PDA

View Full Version : Alternatieve cab voor bij een Dual Terror?



hezz
25 januari 2010, 00:56
Hey allen! M'n eerste keer in dit subforum, hoppa.

Ik ga komende week m'n eerste dure (=relatief, gezien de gear dat op dit forum voorbij komt gevlogen) versterker top kopen en daarna een bijbehorend cabinet bijvoegen. Het gaat om de Orange Dual Terror, ik ben helemaal verliefd op de heerlijke simpliciteit van dat schattige topje en de sound is ook echt helemaal mijn ding.

Nou heb ik de 2de hands markt goed in de gaten gehouden voor Orange 4x12 cabs, maar de 2 advertenties die ik heb aangesproken hebben zich helaas beiden terug getrokken. Het budget is er om eindelijk een degelijke setup aan te schaffen die het (denk ik) live ook overleeft, maar is nou ook niet zo groot om een 4x12 nieuw te kopen. Sterker nog, ik had eigenlijk de doelstelling een 2x12 te kopen, maar wil toch iets verder gaan pushen voor iets wat langer mee zal kunnen gaan.

Al blijf ik de 2de hands markt voor 4x12 Orange's in de gaten houden (want die passen er toch het mooist bij), ben ik wel open tot suggesties van andere merken die het net zo goed zouden doen en goedkoper zijn dan de Orange 4x12. Want ik wil na aanschaffing van de versterker top natuurlijk niet te lang wachten tot ik haar kan gebruiken! Qua budget zit ik dus naar een cab te zoeken van iets rond de €500, tot eigenlijk niet meer dan €600. Dit kan nieuw of 2de hands zijn.

Ik ben een absolute leek op het gebied van cabinet-speakers en speaker-typen dus vandaar dat ik om jullie advies en suggesties vraag! Alvast dank!

the sure thing
25 januari 2010, 08:50
Tsja... De vraag is: waarom per se een 4x12?

Indien je echt alleen een 4x12 wilt: die van Orange is geladen met V30 speakers. Als je die ook wilt, zou je eens naar 2e hands 4x12 van merken als Bogner of Mesa kunnen kijken.

Mocht je voor een 2x12 gaan: de Bogner 2x12 OS (oversized) met V30 speakers. 2e hands wel voor EUR 600 te vinden, past redelijk mooi bij je dual terror. Deze Bogner klinkt behoorlijk als een 4x12...

Renin
25 januari 2010, 09:01
Met jouw budget heb je een nieuwe orange 2x12

http://www.soundslive.co.uk/product~name~Orange-PPC-212~ID~12305.asp

Een 4x12 = 730 euro.

Bedenk wel dat dit je eerste "echte" versterker is, en je zoals de meesten van ons, wat anders wil als je er eenmaal aan gewend bent.

Ik zou dus zeker gaan voor tweedehands.

Wat speakerkast betreft kun je ook een 4x12 marshall kopen voor minder (350 gok ik zo), die je ook wel weer kwijt raakt voor hetzelfde bedrag als die niet bevalt. Een Marshall 1936 heb je wel voor 200 (2x12).

Als het dan toch goedkoop moet kun je ook kijken bij Thomann (effe googelen) daar verkopen ze bijvoorbeeld Harley benton cabs met V30's voor weinig.

Welke speaker bij jou past zul je moeten ontdekken door te testen en ervaring op te doen.

paulusdeBKB
25 januari 2010, 09:47
Ik wil een lans breken voor 2x12" kasten in het algemeen:
- klinken meer dan hard genoeg
- hebben ook 'druk', al is die wat minder dan bij een 4x12
- makkelijker te hanteren, makkelijker te plaatsen op het podium (staan niet zo in de weg)
- goedkoper dan een 4x12" (doorgaans)

Overigens zijn ook 1x12" kastjes vaak zeer te pruimen! Ik heb twee Rocktron Velocity 112 speakers, klinken te gek voor dat geld. Duurdere 1x12" kastjes zoals van Mesa Boogie, Bogner, Paul Lenders, Bag End en ga zo maar door laten ook niets te wensen over aan klankkwaliteit en geluidsniveau. Alleen als je echt broekspijpen wilt laten wapperen, is een 4x12" zinvol. Maar bedenk wel dat 'ie dan zo hard moet staan dat je het thuis eigenlijk niet kunt gebruiken en ook voor repetities en kleine optredens is dat vaak al te hard.

