PDA

View Full Version : Gitaar bouwen!



Lychee
25 januari 2010, 17:52
Ik wil zelf een gitaar gaan bouwen :D
Ik heb dus een body + hals gekocht voor €70,-
Ik heb totaal geen idee welk hout etc het is (Lekker slim),
maar ik dacht van, ach het is de eerste keer en er gaat toch van alles mis, pas als ik een tweede ga bouwen ga ik voor kwaliteit, hier maar lekker mee gaan prutsen.
Kben dus een complete noob hierin, en ik ben helaas ook onhandig en atechnisch (als in, ik kan nog niet zelf snaren vervangen op mijn Ibanez rg), dus ik vraag hier even om hulp.
Hier mijn vraagjes:

- Hoe heet die plaat die aan de achterkant de gaten afdekt, en kan je die kopen of moet je die zelf maken
- Welke verf gebruiken? Ik dacht gewoon autolak, maar in de tutorials hebben ze het eerst over een matte basislaag oid en dan een clear coat. (Of gaat dit ook zo met auto's? :P)
- Ik weet niet welke stemmechanieken erop zitten, maakt dit heel veel uit?
- Maakt het ontzettend veel uit voor het geluid dat de body (en de headstock volgens mij ook, de hals weet ik niet) van triplex is?
- Welke vuller kan ik het best gebruiken om beschadigingen weg te werken? Speciaal spul of gewoon standaard houtvuller
- Humbucker of singlecoil pickups?
- Iemand nog tips?

Gothra
25 januari 2010, 17:58
En hier heb je dus het zelfbouw gedeelte voor!

En ook zou ik dan eerst is gaan leren hoe je snaren moet vervangen! Anders heeft het ook geen zin!

RoelTM
25 januari 2010, 18:02
- Hoe heet die plaat die aan de achterkant de gaten afdekt, en kan je die kopen of moet je die zelf maken
Een control cavity cover. Die is te koop in bestaande vormen (bijv van een Les Paul of Superstrat), maar er is ook materiaal te koop, waarmee je deze zelf kunt maken.

- Welke verf gebruiken? Ik dacht gewoon autolak, maar in de tutorials hebben ze het eerst over een matte basislaag oid en dan een clear coat. (Of gaat dit ook zo met auto's? :P)
Autolak is inderdaad veel gebruikt. Je begint (na het schuren) met een á 2 grondlagen, waarna je enkele lagen kleur erop spuit. Vervolgens komt de blanke lak erop, waarna je kunt polijsten. Meer daarover hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=43489).

- Ik weet niet welke stemmechanieken erop zitten, maakt dit heel veel uit?
Zitten die er al op? Ook deze kunnen besteld worden via internetwinkels. (zie hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69172) enkele nuttige links hiervoor.)

- Maakt het ontzettend veel uit voor het geluid dat de body (en de headstock volgens mij ook, de hals weet ik niet) van triplex is?
Het maakt wel uit, maar sommigen hier op het forum hebben een triplex gitaar (ver)bouwd, en vinden dat het prima klinkt. Het kan dus prima.

- Welke vuller kan ik het best gebruiken om beschadigingen weg te werken? Speciaal spul of gewoon standaard houtvuller
Sla ik even over wegens ontbreken kennis. ;)

- Humbucker of singlecoil pickups?
Is helemaal aan jouw smaak. Hoe bevallen de Humbuckers / SC's op je RG? je zou natuurlijk ook een combinatie kunnen maken.

- Iemand nog tips?
Ja, hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=34) zijn vele topics met bouwverslagen. Erg leerzaam en ook vermakelijk.

B0UDEWIJN
25 januari 2010, 18:47
Ik heb totaal geen idee welk hout etc het is (Lekker slim)

- Maakt het ontzettend veel uit voor het geluid dat de body (en de headstock volgens mij ook, de hals weet ik niet) van triplex is?

Huh? :???:

Lychee
25 januari 2010, 19:18
En hier heb je dus het zelfbouw gedeelte voor!

Oeps :D Iets beter kijken volgende keer.

Roel heel erg bedankt voor de info :)


@ Boudewijn: Ik heb geen kennis van hout, maar in triplex zitten toch ook verschillen? Of maakt het alleen uit bij hardhout.

Jilles
25 januari 2010, 19:41
Ik zou me niet al teveel zorgen maken om de toon/geluid van het ding. Je hebt tenslotte zelf al aangegeven dat je niet echt voor kwaliteit gaat, maar dat je gewoon lekker wilt prutsen.
Ik denk dat zo'n prutgitaar daar uitermate goed geschikt voor is :) Dus succes ermee man!