PDA

View Full Version : Mesa Boogie



Lars Hetfield
25 januari 2010, 18:16
Hallo,

ik ben op zoek naar een vette solo klank voor in de band. We coveren van de oudere metal vooral wat metallica en van de nieuwere bullet for my valentine, parkway drive, ... enz, onze eigen liedjes zijn ook in die stijl. Nu ik wil dus een high gain klank maar het moet ook vet klinken. Niet zo die line 6 dingen die veel te zwak klinken.
Nu ik heb zitten denken aan een Engl maar ik vind van wat ik gehoord heb mesa boogies toch een iets vettere klank hebben. Ik weet dat het misschien cliché is maar ik vind dat Kirk Hammett toch een vette klank haalt uit zijn mesa boogies. Natuurlijk heeft hij een hele rack maar toch staat de klank van die mesa's me aan.
Nu ik heb nog niet echt de kans gehad om die mesa boogies uit te testen, ik heb ze wel live al eens gehoord maar ik had geen idee welke mesa het dan was.
Als ik op internet kijk dan zie ik dat de mesa boogie Mark III en Mark IV worden aangeraden maar deze amps worden niet meer nieuw verkocht ? Is de mark V hier gewoon de opvolger van en is hij dan echt beter / even goed als die mark III en IV ?
Wat vinden jullie van de Dual en Triple rectifier. Eigenlijk gewoon de vraag kan iemand me misschien wat meer uitleg geven over welk geluid je krijgt uit die oudere mesa boogies, welke ik misschien ( 2de hands ) vindt dan ook van die vintage boogies. En hoe zit het met de nieuwe, zijn die beter/slechter als de oude?
Mijn budget voor de top alleen is 1500 - 2000 €. Ik kan echter nog wel tot 2500 € gaan voor een nieuwe mesa boogie.

AART
25 januari 2010, 18:56
Mark V komt als het goed is in de buurt van de sound van de III en IV, maar ik denk niet dat veel mensen dat ding zelf bespeeld hebben nog. De V is niet per se beter, maar vooral uitgebreider. Op amerikaanse fora is er een hoop gelul over welke beter klinken, maar voor metal zit je met een III of IV sowieso goed.

Op Marktplaats staat een III voor volgens mij rond de 1000 euro, das een prima prijs. Zolang ze de grafische EQ hebben zijn ze geschikt voor metal. Verdiep je wel even in de handleiding en de veelgebruikte instellingen voor deze amps, die wijken nogal af van wat je waarschijnlijk gewend bent op je huidige amp.

Edit: De III op marktplaats is een 110 V versie, das onhandig. Michael AE op het forum hier verkoopt mijn oude rackmount Mark IV voor 1450 oid dacht ik. Daar zit alleen geen footswitch bij (zal je een midi-switcher voor moeten kopen dan).

pol
25 januari 2010, 19:41
hou er rekening mee dat zo'n mark series behoorlijk moeilijk in te stellen is, met die toonregeling die voor de distortion zit, ik heb hier ooit zo'n mesa quad gehad, en na lang prullen kreeg ik hooguit een aanvaardbaar geluid uit, niks geweldigs.

rectifier is wat makkelijker instellen, voor strakke metal kunnen ze wel een tubescreamer ervoor gebruiken, da's wordt nogal veel gedaan.

ga eens langs bij een winkel waar ze wat hebben staan, eens je toch in die prijsklasse van mesa gaat zitten is er nog veel meer fijn spul.

zeker de peavey 6505 niet vergeten, is ook heel veel gebruikt in die genre's.

Metallica heeft ook vanalles gebruikt he.

muziekschuur
25 januari 2010, 20:27
De nieuwe Peavey 3120 is SUPER...

caliban
25 januari 2010, 20:33
Ik kreeg uit mij mark III een geweldige tone hoor! Vraag maar achter settings, ik vond de hetfield sound goed te benaderen (eigenlijk gewoon de typische hetfield settings die je online vindt).

new deep
25 januari 2010, 21:09
Hier staat een mooi informatief stuk over de verschillende productlijnen van Mesa Boogie door de jaren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mesa_Boogie

Lars Hetfield
26 januari 2010, 16:40
Hier staat een mooi informatief stuk over de verschillende productlijnen van Mesa Boogie door de jaren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mesa_Boogie

Bedankt voor die link, heeft me toch al iets wijzer gemaakt. Ik denk dat ik dan toch eens ga kijken voor zo'n Dual of Triple rectifier. Lijken mij toch het best geschikt voor metal. Bedankt :)

Tankman
26 januari 2010, 16:59
@Lars Hetfield

Je noemt ook Bullet for my Valentine als een van de bands die jullie coveren. Een groot aantal van die metal bands zoals BFMV, Trivium, Machine Head, Sanctity etc gebruiken de Peavey 6505 of de Peavey 6505+ heads. Je moet geen clean geluid eruit verwachten, maar het zijn gigantische scheurmonsters. Voor 2000 euro heb je en head en een cab nieuw, met 5 jaar garantie.

caliban
26 januari 2010, 17:10
Bedankt voor die link, heeft me toch al iets wijzer gemaakt. Ik denk dat ik dan toch eens ga kijken voor zo'n Dual of Triple rectifier. Lijken mij toch het best geschikt voor metal. Bedankt :)

De eerste keer dat ik een rectifier bespeeld heb was ik heel erg niet-impressed, ik ben benieuwd wat jij ervan gaat vinden. Zelf zou ik eerder voor een XXX of 5150 gaan.

new deep
26 januari 2010, 17:23
Er zit een verschil tussen de eerste oude series en de latere rectifiers, daarnaast moet je met een rectifier wat meer tweaken om een specifieke sound te krijgen dan bij een 5150.

