PDA

View Full Version : Deze leek wil zn solos boosten...



Sinner1980
24 januari 2010, 19:31
Hey allen,ik ben een gigantische leek wat effecten betreft.
Sindskort zit ik in een band als leadgitarist en je raad het al;
ik heb een pedaal nodig die mn solos qua volume en power een boost geeft.
Ik speel punk/blues/rock achtige muziek,de band is niet echt in een hokje te plaatsen. Dit doe ik over een Fender strat met Dimarzio tonezone in de brug.
Podiumversterker moet ik nog aanschaffen maar wordt waarschijnlijk een Orange Rockerverb of een Blackstar series one stack.
Ik hoop dat jullie wat goede tips hebben,ik moet het pedaal volgende week in principe aanschaffen voor de volgende oefensessie.

Alvast bedankt:strat:

Nielsje
24 januari 2010, 19:36
Nou.. in dat geval: koop een simpel overdrive pedaaltje, tubescreamer achtige.
Neem de Bad Monkey van digitech. Goedkoop, en prima te gebruiken voor dit soort doeleinden.

Meerstal koop je éérst je versterker en dan pas de pedalen erbij.
Nu kan niemand een fatsoenlijk advies geven over wat er écht goed bijpast, maar de Bad Monkey vind ik een goedkope alleskunner.

Mitch
24 januari 2010, 19:45
Bovenstaand + gebruik asjeblieft ook de zoekfunctie.
Geavanceerd zoeken selecteren: zoeken binnen Effecten. Zoeken binnen titels en dan "solo" of "boost" intikken. Ik schat een topic of dertig...

lindstrom
25 januari 2010, 09:35
Nou.. in dat geval: koop een simpel overdrive pedaaltje, tubescreamer achtige.
Neem de Bad Monkey van digitech. Goedkoop, en prima te gebruiken voor dit soort doeleinden.

Meerstal koop je éérst je versterker en dan pas de pedalen erbij.
Nu kan niemand een fatsoenlijk advies geven over wat er écht goed bijpast, maar de Bad Monkey vind ik een goedkope alleskunner.

Ben het hier totaal niet mee eens, de bad monkey vind ik kwalitatief toch wel zo enorm brak..

clean boosten zonder kleuring wil je ECHT geen overdrive pedaal gebruiken. een equalizer of een "echte" booster is dan veel bruikbaarder. denk aan een MI audio boost 'n' buff oid.

rocker_71
25 januari 2010, 10:16
Ben het hier totaal niet mee eens, de bad monkey vind ik kwalitatief toch wel zo enorm brak..

clean boosten zonder kleuring wil je ECHT geen overdrive pedaal gebruiken. een equalizer of een "echte" booster is dan veel bruikbaarder. denk aan een MI audio boost 'n' buff oid.

Zoals vaker geldt hier ook: zoveel mensen, zoveel meningen.

Gebruik, zoals Mitch al zei, de zoek functie en lees eens wat verschillende topics door. Waarschijnlijk krijg je dan heel veel info en zie je door de bomen het bos niet meer.

Mijn tip: onderzoek eens wat voor soort geluid je zoekt. Wat voor gear gebruiken je 'helden', welke solo's zijn een voorbeeld voor je? Zo weet je iig een beetje in welke richting je moet zoeken.
Verder is het heeel handig om goede geluidsfragmenten op te zoeken (youtue, pro guitar shop) en eens goed te luisteren hoe ze klinken. Maar zoals ik wel heb gemerkt, dat is ook geen garantie. Met je eigen gear (amp,gitaar en overige setup) kan het toch weer anders uitpakken.
Succes met je zoektocht! ;)

Kim Wilson
25 januari 2010, 10:20
Compressortje aan het eind van de keten kan ook mooi als boost werken, en je krijgt er een mooi regelmatig signaal door.

Fuhgawz
25 januari 2010, 10:32
Ben het hier totaal niet mee eens, de bad monkey vind ik kwalitatief toch wel zo enorm brak..

clean boosten zonder kleuring wil je ECHT geen overdrive pedaal gebruiken. een equalizer of een "echte" booster is dan veel bruikbaarder. denk aan een MI audio boost 'n' buff oid.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Ik vind de Bad Monkey een fantastisch pedaal. Zeker voor het geld, maar ook op zich.

Verder, de topic starter speelt in een punk/blues/rock achtig bandje dus ik denk dat je wel mag aannemen dat hij veel overstuurd speelt. In dat geval komt de kleuring en compressie van een overdrive pedaal veel beter tot zijn recht dan een cleane booster die naar mijn mening beter werkt om solo's te boosten op een voornamelijk cleane amp.

Maar inderdaad, koop eerst eens een versterker. Pedalen die goed gaan bij de ene versterker passen weer minder goed bij de ander. Misschien kun je naar de muziekzaak gaan en beiden tegelijk testen en kopen.

Kim Wilson
25 januari 2010, 10:34
Verder, de topic starter speelt in een punk/blues/rock achtig bandje dus ik denk dat je wel mag aannemen dat hij veel overstuurd speelt. In dat geval komt de kleuring en compressie van een overdrive pedaal veel beter tot zijn recht dan een cleane booster die naar mijn mening beter werkt om solo's te boosten op een voornamelijk cleane amp.

Het gaat de TS toch ook om zijn solo's te boosten? Meer oversturing is dan niet altijd gewenst, dus een eq/clean boost/compressor aan het eind van je keten is helemaal niet zo'n gek idee hoor.

tillens
25 januari 2010, 12:46
Zucht, eens en weer; carl martin hydra boost. 95 eurie nieuw, en je hebt tot 20 db clean boost. klaar.

macwilliams
26 januari 2010, 07:37
Mxr KFK10 is ook wel goed om te boosten. En je kunt dan ook je geluid wat bij kleuren indien gewenst.

Jordii
26 januari 2010, 07:54
Ik speel altijd met mijn volumeknop iets terug, met de amp harder, maar bij solo's draai ik 'm vol open. Dan heb je al de volume boost.
Ik heb voor overdrive/distortion een multipedaal van Digitech. De rp70 ofzo.
Probeer gewoon wat bij een muziekwinkel :) 't is jouw sound.

Yek1
26 januari 2010, 08:26
Als de OP een Orange of Blackstar gaat kopen, zal hij waarschijnlijk zijn gain uit z'n amp halen. En dan werkt een OD-tje of clean boost vóór de amp dus niet om 't volume te boosten. Als die amps een fx-loop hebben, werkt 't beter om in die loop een clean boost te zetten.