PDA

View Full Version : Halspen vraagje



knutselsmurf
25 januari 2010, 13:32
Hoi,

Ik heb een vraagje.
Onlangs heb ik mijn Martin OM-1 de hals wat losser gezet (linksom gedraaid,aktie hoger)
omdat ie anders, heel iets tegen een fret aanloopt.

De actie is nu goed hij loopt niet meer aan maar de halspen zit nu behoorlijk los.
wat ik bedoel is dat je geen enkele weerstand voelt als je de inbussleutel nog iets verder linksom zou draaien.
Hij doet dus niets meer als je nog losser zou willen.

Ik heb er tot nu toe geen problemen mee.
Maar wanneer gaat zo'n halspen nu rammelen dan??
Doet ie dat alleen als ie geknapt is of kan dat ook gaan gebeuren omdat de halspen te los staat.
zoals ik nu heb.

Ik kan er niets over vinden en ik vroeg me af of dit kan gebeuren?
Graag zou ik horen wat jullie ervaring hierin is.

--=HANS=--
25 januari 2010, 13:49
Als je trussrod helemaal los staat dan is het een kwestie van hem net weer een tikje aandraaien zodat hij voldoende spanning heeft om vast te zitten.

Hiro
25 januari 2010, 14:23
als de snaren zo goed staan, inderdaad de halspen aandraaien tot hij niet meer loszit.

knutselsmurf
25 januari 2010, 14:46
Hoi,

De actie is nu helemaal goed er loopt niets meer aan.
Ik heb idd de halspen aangedraaid tot ie heel iets klemt.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is gaat ie op den duur dan niet weer los of rammelen??
Ik kan me voorstellen dat v/d zomer het hout gaat werken en dit misschien los komt of juist wel vaster gaat zitten of heeft warmte hier geen invloed op?


mocht ie los gaan kun je hem dan gewoon weer een tikje geven zodat ie klemt zeg maar. Dit zal dan hopelijk geen invloed hebben op de aktie van los naar klemmen. lager kan ik namelijk niet.

--=HANS=--
25 januari 2010, 15:04
Waarschijnlijker is dat de pen nog iets strakker komt te zitten. Het is nu relatief droog in de meeste huizen. In de zomer is de luchtvochtigheid hoger en zal het hout in je gitaar wat uitzetten, je trussrod komt dan strakker te zitten want die zet niet mee uit.
Mochten je snaren uiteindelijk in deze laagste stand toch weer aan gaan lopen dan moet je het gaan zoeken in het verhogen van je brugzadel en topkam.

knutselsmurf
26 januari 2010, 07:25
Ok bedankt voor de info.

Zou diezelfde luchtvochtigheid er ook weer voor kunnen zorgen dat mijn snaren weer gaan aanlopen? Doordat misschien het hout weer iets uitzet en zo ook misschien de frets iets omhoog komen?????

Kan bij mijn andere gitaren niet echt een verschil merken tussen zomer/winter en die staan toch ook zeer laag afgesteld.

--=HANS=--
26 januari 2010, 09:48
Ok bedankt voor de info.

Zou diezelfde luchtvochtigheid er ook weer voor kunnen zorgen dat mijn snaren weer gaan aanlopen? Doordat misschien het hout weer iets uitzet en zo ook misschien de frets iets omhoog komen?????

Kan bij mijn andere gitaren niet echt een verschil merken tussen zomer/winter en die staan toch ook zeer laag afgesteld.

Ligt denk ik ook een beetje aan je speelstijl. Als je normaal gesproken al stevig met een plectrum speelt dan is een lage afstelling iets anders dan wanneer je alleen met je vingers heel erg rustig speelt. In het laatste geval kun je de boel lager afstellen en kan het idd zo zijn dat bij veranderende luchtvochtigheid je snaren net wel aanlopen.
Waar je het het eerst aan merkt is dat je gitaar gaat ontstemmen, hij kan afhankelijk van een dalende of stijgende luchtvochtigheid in toon verlagen en stijgen. Je kan het ook merken aan de uiteinden van je frets, die voel je dan aan de zijkanten van de toets net iets meer of minder uitsteken. Het metaal van de frets reageert niet op luchtvochtigheid en je toets en hals doen dat wel. Het hout zwelt of krimpt en de frets niet, dat verschil kun je voelen.

Ello
26 januari 2010, 10:04
Je kunt ook een klein beetje PTFE tape (verkrijgbaar bij elke bouwmarkt) tussen de moer en de draadstang doen, dan trilt 'ie iig niet los.

http://eriks.nl/productAfbeeldingen/nl/producten-en-diensten/afdichtingen/compleet-leveringsprogramma/flenstoebehoren/tapes-ptfe/tape-ptfe.jpg

knutselsmurf
26 januari 2010, 12:21
Ligt denk ik ook een beetje aan je speelstijl. Als je normaal gesproken al stevig met een plectrum speelt dan is een lage afstelling iets anders dan wanneer je alleen met je vingers heel erg rustig speelt. In het laatste geval kun je de boel lager afstellen en kan het idd zo zijn dat bij veranderende luchtvochtigheid je snaren net wel aanlopen.
Waar je het het eerst aan merkt is dat je gitaar gaat ontstemmen, hij kan afhankelijk van een dalende of stijgende luchtvochtigheid in toon verlagen en stijgen. Je kan het ook merken aan de uiteinden van je frets, die voel je dan aan de zijkanten van de toets net iets meer of minder uitsteken. Het metaal van de frets reageert niet op luchtvochtigheid en je toets en hals doen dat wel. Het hout zwelt of krimpt en de frets niet, dat verschil kun je voelen.

Ik speel veel fingerstyle maar ook wel slag.
Over het algemeen speel ik niet zo hard, meestal laat ik een gitaar zo afstellen dat als ik heel hard speel (wat ik nooit doe) dan hoor je wat fretbuzz. Als ik dan normaal speel heb ik er geen last van. Meestal is dit voor mij de ideale aktie. zo heb ik ook de betreffende martin af laten stellen.
Ik denk dat het wel goed gaat van de zomer de aktie kan nog 1/8 draai aan de halspen lager en 1/8 hoger ik heb dus nog een klein beetje speling.

Dat van het onstemmen door een stijgende of dalende luchtvochtigheid komt mij wel bekend voor, ik dacht eerst dat dit aan de warmte lag.

Eigenlijk zou ik het liefst zelf mijn gitaren afstellen een draai aan de trussrod kan ik zelf nog, maar een ander zadeltje maken en dat soort dingen is iets anders vind ik.Misschien zijn hier boeken over te koop en hebben jullie misschien nog goede tips welke te kopen?