Mijn 5150 combo is net de deur uit en ik heb daarvoor nu in de plaats een dual rectifier die hetzelfde kan als de 5150 en nog veel meer.
De recto heeft naar mijn idee een meer organische en warme scheur die voor het snellere en meer moderne werk gemakelijk strak te trekken is met bijv. een bad monkey / ts.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat de recto die ik heb geen echt clean heeft, althans zo zou ik het niet willen noemen.
Dat 'probleem' is bij de latere series overigens verholpen. Neemt niet weg dat de peavey ook een prima amp is zeker voor het geld maar naar mijn smaak in vergelijk met de dual rectifier iets te vlak, gecompressed en ook minder dynamisch en harmonisch is.

caliban
26 januari 2010, 17:34
Tubescreamer ervoor helpt wel, dat klopt.

TimoSomers
26 januari 2010, 18:02
Dual rectifier met een tubescreamer ervoor is echt het bruutste voor de genre's die je noemt. (Heb zelf ook een dual rect top, met marshall cab)
Engl's en peavey's vind ik zelf te compressed en wat 'doods' klinken.
Een rectifier is veel organischer en levendiger.
+Een rectifier is enorm veelzijdig.
Voor echt moderne metal zijn ze zonder tubescreamer niet enorm strak, maar met een tubescreamer ervoor zijn ze 10 keer zo strak als welke andere amp.
(Overigens doe ik voor zowat alle versterkers een tubescreamer, geeft net wat meer strakheid en power)

pol
26 januari 2010, 18:34
een goedkope ts7 is al genoeg, drive af, level ongeveer in het midden ergens.
zie dat je een 2010 versie krijgt als je nieuw koopt.

Ik vind niet dat een tubescreamer op alle versterkers goed werkt, bij mijn Steavens Poundcake bv heeft het geen zin, marshall 2203KK heeft het ook niet nodig, bij Peavey 5150 en recto's vind ik het wel wat.

als je gaat testen, presence niet te hoog op dat rode kanaal, bas ook mee opletten, 12u is meestal al genoeg, begint ook al goed op te komen vanaf 10u.

Arvoitus
26 januari 2010, 19:05
Misschien is een Diezel iets voor jou, 2dehands wel te verstaan.

De Diezel Einstein is nieuw (1800 euro) ook wel leuk binnen je budget.
Metal(lica) doet de Einstein (en de overige amps van diezel) onwijs goed:
http://www.youtube.com/watch?v=3Op8cJ7oQ50&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=6zAKP1y94iM

pol
26 januari 2010, 19:37
daar krijg ik u nog toch echt het vliegend schijt van, die gitaar is nog niet eens gestemd in dat eerste clipje.

beide clips zijn ook niet bepaald indrukwekkend, al zijn het ook wel slechte gitaristen, en dan nog opgenomen via een videocamera.

fuck man, die 2de gast kan echt voor geen meter spelen, wat een rommelige clips allemaal, en dan zoveel geld aan materiaal spenderen.

pol
26 januari 2010, 19:44
doe me dan deze maar, recto vs engl vergeleken

http://www.youtube.com/watch?v=7_61tE7aTwU

of deze, da's recto zonder boost, je hoort dadelijk dat dit wat vuiler klinkt

http://www.youtube.com/watch?v=akbaTWaogXw&feature=related

caliban
26 januari 2010, 20:06
Die recto zonder boost valt mee, maar toch niet helemaal mijn ding. Wat voor cabinet speelt hij over, is een oud boogielogo...

pol
26 januari 2010, 20:12
da's een oudere boogie cab, kwamen zo bij de mark series denk ik ?
zaten cl80's in en vanonder EV's (soms) en hadden een halfopen achterkant.

caliban
26 januari 2010, 20:15
da's een oudere boogie cab, kwamen zo bij de mark series denk ik ?
zaten cl80's in en vanonder EV's (soms) en hadden een halfopen achterkant.

Ik heb er zo een gehad (wel met allemaal v30), maar in het clipje kan ik niet zien of de cab een grill heeft, daarom dat ik twijfelde.

new deep
26 januari 2010, 22:33
doe me dan deze maar, recto vs engl vergeleken

http://www.youtube.com/watch?v=7_61tE7aTwU

of deze, da's recto zonder boost, je hoort dadelijk dat dit wat vuiler klinkt

http://www.youtube.com/watch?v=akbaTWaogXw&feature=related

Wow, die gast uit dat 2e filmpje kan goed (na)spelen zeg !

Lars Hetfield
26 januari 2010, 23:14
Wow, die gast uit dat 2e filmpje kan goed (na)spelen zeg !

Ja vind ik ook. Ik vind het geluid ook wel vet! Ik heb zo'n Diezel wel bijna nog nooit zien staan in een winkel :/
Ik ga dit weekend de mesa boogies kunnen uittesten en een peavy 6505. Ik zal nog iets laten weten nadat ik ze getest heb. Ik moet wel zeggen ( oké ik heb ze nog niet getest ) maar mijn voorkeur gaat nu uit naar een Dual rectifier.

