PDA

View Full Version : Hoe vervang jij je snaren?



gebruikerzondernaam
25 januari 2010, 16:36
Hoe vervang jij je snaren?
Jullie eerste reactie zal ongetwijfeld zijn; 'gebruikerzondernaam, wat heb jij nu weer voor een klotetopic gestart'. Ik zal daarom even toelichten hoe ik hierbij kom.

Jaren ben ik ervan uitgegaan dat een gitarist altijd al zijn snaren tegelijk wisselt, omdat dat mij zo geleerd was. Maar laatst werd deze veronderstelling keihard onderuit gehaald toen ik las over een gitarist die zijn snaren een voor een wisselt. Dit wanneer hij vond dat een snaar kwalitatief niet meer goed genoeg was. Echter, de andere snaren liet hij erop zitten en op die manier wisselde hij zijn snaren een voor een.

Daarom vraag ik me gewoon af hoe jullie, als gitaristen, jullie snaren verwisselen. Verwissel je net als mij, alle snaren tegelijk, of verwissel je ze een voor een, of weet je nog niet hoe je snaren moet verwisselen en laat je dat aan iemand anders over???

Ik ben benieuwd.
Overigens, hoe benoem je de verslijtenis van een nylon snaar. Is dit gewoon een vorm van roest of is het heel iets anders?

--=HANS=--
25 januari 2010, 16:56
Ik vervang ze altijd allemaal te gelijk, afhankelijk van hoeveel ik gespeeld heb ca 1 keer per 2 maanden en wel op deze manier : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773
Werkt perfect en snel.

D`r gaat niets (gitaartechnisch dan ;) ) boven het geluid van een vers setje snaren. Dat geneuzel van losse snaren vervangen snap ik echt helemaal niet. Tenzij je echt een hele kleine beurs hebt maar dan zou ik er nog voor kiezen om dan maar wat langer met een oud setje te spelen en dan alles in een keer te vervangen. Ik gebruik op mijn gitaren altijd setjes 0.12 en ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om er een te laten springen. Mocht dat dan toch een keer gebeuren en ik zou geen cent te makken hebben, ja dan zou ik er een losse voor kopen.

Luca P
25 januari 2010, 17:09
Dat geneuzel van losse snaren vervangen snap ik echt helemaal niet. .

Volgens mij bedoelt de topic starter met 1 voor 1 wel de hele set natuurlijk, maar 1 eraf, nieuwe erop, volgende snaar eraf, nieuwe erop....enz.
Ik doe ze 1 voor 1. Heb ik ooit gelezen. Vooral fragiele instumenten (klassieke gitaren) vinden het niet leuk als de spanning van de hals er helemaal af is en dan een half uurtje later weer volop gespannen.
De hals zal zich anders "zetten". Volgens mij werken ze ook van buiten naar binnen. Ik wel in ieder geval. Dus snaar 6 vervangen, dan 1 - 5 - 2 - 4 - 3.
Klaar!
:soinnocent:

Ello
25 januari 2010, 17:11
Ik wissel altijd al mijn snaren tegelijk (nou ja, dan wel één voor één natuurlijk). Ik gebruik alleen Elixer snaren en die gaan bij mij zeker 4 maanden mee. Alleen als ik een snaar breek (wat me echt al jaren niet meer is gebeurd) dan vervang ik alleen die snaar (mits het setje dat erop zat nog "vers" is).

Als je je snaren telkens individueel vervangt heb je na enige tijd volgens mij een enorme hoeveelheid losse snaren en open setjes.

Ello
25 januari 2010, 17:13
Volgens mij bedoelt de topic starter met 1 voor 1 wel de hele set natuurlijk, maar 1 eraf, nieuwe erop, volgende snaar eraf, nieuwe erop....enz.

Nee hoor, hij bedoelt echt één snaar vervangen en dan weken later een andere.

DeiDRagonas
25 januari 2010, 17:18
Nee hoor, hij bedoelt echt één snaar vervangen en dan weken later een andere.

Idd.. Iets wat kansloos is dus. Dat is alleen iets voor noobs en amateurs, maar gaat echt letterlijk nergens over. Als je iets vaker live speelt en (vooral..) opnames doet, weet je dat dat gewoon een no-go is en je ALTIJD je complete setje tegelijk vervangt.

