PDA

View Full Version : Tommy Emanuel en andere Fingerstyle gitaristen



synapse
24 januari 2010, 13:27
Welke cd('s) van Tommy Emanuel moet ik beslist luisteren?
Ik ben namelijk bezig mijn fingerstyle gitaarspelen weer nieuw leven in te blazen.
Toen mijn interesse zo'n 20 jaar geleden afnam speelde ik vooral veel Harry Sacksioni.
Omdat ik de stukken van Sacksioni weer tamelijk snel oppak wil ik ook graag echt nieuwe dingen leren.
Graag jullie suggesties, ook voor eventuele ander gitarisen.

--=HANS=--
24 januari 2010, 13:34
Kijk eens naar Jacques Stotzem en Eltjo Haselhoff. Op de site van Stotzem is ook wat tablatuur te vinden van zijn nummers en Eltjo heeft zelfs een eigen les dvd.

Plant
24 januari 2010, 13:38
Richard Thompson (als ie solo akoestisch speelt tenminste, meestal live).

Leo Kottke (fingerpicken op een 12-string!).

Gitarist van eigen bodem Paul Pleijsier.

Tuck (van Tuck & Patti)

Duck Baker...

synapse
24 januari 2010, 14:34
Bedankt voor de snelle reacties!
Leo Kottke kende ik al, want die was 30 jaar geleden ook al beroemd (en waarschijnlijk toen beroemder dan nu?) En Elyto was ik ook al tegengekomen op het Forum. De anderen ga ik zeker opzoeken.
Als er nu ook nog iemand met een aanbeveling voor Tommy Emanuel komt is het helmaal goed!

chris c
24 januari 2010, 17:23
"Only" is misschien wel de beste cd van Tommy Emmanuel. Hij is daarmee echt doorgebroken als fingerstyle gitarist.

Jacques Stotzem geeft gratis tablaturen van veel nummers als je het hem per email vraagt, onder meer van de meeste nummers die hij op YouTube gezet heeft : http://www.youtube.com/user/JStotzem

Acoustic Music Records is een goudmijn op het vlak van akoestische gitaar : http://www.acoustic-music.de/

Toshiro
25 januari 2010, 00:09
Wat houd dat in fingerstyle :???:

Muzieknono
25 januari 2010, 07:04
Wat houd dat in fingerstyle :???:

Dat je alleen met je vingers speelt, geeft heel veel mogelijkheden, kijk op youtube maar eens naar Eltjo Haselhof, Harry Saksioni, Tommy Emanuel.
Mvgr. Dirk Jan :B

synapse
25 januari 2010, 09:29
@ Chris C:
Bedankt voor je suggesties!

Toshiro
25 januari 2010, 10:56
Dat je alleen met je vingers speelt, geeft heel veel mogelijkheden, kijk op youtube maar eens naar Eltjo Haselhof, Harry Saksioni, Tommy Emanuel.
Mvgr. Dirk Jan :B

Bedankt Dirk Jan.
Dus alleen met je vingers en niet met je nagels - want volgens mij spelen al die Spaanse gitaristen met hun nagels of heb ik dat verkeerd.

--=HANS=--
25 januari 2010, 11:11
Dat je alleen met je vingers speelt, geeft heel veel mogelijkheden, kijk op youtube maar eens naar Eltjo Haselhof, Harry Saksioni, Tommy Emanuel.
Mvgr. Dirk Jan :B


Bedankt Dirk Jan.
Dus alleen met je vingers en niet met je nagels - want volgens mij spelen al die Spaanse gitaristen met hun nagels of heb ik dat verkeerd.

Muzieknono z`n uitleg dekt de lading niet helemaal. Als je alleen slag speelt zonder plectrum dan is dat nog geen fingerstyle al speel je wel met je vingers.
Het gaat er over dat je de afzonderlijke snaren met je vingertoppen, nagels of picks bespeelt en niet met een plectrum. Dat kan met verschillende technieken die onderling ook weer gecombineerd kunnen worden. Allerlei variaties in alternate picking paterns die dan weer gecombineerd worden met een slagje etc. etc. De mogelijkheden zijn oneindig.

