PDA

View Full Version : Mics voor stereo mic'en cabinet



minoin
25 januari 2010, 15:34
Hey gasten,

Het zit zo; ik speel sinds zes maanden in een Dream Theater coverband. Behalve een beproeving op technisch vlak, is het ook een beproeving qua sound.
Nu wil ik graag mijn cab stereo gemiced hebbe, die gaan naar mijn rackmixer, waar de boek terug mijn (nog te kopen) inear systeem terecht komt.
Dus nu zoek ik twee budget mics om mijn cab te micen. Ik weet dat de SM57 de keuze is, maar gezien mijn beperkte budget wil ik liever niet meer dan 100 euro voor de hele set uitgeven. Ik kijk naar twee dynamische of twee kleinmembraan condensator mics. Iemand ervaring met het live uitmicen met een kleinmembraan condensator mic (behalve dat je phantom power nodig hebt)?
Ik zat naar deze te kijken:
http://www.thomann.de/nl/the_tbone_sc140_stereoset.htm
http://www.thomann.de/nl/the_tbone_mb75.htm
http://www.thomann.de/nl/audio_technica_pro_63.htm

Iemand goeie ideeen, meningen of verhalen?
Uw kennis is bijzonder welkom :D

minoin
26 januari 2010, 20:49
Come on, niemand die live actief is en een beetje kennis van zaken?

J-sus Rulez
26 januari 2010, 22:17
samson C02?

2 voor 100 euro..

Arvoitus
26 januari 2010, 23:09
Even een paar vragen:
- Waarom wil je het stereo uitmicen? Dat heb je echt niet nodig.
- Waarom heb je wel geld voor een in-ear systeem, triaxis e.d. maar niet voor 2 mic's van meer dan 50e elk?

Anders koop je één SM57. In de meeste zalen hebben ze wel een extra Sm57 en die gebruik je die gewoon icm met je eigen SM57.

Btw: dat eerste stereo paar wil je echt niet gebruiken voor close-micing van een brullende versterker.
Btw2: zit er op je triaxis geen stereo recording out? Is dat met of zonder speaker simulatie?

bert k
26 januari 2010, 23:47
Als je gaat close miken, en dat moet wel, als je nog iets van je stereobeeld wilt overhouden, dan raad ik je af om condensators te nemen. Gewoon een paar simpele dynamische en het blijft heel en onvervormd. Condensators voor een cab klinkt meestal niet als je ze te dichtbij zet.

Ander verhaal is de in-ear monitor. Als je die in stereo zet zou ik geen gewoon stereo gitaarsignaal willen, maar bijvoorbeels gitaar naar links gepand en de rest van de band, wat je daarvan wilt horen, naar rechts. Zo hoor je het onderscheid beter.

Han S
27 januari 2010, 00:37
Wat ik me afvraag: heb je met die cab een stereogeluid, dus een twee kanaals geluid waarbij elk paar speakers een eigen kabel heeft?

Bijvoorbeeld, een Valvestate combo is er in stereo uitvoering en het enige stereo daar aan is de chorus. In dat geval zou je twee microfoons kunnen gebruiken, maar dan nog heeft het niks met stereo te maken. Een stereoplaatsing van microfoons geeft een vrij realistisch stereobeeld, maar niet als je dat voor een cab neerzet.

Als je twee versterkers hebt en je stuurt je gitaar naar een van die versterkers en tegelijk naar een delay van ongeveer 30 miliseconden en je stuurt de delay naar de tweede versterker, dan heb je een superbreed gitaargeluid. Ik denk dat weinig mensen dat kunstje doen maar het is beslist de moeite waard.

minoin
27 januari 2010, 01:24
Even een paar vragen:
- Waarom wil je het stereo uitmicen? Dat heb je echt niet nodig.
- Waarom heb je wel geld voor een in-ear systeem, triaxis e.d. maar niet voor 2 mic's van meer dan 50e elk?

Anders koop je één SM57. In de meeste zalen hebben ze wel een extra Sm57 en die gebruik je die gewoon icm met je eigen SM57.

Btw: dat eerste stereo paar wil je echt niet gebruiken voor close-micing van een brullende versterker.
Btw2: zit er op je triaxis geen stereo recording out? Is dat met of zonder speaker simulatie?

Ik wil stereo uitmicen, omdat ik dat ongelooflijk vind klinken. Als je Dream Theater live hebt gehoord, snap je wat ik bedoel. Je andere vraag is helemaal terecht; waarom ik wel geld heb voor een Mesa rig enz. Ik speel nu 12 jaar gitaar en ik heb al die tijd een amp gekocht en weer verkocht, steeds een stapje hoger. Nu ben ik (voor mijn gevoel) aan het einde van mijn zoektocht met een geweldige amp. Maar ik ben student en heb niet direct cash. Die recording out is niet mijn ding, vind het niet zo geweldig klinken als door een 2:90 en een ENGL cab :D

@ Bert; Ja, zoiets dacht ik al. Ik heb mijn cab weleens gemiced met een SP B1 en dat klonk heerlijk. Maar het is niet echt praktisch te noemen + on the road kun je er de nodige problemen mee krijgen.
De mix van mijn inear kan ik dan zonodig aanpassen, maar goeie tip! Ik ben benieuwd hoe een dergelijke verdeling klinkt.