Dus.

gebruikerzondernaam
25 januari 2010, 17:27
Ik bedoel inderdaad 1 snaar vervangen en dan weken later weer 1.
Goed, mijn vermoeden dat bijna niemand dat doet blijkt dus te kloppen.

Ervan uitgaande dat je alle snaren tegelijk vervangt is het inderdaad ook wel interessant te weten (dankjewel voor de aanvulling Luca P) of je dat dan 1 voor 1 moet doen of dat je gewoon alle 6 de snaren er tegelijk af kunt halen.
Is dit inderdaad slecht voor de hals?

--=HANS=--
25 januari 2010, 17:36
Je kan ze er allemaal af halen, de boel eens lekker schoonmaken, je toets in de olie zetten als het nodig is en dan de nieuwe er op.

Liquid_Metal
25 januari 2010, 17:43
Grappig dat dit opkomt, ik zit namelijk met mezelf in strijd. Normaliter vervang ik ook alle snaren tegelijk, maar laatst is de lage E gesprongen (hoe dat kan weet ik ook niet ;P) en heb ik alleen die snaar vervangen. De conditie van de snaren is namelijk nog erg goed.
Sowieso twijfel(de) ik een beetje of ik er Not Even Slinkys op wil zetten omdat ik de gitaar in C wil zetten. Ik heb al een andere gitaar in C, die over een poosje in de verkoop gaat. Misschien makkelijker als daar dan gewone snaren op zitten? Een beetje een dilemma dit keer, maar normaal vervang ik ook alle snaren in een keer.

Muzieknono
25 januari 2010, 18:08
Overigens, hoe benoem je de verslijtenis van een nylon snaar. Is dit gewoon een vorm van roest of is het heel iets anders?

Volgens mij noem je dat gewoon versleten of op of aan vervanging toe.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
25 januari 2010, 18:48
Overigens, hoe benoem je de verslijtenis van een nylon snaar. Is dit gewoon een vorm van roest of is het heel iets anders?

De slijtage van snaren zit hem in een paar dingen:

Theoretisch moet een snaar, om goed te klinken, geen enkele weerstand tegen buiging hebben en volkomen gelijkmatig van vorm en gewichtsverdeling zijn. Elke afwijking hiervan geeft onzuivere boventonen (als je bijvoorbeeld een willekeurig stuk staal op de grond gooit geeft dit wel geluid, maar geen duidelijke toon; dit komt omdat het geen zuivere boventonen heeft zoals een snaar).

(wat boventonen zijn kan ik ook uitleggen, maar dan wordt deze post te lang).

Als een snaar ouder wordt, treden er slijtageplekken op, op de plekken waar ze de frets raken en aangeslagen worden, en met name de omwonden snaren verzamelen vuil tussen de windingen waardoor ze te stijf worden en meer weerstand tegen buiging krijgen, en dus onzuiver gaan klinken.

Misschien dat er bij nylon snaren ook nog in de interne structuur onregelmatigheden ontstaan, maar dat weet ik niet zeker.

gebruikerzondernaam
26 januari 2010, 06:47
weer wat geleerd :punk:

Ik zou best wel willen weten wat boventonen zijn hoor, dus als je tijd over hebt....:soul:

Muzieknono
26 januari 2010, 07:12
weer wat geleerd :punk:

Ik zou best wel willen weten wat boventonen zijn hoor, dus als je tijd over hebt....:soul:

FF googelen.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
26 januari 2010, 10:45
Hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Boventoon) staat er een en ander over uitgelegd.

gebruikerzondernaam
29 januari 2010, 14:21
Een boventoon is dus gelijk aan een flageolet, ofwel die hoge mooie tonen die je soms gebruikt om een snaar te stemmen, door je vinger op de snaar te laten rusten????

LaurentB
29 januari 2010, 14:27
Een boventoon is dus gelijk aan een flageolet, ofwel die hoge mooie tonen die je soms gebruikt om een snaar te stemmen, door je vinger op de snaar te laten rusten????