Arvoitus
26 januari 2010, 23:51
Ja vind ik ook. Ik vind het geluid ook wel vet! Ik heb zo'n Diezel wel bijna nog nooit zien staan in een winkel :/
Ik ga dit weekend de mesa boogies kunnen uittesten en een peavy 6505. Ik zal nog iets laten weten nadat ik ze getest heb. Ik moet wel zeggen ( oké ik heb ze nog niet getest ) maar mijn voorkeur gaat nu uit naar een Dual rectifier.
Probeer ze, Metallica heeft zelf ook een tijdje (of nog steeds?) op Diezels gespeeld.

Het zijn duitse versterkers, die zijn wel redelijk beschibkaar hier. Diezel is geen merk zoals Marshall die er wel in elke winkel eentje staat.
Feedback heeft meestal wel een aantal Diezels. Guitarking in boekel heeft er een paar.

Tankman
27 januari 2010, 00:01
Probeer ze, Metallica heeft zelf ook een tijdje (of nog steeds?) op Diezels gespeeld.

True! James Hetfield gebruikt er eentje, maar dan wel in combinatie met een Mesa Triaxis pre-amp en nog wat ander spul, waarvan ik niet meer weet wat het was, maar wat wel makkelijk terug te vinden is op oa youtube.

Als je nou echt het Metallica geluid zoekt, waarom probeer je niet ook meteen even de Kirk Hammett signature Randalls?

Lars Hetfield
27 januari 2010, 00:38
Als je nou echt het Metallica geluid zoekt, waarom probeer je niet ook meteen even de Kirk Hammett signature Randalls?

Ja die heb ik al getest en vind ik wel vet klinken maar voor die prijs heb je ook een mesa boogie + ik speel wel graag wat metallica maar niet enkel metallica. En ik heb ook geen zin om metallica fanboy ofzo te zijn .. Nu het blijft een mogelijkheid maar ik vind hem mss toch een beetje overpriced omdat ... tjah het is €2500 voor een Randall die een mesa boogie probeert te zijn. Ik vind gewoon dat Kirk wel een goed geluid heeft. Hij heeft een hele droge maar toch vette solo klank, ik vind het wel goed te horen in dit filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=Mwj3iOmYah0

Je moet vooral luisteren naar het stuk waar ze 'seven nation army' coveren. Gewoon een erg vet geluid vind ik dat. Even nog daarbij, heb even opgezocht, dat randall contract heeft hij pas van na 2003 ergens, dus in dit filmpje speelt hij nog met mesa boogie.

Ik kan niet precies uitleggen wat ik wil van toon, maar ik heb dit filmpje al een hele tijd gelede gezien en toen dacht ik, die toon is zo dik, toch nog heel zuiver gewoon lekker om te spelen denk ik :)

Ik moet wel nog zeggen ik ken echt niet veel van amps vandaar ook dat ik even hier wat vraag wat jullie ervan vinde, ik kan onmogelijk alle amps testen xD Ik had echter wat rondgevraagd bij kennissen en tjah, ik hoor veel mesa boogie :)

Orpheo
27 januari 2010, 00:45
Ja die heb ik al getest en vind ik wel vet klinken maar voor die prijs heb je ook een mesa boogie + ik speel wel graag wat metallica maar niet enkel metallica. En ik heb ook geen zin om metallica fanboy ofzo te zijn .. Nu het blijft een mogelijkheid maar ik vind hem mss toch een beetje overpriced omdat ... tjah het is €2500 voor een Randall die een mesa boogie probeert te zijn. Ik vind gewoon dat Kirk wel een goed geluid heeft. Hij heeft een hele droge maar toch vette solo klank, ik vind het wel goed te horen in dit filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=Mwj3iOmYah0

Je moet vooral luisteren naar het stuk waar ze 'seven nation army' coveren. Gewoon een erg vet geluid vind ik dat. Even nog daarbij, heb even opgezocht, dat randall contract heeft hij pas van na 2003 ergens, dus in dit filmpje speelt hij nog met mesa boogie.

Ik kan niet precies uitleggen wat ik wil van toon, maar ik heb dit filmpje al een hele tijd gelede gezien en toen dacht ik, die toon is zo dik, toch nog heel zuiver gewoon lekker om te spelen denk ik :)

Ik moet wel nog zeggen ik ken echt niet veel van amps vandaar ook dat ik even hier wat vraag wat jullie ervan vinde, ik kan onmogelijk alle amps testen xD Ik had echter wat rondgevraagd bij kennissen en tjah, ik hoor veel mesa boogie :)

yah think? denk je echt dat ie daar puur op bv die recto's speelt? zelfs ik weet dat die krengen er alleen maar staan voor de sier.en zo bijzonder is de sound eigenlijk niet. Beetje pompen op een jcm800 KK sig, of op de xtc, of op de powerball, of weet ik 't. t kan allemaal wel.

Tankman
27 januari 2010, 00:47
Met Metallica moet je wel altijd onthouden dat ze nooit maar 1 Amp tegelijk hebben, maar je hoort altijd wel een combinatie van versterker. Ook op dit filmpje zal Kirk ongetwijfeld naast zijn Dual Rectifiers nog wat anders hebben staan.

De sound die je nu live hoort is een combinatie van Dual Rectifiers en die Randall.