@ Han: Klopt, ik heb een volledig stereo setup (Stereo 2:90 eintrap, Stereo Intellifex en Stereo cab) zodat ik twee paar speakers heb om te micen. Het idee is dat ik een 8 ms (ik ben de juiste settings nog aan het testen) delay op al mijn rythm sound heb, om een breed gitaar geluid te krijgen.

Kijk, ik ben de enige gitarist in een Dream Theater coverband (daarnaast mijn eigen projecten) en dan moet je gewoon een overtuigende, brede sound hebben.

Thanks voor jullie advies, I appreciate it :)

Han S
27 januari 2010, 11:37
Okay, ik snap wat je wilt en terecht. Twee oude MD421's zou het mooiste zijn, die grijze Sennheiser MD421, staan regelmatig op Marktplaats, of gewoon twee SM57's, is ook live prima al kinken ze wel wat dunner dan de MD421.

bert k
27 januari 2010, 12:28
Tja, is snap dat een laag budget in de weg zit, maar je hebt een prachtige setup, waarom dan goeiekope micjes, das zonde.

Arvoitus
27 januari 2010, 12:41
Persoonlijk heb ik ze nog nooit geprobeerd, maar anders is die T.bone MB75 (SM57 rip-off) wel een goede optie.
In reviews komen ze heel goed uit, en als je ze niet leuk vindt dan kan je ze nog na 30 dagen terugsturen.

pol
29 januari 2010, 12:56
koop dan occassie sm57's ? ik zou het risico niet nemen door ergens een goedkoop prulmerk te nemen dat misschien toch niet deugt.

skanky
29 januari 2010, 13:04
koop dan occassie sm57's ? ik zou het risico niet nemen door ergens een goedkoop prulmerk te nemen dat misschien toch niet deugt.

Tweedehands microfoons moet je mee oppassen, vooral als ze van verhuurbedrijven zijn geweest. Dit mic's zijn vaak al zo mishandeld en misbruikt dat ze aan het einde van hun leven kunnen zijn.

Han S
29 januari 2010, 13:05
Bert heeft een punt, waarom wel een dure setup en dan uitversterken met goedkope micjes? Je wilt toch ook een goed geluid in de zaal?

berolios
29 januari 2010, 13:49
Als je een Porsche rijdt, leg je daar toch ook geen peppie-en-kokkie banden onder zonder grip?

300 euro voor twee mics is écht niet veel geld, als je dat niet uit wilt geven, kun je beter niks kopen.

Neem twee Shure SM57's of Sennheiser e906's (géén e606's!) en je bent het mannetje voor niet teveel geld. Grootmembraam condensator werkt ook live prima, zeker als je in wat grotere gelegenheden speelt. Sound Projects B1 kan, maar heb ik zelf geen ervaring mee, ik ben wat dat betreft verwend, goede condensator is wel duurder dan een goede dynamic over het algemeen.

minoin
29 januari 2010, 13:58
Thanks voor de input. De mic's zijn eigenlijk puur bedoelt voor de repetitie, aangezien elke geluidsman wel twee SM57's heeft als ik ga optreden. Het is dus puur voor de repetities en tja, als ik ze dan live kan gebruiken is het ook prima.

Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat twee SM57's het gewenste resultaat gaan leveren.
Dan gaat het alleen wat langer duren, voordat ik de hele set-up in elkaar heb. Je weet hoe ongeduldig gitaristen kunnen zijn :chicken:
Ik zou de B1 wel kunnen gebruiken, maar dan moet ik een van de channelstrips uit mn studiootje halen om die van phantom te voorzien (externe phantom zie ik al helemaal niet zitten). Dus de B1 blijft lekker voor de opnames van de meer gedetailleerde stukken :)

Toch ongelooflijk eigenlijk dat die SM57's zo waardevast zijn. Daarom toch maar voor het betere spul gaan.

Moeilijk om al je wensen zo uit te stellen ;)

Han S
29 januari 2010, 13:58
Ik denk dat het tegenwoordig andersom is, een B1 is echt een meer dan redelijke condensator en een echt goede dynamische mic kost een stuk meer.

Aan de andere kant kost een echt goede condensator ook niet weinig. Live is de SM57 goed bruikbaar, hoewel ik liever een andere pak. De 906 ben ik ook niet zo kapot van.

berolios
29 januari 2010, 15:03
Zo veel techneuten, zoveel smaken en er zijn 1000 wegen die naar het gewenste resultaat leiden, daar ga ik het hier ook niet over hebben.

De kern van mijn bijdrage is: koop in hemelsnaam een paar beetje goede mics... en die was wel doorgekomen denk ik ;)...

Succes ermee!

Michael AE
29 januari 2010, 15:11
57's zijn inderdaad niet de beste mics, dat ben ik zeker met Han eens.

Alleen is het wel zo dat in 95% van de gevallen een sm57 zal tegenkomen voor je versterker. Of dat nu live of in de studio is.

Mijn ervaring is dat je beter je gitaargeluid kan aanpassen op wat de gangbare apparatuur is dan andersom. Ik heb, al zeg ik het zelf, altijd een prima gitaargeluid gehad met de vele sm57's die ik ben tegengekomen, maar niet zonder moeite.

Ik zeg; koop twee 57's en leer er mee werken. Scheelt een hoop teleurstelling als je al weet wat ze met je geluid doen en je komt ze een keer tegen op een duister podium.