Ja, in feite wel. Die toon hoor je normaal ook, maar dan onbewust. Door je vinger op die plek te laten rusten onderdruk je de grondtoon, en hoor je alleen de boventonen.

gebruikerzondernaam
30 januari 2010, 12:58
Ben ik ff een nerd, maar dat vind ik dus superinteressant
Je hebt dus eigenlijk altijd met boventonen te maken, maar ze worden standaard onderdrukt
WAUW
:supercool:

LaurentB
30 januari 2010, 13:02
Ben ik ff een nerd, maar dat vind ik dus superinteressant
Je hebt dus eigenlijk altijd met boventonen te maken, maar ze worden standaard onderdrukt
WAUW
:supercool:

Ja. Datgene wat wij klankleur noemen, waarom het ene instrument anders klinkt dan het andere, is niets anders dan dat bij het ene instrument bepaalde boventonen harder klinken dan bij het andere.

rijsberman
30 januari 2010, 13:04
Nee, ze worden standaard niet onderdrukt, ze zijn er altijd. Ze worden standaard 'overstemt' door de grondtoon.

En ze vallen je niet op. Veel mensen hebben moeite het verschil te horen tussen twee tonen die een octaaf verschillen, bijvoorbeeld. Maar ze zijn er. En zorgen voor een 'rijker' geluid. Een toon zonder boventonen klinkt heel vlak.

gebruikerzondernaam
30 januari 2010, 13:30
Bedankt voor de info.
Zitten jullie op een consevatorium ofzo?

LaurentB
30 januari 2010, 13:35
Nee hoor, gewoon 35 jaar pielen met gitaren :)

petertaylor
31 januari 2010, 18:27
Ik haal ze er allemaal tegelijk af, dan gitaar schoonmaken en nakijken.
Vervolgens nieuwe snaren er allemaal inzetten (met pin).
Dan per paar op lengte knippen.
Vervolgens met een elektrische schroeftol op spanning brengen.
Duurt totaal ongeveer 20 minuten.
Ik gebruik overigens Martin FX medium PB snaren op alle 3 mijn Taylors (GS5, 415 en GC4).
Geweldige sound en minder spanning (op gitaar en vingers).

gebruikerzondernaam
1 februari 2010, 09:58
FF off-topic, maar ik ben nu mijn snaren aan het vervangen met een setje van D'Addario (EJ45 Pro, normal tension) en het valt me op dat bij elke snaar aan een kant van de snaar een klein gedeelte flexibeler is dan de rest van de snaar. Waarvoor dient dit? En hoort dit flexibele stukje aan de kant van de kop of de brug thuis?

Ello
1 februari 2010, 16:43
En hoort dit flexibele stukje aan de kant van de kop of de brug thuis?

Bij staalsnarige gitaren kunnen je snaren er maar op 1 manier op (namelijk met het ball-end aan de kant van de brug).

Bij omwonden snaren komt soms de kern nog uit de omwinding. Dat stuk moet je niet gebruiken.

Rinze
1 februari 2010, 17:38
Dat flexibele stukje dient bij een spaanse/klassieke gitaar met nylon snaren om de snaar beter op de brug te kunnen bevestigen. Het is flexibeler en dus makkelijker te buigen.

/Slash
1 februari 2010, 19:05
Een voor 1 !!!!!!

Anders verliest de hals zn spanning ofzo ;)


Hele goeie tip van mn ibanez boekje :)

spar
2 februari 2010, 10:28
Ik dacht dat dat niet zoveel uitmaakte, of je zou meteen allemaal verwisseld, of 1 voor 1. Een paar uur zonder spanning op de hals zou toch makkelijk moeten kunnen? Als je hem maar niet een dag zonder snaren laat staan. Of heb ik dat verkeerd?

En niet om het topic te kapen hoor, maar als we het toch over snaren vervangen hebben, kan iemand even checken of deze man het goed doet?

http://www.youtube.com/watch?v=zGLMy6DbpBc

Hij laat pas op 't eind zien hoe die een akoestische doet, maar dat doet ie precies hetzelfde als een elektrische. Bij mij duurde snaren verwisselen altijd een uur... Nu niet meer als een half uurtje :sssh:

gebruikerzondernaam
2 februari 2010, 12:37
Dat flexibele stukje dient bij een spaanse/klassieke gitaar met nylon snaren om de snaar beter op de brug te kunnen bevestigen. Het is flexibeler en dus makkelijker te buigen.

Dat was ook de enige reden die ik kon bedenken. Bedankt voor je antwoord.

Hendrik9999
2 februari 2010, 15:51
Ik dacht dat dat niet zoveel uitmaakte, of je zou meteen allemaal verwisseld, of 1 voor 1. Een paar uur zonder spanning op de hals zou toch makkelijk moeten kunnen? Als je hem maar niet een dag zonder snaren laat staan. Of heb ik dat verkeerd?

