PDA

View Full Version : Hoe doen groepen dit, nieuwe gitarist en het leren vh repertoire



soup
25 januari 2010, 14:14
Misschien een beetje rare titel maar ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat.

Dus een (bekende) groep zoekt een nieuwe gitarist/bassist/drummer die de vorige moet vervangen. Er worden audities gehouden en ze kijken wie het meest geschikt is.

Maar hoe leer je nu als gitarist hun nummers, schrijft elke groep op hoe de nummers worden gespeeld: akkoorden/tabs of moet je deels/voornamelijk op gehoor de nummers ontcijferen?


Mensen aan wie ik denk is de huidige bassist van Metallica Robert Trujillo of Troy van Leeuwen bij Queens of the stone age.


van wiki


On A Perfect Circle (http://en.wikipedia.org/wiki/A_Perfect_Circle)'s second album Thirteenth Step (http://en.wikipedia.org/wiki/Thirteenth_Step) Troy only recorded guitars for three tracks before successfully auditioning for a spot in the Josh Homme's Queens of the Stone Age for their Songs for the Deaf (http://en.wikipedia.org/wiki/Songs_for_the_Deaf) tour, where he beat out Jeordie White (http://en.wikipedia.org/wiki/Jeordie_White) and was welcomed by the band as their second guitarist. Besides playing guitar Troy also contributed with lap steel guitar (http://en.wikipedia.org/wiki/Lap_steel_guitar), keyboards (http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboards), backing vocals (http://en.wikipedia.org/wiki/Backing_vocals) and occasionally bass guitar (http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_guitar) work. Due to the bands schedule Troy only had one week to learn 30 songs before heading out on tour. Moet je als gitarist dan op zo'n niveau zitten dat dit helemaal geen probleem mag zijn en je er zo mee weg bent?

pupanus1
25 januari 2010, 14:16
Ik denk dat je het zelf al zegt, je moet gewoon een ontzettend goede gitarist zijn om zo even in te kunnen springen.

Ik kan me ook voorstellen dat je jezelf voordat je auditie doet toch ook al hebt ingelezen in tablatuur en lied structuur van de desbetreffende band.

Luke-wannabe
25 januari 2010, 14:20
Als je daar dag in dag uit mee bezig mee bezig bent moet dat echt lukken. Ik moet zelf ook 8 nummers voor morgen kennen. Ik heb ze tot noch toe een keer doorgeluisterd en ga er wat vormschema's van maken (voor de structuur van het liedje) en dan komt dat allemaal wel goed.

Als je een goed muzikant bent kun je je er ook doorheen 'bluffen'.

Barkeepert
25 januari 2010, 14:21
Ik ben eigenlijk benieuwd als je een willekeurige gitarist van een grote band wat nummers van een andere band vraagt te spelen, wat je dan allemaal te horen krijgt. Ik speel m'n favoriete nummers mee op de gitaar op de slaapkamer en in hoeverre zouden zij dat ook doen?

Michael AE
25 januari 2010, 14:33
Als de band vertrouwt op jouw kunnen als muzikant, moet het geen enkel probleem zijn. Ik studeer regelmatig 40 nummers in een paar dagen in als ik in een coverband moet invallen, i.o.d. Vaak ken ik de nummers dan niet zo goed als de gitarist die ze al duizend keer op een bruiloft heeft gespeeld, maar ik vul dan gewoon dingen op gehoor in. Als de band hun partijen goed speelt, hoef ik alleen maar op te vullen en de belangrijkste lickjes/groovejes te spelen.

Soms is het zo dat bepaalde muzikanten te afhankelijk zijn van iemand en als er dan een vervanger komt, raken ze helemaal van streek. Dat soort gigs doe ik dan ook niet meer, maar over het algemeen is het voor mij nog nooit een echt probleem gebleken.

RS-Rik
25 januari 2010, 14:43
Als je gewoon accoorden leert en wat groovjes. Perfect Circle is wel wat lastigere muziek overigens. Je hoeft geen ellenlange solo's noot voor noot na te kunne spelen.

Iets wat ze bij Maiden veel doen. Op de Rock in Rio DVD is iedere solo precies hetzelfde als op het album. Volgens mij missen ze collectief 4 noten ofzo..