Als je op iemand z'n signature gear speelt, ben je niet meteen fanboy. Ik speel op een Mark Tremonti Signature gitaar, maar ben absoluut geen Creed of Alter Bridge fan.

Persoonlijk zou ik je nogmaals die 6505 serie aanraden, en dan ben je ook geen Eddie Van Halen fanboy ineens (ookal is dit het nageslacht van de EVH signature 5150)

Marc Rizzo van Soulfly heeft ook een vet geluid. Die gebruikt weer de JSX serie van peavey.

Een van mijn favoriete sounds is dat van Lamb of God, en die hebben altijd mark IV's en inmiddels Mark V's gebruikt. Hetzelfde geldt voor Dream Theater.

Ik denk dat je het beste moet afzien van ieder vooroordeel (en dat is niet negatief bedoeld) die je hebt, en met alleen het idee van welk geluid je wilt versterker moet gaan uittesten. Dan ga ja vanzelf vinden wat je zoekt. Dus niet met de gedachte dat een Mesa Dual Rectifier het helemaal is een winkel in gaan. Je zou nog zomaar teleurgesteld kunnen eindigen.

Iceman
27 januari 2010, 06:45
Als je voor Metallica - Black Album/Justice/Master gaat zou ik eerder een Mesa Boogie Mark 3, 4 of 5 nemen dan een recto.
Diezel VH4 zou ik dan ook niet nemen, da's meer een betere versie van de Recto. Meer Load/Reload achtig.

interessander
27 januari 2010, 10:23
Met je budget zit het wel goed zie ik, zeker voor de tweedehands markt.

Qua (oude) metallica sound ben ik zelf zeer tevreden over mijn Mark III, maar gezien de andere voorbeelden die je noemt is een rectifier wellicht beter geschikt.

Dan heb je in de rectifier serie ook nog genoeg keuze, Mesa heeft overigens net een nieuwe serie rectifiers gelanceerd, met enkele opties geleend van de andere versterkers: http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rectifier_Series/Dual_Rectifier/DualRectifier-2010.html
Maar die ga je tweedehands natuurlijk niet zo gauw tegenkomen.

E-J
27 januari 2010, 11:17
Hoi,

Misschien een tip: ga eens naar Youtube en zoek dan naar Metallica backstage rehearsals, dus de repetities die ze hebben net voor een optreden. Kirk speelt dan nu vaak op zijn signature Randalls en James over of een Diezel of een Mesa Rectifier. Op deze 'kleine' optredentjes gebruiken ze hun mighty rack niet dus hoor je meer het 'pure' geluid. James gebruikt bijna altijd een Boss EQ pedaal om het geluid wat te veranderen. Hij klinkt overigens altijd top!

Ik merkte een aardig verschil toen Kirk overschakelde naar Randalls. Ik vind zijn geluid nu een stuk smoother en vooral dikker en voller. Het is niet meer dat dunne, schreeuwerige, agressieve van vroeger.

Henri H
27 januari 2010, 12:00
Ik ben ook op zoek geweest baar een soortgelijke amp, wel iets anders, maar wilde ook een lekkere Metallica-sound neer kunnen zetten.
In principe kun je die sound uit heel veel amps i.c.m. evt. een tubescreamer-achtig pedaal, wel krijgen, maar het is veel belangrijker of de "feel" van de amp je dan aanstaat.

Ik ben uiteindelijk op een Mesa Boogie Stiletto Deuce uitgekomen.
Met m'n Maxon OD-808 haal ik er een mooie metal-sound uit, tenminste dat vind ik.
Ik heb de dual en triple rectifiers ook even (te) kort getest, maar kreeg er geen lekkere sound uit, de amps voelden ook heel stug aan.
Dat kan ook komen omdat ik altijd op EL34-amps (Marshall) gespeeld heb.
Ik vond de 5150III (wel 6L6 dacht ik?) ook een hele goeie amp, maar of die met een TS een goede metal-sound heeft weet ik niet.

Ik denk dat je op een Mesa uit zult komen, omdat je je daar nu al een beetje "blind op staart", maar kijk voor de gein ook 's naar een Stiletto.
Het schijnt dat de nieuwere versie (Stage II) een veel betere fluid drive heeft dan mijn Stage I, maar ik gebruik de Tite gain mode, gain op 7 à 8, tubescreamer alles op 5, even EQ instellen naar wens, en gaan. ;) :rockon:

sjaak1990
27 januari 2010, 12:24
Diezel einstein is lekker, heb er vaak op gespeeld, door een 1960b(g12-65), een k&e 4x12 met v30's en ook een diezel cab. Vond hem denk ik voor meer oldschool sounds lekker met de 1960b.

Wat ik een enorm nadeel vind van de amp, ik wil het OD kanaal op mode 2 maar dan gaat het clean kanaal ook op mode 2 en dat is dan niet clean meer terwijl ik voor dergelijke sounds het clean kanaal boost.

Een brunetti xl r-evo klinkt erg einstein achtig naar mijn mening mits de deep knop helemaal open staat, demo's op de brunetti site zijn daarom ook niet erg representatief. 2e kanaal is rectifier achtig, heel dik, heeft niet erg veel gain maar is juist daarom lekker voor dikke sounds. 3e kanaal is een diezel/rectifier mix met nog wat brunetti en heeft flink wat gain en is erg dik en organisch.

