PDA

View Full Version : Straplock met bigsby?



Jilles
25 januari 2010, 14:10
Hallo allemaal,

Ik gebruik al een tijdje grolsch rubbertjes als straplocks op mijn gitaar. Of ze effectief zijn doet er nu even niet toe, ik zit namelijk met een ander probleem. Door mijn Bigsby heb ik niet genoeg ruimte over op de achterste strapholder, om met zo'n Grolsch rubbertje te werken. Hierdoor heb ik al aardig wat enge momenten meegemaakt, bijvoorbeeld als de strap dubbelgeklapt zit bij het omhangen. Ikzelf controleer dit altijd wel, maar er zijn ook weleens andere mensen die mijn gitaar oppakken. Om vervelende situaties in de toekomst te voorkomen, heb ik dus besloten om er een setje straplocks op te zetten.

Maar:
http://i49.tinypic.com/27yd44g.jpg

Dit is het euvel.
Heeft er iemand van jullie ervaring met straplocks i.c.m een bigsby? Past dit? of moet ik met langere schroeven gaan werken?

Groeten,
Jilles

Hiro
25 januari 2010, 14:15
zulje waarschijnlijk inderdaad of met langere, maar liever met dikkere schroeven werken, en als je t echt niet vertrouwd even wat houtlijm en een tandeprikker erbij doen, dan blijft het zeker zitten

The Crash Cowboy
25 januari 2010, 15:20
Hallo allemaal,

Ik gebruik al een tijdje grolsch rubbertjes als straplocks op mijn gitaar. Of ze effectief zijn doet er nu even niet toe ...

Zwaar off topic, maar toch: ze zijn zéér effectief. Nog nooit een gitaar verloren met Grolsch.

Hiro
25 januari 2010, 15:26
nee op een gegeven moment zie je dubbel en dan heb je er opeens een paar bij

Jilles
25 januari 2010, 15:59
@TheCrashCowboy: Ik heb ook nog nooit problemen gehad met die Grolsch dingen, maar ik kan ze nu eenmaal niet gebruiken bij de bigsby. Om de twee weken je schroeven vastdraaien is wel aan te bevelen, trouwens.

@Hiro: Waarom zou jij er dikkere schroeven indraaien? Het probleem is dat ik in de lengte van de schroef niet genoeg ruimte heb, doordat die lip van de bigsby over de strapholder heengaat..

guitarkid
25 januari 2010, 16:18
@TheCrashCowboy: Ik heb ook nog nooit problemen gehad met die Grolsch dingen, maar ik kan ze nu eenmaal niet gebruiken bij de bigsby. Om de twee weken je schroeven vastdraaien is wel aan te bevelen, trouwens.

@Hiro: Waarom zou jij er dikkere schroeven indraaien? Het probleem is dat ik in de lengte van de schroef niet genoeg ruimte heb, doordat die lip van de bigsby over de strapholder heengaat..

En als je nou tussen de Bigsby en de strapholder op de gitaar wat ringetjes zet (een wat grotere van metaal en ook één van Grolsch aan de Bigsby-kant, dan beschadig je niets), zodat je dus meer ruimte krijgt om je oorspronkelijke Grolsch-rubber er weer omheen te krijgen. Wel een iets langere schroef gebruiken, lijkt me, maar dan zit de strapholder dus iets verder van de body.
Hoop dat dit duidelijk is en evt. veel sucses.

Gr. C.

kenx
25 januari 2010, 16:46
Ik heb mijn straplocks, met de schroeven die er bij geleverd zijn, vastgeschroefd op m'n gretsch, mét bigsby, en ik verzeker je -> niet los te krijgen ;)

guitarkid
25 januari 2010, 16:48
Ik heb mijn straplocks, met de schroeven die er bij geleverd zijn, vastgeschroefd op m'n gretsch, mét bigsby, en ik verzeker je -> niet los te krijgen ;)

Maar dat is het probleem dus ook niet: de straplock past niet door de Bigsby. Even de eerste post goed lezen... ;)

Gr. C.

Jilles
25 januari 2010, 17:24
@ Kenx: Straplocks passen dus wel op een bigsby, zonder een overdreven lange schroef te gebruiken? Mag ik vragen welke straplocks je gebruikt hebt? Dan ga ik die binnekort ook halen. Alvast bedankt!