Bins
25 januari 2010, 14:46
Wij hebben ook een tijdje een bassist gehad die volgens mij geen enkel nummer had "geleerd"... Die speelde gewoon op gehoor mee. Waanzinnig goeie bassist, maar ons hele repertoire werd er wel een beetje 1 lange bas-solo van :)

Kan me voorstellen dat veel pro muzikanten gewoon een heel goed gehoor hebben en het dus wel mee zal vallen hoeveel moeite ze ervoor moeten doen. Vooral als je het technisch allemaal makkelijk aankunt moet 4 nummers per dag wel te doen zijn hoor. Het zijn immers vaklui. Ga maar eens kijken als er ergens tapijt wordt gelegd... dan denk je ook van "holy shit, hoe doet die gozer dat??" :)

Michael AE
25 januari 2010, 14:48
Het zijn immers vaklui. Ga maar eens kijken als er ergens tapijt wordt gelegd... dan denk je ook van "holy shit, hoe doet die gozer dat??" :)

Hahahahaha!

Geniale analogie. :seriousf:

bat
25 januari 2010, 14:49
Het spreekt natuurlijk wel voor je motivatie en je kunde als je in korte tijd een behoorlijk deel van het repertoire van de band waar je auditie doet in weet te studeren. Dat neemt niet weg dat het er uiteindelijk om gaat dat je lekker met de band mee kunt spelen, op persoonlijk vlak met ze klikt en men het idee heeft dat je het in je hebt om een volwaardig lid van de band te worden.

Als je alleen een paar covers kunt spelen, maar wel precies het juiste gevoel weet neer te zetten zul je waarschijnlijk eerder de klus krijgen dan die gitarist die noot voor noot het hele repertoire van de band mee kan spelen, maar gewoon op persoonlijk vlak niet klikt met de band.

Mocht de band midden in een tour zitten, dan spreekt het voor zich dat het wel helpt dat je het hele repertoire in ieder geval redelijk mee kunt spelen...

pannekoek
25 januari 2010, 15:32
wat dacht je van jordan rudess als vervanger van derek in dream theater?

Philippe
25 januari 2010, 16:09
Mensen aan wie ik denk is de huidige bassist van Metallica Robert Trujillo of Troy van Leeuwen bij Queens of the stone age.



Ik heb laatst nog een interview gelezen met Robert Trujillo waarin hij zegt dat hij in drie dagen tijd het hele repertoire heeft moeten leren, waarvan het meeste op gehoor.

Ukeloeder
25 januari 2010, 16:31
[...]

Als je een goed muzikant bent kun je je er ook doorheen 'bluffen'.
+1


[...] Als de band hun partijen goed speelt, hoef ik alleen maar op te vullen en de belangrijkste lickjes/groovejes te spelen.[...]
+11


[...]

Als je alleen een paar covers kunt spelen, maar wel precies het juiste gevoel weet neer te zetten zul je waarschijnlijk eerder de klus krijgen dan die gitarist die noot voor noot het hele repertoire van de band mee kan spelen, maar gewoon op persoonlijk vlak niet klikt met de band.[...]
+111

Het komt voor een belangrijk deel neer op ervaring en zelfvertrouwen. Kennis is een vereiste, net als vaardigheid, maar zonder ervaring en durf gaat dat het verschil niet maken.

RazorBlade
25 januari 2010, 16:57
Ik studeer regelmatig 40 nummers in een paar dagen in als ik in een coverband moet invallen, i.o.d.

hier ook.. tussen de 40 en 65 nummers, soms met paar uur voorbereiding, soms met Geen.. en in dat geval heb ik altijd me wah wah pedaal nog :D.. kom je ook een heel eind mee als de band doorspeelt.. maar dit doe ik al jaren, de meeste nummers ken ik vrijwel gwoon meespele intusse.. :seriousf: Nummers die ik niet ken luister ik ff een paar keer, that's it.. en ook voor de lol (of noem het investeren) altijd de nieuwste gitaarnummers beetje "ligt" meespelen/uitzoeken.. kortom.. oefenen oefenen oefenen.. en gebruik de term "ken uw klassiekers.." invallen in commerciele bandjes en dan proud mary, lady marmalade, i will survive, Hier, Vrij zijn, kan het niet alleen, like the way i do.. etc etc etc niet kennen ? als je dit soort nummers niet kent houdt het snel op als invaller..

bert k
25 januari 2010, 16:58
Je moet wel een paar uur tijd erin steken, maar goed, als je dat baantje wil is het geen grote moeite.
Ik heb ook wel eens ingevallen, en toen kreeg ik een stapel mp3'tjes en de schema's van te voren. Kon ik zo meespelen.