Misschien het testen waard? Vind dat uit rectifiers ook lekkere organische sounds kunnen komen maar wilde de brunetti maar even noemen want er komt nooit iemand mee terwijl ik vaak heb gelezen dan mensen hun dual rectifier op een xl r-evo inruilen.

Bij engl mis ik het organische, ook bij de 5150, die kunnen geweldig scheuren maar vind de feel niet zo geweldig en ze worden erg gauw fizzy

Tankman
27 januari 2010, 12:35
Hoi,

Misschien een tip: ga eens naar Youtube en zoek dan naar Metallica backstage rehearsals, dus de repetities die ze hebben net voor een optreden. Kirk speelt dan nu vaak op zijn signature Randalls en James over of een Diezel of een Mesa Rectifier. Op deze 'kleine' optredentjes gebruiken ze hun mighty rack niet dus hoor je meer het 'pure' geluid. James gebruikt bijna altijd een Boss EQ pedaal om het geluid wat te veranderen. Hij klinkt overigens altijd top!

Ik merkte een aardig verschil toen Kirk overschakelde naar Randalls. Ik vind zijn geluid nu een stuk smoother en vooral dikker en voller. Het is niet meer dat dunne, schreeuwerige, agressieve van vroeger.

Om hier nog wat op toe te voegen: Je ziet James de laatste tijd ook steeds met een Blackstar kloten bij die rehearsals.

Philippe
27 januari 2010, 16:29
Hij heeft ook een tijdje op zo'n Krank Krankenstein gespeeld. Ik kan me herinneren dat ie toen ook echt een topgeluid had.

TimoSomers
27 januari 2010, 16:49
Ik ben ook op zoek geweest baar een soortgelijke amp, wel iets anders, maar wilde ook een lekkere Metallica-sound neer kunnen zetten.
In principe kun je die sound uit heel veel amps i.c.m. evt. een tubescreamer-achtig pedaal, wel krijgen, maar het is veel belangrijker of de "feel" van de amp je dan aanstaat.

Ik ben uiteindelijk op een Mesa Boogie Stiletto Deuce uitgekomen.
Met m'n Maxon OD-808 haal ik er een mooie metal-sound uit, tenminste dat vind ik.
Ik heb de dual en triple rectifiers ook even (te) kort getest, maar kreeg er geen lekkere sound uit, de amps voelden ook heel stug aan.
Dat kan ook komen omdat ik altijd op EL34-amps (Marshall) gespeeld heb.
Ik vond de 5150III (wel 6L6 dacht ik?) ook een hele goeie amp, maar of die met een TS een goede metal-sound heeft weet ik niet.

Ik denk dat je op een Mesa uit zult komen, omdat je je daar nu al een beetje "blind op staart", maar kijk voor de gein ook 's naar een Stiletto.
Het schijnt dat de nieuwere versie (Stage II) een veel betere fluid drive heeft dan mijn Stage I, maar ik gebruik de Tite gain mode, gain op 7 à 8, tubescreamer alles op 5, even EQ instellen naar wens, en gaan. ;) :rockon:


Ik had weer juist precies het tegenovergestelde :D.
Kreeg geen lekkere sound uit de stilleto (ook met TS), gaf niet genoeg gas vond ik.
Daarna teste ik een rectifier en die blaasde meteen alles omver.
(Nou scheelt het ook wel veel dat je bij een recto veel verschillende opties qua scheur hebt; Tube rectification/Diode rectification (Low en Hi power)Bold/spongy (strak/losser) ) dus als je hem test moet je maar net een beetje weten hoe dat werkt (als je al weet dat het uberhaupt aanwezig is).

xmichielx
27 januari 2010, 17:39
Basseren mensen nou dit op het feit dat ze James Hetfield zien spelen op een youtube of live optreden ?
Een goede geluidsman is denk ik 80% van je geluid live...
Metallica speelt volgens mij echt over 300 verschillende amps: dan een Diezel, dan een mesa dan een marshall of een combi van die dingen.
Het enige wat je zelf kan doen is deze merken eens uitproberen , een krank kan bij james hetfield super klinken maar ken genoeg mensen die de krank dikke stront vinden..

caliban
27 januari 2010, 18:37
Hij heeft ook een tijdje op zo'n Krank Krankenstein gespeeld. Ik kan me herinneren dat ie toen ook echt een topgeluid had.

Hoe zeker ben je daar van? Ik hoor de ene keer randall, dan Diezel, dan dit, dan dat. Volgens mij is de triaxis een van zijn belangrijkste gear-elementen, en de laatste 6 jaar daarbij de Diezel

Tankman
27 januari 2010, 18:42
Hoe zeker ben je daar van? Ik hoor de ene keer randall, dan Diezel, dan dit, dan dat. Volgens mij is de triaxis een van zijn belangrijkste gear-elementen, en de laatste 6 jaar daarbij de Diezel

Ja Live is het inderdaad niet bijzonder veel verandert. Maar in de studio en bij de rehearsals heeft hij zeker telkens iets anders. Hij experimenteert wel graag.

Henri H
28 januari 2010, 08:32
Ik had weer juist precies het tegenovergestelde :D.
Kreeg geen lekkere sound uit de stilleto (ook met TS), gaf niet genoeg gas vond ik.
Daarna teste ik een rectifier en die blaasde meteen alles omver.
(Nou scheelt het ook wel veel dat je bij een recto veel verschillende opties qua scheur hebt; Tube rectification/Diode rectification (Low en Hi power)Bold/spongy (strak/losser) ) dus als je hem test moet je maar net een beetje weten hoe dat werkt (als je al weet dat het uberhaupt aanwezig is).Nou, ik moet eerlijk zeggen, gisteravond in de oefenruimte viel de Stiletto me ook wat tegen.
Geen idee waar dat nou door komt, thuis klinkt ie perfect op m'n 2x12 met half open back, op relatief laag volume, en ik heb er ook al 3 x mee opgetreden in kroegjes/kleine zaal, maar op een 4x12 (closed back) valt het toch wat tegen lijkt het.
't Is alsof de Stiletto verzuipt ofzo.
Ik heb de Stiletto ook nog maar een maand of twee, en heb hem hoofdzakelijk op m'n 2x12 bespeeld.

Zo blijf je bezig....

Philippe
28 januari 2010, 08:52
Hoe zeker ben je daar van? Ik hoor de ene keer randall, dan Diezel, dan dit, dan dat. Volgens mij is de triaxis een van zijn belangrijkste gear-elementen, en de laatste 6 jaar daarbij de Diezel

100% zeker.
Hij heeft deze gebruikt tijdens de rehearsals in HQ. Ook maakte deze deel uit van de overall tone van Death Magnetic.

http://www.krankamps.com/artists/james-hetfield-71

TimoSomers
28 januari 2010, 12:16
Nou, ik moet eerlijk zeggen, gisteravond in de oefenruimte viel de Stiletto me ook wat tegen.
Geen idee waar dat nou door komt, thuis klinkt ie perfect op m'n 2x12 met half open back, op relatief laag volume, en ik heb er ook al 3 x mee opgetreden in kroegjes/kleine zaal, maar op een 4x12 (closed back) valt het toch wat tegen lijkt het.
't Is alsof de Stiletto verzuipt ofzo.
Ik heb de Stiletto ook nog maar een maand of twee, en heb hem hoofdzakelijk op m'n 2x12 bespeeld.

Zo blijf je bezig....

Nja cab doet ook echt veel aan je sound hoor!
Wellicht kun je keer proberen om hem op de 4x12 op een lagere ohm te zetten, dan moetie ook meer persen (dan geeft ie ook wat meer gas).
Gewoon beetje rondtesten met cabs.
(Ik heb zelf een marshall kast, weet niet precies hoe en wat, maar klinkt echt goed met mn recto, zal eens voor je checken welk model het precies is).

Henri H
28 januari 2010, 12:26
De Stiletto heeft 2x8 Ohm en 2x4 Ohm uitgangen, mijn 4x12-kast is 16 Ohm.
Volgens de handleiding kan hij deze mismatch hebben, maar misschien is het beter om de kast stereo te maken (2x 8 Ohm), en dan aansluiten op de 2x4 Ohm uitgangen?

edit: sorry voor het kapen van dit topic, we kunnen ook verder in dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130720

caliban
28 januari 2010, 13:44
100% zeker.
Hij heeft deze gebruikt tijdens de rehearsals in HQ. Ook maakte deze deel uit van de overall tone van Death Magnetic.

http://www.krankamps.com/artists/james-hetfield-71

Oké duidelijk. Het enige vreemde is dat Metallica hoe langer hoe meer met amps gaat experimenteren, maar hun tone er niet op vooruit gaat. Enkel Black Album had mooie tone, en redelijk wat amps op gebruikt.

sjaak1990
28 januari 2010, 15:01
Lijkt of ik de enige Metallica hater ben hier maar dezelfde amp hebben zegt nog niet dat je hetzelfde klinkt... Probeer gewoon amps, ik zo zelf zeggen ook een Brunetti, JCM800KK ENGL, Mesa MK4 en er zijn nog zoveel mogelijke amps, het gaat toch ook om de feeling van een amp en daarvoor moet je toch zelf spelen. Een ENGL heeft bijvoorbeeld totaal niet de feeling die ik wil, dus ook al zou de eruitkwam mijn sound zijn dan zou het nog niet mijn amp zijn.

caliban
28 januari 2010, 15:17
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar Metallica en John Petrucci lovers hebben echt iets met mark series. Omgekeerd moet natuurlijk niet!

Synx
28 januari 2010, 17:52
doe me dan deze maar, recto vs engl vergeleken

http://www.youtube.com/watch?v=7_61tE7aTwU

of deze, da's recto zonder boost, je hoort dadelijk dat dit wat vuiler klinkt

http://www.youtube.com/watch?v=akbaTWaogXw&feature=related

Welk nummer is dat van die eerste clip?

pol
28 januari 2010, 18:07
da's van hem

caliban
28 januari 2010, 18:18
Die dude heeft heel vette clips. En zijn hb-cab klinkt ook prima. Savage en recto klinken beide leuk, recto heeft wel een soort sizzle in de hoge tonen die soms leuk is, soms minder leuk :)

Synx
28 januari 2010, 19:08
Die gast heeft idd strak eigen werk!