Ruudj
25 januari 2010, 14:37
ECHT Fingerstyle betekent voor mij dat je zonder plectrum (ook zonder duimplectrum) speelt. Zo speel ik ook gitaar, zonder plastic ...... :mmmm:

--=HANS=--
25 januari 2010, 15:08
ECHT Fingerstyle betekent voor mij dat je zonder plectrum (ook zonder duimplectrum) speelt. Zo speel ik ook gitaar, zonder plastic ...... :mmmm:

Tja, daar lopen de meningen over uiteen maar ik ben ook geneigd naar spelen met alleen je vingertoppen en nagels. Aan de andere kant, Tommy Emmanuel schuwt bijvoorbeeld de thumbpick ook niet, en is het dan ineens geen fingerstyle meer? Hoe zou dat dan heten, thumbpick + fingers style ;)

Toshiro
25 januari 2010, 15:33
Maar ton de gitaar uitgevonden werd speelde ze toch gewoon met de nagels/vingertoppen? Tot dat de :speed: plectrum werd uitgevonden moesten ze dat ineens fingerstyle gaan noemen?

Geeft het veel verschil qua geluid als je de snaar aanslaat met je nagel, vingertop of plectrum? Of gaat het meer om de snelheid van het spelen dat sommige ervoor kiezen om niet met een plectrum te spelen?
:noob:

--=HANS=--
25 januari 2010, 16:24
Het verschil in geluid is idd enorm, sterker nog, zelfs tussen verschillende plectrums van verschillende materialen en diktes zit heel erg veel verschil qua geluid en volume. Met snelheid heeft het deels te maken maar de grootste beperking van een plectrum is dat je niet twee snaren precies tegelijk kan spelen met 1 plectrum en dat gaat met je vingers weer wel.

Harald
25 januari 2010, 16:44
Fingerstyle is nogal een breed begrip, eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je in plaats van je te beperken tot of akkoorden, of een melodielijn, je een volledig arrangement of volledige begeleiding op je gitaar speelt. Met een baspartij, harmonische invulling en een melodische invulling.

Er zijn grofweg wat hoofdstijlen aan te geven...

Klassiek

Hierbij is de toonvorming een combinatie van vingertoppen en nagels. Mocht je muziek van voor Segovia authentiek willen spelen zou je trouwens zonder nagels moeten spelen. Het gebruik van nagels werd door Segovia ingevoerd, die toch wat meer volume wilde zodat je met de gitaar ook het concertpodium op kon.

Flamenco

Hierbij is toonvorming vooral nagels. Er wordt ritmisch gespeeld en naast getokkelde partijen wordt er ook veel slaggitaar gespeeld, maar wel met een heel specifieke techniek, die ritmisch erg veel mogelijkheden geeft.

Fingerpicking/Fingerstyle

Fingerpicking is eigenlijk een beetje de oervorm van fingerstyle waarbij de duim meestal of grondtonen van de akkoorden aanslaat, of een wisselbas (boom-chick) patroon speelt. In oude muziek te horen in de blues (akoestisch, country-blues) en in de country hoek. Er wordt vaak met een duimplectrum gespeeld, soms ook met vingerplectrums. Gitaristen zijn later die technieken gaan mengen met tokkeltechnieken uit de klassieke en flamenco hoek, waarbij ook andere stijlinvloeden werden gebruikt, zoals walking bass. Technisch geldt hier een beetje 'whatever works' Met of zonder nagels, duimplectrums, flatpicks, geen plectrums, je komt het allemaal tegen. Bij dit artikel [shameless plug mode]http://www.gitaarnet.nl/magazine/gitaarvan/haraldkoll/haraldkoll.php[/shameless plug mode] staat een sample van een thuisopname van mijn arrangement van Europe van Santana. Ik speel hier zonder duimplectrum, en gebruik o.a. een arpeggio die ik geleend heb van de flamencotremelo in quintolen. Dit gaat verder dan puur fingerpicken, waarvan bv. Dust in the wind een goed en bekend voorbeeld is. Maar de gebieden overlappen elkaar behoorlijk, en er zijn behoorlijk wat gitaristen die dan weer een stuk echte fingerpicking spelen, dan weer iets doen wat duidelijk wat verder gaat.

