PDA

View Full Version : enkele vragen



djlian
24 januari 2010, 00:46
Beste gitaristen,

Eigenlijk weet ik niet goed waar ik dit moet plaatsen, maar heb even wat vraagjes.
Ten eerste: hoe heet een duim-hulpje (ring met soort nageltje)

tweede: heeft iemand ervaring/tips met een missende linker-wijsvinger:sssh:
misschien tips voor hulpmiddelen hiervoor?

derde: simpele tabs om te oefenen (trainen)

vierde: wat wordt het meest gespeeld muzieknoten lezen of tablaturen (ik kan beide, maar waar is de meeste notatie in te krijgen? Ik tokkel meer dan dat ik akkoorden speel omdat ik vaak vingerbeperking tegenkom. Barré wordt voor mij een probleem omdat ik maar een halve wijsvinger heb (links)

vijfde: tablaturen om snelheid te krijgen met spelen (of tips)

Hopenlijk vind ik hier wat antwoorden.

alvast weer veel speelplezier
groetjes djlian :dontgeti:

Chocola
24 januari 2010, 01:00
Beste gitaristen,

Eigenlijk weet ik niet goed waar ik dit moet plaatsen, maar heb even wat vraagjes.
Ten eerste: hoe heet een duim-hulpje (ring met soort nageltje)

tweede: heeft iemand ervaring/tips met een missende linker-wijsvinger:sssh:
misschien tips voor hulpmiddelen hiervoor?

derde: simpele tabs om te oefenen (trainen)

vierde: wat wordt het meest gespeeld muzieknoten lezen of tablaturen (ik kan beide, maar waar is de meeste notatie in te krijgen? Ik tokkel meer dan dat ik akkoorden speel omdat ik vaak vingerbeperking tegenkom. Barré wordt voor mij een probleem omdat ik maar een halve wijsvinger heb (links)

vijfde: tablaturen om snelheid te krijgen met spelen (of tips)

Hopenlijk vind ik hier wat antwoorden.

alvast weer veel speelplezier
groetjes djlian :dontgeti:

Dit is inderdaad verkeerd gepost maar ik zal het wel even beantwoorden, een moderator zal dit ongetwijfeld in het juiste subforum plaatsen, dus niet raar kijken als hij veranderd is van plek ;).

1. Plectrum of Thumb/duimplectrum

2. Heb er zelf geen ervaring mee. Ben je links of rechts? Als je rechts bent lijkt het me vrij moeilijk omdat dat je fretboard hand is (waar je akkoorden mee vormt). Andersom is het misschien niet eens zo een heel groot probleem ;). Ook als je rechts bent en andersom kunt spelen zou het heel wat schelen denk ik (maar ben geen ervaringsdeskundige). Hulpmiddelen als het je plectrumhand is zijn dus onder anderen die duimplectra.

edit: las dus net dat het toch je linker hand is, waar je mee speelt op je fretboard. Je kunt dus de helft wegdenken bij mijn verhaaltje hiervoor. Misschien toch leren andersom spelen? Al weet ik niet hoe moeilijk/makkelijk dit is. Ik probeer het wel eens voor de lol en dan gaat het wel, maar moet dan geheid helemaal opnieuw beginnen.

3. Ga eens naar Youtube, "beginners lessons guitar" intypen en ready to go ben je ;). Ook eens op google zoeken kan helpen. Zijn genoeg simpele beginnersoefeningen te vinden.

4. Tablatuur wordt meest gebruikt binnen gitaarland. Het is goed dat je noten kunt lezen, veel klassieke stukken en stukken voor klassiekgitaar zijn genoteerd in deze notatie.

5. Zie antwoord 3, en plaats er het woord "fast" of "speed" bij. Al ben ik bang dat ze geen aparte les hebben voor mensen met een halve wijsvinger, dus je zult vingerposities e.d. zelf moeten uitvogelen wat het beste voor jou werkt.

Toch respect dat je ondanks je vinger gewoon doorgaat/begint met gitaarspelen ;).

Eko
26 januari 2010, 08:45
Niet slecht bedoeld , maar probeer eens slide te leren spelen. Chris Rea vond z`n techniek in zijn linker hand ooit niet goed genoeg en is daarom op de slidetechniek gestort ( las ik ooit in een intervieuw).