Normaal ben ik niet zo van deze snizzle ;)

Orpheo
29 januari 2010, 00:20
doe me dan deze maar, recto vs engl vergeleken

http://www.youtube.com/watch?v=7_61tE7aTwU

of deze, da's recto zonder boost, je hoort dadelijk dat dit wat vuiler klinkt

http://www.youtube.com/watch?v=akbaTWaogXw&feature=related

hij vergelijkt de savage met de recto, en ik kan me behoorlijk in dat vergelijk vinden. De SE kan echter zo'n zelfde 'boerend' geluid maken als de recto dat kan. de savage klinkt in het echt veel minder 'savage' dan dat de naam zou doen voorkomen.

caliban
29 januari 2010, 00:55
hij vergelijkt de savage met de recto, en ik kan me behoorlijk in dat vergelijk vinden. De SE kan echter zo'n zelfde 'boerend' geluid maken als de recto dat kan. de savage klinkt in het echt veel minder 'savage' dan dat de naam zou doen voorkomen.

Ik vind de Savage iets neutraler, misschien is dat mijn interpretatie van minder savage

Orpheo
29 januari 2010, 01:48
Ik vind de Savage iets neutraler, misschien is dat mijn interpretatie van minder savage

neutraler...ja, kan daar mee leven. de SE is ook heel neutraal, maar kan ook heel 'woest' ingesteld worden, savage, dus. en de savage zelf blijft wat 'braafjes'. om 't maar zo uit te drukken.

iWishmaster
29 januari 2010, 15:53
Die dude heeft heel vette clips. En zijn hb-cab klinkt ook prima. Savage en recto klinken beide leuk, recto heeft wel een soort sizzle in de hoge tonen die soms leuk is, soms minder leuk :)

Precies die sizzle vind ik jammer aan de recto, anders was het een prima versterker voor mij geweest. Naast het feit datie net teveel knopjes heeft (de 3-kanaals vooral), maar dat is overkomelijk ...

caliban
29 januari 2010, 18:28
Precies die sizzle vind ik jammer aan de recto, anders was het een prima versterker voor mij geweest. Naast het feit datie net teveel knopjes heeft (de 3-kanaals vooral), maar dat is overkomelijk ...

In veel albums klinkt die sizzle wel heel goed in de mix. Boosted recto dan weliswaar. (Zoals in dat clipje)

Iceman
29 januari 2010, 21:20
doe me dan deze maar, recto vs engl vergeleken

http://www.youtube.com/watch?v=7_61tE7aTwU

of deze, da's recto zonder boost, je hoort dadelijk dat dit wat vuiler klinkt

http://www.youtube.com/watch?v=akbaTWaogXw&feature=related


Welk nummer is dat van die eerste clip?


Die dude heeft heel vette clips. En zijn hb-cab klinkt ook prima. Savage en recto klinken beide leuk, recto heeft wel een soort sizzle in de hoge tonen die soms leuk is, soms minder leuk :)

Het is meer de gitaar/element/hout en vingers van die gast die het geluid maken dan de versterker.
Verwacht niet in te pluggen op een Recto of Engl en gelijk zo te klinken.

http://dl.dropbox.com/u/3648177/Goddamn-3.mp3

Dit is dezelfde gast, maar dan over een Mesa Boogie Studio Preamp. Het heeft dezelfde grove korrel in zijn gitaargeluid.

TimoSomers
29 januari 2010, 23:25
In veel albums klinkt die sizzle wel heel goed in de mix. Boosted recto dan weliswaar. (Zoals in dat clipje)

Wou net zeggen, die recto klinkt veel meer Hi-fi zegmaar in dat filmpje.
De Engl een stuk doffer en doodser.
(Die Sizzle kun je er btw wel makkelijk uit krijgen hoor)

Liquid_Metal
29 januari 2010, 23:54
Geen Mark series in de overweging? Die vind ik persoonlijk echt veel lekkerder dan de Rectifiers:
http://www.youtube.com/watch?v=k56eTvY_nY8

caliban
30 januari 2010, 07:59
De V is wel aan de dure kant hè :)

Lars Hetfield
30 januari 2010, 16:00
Hey,

ben een dagje naar musicstore geweest omdat ze daar toch de meeste amps hebben. Ik heb de mesa boogie dual/triple rectifier solo head kunnen uittesten, ook een diezel einstein, Engl powerball en ook een peavy 6505. En hoewel de mesa boogie wel echt klasse is vind ik die peavy 6505 ook wel vet. Ik denk zelfs dat ik liever de peavy heb als de mesa. Eerst en vooral is er al het prijs verschil van meer als 1000 euro, maar ook vind ik dat die peavy een ( mijn mening ) even goede of zelfs mss een beetje naar mijn smaak betere lead tone heeft.

Die diezel vond ik ook wel leuk maar niet zo echt voor lead ... Maar ben echt onder de indruk van die peavy. Welke cab zou ik het beste kunnen nemen met zo'n peavy?

pol
30 januari 2010, 16:04
alvast niet de peavey cab.
neem iets met celestion V30's, keuze genoeg, orange, mesa, engl etc...

de mesa zijn in duitsland ook wel veel te duur, ik dacht dat een dual wel rond de 2000 te krijgen valt hier, in een gitaarwinkel in leuven stonden die altijd rond die prijs, ben nu even de naam kwijt.

caliban
30 januari 2010, 17:01
alvast niet de peavey cab.
neem iets met celestion V30's, keuze genoeg, orange, mesa, engl etc...

de mesa zijn in duitsland ook wel veel te duur, ik dacht dat een dual wel rond de 2000 te krijgen valt hier, in een gitaarwinkel in leuven stonden die altijd rond die prijs, ben nu even de naam kwijt.