@guitarkid: Over de oplossing met ringetjes heb ik pas ook zitten denken. Ik heb er zelfs aan gedacht om de bigsby achter los te schroeven, de band om de strap button heen, en de bisgby weer terug erop. Een beetje met het idee van: Dat komt nooit meer los. :seriousf:
Maargoed, als het met straplocks kán, dan heeft dat mijn voorkeur over extra ringetjes etc. Ongeacht de kosten, die ongetwijfeld hoger zullen liggen.

Bedankt voor jullie meedenken, ik wacht het antwoord van Kenx nog even af.

Jilles
25 januari 2010, 17:28
Maar dat is het probleem dus ook niet: de straplock past niet door de Bigsby. Even de eerste post goed lezen... ;)

Gr. C.

Sorry, maar dit is niet helemaal juist.
De grolsch rubber (straplock) past niet achterop de gitaar, door de dikte van de bigsby i.c.m een wat dikkere band. Ik wil dus 'echte' straplocks, en vraag mij af welke straplocks geen problemen geven met een bigsby. (m.a.w, welke hier zonder problemen oppassen)

Excuses voor als ik in mijn openingspost onduidelijk ben geweest.

niekb
25 januari 2010, 17:30
Ik heb eens de straplock afgevijlt zodat deze een beetje ovaal wordt. Dan past ie in de opening en past het deel wat aan de strap zit prima.

Jilles
25 januari 2010, 18:35
Oke, ik had even een helder moment daarnet.:seriousf:
Ik heb de strap button los gemaakt, toen een grolsch ringetje erom gedaan, vervolgens de strap van onderaf eroverheen geschoven, en het geheel weer strak tegen de body aangeschroeft. Voila, Problem solved!
De strap button maakt contact met de body, dus de schroef is er volledig ingegaan. De oplossing is soms zo simpel...

kenx
25 januari 2010, 18:38
@ Kenx: Straplocks passen dus wel op een bigsby, zonder een overdreven lange schroef te gebruiken? Mag ik vragen welke straplocks je gebruikt hebt? Dan ga ik die binnekort ook halen. Alvast bedankt!


Deze Dunlop straplocks: http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Gitaren/Overige-toebehoren/Dunlop-Straplok-Black-Original-Dunlop-Design/art-GIT0005455-000 Zeer eenvoudig, en vooral (belangrijker) stevig systeem, paste tot nu toe op elke gitaar (strat, tele, G5120), zonder de bijgeleverde schroeven te hoeven vervangen!

guitarkid
25 januari 2010, 18:40
Sorry, maar dit is niet helemaal juist.
De grolsch rubber (straplock) past niet achterop de gitaar, door de dikte van de bigsby i.c.m een wat dikkere band. Ik wil dus 'echte' straplocks, en vraag mij af welke straplocks geen problemen geven met een bigsby. (m.a.w, welke hier zonder problemen oppassen)

Excuses voor als ik in mijn openingspost onduidelijk ben geweest.

Geeft niet, even mijn excuses aan Kenx aanbieden:


Maar dat is het probleem dus ook niet: de straplock past niet door de Bigsby. Even de eerste post goed lezen... ;)

Gr. C.

Sorry Kenx...!

Gr. C.

Jilles
25 januari 2010, 18:44
@Kenx: Dunlops, daar was mijn oog ook al op gevallen. Zoals je misschien al gelezen hebt, heb ik ondertussen een oplossing gevonden voor het probleem, zij het misschien tijdelijk. Als ik over een poos merk dat het nog steeds niet zo vast zit als ik wil, is de keuze voor de dunlops snel gemaakt.
Hartstikke bedankt allemaal, van mijn part mag dit topic dicht; mijn vraag is beantwoord :)

hezz
25 januari 2010, 22:36
Oke, ik had even een helder moment daarnet.:seriousf:
Ik heb de strap button los gemaakt, toen een grolsch ringetje erom gedaan, vervolgens de strap van onderaf eroverheen geschoven, en het geheel weer strak tegen de body aangeschroeft. Voila, Problem solved!
De strap button maakt contact met de body, dus de schroef is er volledig ingegaan. De oplossing is soms zo simpel...

Ik wou je dit net aanraden! Vond het al zo gek dat een grolsch rubbertje er niet bij kon...