Heavy wood

Weer een stapje verder, het domein van de Michael Hedges adepten. Veel gebruik van (soms wel zeer) alternatieve stemmingen en percussie-elementen die in de patroontjes verwerkt zijn. Erg gitaristisch ingesteld met als nadeel dat dat vaak aan de composities te merken is. Maar net als Michael Hedges zijn er ook in deze hoek een aantal zeer interressante muzikanten.

Harald
25 januari 2010, 16:50
Met wat zoektermen voor youtube

Klassiek; John Williams, Julian Bream, Andres Segovia, Andrew York

Flamenco; Paco de Lucia, Paco Pena

Fingerpicking; Merle Travis, Chet Atkins, Jerry Reed, Mance Limpscomb, Blind Blake, Marcel Dadi

Fingerstyle; Harry Sacksioni, Leo Kottke, Peter Finger, Tuck Andress, Stephen Bennet, Andy mcKee, Tommy Emmanuel, Richard Smith, Muriel Anderson, Eltjo Haselhoff, Harald Koll, Arnaldo Lopez, Francois Sciortini, Martin Tallstrom

Heavy Wood; Michael Hedges, Don Ross

--=HANS=--
25 januari 2010, 16:53
Hulde Harald!

Mooi uitgebreid antwoord en mooie suggesties qua joetjoep!

axmaster
26 januari 2010, 12:13
Ik zit momenteel in een DADGAD fase. Dit komt vooral door de CD van Franco Morone: South Wind (is ook een boek van). Het is een verzameling Ierse traditionals. Erg leuk en goed te doen, fase houdt nu al meer dan een half jaar aan....

Groet, Peter

Harald
26 januari 2010, 12:19
Good one, helemaal vergeten. Er zijn vast wel wat filmpjes te vinden van zijn laatste optredens in Raalte. Dat was niet verkeerd!

Eko
26 januari 2010, 16:44
Tommie heeft wat zgn. best off CD`s gemaakt. Er staat bij mij een 3 dubbellaar in de kast. Ik heb zelf een grote voorkeur voor DVD`s. Ik heb Live at Sheldon Concert hall en Live at Her Majesties Theatre ( Ballarat Australia). Beiden zijn fantastisch.

--=HANS=--
26 januari 2010, 17:26
Hmmm, net eens even wat filmpjes zitten kijken van Franco Morone en zonder dat ik het wist heb ik het een en ander aan Tabs van hem in m`n GP database zitten.
Ik geloof dat ik de stap ook maar eens moet maken en een van m`n twee steelstrings in een andere stemming moet zetten :)
Ben benieuwd of ik er een beetje mee overweg kan!

artnaz
26 januari 2010, 18:06
Bij dit artikel [shameless plug mode]http://www.gitaarnet.nl/magazine/gitaarvan/haraldkoll/haraldkoll.php[/shameless plug mode] staat een sample van een thuisopname van mijn arrangement van Europe van Santana. Ik speel hier zonder duimplectrum, en gebruik o.a. een arpeggio die ik geleend heb van de flamencotremelo in quintolen.Wow, ik ben dol op zulke flamenco-achige dingetjes, maar dan wel met een mooie melodie. Heb je hier toevallig bladmuziek/tabs van, ik zie het niet op je site? Prachtig geluid trouwens ook! :)

En als je toevallig nog tips in deze stijl hebt hoor ik het graag!

Harald
26 januari 2010, 18:38
Nooit aangedurft deze te tabben... (en dan speel ik het notabene zelf :D )Zou denk ik meer iets zijn voor een video. Het arrangement is losjes gebaseerd op wat Tuck Andress met Europe doet (is ook wel op youtube te vinden, zeer de moeite waard), maar dan wel weer naar mijn speelstijl toe vertaald. De akkoordvormen van het eerste gedeelte zelf zijn wel uit te leggen, maar met name die tokkels, en de kleine versieringen doe ik eigenlijk zonder er al te veel over na te denken. Zal ook nooit 100% hetzelfde zijn.

Ik wil het tweede stuk nog eens herzien. Op youtube staat een live opname waar ik tegen een looper aan ga improviseren. Europe komt ws. op mijn volgende cd. Wil dan toch kijken om bij het uptempo gedeelte wat dichter bij de leads van Santana te blijven. Wordt nog wel even puzzelen.