DeiDRagonas
25 januari 2010, 17:56
Same here.. Ik val ook regelmatig in en dan is 30 a 40 nummertjes in een week instuderen een vrij representatief gemiddelde denk ik. We hebben het dan wel enkel over cover-werk. Eigenlijk krijg je dan nooit mp3's of tabs/akkoorden.. "De nrs ken je wel ja.." En meestal is dat idd zo als je dit soort werk veel doet. Wat Michael AE en RazolBlade ook al zeggen dus.

Bij bands met eigen werk prefereer ik toch wel wat vooraf aangeleverde akkoorden ofzo. Mp3's o.i.d. mag ook (dan hoor je je ook wel te redden imo!). Als ik helemaal niks krijg (is eenmaal gebeurt bij een bandje met eigen werk) schrijf ik zelf wel wat akkoorden op tijdens de auditie en/of 1e repetitie.

Moet voor de meeste gitaristen toch geen probleem zijn lijkt me. Vanwaar de vraag?
(En dat is NIET suggestief bedoeld Dai.. Lol! ;) )

Grt DeiDRa!

Dai
25 januari 2010, 17:58
Moet voor de meeste gitaristen toch geen probleem zijn lijkt me. Vanwaar de vraag?

Grt DeiDRa!
Mahaha, lekker suggestief.. :soinnocent:

Tankman
25 januari 2010, 18:32
Het is zeker geen simpel klusje zoiets.

Bij de laatste Lamb of God Europese Tour was een van de gitaristen naar huis omdat zijn vrouw ging bevallen. Buzz McGrath van Unearth kwam toen invallen en heeft het uitstekend gedaan!

Dan moet je ook weten:

- Hij is al jaren bevriend met die gasten van LoG.
- Hij heeft met ze getoured
- Hij zal ongetwijfeld zelf ook fan zijn en ernaar luisteren

Dit scheelt allemaal weer, omdat hij met de jongens en de muziek bekend is.

Robert Trujillo heeft ook met Metallica getoured toen hij in zn andere band zat en is ook zeker een fan. Dan kan hij wel zeggen dat hij het hele repertoire moest leren, maar er zullen ongetwijfeld een meerderheid van nummers zijn die hij al jaren kende. Kijk maar naar z'n auditie. Tuurlijk heeft hij wat voorbereid, maar hij kende de nummers duidelijk al jaren. Gaat gewoon makkelijker.

budje
25 januari 2010, 20:09
We gebruiken hier wel steeds dikbetaalde professionals als voorbeeld he!! Die kunnen tig songs in korte tijd leren omdat

* Ze er vaak geen drukke zware baan naast hebben
* al op de hoogte zijn van het repertoir van de band waar ze gaan spelen
* vaak ook al jaren professioneel bezig zijn, en dus snel leren, goed luisteren, en goed improviseren

Bij bandjes waar ik bij kwam moest ik het over het algemeen gewoon doen met mijn oren, een papier en een pen, en wat slechte kwaliteit oefenruimteopnames. Dan duurt het inderdaad wat langer!

edje kadetje
26 januari 2010, 00:21
De semi professionele band die ik ken uit engeland, gaat bij audities echt geen akkoorden uitschrijven. Die sturen de muziek op en dan gaat het met drie nummers tegelijk instuderen. Dan praat ik over redelijk (maar niet super-)complexe prog rock.

En bij CD-opnames hoorde ik dat de bassist (die 300 miles verderop woont) de demo's kreeg opgestuurd, ze afluisterde in de auto op de weg naar de studio, en vervolgens doodleuk de nummers inspeelde in de studio.

VanMeekeren
26 januari 2010, 00:43
Voor simpel coverwerk is een 30 nummers instuderen voor een gig best te doen. Fine-tunen is een heeeeel ander verhaal!

Van Meekeren

Harry
26 januari 2010, 13:15
ik ben nu aan het invallen bij een band die ineens zonder gitarist zat. Heb ik een paar weken het reperoire ingestudeerd door in eerste instantie op youtube en hun website zoveel mogelijk nummers uit te zoeken. Er was niets uitgeschreven waar ik op terug kon vallen, en moest dus alles zelf doen.
Moet erbij zeggen dat het niet om al te ingewikkelde muziek gaat. Maar die kan ik sowieso al niet spelen, dus daar begin ik al niet aan.

Maar alle staat of valt met hoeveel tijd je erin steekt. De betreffende band was een beetje verbaasd dat ik bijna alles al mee kon spelen bij de eerste ontmoeting.

almarvk
26 januari 2010, 13:36
Robert Trujillo heeft ook met Metallica getoured toen hij in zn andere band zat en is ook zeker een fan. Dan kan hij wel zeggen dat hij het hele repertoire moest leren, maar er zullen ongetwijfeld een meerderheid van nummers zijn die hij al jaren kende. Kijk maar naar z'n auditie. Tuurlijk heeft hij wat voorbereid, maar hij kende de nummers duidelijk al jaren. Gaat gewoon makkelijker.