En niet om het topic te kapen hoor, maar als we het toch over snaren vervangen hebben, kan iemand even checken of deze man het goed doet?

http://www.youtube.com/watch?v=zGLMy6DbpBc

Hij laat pas op 't eind zien hoe die een akoestische doet, maar dat doet ie precies hetzelfde als een elektrische. Bij mij duurde snaren verwisselen altijd een uur... Nu niet meer als een half uurtje :sssh:

Niks mis met de methode van Bill Baker. Ik geef zelf toch de voorkeur aan
de methode van Justin. Het lijkt mij dat de snaar zichzelf dan nog wat beter
vastklemt.

http://www.justinguitar.com/en/TB-004-ChangeStringsAcoustic.php

/Slash
2 februari 2010, 19:19
Tsja maar als je alle snaren eraf haalt, en dan weer erop zet en de tijd die het nodig heeft voor de juiste spanning = 15 min.

Als je een gitaar om de maand vervangt, en je hebt hem 2 a 3 jaar tsja, dan gaat de hals wel wat kromen :hippie:

Warm koud etc ook

gebruikerzondernaam
2 februari 2010, 19:37
Slash...
Ervan uitgaande dat jij de laatste snaar eraf haalt en vervolgens na snel schoonmaken er weer een nieuwe opzet, kan het dan niet zo zijn dat er al weer na 5 minuten spanning op zit.
5 minuten x 12 is 60 minuten zonder spanning in een jaar.
er zijn 365x (60x24) 525600 minuten in een jaar.
Gaat je gitaar vanwege die kleine 60 minuten dan al krom staan?

Muzieknono
3 februari 2010, 07:04
Dacht het niet nee, je kunt niet zomaar alle minuten zonder snaren bij elkaar optellen, wat een onzin, gewoon snaren er af, goed schoonmaken, evt. insmeren met lemon oil en weer uitpoetsen en dan rustig snaren er op.
Even stemmen, klaar.
Mvgr. Dirk Jan :B

gebruikerzondernaam
8 februari 2010, 08:13
En dat levert dus geen kromme hals op....of toch wel....of toch niet...of toch wel...
fora kunnen soms ook best verwarrend zijn he?

Muzieknono
8 februari 2010, 10:38
Ach welnee, ik heb het wel meegemaakt dat de gitaar van mijn vader na jaren op zolder bij mijn broer uit de hoes kwam en hij de spanning niet van de snaren had gehaald dat de gitaar alleen nog maar als brandhout gebruikt kon worden, hals krom en getordeerd, blad gescheurd, affijn niets meer mee aan te vangen.
Erwordt gesteld dat wanneer je je gitaar voor langere tijd opbergd, je de spanning van de snaren moet halen, d.w.z. een slag losser of zo.
Het is dus onzin dat van het snaren vervangen je hals zou kromtrekken.
Mvgr. Dirk Jan :B

spar
8 februari 2010, 18:37
En dat levert dus geen kromme hals op....of toch wel....of toch niet...of toch wel...
fora kunnen soms ook best verwarrend zijn he?

Is de eerste keer ooit dat ik dat hoor, dat iemand denkt dat je hals gaat krom staan niet alleen omdat je snaren er een paar minuten afliggen (want dat hoor je wel vaker) maar als je dat optelt over de jaren heen, je hals krom trekt.

Ik ga 30 seconden onder water, en doe dat iedere dag. Ben ik volgende week dood? ;)

rijsberman
8 februari 2010, 19:25
Ben ik volgende week dood? ;)
Wie weet, kan best. Zal alleen niet van dat water zijn.

spar
8 februari 2010, 19:37
Wie weet, kan best. Zal alleen niet van dat water zijn. Dat is zo, maar laten we hopen op het beste :)

hielos
8 februari 2010, 20:34
Ik vind het op zich niet raar als je af en toe alleen een losse snaar vervangt. In principe doe ik het een keer in de maand inderdaad allemaal tegelijk, maar soms komt het voor dat er gewoon een slechte snaar (een foutje) in je pakje zit die snel breekt. Dan ga ik niet gelijk een nieuw pakje opentrekken omdat er toevallig 1 foute snaar tussenzit...

Lykke
11 februari 2010, 15:42
Ik vervang ze altijd tegelijk. Behalve als een snaar springt of knapt, wat mij nu 1x is gebeurd. Toen heb ik wel alleen mijn D-snaar vervangen