uitdooft is kleiner.
Als je daarnaast je mix afspeelt op een bouwvakkers/strand radio of boombox, of bijvoorbeeld een tv, zitten de speaker dichter op elkaar, waardoor uitdoving ook meer opvalt. Soms zijn dit soort dingen zelfs nog mono.
Verder kan voor een bepaalde toepassing iets mono zijn. Als je bijvoorbeeld voor een theater voorstelling oid. een mono versie moet maken omdat die op een luidspreker word afgespeeld (voor bepaalde effecten, als het bijvoorbeeld "van de buren" komt, of uit een telefoon), is een ortf paar minder bruikbaar dan xy of m/s.

Ik zie het vooral als truuk om dingen op te sporen. Ook zal je merken dat een mix die mono overeind blijft, over het algemeen beter vertaalt naar andere afluistersystemen. Dit is natuurlijk geen reden om niet voor een ortf te kiezen. Meer voor de gevallen dat mono wel belangrijk is.

skabouter
28 februari 2010, 10:58
ahh prima uitleg, dankjewel! ja, ik hoorde wel al dat je door je mix zachtjes in mono te luisteren erachter kan komen of het goed gaat of niet. Als zachtjes in mono overeind blijft, dan zit je veelal wel goed.

Han S
28 februari 2010, 12:24
ORTF gaat met de meeste microfoons in mono nog prima. Ik denk dat als je extreem richtinggevoelige microfoons gebruikt dat het dan een probleem kan geven , maar met C451 of KM(1)84 en alles wat daar op lijkt gaat het goed.

Met MS introduceer je bewust een fasefout van 180 graden op de Side microfoon en je kan het stereo zo breed maken als je wilt door de beide uit fase signalen van de Side (fig 8) aan de mono Mid microfoon en speel je dat mono af dan valt het Side signaal helemaal weg en houd je het mono Mid signaal over.

Overigens is het Diaphragm volgens mijn engelse juf.

skabouter
28 februari 2010, 12:30
owhja, eigenlijk moet dat hem zijn....MS vind ik erg toffe techniek, heb daar mooie akoestische gitaar opnames mee gemaakt, bevalt goed!