Hij kende natuurlijk al een boel nummers, zoals Battery om mee te beginnen :)
Als je de dvd 'Some Kind of Monsters' bekijkt zie je dat hij ook binnen een paar dagen/weken een boel moet instuderen en dat hij letterlijk met een songbook, basgitaar en potlood gaat zitten studeren. Hard werken noemde hij dat en dat lijkt mij ook.


Ik zelf voorkom het gehele probleem. Ik doe geen auditie, speel niets na, hoef dus ook niets na te spelen en zo verbloem ik eigenlijk dat ik niet kan gitaar spelen :supercool:

Michael AE
26 januari 2010, 16:22
Voor simpel coverwerk is een 30 nummers instuderen voor een gig best te doen. Fine-tunen is een heeeeel ander verhaal!

Van Meekeren

Wat bedoel je precies met fine-tunen?

Als een band d'r al staat, hoef ik alleen maar in te vullen. Als je de boel goed op orde hebt, moet dat geen probleem zijn. Het enige wat ik dan zou moeten fine-tunen is het samenspel en de sound, maar als je met goede gasten speelt/werkt is dat ook niet zo'n probleem. Sound is tijdens de soundcheck prima af te stellen en samenspel is meer een kwestie van luisteren en een bepaalde klik binnen de bestaande band.

Mierenneukers zijn er ook zat in de coverwereld. Mensen die precies de juiste sounds op de juiste momenten willen horen. Heb je echter een stevige dosis ervaring, dan kun je moeiteloos de belangrijke partijtjes uit een nummer halen. De sound is meer een kwestie van het spel goed benaderen.

Mufftin
27 januari 2010, 10:55
Ik zelf voorkom het gehele probleem. Ik doe geen auditie, speel niets na, hoef dus ook niets na te spelen en zo verbloem ik eigenlijk dat ik niet kan gitaar spelen :supercool:

same same, alleen moet ik nu net vrijdag auditie doen bij een singer songwriter. Maar dat is op de basgitaar, dat kan iedereen...

Ukeloeder
27 januari 2010, 11:28
Inderdaad kan de sfeer binnen een band ook bepalend zijn voor het wel niet slagen van een auditie. Wat MichaelAE met mierenneukers bedoelt (denk ik) is mij onlangs ook overkomen; 's middags kreeg ik mail of ik nog interesse had om even aan te schuiven, op de site van de band stond de setlist vermeld... 200+ songs. OK in het 3chord-blues genre, dus veel problemen mag je dan niet hebben. Die avond bleek men echter te wachten op een kloon van verschillende gitaristen... Nee ik klink niet als Rory en Jimi en SRV en Clapton en...
Jammer vonden ze dat, ze zochten al zo lang. Tja, ik ook... :???:

EuroCinema
27 januari 2010, 11:37
Het heeft er ook veel mee te maken of je de stijl en het genre al beheerst. Bij een band in onze stijl kan ik vrij makkelijk invallen, omdat ik de muziek begrijp en aanvoel wat ze waarom doen, snel hoor hoe de schema's in elkaar zitten, snap waar de inspiratie vandaan komt, weet welk soort sound erbij past etc... Om in te vallen bij een popband moet ik echt elk liedje uitzoeken en de akkoorden opschrijven, omdat die muziek voor mij veel minder vertrouwd aanvoelt.

iWishmaster
27 januari 2010, 12:07
Ik een regelrechte ramp qua naspelen / covers. Ik speel ook 'pas' een jaar of 3 gitaar, maar dan nog. Covertje instuderen? Kost me ongeveer een halve dag per nummer en dan nog maak ik regelmatig fouten tijdens het oefenen ... Niet voor mij weggelegd: laat mij maar improviseren ...

bert k
27 januari 2010, 12:25
Mensen, dit is een interessante discussie voor alle Gitaarnetters, niet echt voor Off Topic. Ik verplaats hem naar Live muziek.

Comfortably Daniel
27 januari 2010, 22:01
Dit is inderdaad een interessante discussie.
Bij mij zelf is het heel verschillend...de muziek moet me wel liggen, wil ik het snel oppikken. Ik ben zelf niet zo'n all-round coverband type, maar als de nummers die gespeeld worden wel in m'n straatje liggen, gaat alles ok.