Bijl
26 januari 2010, 16:02
Beste gitaristen,

tweede: heeft iemand ervaring/tips met een missende linker-wijsvinger:sssh:
misschien tips voor hulpmiddelen hiervoor?

derde: simpele tabs om te oefenen (trainen)

vijfde: tablaturen om snelheid te krijgen met spelen (of tips)

Hopenlijk vind ik hier wat antwoorden.

alvast weer veel speelplezier
groetjes djlian :dontgeti:

2: Toni Iommi van Black Sabbath speelt met 2 protheses. Ik weet het, dat is geen echte tip, maar het kan dus wel, bedoel ik daarmee.

Je kan een Capo gebruiken die je kan verplaatsen tijdens het spelen.
Je kan expirimenteren met open tunings, dit is ook ideaal als je met een slide wil spelen.
Je kan de bovenste snaar fretten met je duim!

Er zijn ook ontzettend veel gitaristen met een "complete" linkerhand die nooit hun pink gebruiken...

Het is ongetwijfeld lastig met zo'n handicap maar wellicht ontwikkel je juist daardoor je eigen stijl.

3: Probeer eens guitar pro software en download vervolgens een zooi guitar pro tabs.

5: http://www.insaneguitar.com/master-classes/technique/alternate-picking

En nog meer leuks op deze site :-)

Succes!

Emma123
26 januari 2010, 16:44
Zou een spider capo gebeuren misschien een idee zijn? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar voor zover ik begrijp kun je daarmee elke snaar apart capo'en.

Emma

Gearjunkie
30 januari 2010, 11:45
Mis je je halve vinger pas?? Ik zou andersom gaan spelen, ook al zou ik al best gevorderd zijn.

Luca P
30 januari 2010, 20:28
tweede: heeft iemand ervaring/tips met een missende linker-wijsvinger:sssh:
misschien tips voor hulpmiddelen hiervoor?



Check out Django Reinhard!
Die miste 2 vingers van zijn linker hand. En elke zigeuner gitarist ter wereld neemt hem als voorbeeld.

Rock on!

ShredTallicA
30 januari 2010, 20:59
Check out Django Reinhard!
Die miste 2 vingers van zijn linker hand. En elke zigeuner gitarist ter wereld neemt hem als voorbeeld.

Rock on!

Hij miste ze niet, hij kon ze alleen niet goed meer bewegen. Hij kon ze alleen nog met akkoorden gebruiken, solo's en dergelijke deed hij dus met 2 vingers. Respect :ok:

Luca P
30 januari 2010, 22:12
Hij miste ze niet, hij kon ze alleen niet goed meer bewegen. Hij kon ze alleen nog met akkoorden gebruiken, solo's en dergelijke deed hij dus met 2 vingers. Respect :ok:


Je hebt gelijk.
En Les Paul liet zijn rechter arm in speel positie "locken".
Hij zou hem wegens eh ziekte(?) niet meer kunnen bewegen, dus dacht hij "zet maar vast die handel".
Eigenlijk djilian sta je er alleen voor. Net als elke beginnende gitarist. Je moet je eigen weg vinden. En daarmee je eigen stijl en geluid ontwikkelen.
Ik bijvoorbeeld klink in geen velden of wegen naar mijn idool Setzer.
Maarrr....hij klinkt helemaal niet zo als ik!
:cheerup:
(schrale troost :seriousf:)

Fenderfan
3 februari 2010, 12:36
Ik ben eens even aan het proberen om barre,s te spelen zonder mijn wijsvinger. Is lastig maar niet onmogelijk.
Laat je middelvinger het barren overnemen, op die manier kun je met je pink en ringvinger de juiste noten fretten. Wat dit in de praktijk voor je zal betekenen is dat je pink vaak 2 snaren tegelijk moet indrukken door hem een beetje vlak te leggen. Is niet onmogelijk en volgens mij kun je dan prima leren spelen.

Kun je noten en tabs? gebruik ze dan gewoon allebij.
geen idee trouwens hoe dat speeltje heet wat je bedoelt.

Blend
3 februari 2010, 15:12
thumbpick en een slide aanschaffen, en gaaaaan! :punk: