PDA

View Full Version : Drop D op SAT30-brug: hoe aanpassen?



TuuP
15 april 2003, 09:31
Hoihoi,

Ik heb een SA160QM van Ibaniks, en die heeft een non-locking tremolo. Nou wil ik Drop-D gaan spelen. Dat doe ik wel vaker, maar na 2 weeken hangt het me weer de keel uit en stem ik de gitaar weer normaal. Het stemmen is het werk natuurlijk niet, maar het op stemming houden wel. De gitaar onstemt altijd gigantisch als ik de E naar D stem. Logisch natuurlijk, met zo'n tremolo.

Wat ik dus wil weten: hoe kan ik de gitaar/ tremolo aanpassen zodat Drop-D niet ontstemt. Dit moet natuurlijk ook weer makkelijk ongedaan te maken zijn.

Mithrandir
15 april 2003, 09:42
Als je even zoekt op "stemmen, brug" of iets dergelijks, dan kom je legio threads tegen die jouw vraag beantwoorden. Geld trouwens ook voor degene die 3 topics hieronder ongeveer dezelfde vraag stelde.

Toaster
15 april 2003, 09:50
Ik heb wel eens op een Kramer Baretta gespeeld.

Die had een automatische D-tuner. Dan trek je aan een knop achter op je brug bij de e-snaar en dan istie gelijk in D gestemd.

Zoiets moet je hebben denk ik.

Je had toch een vaste brug hè want met een tremelo mol je wel je lak achter de brug met zo'n D-tuner.

Ik weet niet wat ze kosten en ook niet waar je ze kan krijgen. Misschien moet er wel een hele nieuwe brug in.

jack to the bone
15 april 2003, 09:57
Het is veel makkelijker...
schroef de veren achterin de gitaar verder de body in, zodat je tremelo op de body komt te liggen. dan kan die wel maar een kant op, maar je krijgt veel meer sustain en je stem probleem is uit de wereld.

Toaster
15 april 2003, 10:29
Helemaal gelijk Jack to Bone!

Dat heb ik met mijn strat ook gedaan. Stemmen met een zwevend tremelo is moeilijk.
Bepaalde technieken ook. Je duwt meestal met je hand te hard op het tremelo waardoor je veel valse noten krijgt.

Ik schoot misschien het doel van de vraag alweer voorbij maar zo'n d-tuner is wel gaaf :grin: !

TuuP
15 april 2003, 11:51
Het fijne van mijn gitaar is dat ie zo'n mooie maple top heeft. Ik ga niet die tremolo daarop laten rusten want dat zal niet goed zijn voor het hout.

fred dons
15 april 2003, 17:23
je lak/hout kan daar tegen, bij de meeste fender strats ligt de brug tegen de body aan

nyc-kid
16 april 2003, 21:04
Ik laat uberhaupt mijn gitaar nooit 2 weken in drop D staan, ik stem hem laten we zeggen om de 15 minuten om... dan blijft me gitaar goed gestemd, maar daar doe ik niet al te moeilijk over.