Ik denk dat het zowieso goed moet klikken tussen de bandleden en dat je al van tevoren wat nummer "kent" of in elk geval vaak genoeg gehoord hebt.
Zoland je mee kunt komen met de nummers is er geen probleem...de sound en het "band-gevoel" komt daarna wel.

soup
27 januari 2010, 22:39
Mensen, dit is een interessante discussie voor alle Gitaarnetters, niet echt voor Off Topic. Ik verplaats hem naar Live muziek.
Ja ik wist niet waar ik dit moest zetten. Bedankt.

Tankman
27 januari 2010, 23:54
same same, alleen moet ik nu net vrijdag auditie doen bij een singer songwriter. Maar dat is op de basgitaar, dat kan iedereen...

Vergis je niet. Wat de al vaak in dit topic genoemde Robert Trujillo doet, doe ik hem niet na hoor. Bassen is niet zo simpel als velen denken.

reinierscheffer
28 januari 2010, 00:36
Ik weet niet precies hoe het met echt grote bands (Metallica, U2) gaat maar ik ben vorig jaar ingehuurd als reserve-gitarist voor de Ahoy show van Ilse deLange.
Ik ben toen opgebeld door Martijn van Agt en heb uiteindelijk met Arnold van Dongen ongeveer een uur gezeten om de nummers door te nemen, dingen waar ik om moest denken etc. Hij had zelf akkoorden/aantekeningen sheets die ik van hem kon kopieren. Met behulp van deze sheets (en eigen sheets want het duurde een dag voordat ik die van Arnold binnen kreeg) en live try-out mp3 opnames heb ik in 2,5 dag tijd de 23 nummers incl backing vocals moeten instuderen. Het was best pittig want ik moest uiteraard alles uit mijn hoofd leren.
Jammer genoeg hoefde ik uiteindelijk niet te spelen. (zowel Martijn als Arnold brak geen arm ofzo op het laatste moment, haha)

Bij grote bands/producties kan ik me trouwens wel voorstellen dat er een soort van algemene sheets zijn (misschien ivm geluidsman/lichtshow/meeloop tape e.d.)

bert k
28 januari 2010, 11:17
Als het uit je hoofd moet is het extra moeilijk. Ik had laatst dus die klus om te bassen voor een cd-opname, maar daar kon ik gewoon een lessenaar neerzetten, dat scheelt een hoop.

Gearjunkie
31 januari 2010, 20:53
Als je daar dag in dag uit mee bezig mee bezig bent moet dat echt lukken. Ik moet zelf ook 8 nummers voor morgen kennen. Ik heb ze tot noch toe een keer doorgeluisterd en ga er wat vormschema's van maken (voor de structuur van het liedje) en dan komt dat allemaal wel goed.


Wat is een tip om zo'n schema neer te zetten?

bert k
1 februari 2010, 00:59
Het simpelste is om de volgorde van coupletten en refreinen op te schrijven, dat moet lukken. Als je er dan ook nog de accoorden bij zet, ben je al een heel end.

Krijg je zoiets:

Intro
couplet
couplet
refrein
couplet
solo=couplet
brug
refrein
refrein
uittro

Gearjunkie
6 februari 2010, 23:22
Ah ok!

12345678

Mr.Bluesbreaker
7 februari 2010, 12:08
Ik kom er zelf vaak in aanraking mee. Zoals gezegd hangt het helemaal van de stijl af.

In sommige eigen werk bands die een vervanger voor een (korte) gig zoeken, is het soms zo dat er helemaal niets aan geschreven partijen / arrangement beschikbaar is, en je het moet doen met de nummers op een cd. Is je oor goed getraind, en ben je redelijk bekend met de trucs uit de betreffende stijl, kun je snel werken en uitzoeken. Dan is de studeertijd nog redelijkerwijs in overeenstemming met wat het oplevert. Maak als je zo'n band zelf bent, in ieder geval altijd een opname (ook al is het niet een hele goede kwaliteit) van elk nummer in je repertoire.

Moest eergisteren in Rotterdam met een jazztrio meespelen, 40 pittige "standards" wat ik niet zoveel speel. (hoog tempo charlie parker / coltrane stukken begeleiden) Natuurlijk hebben ze daar alles uitgeschreven, maar in deze muziek is het dan weer essentieel dat je heel goed met een toetsenist/hammondpiloot samenwerkt en ook met dezelfde partijen:D Zelf is het dan net als vroeger op college: hier is het boek, toets is over een maand, succes!