Kijk goed naar de profs: er zijn er zat die spelen met een half stack of een (of meer) full stacks, maar er zijn er ook meer dan genoeg die spelen met een combo'tje.

hezz
25 januari 2010, 10:36
Tja, waarom een 4x12?

Ik wil er denk ik gewoon veel meer mee op vooruit gaan, een set beschikken die veelzijdig is en waar ik langer mee door kan. Een 2x12 kan er down the line altijd nog erbij komen. Persoonlijk vind ik zelfs bij kleinere optredens (kroeg gigs zelfs) een 4x12 toch net wat beter klinken dan een 2x12 of een combo. En het ziet er ook nog eens supersexy uit! :D

BTW, als ik het "Mezelf niet horen" topic zo lees, denk ik dat een 4x12 een betere investering is dan een 2x12.

FALLINGLEGACY
25 januari 2010, 11:07
....

BTW, als ik het "Mezelf niet horen" topic zo lees, denk ik dat een 4x12 een betere investering is dan een 2x12.


Da's helemaal niet waar hoor.. Heb nu sinds kort een 2x12 van FAD erbij voor het gesleur wat te beperken. En dat bevalt me 1000%! Ik hoef m'n zware 4x12 niet meer mee te sleuren naar de repetitie ruimte en het klinkt zeker niet slechter (zelfs beter!) !

sjaak1990
25 januari 2010, 11:19
Ik vind de orange 4x12's goedkoop. Vind ze net wat lekkerder dan Bogner en toch aardig goedkoper.
Bogner 2x12 OS klinkt totaal niet als een 4x12 naar mijn mening, ja qua druk komt hij misschien wel bij een 4x12 in de buurt maar hij is toch een stuk minder strak dan bijvoorbeeld een Bogner 4x12.

Ik hoor mezelf wel beter met een 4x12 tenzij je de 2x12 gewoon een beetje kantelt en omhoog richt.

hezz
25 januari 2010, 11:29
Er stonden recent een paar leuke deals voor de Orange 4x12's op marktplaats, helaas beiden niet door gegaan :-(


Ik hoor mezelf wel beter met een 4x12 tenzij je de 2x12 gewoon een beetje kantelt en omhoog richt.

Heb ik ook over nagedacht natuurlijk, maar ik vind het geen gezicht om de top dan op de grond te plaatsen, ook een beetje gevaarlijker voor de top lijkt het me.

speedmusic
25 januari 2010, 11:40
Andere mogelijkheid is natuurlijk eerst een 2x 12" kast, daarna nog een tweede 2x12" kast aanschaffen. De Dual terror heeft de mogelijkheid om 2x een 8Ohm cabinet aan te sluiten.

Dit geeft een bepaalde flexibiliteit 1 thuis, 1 in de oefenruimte en gezamenlijk mee naar een gig, maar waarschijnlijk is 9 van de 10 keer een 2de cab voor een gig niet nodig maar staat wel mooier :crazyhappy:

guitarguru
25 januari 2010, 11:46
Denk dat de TS zich al blind staart op de 4x12......

Ik speel heerlijk met een 2x12. Die zet ik op zijn zijkant op de flightcase van mijn top, top er bovenop en gaan met die banaan :lp:
Ideaal voor alle gelegenheden...

Nielsje
25 januari 2010, 12:27
+1 voor 2x12 kasten!
Zelf jaren met een 4x12 gespeeld, en was dat gezeul meer dan beu.
Toen maar een Bogner 212OS aangeschaft. En ook daar veel plezier aan gehad! Wel alsnog veel zeulen, wat erin resulteerde dat ik nu met een Vernet 212MK zit, heerlijk ding! Voor kleinere dingen heb ik een Marshall JTMc12 cab met een celestion H30 speaker.