Leo Caerts. Ik ben zelf ook meer voor een 5150 dan voor een rectifier. V30 cab is leuk, maar bij een 5150 klinkt de 5150 cab naar het schijnt ook niet verkeerd. Bij Leo Caerts in Leuven staat ook een 5150 normaalgezien

Lars Hetfield
30 januari 2010, 21:55
Is er veel verschil tussen de 6505 en 5150 ? De 6505 is toch nieuwer he? want dan zou ik toch liever een nieuwe 6505 hebben.

AART
30 januari 2010, 22:15
Is er veel verschil tussen de 6505 en 5150 ? De 6505 is toch nieuwer he? want dan zou ik toch liever een nieuwe 6505 hebben.

De logo's en de plaatsing ervan op het frontpaneel. Das alles. Zelfde amp. Nieuwer boeit niet echt aangezien je zo'n ding toch niet kapot krijgt.

In Belgie haal je ze nieuw voor 900 euro bij guitarbargains.com.

pol
30 januari 2010, 22:40
dat je ze niet kapot krijgt is ook overdreven, 't is nog altijd peavey he, geen soldano slo.

ik zou zeker voor een nieuwe gaan, als je ziet wat ze voor die occassies durven vragen, voor iets meer heb je een nieuwe met verse buizen en verse elco's.

Henri H
30 januari 2010, 22:49
Een ouwe 5150 (I) heeft wel de meeste mojo...

pol
30 januari 2010, 22:54
de uitgevallen tanden van Evh ook.

Henri H
30 januari 2010, 22:59
Hehe, inderdaad!

http://gone-hollywood.com/wp/wp-content/uploads/2007/04/eddie.jpg

AART
30 januari 2010, 23:59
dat je ze niet kapot krijgt is ook overdreven, 't is nog altijd peavey he, geen soldano slo.

ik zou zeker voor een nieuwe gaan, als je ziet wat ze voor die occassies durven vragen, voor iets meer heb je een nieuwe met verse buizen en verse elco's.

Het zijn geen amps met een standaard-euvel zoals veel amps in die prijsklasse wel hebben.

Ik ben het er wel mee eens dat je met die belachelijke prijzen van 2ehands modellen beter voor een nieuwe kan gaan, tenzij je er eentje vindt voor 650-700 oid.

caliban
31 januari 2010, 11:44
En veel mensen vragen meer voor een 5150 dan voor een 6505. Ook crazy

Simon Hans
1 februari 2010, 11:02
Hallo,

Ik wat zitten rondneuzen op diverse sites, en kom tot de conclusie dat die nieuwe Dual/Triple Rectifiers toch wel erg mooie versterkers zijn. Alleen, ik zie dat Mesa eigenlijk erg veel in metal scene wordt gebruikt. Wat denken jullie zijn deze verterkers ook geschikt voor een goeie rock sound? Mij valt bijvoorbeeld op dat George Kooymans (Golden Earring) ook Mesa Boogie speelt, en die heeft nou niet bepaald een Hi-Gain-crunch-sound, wel kraak- en kraak-helder, met een mooi zingend randje (ahum, dat lijkt wel wijnproef taal). Ik speel nu VOX (AC 50 CPH), van Marshall hou ik niet.

Wat denken jullie?

groetjes,

Simon

dml
1 februari 2010, 11:43
Hallo,

Ik wat zitten rondneuzen op diverse sites, en kom tot de conclusie dat die nieuwe Dual/Triple Rectifiers toch wel erg mooie versterkers zijn. Alleen, ik zie dat Mesa eigenlijk erg veel in metal scene wordt gebruikt. Wat denken jullie zijn deze verterkers ook geschikt voor een goeie rock sound?

Wat denken jullie?

groetjes,

Simon

Ik heb een Triple Recto en gebruikte deze tot voor kort in een NL-coverband. Nu speel ik in een andere band, wederom NL-talig maar eigen werk, beetje tussen Bløf en Acda & de Munnick, en daar gebruik ik de Triple Recto ook gewoon. Ik gebruik het 2e en 3e kanaal overigens wel in Vintage mode.

Voor wat het waard is, ik met mijn Triple Recto, alles met het 2e kanaal:
http://www.youtube.com/watch?v=hjKG4wkAqPo

humbucker
1 februari 2010, 12:01
Hallo,

Ik wat zitten rondneuzen op diverse sites, en kom tot de conclusie dat die nieuwe Dual/Triple Rectifiers toch wel erg mooie versterkers zijn. Alleen, ik zie dat Mesa eigenlijk erg veel in metal scene wordt gebruikt. Wat denken jullie zijn deze verterkers ook geschikt voor een goeie rock sound? Mij valt bijvoorbeeld op dat George Kooymans (Golden Earring) ook Mesa Boogie speelt, en die heeft nou niet bepaald een Hi-Gain-crunch-sound, wel kraak- en kraak-helder, met een mooi zingend randje (ahum, dat lijkt wel wijnproef taal). Ik speel nu VOX (AC 50 CPH), van Marshall hou ik niet.

Wat denken jullie?

groetjes,

Simon

Laatste keer dat ik GR zag (vorige zomer) speelde ie trouwens over 2 Hooks, lekker soundje, dat wel!