Heb je genoeg aan in elke kroeg, en als het harder moet, dan versterken ze je maar uit.

hezz
25 januari 2010, 12:56
Andere mogelijkheid is natuurlijk eerst een 2x 12" kast, daarna nog een tweede 2x12" kast aanschaffen. De Dual terror heeft de mogelijkheid om 2x een 8Ohm cabinet aan te sluiten.

Dit geeft een bepaalde flexibiliteit 1 thuis, 1 in de oefenruimte en gezamenlijk mee naar een gig, maar waarschijnlijk is 9 van de 10 keer een 2de cab voor een gig niet nodig maar staat wel mooier :crazyhappy:

Eigenlijk een heel goed idee! Dat ik daar nog niet aan gedacht had?! Ik denk dat ik het op die manier ga doen, al zijn 2 2x12 kasten wel duurder dan een enkele 4x12. Ik kan het nu even niet checken maar zijn de Orange 2x12's (open/closed) 8ohms?

En als ik het goed begrepen had, een 8ohms speakercab kan harder gaan en klinkt warmer dan een 16ohms kast, right?

Nielsje
25 januari 2010, 13:00
En als ik het goed begrepen had, een 8ohms speakercab kan harder gaan en klinkt warmer dan een 16ohms kast, right?

huh? hoe kom je aan die wijsheid?

Anyway: wel eens met een 2x12 en een 4x12 gespeeld?
Geloof me, zo'n 2x12 gaat hard zat. En het scheelt een hoop sjouw werk.
Doe je zelf een lol en probeer eens wat. Probeer ze dan meteen even een trap op te sjouwen, indien mogelijk...

guitarguru
25 januari 2010, 13:05
huh? hoe kom je aan die wijsheid?

Anyway: wel eens met een 2x12 en een 4x12 gespeeld?
Geloof me, zo'n 2x12 gaat hard zat. En het scheelt een hoop sjouw werk.
Doe je zelf een lol en probeer eens wat. Probeer ze dan meteen even een trap op te sjouwen, indien mogelijk...

Of ie in de gelegen is, of dat dat uberhaupt gaat lukken met een 4x12 de trap op :seriousf:

Liquid_Metal
25 januari 2010, 13:33
Denk dat de TS zich al blind staart op de 4x12......

En da's heel begrijpelijk. Het ziet er veel cooler uit en lijkt meer mogelijkheden te bieden. Zelf zou ik ook liever een 4x12 kopen, ook omdat het dan 'af' is. Bij 2x12 denk je altijd nog dat je moet upgraden.
Maar voor thuis zou zelfs 1x12 genoeg zijn en als je je cabinet mic't ook.

guitarguru
25 januari 2010, 13:36
En da's heel begrijpelijk. Het ziet er veel cooler uit en lijkt meer mogelijkheden te bieden. Zelf zou ik ook liever een 4x12 kopen, ook omdat het dan 'af' is. Bij 2x12 denk je altijd nog dat je moet upgraden.
Maar voor thuis zou zelfs 1x12 genoeg zijn en als je je cabinet mic't ook.

Ach weet je..... ik gun iedereen zijn/haar avontuurlijke omzwervingen. Ik meen het! :ok:

Liquid_Metal
25 januari 2010, 13:50
Ach weet je..... ik gun iedereen zijn/haar avontuurlijke omzwervingen. Ik meen het! :ok:

O ja natuurlijk! Ik moet er ook nog aan beginnen. Wil eigenlijk mijn rack zo laten als ie nu is (dit weekend pas afgemaakt :P). Maar ik heb alweer zat ideeen, en cabinets uitproberen is daar een van.

guitarguru
25 januari 2010, 14:12
Op een gegeven moment wil je gewoon gaan downscalen, met behoud van kwaliteit natuurlijk. In die fase zit ik nu.
Maar ja...............ik ga Abraham zien dit jaar :harmony:

Marc Oblivian
25 januari 2010, 14:48
Ja, die speelt momenteel alleen nog maar met 1x12.....:-)

the sure thing
25 januari 2010, 15:56
En da's heel begrijpelijk. Het ziet er veel cooler uit en lijkt meer mogelijkheden te bieden. Zelf zou ik ook liever een 4x12 kopen, ook omdat het dan 'af' is. Bij 2x12 denk je altijd nog dat je moet upgraden.
Maar voor thuis zou zelfs 1x12 genoeg zijn en als je je cabinet mic't ook. wat staat hier voor onzin? Bij een 2x12 dacht ik de hele tijd aan "downsizen"!. Heb ik ook gedaan. Toch maar weer terug naar 2x12. VOor mij nooit meer een 4x12, tenzij ik roadies kan veroorloven. Een 4x12 heeft qua geluid IMHO geen essentiele meerwaarde qua geluid (wel qua looks).

En ook uit een 1x12 kan zoveel herrie komen, dat mic'en heel vaak NIET nodig is.

Liquid_Metal
25 januari 2010, 16:46
wat staat hier voor onzin? Bij een 2x12 dacht ik de hele tijd aan "downsizen"!. Heb ik ook gedaan. Toch maar weer terug naar 2x12. VOor mij nooit meer een 4x12, tenzij ik roadies kan veroorloven. Een 4x12 heeft qua geluid IMHO geen essentiele meerwaarde qua geluid (wel qua looks).

En ook uit een 1x12 kan zoveel herrie komen, dat mic'en heel vaak NIET nodig is.

Dan heb je mijn post niet goed begrepen, want je zegt precies hetzelfde. Wat ik zei is:
-4x12 ziet er beter uit
-thuis is het overkill
-een microfoon klinkt anders dan de speaker live, en je versterkt meestal toch maar 1 speaker per cabinet uit. Heb je dus aan 1x12 genoeg
-groter dan 4x12 kan niet, dus dat is de bovenste grens. Dus een soort van af. En een fullstack is natuurlijk helemaal af, maar dat gaat niet werken met een 2x12. Dáárom dus het woord 'af'.

guitarguru
25 januari 2010, 17:06
Je gaat in een Hummer rijden, want dan ben je wel klaar............groter kan dan niet meer..... is het 'af'....... :dontgeti:

Liquid_Metal
25 januari 2010, 17:18
Je gaat in een Hummer rijden, want dan ben je wel klaar............groter kan dan niet meer..... is het 'af'....... :dontgeti:

Natuurlijk klopt het verhaaltje niet helemaal. Maar je snapt best wat ik bedoel!

hezz
25 januari 2010, 17:37
Heren, ik staar me absoluut niet blind op een 4x12 en ik lees graag de argumenten voor en tegen. Al lijken al die argumenten een beetje op hetzelfde neer te komen: te hard voor thuis/ kun je altijd nog uitversterken/ te hard voor in de kroeg... Allemaal fantastische argumenten wat ik helemaal geweldig vind, maar ik begon het topic wel met een andere insteek!

Oftewel, alternatieve merken of cabs met eenzelfde klankkleur? Het ziet er naar uit dat het toch een 2x12 gaat worden, dus genoeg gezever daarover svp.

the sure thing
25 januari 2010, 17:55
Heren, ik staar me absoluut niet blind op een 4x12 en ik lees graag de argumenten voor en tegen. Al lijken al die argumenten een beetje op hetzelfde neer te komen: te hard voor thuis/ kun je altijd nog uitversterken/ te hard voor in de kroeg... Allemaal fantastische argumenten wat ik helemaal geweldig vind, maar ik begon het topic wel met een andere insteek!

Oftewel, alternatieve merken of cabs met eenzelfde klankkleur? Het ziet er naar uit dat het toch een 2x12 gaat worden, dus genoeg gezever daarover svp. Een Bogner 4x12 met V30 speakers of een MESA 4x12 met V30 speakers. Een marshall 4x12 kan ook, maar is denk ik van mindere kwaliteit. Ik heb hier een 2x12 van Orange en is echt VEEL beter gebouwd dan de Marshall. Ik VERMOED dat dat ook voor de 4x12 geldt.

guitarguru
25 januari 2010, 20:26
Heren, ik staar me absoluut niet blind op een 4x12 en ik lees graag de argumenten voor en tegen. Al lijken al die argumenten een beetje op hetzelfde neer te komen: te hard voor thuis/ kun je altijd nog uitversterken/ te hard voor in de kroeg... Allemaal fantastische argumenten wat ik helemaal geweldig vind, maar ik begon het topic wel met een andere insteek!

Oftewel, alternatieve merken of cabs met eenzelfde klankkleur? Het ziet er naar uit dat het toch een 2x12 gaat worden, dus genoeg gezever daarover svp.

Hahaha, we hebben hem zover hoor :seriousf:

Nee, goeie keuze denk ik. Ga je veel plezier van hebben.

hezz
25 januari 2010, 22:13
K*t, die Orange 2x12's zijn 16ohms... Ik vond het idee van 2 maal een 2x12 wel interessant omdat de Dual Terror 2x8ohms uitgangen en een 16ohms uitgang heeft.

Weetjewat, ik kijk er wel gewoon even tegenaan met een enkele 2x12. Misschien is meteen een 4x12 toch teveel van het goede. Ik wil er zeker een hebben, maar het kan eigenlijk toch wel later.

Nu nog kiezen tussen een openback of closedback. Wat raden jullie mij aan voor indie-jangle sounds en QOTSA-achtige stonertones?

the sure thing
25 januari 2010, 22:36
Nu nog kiezen tussen een openback of closedback. Wat raden jullie mij aan voor indie-jangle sounds en QOTSA-achtige stonertones? V30's klinken over het algemeen beter met een closed back (strakker, minder flubberig).

FALLINGLEGACY
25 januari 2010, 23:09
K*t, die Orange 2x12's zijn 16ohms... Ik vond het idee van 2 maal een 2x12 wel interessant omdat de Dual Terror 2x8ohms uitgangen en een 16ohms uitgang heeft.
...
[/B]

Orange is niet dom hoor.. :)
Als je 2 16 Ohm cabs aan je ampje hangt is de totale Load 8 Ohm..
2 keer 16 Ohm in parallel is 8 Ohm, vandaar..

Kan dus perfect.

paulusdeBKB
25 januari 2010, 23:53
En om even terug te komen op een eerdere vraag (was het een vraag? ;))
Ja, een 8 Ohm cabinet doet je versterker harder klinken dan een 16 Ohm cab, mits alle andere zaken gelijk zijn. En in die mits zit hem nou net de kneep: het rendement van de speakers en de kastinhoud zijn allebei ook zeer belangrijk voor de uiteindelijke herrie die het oplevert.

Advies: probeer gewoon lekker, koop een tweedehands 2x12" (ik zag er eentje van Kool en Elfring op Marktplaats of Gitaarmarkt) en kijk hoe het bevalt. Aan tweedehands cabs ga je je financieel geen buil vallen, kun je later nog eens ruilen voor een ander merk/type.

Nielsje
26 januari 2010, 01:07
En om even terug te komen op een eerdere vraag (was het een vraag? ;))
Ja, een 8 Ohm cabinet doet je versterker harder klinken dan een 16 Ohm cab, mits alle andere zaken gelijk zijn. En in die mits zit hem nou net de kneep: het rendement van de speakers en de kastinhoud zijn allebei ook zeer belangrijk voor de uiteindelijke herrie die het oplevert.

Hm... maar waarom dan?
Kan je het voorrekenen?

Heynis
26 januari 2010, 03:35
Serie:
Rtotaal = R1 + R2

Parallel:
1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2

Twee 8 ohm speakers in serie maakt dus 16 ohm. Dezelfde twee parallel geeft je 1/(1/8+1/8 )= 4 ohm.

Nielsje
26 januari 2010, 11:00
Ja, zover kom ik ook wel..
En waarom heeft dat invloed op je volume?

the sure thing
27 januari 2010, 12:24
Nou topicstarter,

Ik zou niet verder zoeken en deze kopen: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=120348

hezz
27 januari 2010, 15:18
Bedankt voor de tip, ik heb contact met hem opgezocht!